Najaars KLassiekers

Started by Troutbuster, October 05, 2013, 15:56:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders!!!

Neeeeee...... geen wielerwedstrijd, maar natte klassieke vliegen

Weer eens 2 patroontjes uit de "oude doos"

the Dunkeld



the Wickhams Fancy



Beide prima najaars klassiekers voor Forel op reservoir en rivier!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Jan Damman

Mooi Jan,

Leuke vliegjes voor de binddag  :)
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Troutbuster

Juist Jan, jij snapt m;-);-)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Marksman


Ron


John

geloof dat ik bij de binddag wederom bij je aanschuif Jan, ;)

Troutbuster

Ehhhh..... ik wil best weer een klassieke natte ronde doen, maar officieel is het natuurlijk nog niet!!!

Ik hou me weer aanbevolen en met veel plezier!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Christof van den Berge

Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

peter

Jawel Jan die komt er zeker weer ,te gezellig om niet met zoveel gelijkgezinden dit niet te doen .
Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

wouter veuger

kunstwerkjes hoor jan,knap gedaan!

HappyFisherman

Vleugels zien er niet uit Jan, prutser ben je ook... ;D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72



Heel strak Jan! Mooie klassiekers  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

dan zal ik me ook aan melden,want heb verhlen gehoord over de laatste foto.

moet het donders doen.
van een engels man ;)


Troutbuster

Klopt Henk!!

Ik zie je!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

dan ga ik is lekker dr bij zitten.
en mee doen.


maurice

Aangezien natte vliegen niet mijn ding is, toch mooi Jan.

Zit wel met een vraagje, zijn de vleugels niet te lang?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

Maurice,

Het is maar net hoe je het wil zien

Vleugeltips ongeveer gelijk aan staart tips dan klopt het verhoudings gewijs wel

Vind je de vleugel te lang, dan moet de staart ook korter i.v.m. de verhouding

Vrijheid van de binder natuurlijk, maar ik vind persoonlijk wat langere vleugel en dito staart wat mooier, vooral als de vlieg nat is en dat behoort ie ook te worden anders zat ie in een lijstje aan de schoorsteen mantel !! ;) ;) ;) ;)

Maar korter kan natuurlijk, zolang de rest maar in verhouding is!

Gr

Jan
"Petri Heil"


maurice

Oké, had ik het verkeerd begrepen.
Dacht tot de haakbocht, tenminste zo had ik het begrepen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Hidde

Hoe vis je die natte vliegen op een reservoir?

Troutbuster

#20
Beste Hidde,

Goeie vraag!!

Dit kan op diverse manieren!!

De klassieke manier is met een drijvende lijn en in een team van 2 of 3 vliegen waarvan de puntvlieg de zwaarste, of de meest snel zinkende (lees, de meest spaarzaam gebonden) vlieg is!!

FF uitleg hierover, een "full dressed" klassieke natte vlieg,(Wickhams Fancy, Invicta, Blue Dun, Cinnamon & Gold, etc etc..)zal ondanks een zware haak (Kamasan B175 bv.) langzaam zinken, een dunner, meer spaarzaam gebonden patroon zoals div. spiders en hackled wets zoals bv de Black Pennel, zullen sneller afzinken en komen dus als puntvlieg in aanmerking bij het vissen met een team natte klassieke vliegen!!

Tussenruimte van de vliegen niet te zuinig, minimaal 75 cm, max, 150 cm, werpen gaat niet gemakkelijk, dus zorg voor een goede windrichting op je stek, of vis ze vanuit de (belly) boot!!

De vliegen zullen in de oppervlakte vertoeven, zeker in de eerste minuten, belangrijk is om contact te houden, niet strippen!!!
De wind zal je grootste vriend zijn, contact met je vliegen is een must!!
Na de "drift" wel "kittig" binnen strippen, opnemen en klaar voor een nieuwe worp/drift

Met een intermediate lijn kan je ook prima met natte klassiekers uit de voeten!!

Het vissen echter is een totaal andere bezigheid dan met de droge lijn en dus op de "echte" klassieke wijze!!

Met de intermediate kan, en soms moet je het team van 2 of 3 vliegen wel actiever binnenvissen!!
Afhankelijk van de type intermediate, en dus de zink snelheid (0,5 tot 1,5 IPS) bepaal je wanneer en hoe snel je de set up binnenvist

De volgorde van type klassieke natte vliegen is met een intermediate 100% anders!!

Hier zet je de meest langzaam zinkende, en dus meestal de "Full Dressed" natte vliegen op de punt!!

De wat spaarzamere, dunner gebonden en sneller zinkende vliegen, gaan respectievelijk aan de droppers, en dus dichter richting vliegenlijn!!

Je vist dan met een klassieke "washing line" set up!

Door het langzamere zinken van je puntvlieg, in combinatie met het zinkend vermogen van de intermediate lijn, vis je de set up als het ware in een "buik" (meerdere waterlagen!!) en kan vaak "dodelijk" effectief zijn als zoek set up voor forel in reservoirs!
Je afzink snelheid en de tijd van afzinken, bepaald je visdiepte!! (dit geldt overigens ook voor het vissen met zinklijnen!!)

Doe er je voordeel mee Hidde, en heb je nog vragen, roep maar, daar is dit forum tenslotte voor!!

Succes, en laat eens wat weten hoe het ging??

Gr

Jan
"Petri Heil"


HappyFisherman

Als het op een forellenput niet meer wil op droog dan gaat er bij mij altijd (altijd is nu ook echt altijd) eerst wat nats aan en da's meestal een black pennel. Varieren in snelheid triggert dan meestal nog wel een paar vissen tot aanbijten.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hidde

Zal eens gaan kijken in de vliegendoos of ik de beoogde vliegen heb en anders gaan knopen..
Ook ff schematisch weergeven wat voor set-up je beschrijft..

Moet wel ff wennen aandeze voor mij redelijk new school vismethodes..
Over 2 wkn ruigenhoek, week erop als het goed is rb en de week erop is ovm weer open.. Ff kijken waar je hoeveel vliegen mag gebruiken.. Ovm sowieso maar 1..

Laat het wel weten wat de vangsten waren

Troutbuster

Hidde,

Wat betreft de patronen van natte Klassieke vliegen, info te over op het net (check de filpjes maar eens van Davie McPhail)

Of kom naar de binddag in Apeldoorn op 18-01-14, dan laat ik je zien hoe je klassieke natte vliegen bind!

Je zegt "new school" maar het is feitelijk behoorlijk Old School!!

Loch Style flyfishing is gemeen goed op de (UK) reservoirs, en is ontworpen om vanuit een boot driftend uit te oefenen, maar....

Prima vanaf de kant te doen ook hoor!!

Lees de literatuur er maar eens op na

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


pepertje

Quote from: maurice on October 07, 2013, 18:17:12
Oké, had ik het verkeerd begrepen.
Dacht tot de haakbocht, tenminste zo had ik het begrepen

heb je vaker last van of niet dan ;D ;D ;D

mooie vliegen Jan.

gr Youri
vliegvissen is mooi en leuk iedereen doet het op zijn manier.
vissen is leuk maar moet geen verplichting worden ;)