Grote streamer = grote snoek?

Started by Gerrit72, July 13, 2012, 11:19:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

De laatste tijd heb ik niets te klagen over aantallen, echter wel over het formaat (meest maat snoekjes). Op dit moment vis ik met 15 cm streamers (Ep en buizerd).
Om te kijken of ik grotere snoek kan interesseren wil ik toch eens gaan experimenteren met grotere streamers. Ik ken de verhalen van monsterlijke snoeken gevangen op een mini aasje, maar ook ving ik zelf op grote pluggen wel eens snoeken die net zo groot als de plug waren. Ben dus heel benieuwd naar jullie bevindingen en ervaringen. Ik heb ook de volgende vragen;

- Wie heeft een idee voor grotere streamers (groter dan 15cm)? Ben benieuwd hoe je die opbouwt (1 haak, tandem etc).
- Mbt tandem haken, wie heeft daar ervaring mee (wat is de beste verbinding / staaldraad, amnesia met kraal oid?).
- Er wordt gezegd dat 2 haken, slecht haken, heeft iemand daar ervaring mee?

Ben zeer benieuwd!  Groeten, Gerrit



Een keer een echt dikke zou leuk zijn ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

ep tot 24 cm wel.

en dat zonder extra haak.


Gerrit72


Meestal vis ik op vaarten en kanalen met redelijk helder water. In het najaar met dood aas ving ik er in het verleden wel grote snoek, terwijl ik met streamers (ook met pluggen in het verleden ) doorgaans alleen kleintjes vang. Vandaar dat ik iets probeer om ook de grotere vissen, die er wel degelijk rondzwemmen, aan de haak te krijgen.

Een enkele keer vis ik vanuit een boot op een meer. Binnenkort wil ik dat ook eens met de streamer gaan proberen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72


Kijk dat zijn berichten! Tot 40 cm! (dat lijkt me wel genoeg, wou zelf 25 cm eens uitproberen).
Ben benieuwd welke # je gebruikt om een grote streamer weg te zetten.
Mijn zwaarste is 8/9#, dan moet 25 prima lukken lijkt me.
Ik zal een aan de slag met een tandem en zonker (heb schapezonker liggen in verschillende kleuren).
Haarlengte is 5 cm, daar is ook wel een herriemaker mee te maken denk ik ;).
Speycast bedankt!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rossie69

:)

volgens mij niet al te zwaar in # dat BErt gebruikt.



Gerrit72


Dat gevoel bekruipt mij ook (die 8/9 voor de karper laten) en heb daarom vanmiddag een 5# opgetuigd, om naast de 6/7# te gebruiken voor het streameren. Als de snoek niet groter wordt, moet ik maar lichter gaan vissen, kan ook een tactiek zijn ;).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

#6
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gerrit72

Daarom ook mijn vraag in deze post. Ik ga ook niet standaard met een zware hengel lopen (gooit zwaarder en geeft veel minder aktie/sport tijdens de dril), als dat niet nodig is voor een grotere kans op grote snoek. Een snoek drilt niet moeilijk, ook de grotere kun je met een lichte hengel goed binnenkrijgen (waarbij de dril ook kort kan zijn).

Ik ben benieuwd of er forum leden zijn die wel met overtuiging met een halve kip smijten (in artikelen in bladen lees je wel eens dat mensen zweren bij grote streamers, waarbij ze hengels tot 11# adviseren :o).

Zelf wil ik eens experimenteren met een maatje groter, wordt dat niets, dan blijf ik gewoon met 15 cm gooien (aan een lichte hengel). Ik vermaak me prima met de visserij nu, ik vang alleen opvallend veel snoek van formaat makreel ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

jonge snoek dus.
wees gerust deze zullen vaak sneller toe happen dan de grotere dames vooral nu.
genoeg jonge vis en de jonge snoekjes moeten veel eten om te groeien dus zijn sneller geneigd om toe te happen dan moeders
zelf vis ik met een #6 of #8 op snoek maar kijk dan naar het water welke hengel ik pak.
de #8 gaat nu meestal mee op de snel of rustig stromende beken hier in de buurt.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gerrit72


Maurice, zaten we tegelijk te typen in dit topic... Het variƫren met kleuren houdt ook mij bezig, soms lijkt het niets uit te maken (als het maar beweegt), ook heb ik dagen dat de snoek zich amper laat zien. Op die dagen vind ik het leuk iets afwijkends aan te knopen. Jouw baars Ep vind ik nog steeds een topper (heb inmiddels 2x nieuwe ogen opgeplakt, maar hij leeft nog steeds ;)). Doorgaans vis ik op helder water het liefst met natuurgetrouwe kleuren. Als ik dieper vis, of in wat troebel water, dan heb ik liever wat meer opvallende streamers.

Die glimmende fibers die je in de Ep bindt, geven een mooi effect, waar ik ook vertrouwen in heb.
Zelf gebruik ik ook gouden kerstslinger in de body, ook dat glimt als een tierelier, waar ik veel vertrouwen
in heb. Vertrouwen is ook de sleutel denk ik. Streamers binden is leuk en je moet wel erg je best doen om 1
te binden die niet vangt. Als je hem goed presenteert kan elke streamer vangen denk ik.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

#10
::bbq:: ::proost:: ::proost::

maurice

#11

::bbq:: ::proost:: ::proost::

Gerrit72


Mijn ervaring is dat de Ep op elke stek die ik bevis snoek oplevert.
'Herrie' maken kan de vangkracht wel vergroten. Misschien hoef ik
dus niet groter te gaan, maar kan ik beter eens wat experimenteren
met meer herrie makende streamers ;D. Goeie tip ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

wat speycast zegt is idd wel erg interessant,ik ben zelf nog maar een newbie:),maar tot vanochtend had ik elke keer nog wel actie gehad dat ik ging streameren,dit was dan steeds in helder water met 12-15 cm EP streamers.(ik viste met een #6/7)

op dezelfde dagen had ik in donker water geen enkele actie,terwijl er zeker snoek zit,heb er in het verleden genoeg gevangen met eigenbouw spinners(herrie dus) .

vanochtend ben ik voor het eerst met mn nieuwe #9 op pad geweest ,maar geen snoek gezien,dit was overigens in helder water.

heb vorige week ook mn nieuwe vice binnen gehad,en heb nu wat grotere streamers gebonden(zonker/bucktail) ben benieuwd of ik daar wat meer actie mee krijg in het troebelere water!

A{b}r{a}xa{s}

Er zijn ook van die ronde 'schoepjes' die je op je onderlijntje kunt doen, die speciaal zijn om meer waterverplaatsing te krijgen.
Die geven wel de waterverplaatsing, maar wegen vrijwel niets, dus toch lichter te werpen.

edit : die schuif je op je onderlijntje, dus zijn wel dingen die je alleen kunt gebruiken als je zelf je onderlijntjes/stangetjes maakt.

Gerrit72


Bas, ik ken die dingen niet, heb jij/heeft iemand, ervaring met die schoepjes?

Wouter, ook ik heb net naast mijn 6/7 een 8/9 aangeschaft. 
Even wennen (werpt weer heel anders). Ben benieuwd of je nieuwe creaties snoek opleveren.
Mocht dat zo zijn, plaats dan even een fotootje van snoek en streamer, steek ik (en anderen) er weer wat van op (ben zowieso we benieuwd naar jouw creatie :)). Succes in iedergeval!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

Ik heb er weinig ervaring mee, omdat ik eigenlijk niet/nooit op snoek vis. :)
Wel een aantal snoekstangetjes (titanium) gemaakt waar er zo'n ding aan zit een poosje terug.
Nu heb ik de meeste stangetjes al opgeruimd, maar een paar liggen er nog dacht ik (moet ik ff checken maar ben 95% zeker).
Dus....als je je adres nog een keertje doorgeef (had het niet opgeslagen) zal ik je morgen een envelop sturen (dat overleven ze denk wel).

Gerrit72


Bas, je bent de beste  ::)! Ben zeer benieuwd :) Stuur wel even een pb.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

nee, dat is een (mini) spinnerblad,
ik bedoel een rond 'ding'....zal wel ff een foto maken zo meteen.

A{b}r{a}xa{s}


Gerrit72


Kan hem slecht zien, is dat een streamer met spinnerblad?
The only difference between men and boys is the price of their toys.

A{b}r{a}xa{s}

op de foto van barbless : dat is idd een streamertje met een spinnerblad er voor
op mijn foto staat zo'n schoep-ding zoals ik bedoel

Gerrit72


Bas, jouw foto is duidelijk. Interessant ding, ga ik eens uitvoerig testen. Ben heel benieuwd hoe een streamer gaat reageren met zo'n schoep ervoor. Uiteraard volgt een verhaal, hopelijk met vangstfoto's ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

hendri

voor een beetje lawaai in een EP streamer kan je ook een glass ratel bij in binden.
zelf gebruik ik de ratels altijd voor troebel/donker water. helder water gewoon zonder.
http://www.dyckers.com/Flytying_Tools,_Epoxy_&_Zap/Glass_Rattles_12x

grote streamer = grote snoek? was het maar zo simpel. 8) 8)

wouter veuger

Quote from: Gerrit72 on July 16, 2012, 09:32:50
Bas, ik ken die dingen niet, heb jij/heeft iemand, ervaring met die schoepjes?

Wouter, ook ik heb net naast mijn 6/7 een 8/9 aangeschaft. 
Even wennen (werpt weer heel anders). Ben benieuwd of je nieuwe creaties snoek opleveren.
Mocht dat zo zijn, plaats dan even een fotootje van snoek en streamer, steek ik (en anderen) er weer wat van op (ben zowieso we benieuwd naar jouw creatie :)). Succes in iedergeval!

@gerrit,ik zal eens kijken of ik een paar van mijn streamers kan plaatsen,ben alleen echt totaal niet handig met computers,dus weet niet of het gaat lukken om een foto te plaatsen... ::)