"Walking the dog"

Started by Cornico, July 06, 2012, 01:13:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cornico

Walking the dog is een techniek om een gehaakte en vrijwel uitgedrilde zalm naar een plek te krijgen waar je hem kunt landen of wanneer je de zalm wilt verplaatsen om ergens anders uit te drillen.
Het komt er kortweg op neer om je hengel over je schouder te leggen en stevig door te stappen, de zalm volgt als een hondje aan de lijn.
Tijdens mijn vakantie in Noorwegen kon ik iets dergelijks met een eenhandige hengel filmen met een compact foto cameraatje.
Zie hier

http://vimeo.com/44759236

sjoerd

#1
Nou die persoon mag wel eens leren hoe hij een vis moet drillen, tenenkrommend. Het lijkt erg ongeinteresseerd, Vaak achterom kijken  i.p.v. geconcenteeerd drillen( naar de camera of zo??) Met name ook dat laatste deel van de dril, de lijn helemaal op de reel spoelen, hengel in gebogen stand en dan de zalm pakken, Als die nog een run neemt , grote kans dat de hengel of lijn breekt.
Dit moet je iig niet doen met een echte grote sterke vis, dan ben je hem kwijt. Ik heb zo al hengels zien breken in BC!! Langzaam achteruitlopend, de vis beachen  aan een langere lijn , dan heb je bij een evt run weer controle over de vis.
Wel een leuk stekkie zo aan het eind van de rivier.
O ja, "walking the dog" is volgens mij iets wat gebruikt wordt alseen techniek bij het kunstaasvissen. Google maar even op dat item bij fishing, walking the dog

just my observations :)     

Sjoerd

Gerrit72


Wel een hele mooie omgeving EN een hele mooie vis! Zijn dril techniek is ook niet de mijne, maar zoals op het forum te lezen is verschillen de meningen over drillen en kracht uit je hengel halen nogal, hoe dan ook, hij vangt hem wel ;D.

Cornico, leuk baasje die Jasper! En je hebt verborgen zang kwaliteiten hoor ik ;)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

dartmayor

Tijdens het kijken zit je gewoon te wacht wat er eerder gaat knappen de lijn of de hengel.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Cornico

Quote from: sjoerd on July 06, 2012, 08:22:29

just my observations :)     


Nou gelukkig maar. ;)
Overigens denk ik ook niet dat de licht gehandicapte Peter uit het filmpje jouw disclaimer één moer kan schelen.
Hij vangt al meer dan 20 jaar op die plek zijn zalmen en heeft blijkbaar de wijze lessen van Sjoerd Siemensma niet nodig.
Hij vist overigens wel met een vergunning :-X

jur606

Quote from: Cornico on July 06, 2012, 11:35:47
Nou gelukkig maar. ;)
Overigens denk ik ook niet dat de licht gehandicapte Peter uit het filmpje jouw disclaimer één moer kan schelen.
Hij vangt al meer dan 20 jaar op die plek zijn zalmen en heeft blijkbaar de wijze lessen van Sjoerd Siemensma niet nodig.
Hij vist overigens wel met een vergunning :-X

never to old to learn something extra?
(een echte vissers leert elke dag en luisterd altijd naar andere (je hoeft het niet te doen maar je luisterd wel want stel dat het wle helpt?)

HappyFisherman

Leuk om te zien dat die hengel krom staat als een hoepel en de vis veel verder weg springt dan ik em verwacht :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

sjoerd

Quote from: Cornico on July 06, 2012, 11:35:47
Nou gelukkig maar. ;)
Overigens denk ik ook niet dat de licht gehandicapte Peter uit het filmpje jouw disclaimer één moer kan schelen.
Hij vangt al meer dan 20 jaar op die plek zijn zalmen en heeft blijkbaar de wijze lessen van Sjoerd Siemensma niet nodig.
Hij vist overigens wel met een vergunning :-X


Oei oei, een beetje in het verkeerde keelsgat geschoten Marten??? Tsja als je hier iets toont kun je naturlijk reacties verwachten. Positieve, leuke, kritische, voetnoten, opmerkingen.'goed bedoelde tips etc etc.  Mee eens??
Ik begrijp de opmerking ook niet dat die Peter licht gehandicapt is. Konden wij dat weten???? En doet dat iets af van de manier van drillen? Ik weet het niet.
Het feit dat hij al 20 jaar zijn zalmen vangt zegt ook niks. Je kunt ook 20 jaar lang dingen verkeerd doen.
En waarom zouden wij geen commentaar mogen leveren op de wijze van drillen ?(En gezien de reacties was/ben  ik niet de enige hoor!!!!!)
Ik geef ook geen wijze lessen (wie ben ik)maar slechts commentaar op wat ik zie en wat in mijn ogen niet een goede manier van drillen is.
Dat die Peter in het filmpje dat geen moer kan schelen weet ik niet, dat zijn jouw woorden. Misschien stelde hij een driltip wel op prijs.
Wij zijn immers nooit te oud om iets te leren. IK ook niet en ik volg graag advies op van anderen, als ik daar mijn voordeel mee kan doen zoals op visgebied.

En wat die opmerking dat hij wel met een  vergunning vist hier nou mee te maken heeft, is ook al iets wat ik niet begrijp.
Insunieer je daarmee dat ik zonder vergunning zou vissen, Vreemde opmerking, maar het zij zo.
Het is toch niet zo dat jij op je oude dag begint te verzuren Marten. Niet doen hoor het leven is veel te kort om dat te doen. Geniet van de mooie dingen van het leven

Sjoerd

Cornico

Begrijpend lezen blijft moeilijk Sjoerd, zelfs bij titels . . . . .  ;D

sjoerd

Quote from: Cornico on July 06, 2012, 14:47:09
Begrijpend lezen blijft moeilijk Sjoerd, zelfs bij titels . . . . .  ;D

Hmmm, lekker makkelijk, hoef je immers niks te antwoorden...... :'( :'( :'(

Sjoerd

Hans-oet-remunj

#10
back on topic dan maar weer

Ik herken het wel...In het geval het mogelijk is om achteruit te lopen om de vis gecontroleerd te beachen heeft dat zeker mijn voorkeur. Maar soms is dat lastig, bv omdat je door een diepe kuil naar de oever moet lopen, en er geen echt vlakke beach plek is.

In dat geval komt 'walking the dog' wat mij betreft in beeld omdat je tenslotte ook wil zien hoe je die diepe kuil het beste kunt oversteken... maar ja dan moet die zalm zich wel even braaf gedragen.... In het geval van een moeizaam beviste atlantische zalm probeer ik het te voorkomen, maar in het geval van bv serie gewijs gehaakte pacifische zalm doe ik er niet moeilijk meer over: Wat maakt het uit als je 'm verliest, over 5 of 10 minuten heb je wel weer een ander, zolang je maar geen lijnbreuk hebt.

Mijn conclusie: Wellicht vangt onze filmster wel net zo makkelijk grilse als ik voor mezelf gewend ben op pacifische zalm ?  ;)



HappyFisherman

Mag ik jullie vragen om dit forum niet langer te vervuilen met persoonlijke aantijgingen? Het creëert eenzelfde verziekte klutseieren (zelfs de t9 van mijn telefoon keurt de kutsfeer af!) als er al een poos op dat prikbord rondwaart!

Als je iets hebt tegen een post, VRAAG, dan eerst ff via PB, of weet ik via welke weg je dat wil doen, wat iemand bedoelt met zijn dingetje! Zo hebben we het hier lang gezellig gehouden met elkaar en dat wil IK graag zo houden (voor een ander kan ik niet spreken...)

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Gerrit72


Inderdaad, laten we het gezellig houden...kritisch zijn kan ook zonder elkaar aan te vallen ::)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Cornico

Quote from: Hans-oet-remunj on July 06, 2012, 16:38:44
Ik herken het wel...In het geval het mogelijk is om achteruit te lopen om de vis gecontroleerd te beachen heeft dat zeker mijn voorkeur. Maar soms is dat lastig, bv omdat je door een diepe kuil naar de oever moet lopen, en er geen echt vlakke beach plek is.
En zo was het hier ook Hans.
En hij verwijdert zich tevens van de kleine plaats waar op dat moment succesvol was te vissen.
Maar daar ging het mij helemaal niet om.
Hier is twee keer is mooi te zien dat wanneer je gestaag doorstapt de zalm volgt als een mak lammetje, niet meer en niet minder.

johannes

#14
leuk filmpje met een techniek die goed werkt uitvoering kan over gediscuseert worden maar ik wil best met em ruilen en slecht kunnen drillen ;D ;D

Rossie69

Nou zo denk ik er ook over.

We hebben altijd betere vissers en drillers.
dus beter lomp gedrilt dan slecht gevangen.


maurice

lijkt me een goede manier om een snoek door de waterplanten te krijgen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::