Vissen algen en planten.

Started by Mike, June 18, 2021, 11:14:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mike

Ik vis in NL hoofdzakelijk op de grote rivieren.
Vroeger heel erg veel op de Lek en tegenwoordig heel veel op de Merwede en af en toe op de Waal.
Riviervissen met de vliegelat kan in t begin erg taai zijn en veel vissers haken al snel af na een paar blanks.
De onzekerheid kruipt er al snel in als je met je vliegenhengeltje langs zo'n grote en ietwat intimiderende rivier bezig bent. Zeker als t een paar x tegen valt en je zonder actie weer naar huis gaat. Dan is de lol er bij de meesten snel vanaf.
Toch is het denk ik het mooiste wat we in NL te bieden hebben.
De diversiteit is enorm en er zwemmen echt gigantische vissen in rond.
Als je je goed verdiept in deze visserij en je aanpast aan de rivier wordt blanken ook echt een uitzondering ipv de regel.

Er zijn wel een aantal elementen die het erg lastig kunnen maken.
Zo merk ik de laatste jaren een enorme toename aan waterplanten.
Vooral op de Merwede is het momenteel echt dramatisch.
Daar waar 3 jaar geleden nog hier en daar wat wierbedden stonden, lijkt het nu wel een grote ondoordringbare wiersoep te worden. Aan dit artikel te lezen is het op meer plekkn een probleem aan het worden. https://nos.nl/l/2385413

We moeten voor de komende weken dus wat andere stekken gaan zoeken.
Iets meer stroomopwaarts waar de rivier wat smaller wordt en de stroming harder is zal de plantengroei minder woekeren.
Wellicht vangen we daar ook meer roofblei of andere vissen.
Ik ben benieuwd.

Eergister ben ik weer als vanouds naar de Lek gegaan voor een avondsessie.
De bedoeling was om einde middag / begin avond op zoek te gaan naar windes.
Het was er echter zo druk met badgasten en waterscooters dat dat wel heel lastig bleek.
Ik heb er maar 2 gezien en die waren ook snel weer foetsie.
Er was 1 aardige baars die wel trek had in een klein zwart streamertje die toen eigenlijk voor de winde was bedoeld maar over een mooie baars zal je mij niet horen klagen.

[attachment id=1 msg=183417]

Toen ik kort daarna plots in een gat stapte waardoor ik ineens meer water boven mijn hoofd had dan onder mijn voeten, moest ik mijn plan van aanpak wat aanpassen.
Pak uit, sokken uit en vliegendozen open om alles in t zonnetje te laten drogen

[attachment id=2 msg=183417]

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

#1
Vissen met een nat pak en natte sokken zag ik niet zo zitten.
Dat betekende dat ik de poging voor winde maar even los moest laten.
Het was nog wat vroeg op de dag voor snoekbaars maar de windes lieten zich toch amper zien met al die badgasten en waterscooters en zonder pak kon ik niet bij de plek waar ik ze normaal goed vang overdag dus ben ik maar de stroomnaadjes bij de dammetjes af gaan vissen voor snoekbaars.
Die trekken zich doorgaans ook wat minder aan van commotie in t water dus na de frisse duik de focus gelegd op snoekbaars.

Dat leverde gelukkig nog 2 mooie visjes op.
Geen monsters maar toch weer mooi om de sessie af te sluiten met succes  8)

[attachment id=1 msg=183418]

[attachment id=2 msg=183418]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sarca2

Mooi verhaal!

Ik vind riviervissen mooiste maar soms ook best lastig. Ik ben blijkbaar 1 van die afhakers. Mij gaat het uiteindelijk toch om vangen en welke techniek maakt me niet zoveel uit. Liefste wel op vlieg natuurlijk.

Over drie weken kan ik hopelijk terecht in Oostenrijk en Zuid Tirol met vliegvissen tot die tijd heb ik 2 daagse sessies in de Ardennen met non-fly vistechniek op barbeel, voor mij net zo leuk als vliegvissen. Ik vermaak me hier uitstekend mee. De Waal staat trouwen ontzettend hoog.
::new::

JurjenF

Die plantengroei is eigenlijk op elk viswater een probleem. Ik heb mijzelf zelfs een bellyboat kado gedaan om toch nog in de Oude IJssel te kunnen vissen. Daar kun je nml niet eens meer bij de waterkant komen. Muv enkele gemaaide visstekken die op de dijk genummerd zijn. En in de Achterhoekse beken kun je het bijna overal vergetren : van oever tot oever (ook de oevers zelf dus) compleet dichtgegroeid. Heb dit al eens aan de federatie, hsv en waterschap kenbaar gemaakt maar op de reactie "we zullen het eens gaan beklijken wat we kunnen doen" is nooit gevolg gegeven. Het is heel erg vervelend (understatement) dat je wel 'overal' mag vissen maar dus nergens meer terecht kan door het maai-wanbeleid. Tja............
Fishing is cheaper than therapy

henkverhaar

Dat is nou waarom engelse chalk streams river keepers hebben. Dan loop-vis je dus door een aangeharkt parklandschap. Ook een keus...

Of zoals op de Connetquot op Long Island, vanaf toegewezen vlonders... Ook een sportsman club, oorspronkelijk uit zo 1880 - voor steenrijke New Yorkers. De paar keer dat ik er geweest ben mocht je er 's winters, als je het tenminste met een 'hele' groep had afgehuurd, gelukkig van overal vissen... en ook wadend.

Mike

Vandaag weer een productief dagje op de Lek.
Helaas om 1 of andere reden heel erg veel lossters maar toch nog wat aardige glasogen en een baars op de kant 8)

[attachment id=1 msg=183438]

[attachment id=2 msg=183438]

[attachment id=3 msg=183438]

[attachment id=4 msg=183438]

2 ervan die op elkaar lijken ving ik in 3 worpen. Die zaten allebei in t zelfde kuiltje.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Beertje

 JurjenF: Ik heb ook de ervaring dat je vrijwel nooit een reactie of feetback krijgt op je opmerking, klacht of verzoek krijgt.


If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

JurjenF

Het geven van een reactie op een vraag oid lijkt wel 'standaard geworden' in NL.
Maar het is wel jammer want als je met een stel eensgezinde vrijwilligers een dagje opoffert is het 'zo gepiept'. Beetje kort door de bocht maar toch. 
Fishing is cheaper than therapy