Waar ik mij (de laatste tijd) aan stoor.... een oproep

Started by A{b}r{a}xa{s}, December 17, 2012, 17:37:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

A{b}r{a}xa{s}

Waar ik mij (de laatste tijd) aan stoor is de manier waarop er op het forum met 'kritiek' wordt omgegaan.
Reacties gaan hand over hand in toename van felheid en worden steeds vaker op de persoon uitgespeeld.
Wat me eigenlijk nog meer stoort is het feit dat mensen als er 'kritiek' geplaatst wordt denken dat ze dan (direct) moeten reageren alsof hun leven er vanaf hangt en ze direct in 'high alert mode' moeten gaan schieten op alles wat er nog geplaatst wordt.
Denk eens even rustig na voor je ergens op reageert, zowel als je 'kritiek' plaatst en als je 'kritiek' krijgt !
Nog even en het gaat hier lijken op een ander forum waarvan we veelal toch vinden (of vonden) dat de reacties al heel snel 'uit de hand liepen' en ik geloof niet dat we dat hier ook willen.....

Bij deze daarom het verzoek aan een ieder om zich in de discussies te realiseren dat we hier te maken hebben met discussies over een hobby en niet over zaken op leven en dood.

(oh, ik heb het topic niet direct gesloten maar kritiek op deze mening zal er toch vast niet komen... ;) )

Troutbuster

Bas!
::agree::
Kritiek is goed
Kritiek moet, om elkaar scherp (spicy zoals sommigen willen ;)) te houden, om elkaar daar waar nodig te corrigeren, maar vooral om van elkaar te leren.
Wat als een paal boven water blijft staan is, zoals al vaker in div. topics langs kwam, "de toon die de muziek maakt" is de belangrijkste basis van kritiek!

Natuurlijk ben ik me bewust van het feit "zoveel mensen, zoveel verschillen", maar een ding staat, en loopt naar mijn mening als een "rode draad" door dit forum, "Vliegvissen en Vliegbinden" in al haar prachtige facetten, is wat ons hier bind!

Men staat elkaar in deze wereld toch al veel te veel naar de keel, en het zou jammer zijn dat dit op "ons" forum ook dreigd te gaan gebeuren!

Met alle respect naar een ieder die zich betrokken voelt!

Gr

Jan
"Petri Heil"


weerwolf

Grappig is wel dat dit gedrag niet terug te vinden is op forumdagen, het schijnt bij het "anonieme" te horen.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

R.S.N Flyfisher

Kritiek vind ik ook belangrijk, wat mijn naamgenoot al zei dat houdt je scherp.
En wat is een forum zonder kritiek, als iemand een goeie reden heeft om kritiek te geven en dat is in de meeste gevallen ook zo..
Dan kan ik dat meer waarderen, dan als iemand die niet een oprechte eigen mening heeft.

Gerrit72

#4
Quote from: A{b}r{a}xa{s} on December 17, 2012, 17:37:41
(oh, ik heb het topic niet direct gesloten maar kritiek op deze mening zal er toch vast niet komen... ;) )

Kritiek niet van mij Bas, ben het helemaal met je eens ;D. Ik zit veel op dit forum en kan er echt van genieten.
Vissen is voor mij ontspanning, lezen op het forum zou ik het liefst ook enigszins ontspannen doen.
Een leuke beargumenteerde discussie kan ik ook waarderen. Een heftige, persoonlijke of respectloze  echter niet.
Ik vind het jammer dat lontjes soms erg kort zijn (of helemaal lijken te ontbreken).
Nu kan ik het gewoon wegklikken en mn schouders ophalen, maar mn betrokkenheid naar het forum en zijn
leden maakt dat ik het echt betreur, dat het af en toe zo lelijk moet.

Respect en tolerantie naar elkaar toe lijkt me niet teveel gevraagd, laten we het samen leuk houden.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Bruins

Mooi samengevat Gerrit, kan mij er volledig in vinden. ::klappen::
I don't drink water, fish f*ck in it...

jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens


peter

Peter

2012 
platwaffels. 6.

2011
Platwaffels. 3.

2010
Platwaffels. 10. pr 81cm

vliegvisgek

beetje strijd is juist goed anders is het ook zo saai en je mag toch je mening geven niks mis mee.
maar zolang er geen extreme scheldwoorden komen of zijn prima want dan word het oorlog  ::meppen:: ::meppen:: ::meppen:: ::meppen:: ::shutup:: ::grrr:: ::argh:: ::chicken::

Jasper

Erg goed, Bas.
Wat vaak ontspoort op dit soort fora is dat mensen geen gezicht en bijbehorende knipoog of stemintonatie meekrijgen. Dat is vaak een oorzaak van het totaal verkeerd kunnen opvatten van een opmerking. Én aangezien we allemaal gelijk hebben op internet, willen dat soort dingen nog wel eens escaleren. Na meer dan 10 jaar modereren op een groot surfforum herken ik inmiddels alle patronen.
Ik denk dat het heel waardevol is als je als forumbezoeker open staat voor de meningen en tips van anderen, in plaats van je overal door aangevallen te voelen. De muziek maken we uiteindelijk met z'n allen. Als iemand je er op attendeert dat je instrument een tikkie vals is, gooi dan niet direct je viool naar zijn hoofd.


jur606

trek me er niet veel van aan en bemoei me er niet mee.

Waarom omdat het me niks intereseerd hoe andere elkaar aanspreken of van beschuldigen tips geven e.d.
(eigenlijk intereseerd dat me niks, persoonlijk vind ik het nutteloze informatie)

Als ik een vraag heb stel ik hem hopelijk krijg ik antwoord.
Als ik een vraag zie waar ik denk wat vanaf te weten probeer ik een goed antwoord te geven (wat de steller ermee doet moeten ze zelf weten, hopelijk waarderen ze mijn tijd die ik in het beantwoorden stop dan ben ik al blij :))

En als ik echt iets wil leren, of het gevoel heb dat ik iets niet goed doe, vraag ik aan iemand of die mij een dagje met mij wil vissen (me wil begeleiden)

Voor de rest is het leven te kort en ingewikkeld en al moeilijk genoeg, Dus ik probeer van zo veel mogelijk dingen te genieten,
en of dat altijd op de "goede"manier is is gelukkig aan mij op lekker zelf te bepalen :)
::blabla::



catchem


ben

Mee eens Bas, maar af en toe een klein beetje Peper kan geen kwaad, dunkt me!!!!!!

Gert

Mee eens, maar ik moet zeggen dat het mij opvalt dat het vaak "dezelfden tegen dezelfden" zijn, en daardoor bekruipt mij het gevoel dat het niet geheel objectief is.

Ik bedoel, je mag iemand best een eikel vinden, maar dat wil nog niet zeggen dat hij aleen maar onzin uitkraamt.
En als je het wel onzin vindt, of het is ook gewoon duidelijk onzin, moet je dat toch ook op een redelijke manier kunnen zeggen (schrijven).

Groet,
Gert

Inderk

Ach, eerder liet ik mijn gevoelens wel eens leiden door bepaalde opmerkingen.....

Nu realiseer ik mij dat het verspilde (negatieve) energie is.
Gewoon niet reageren als het te persoonlijk wordt, het gaat maar over vliegvissen.
Er zijn belangrijkere zaken in de wereld dan vliegvissen.


"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Canadian_Streamdance

ik ben het ook eens met je Bram! en Gerrit ik zou het zelf niet beter kunnen zeggen beste samenvatting kerel!!
::agree:: ;)

Plantje

Ik ben het eens met veel van het voorgenoemde.

Wat ik in een ander topic ook al genoemd zag en zelf ook wel eens (ook op andere fora) genoemd heb: denk eens twee keer na voordat je op de "Post" knop drukt. Stel je even voor hoe je post ook opgevat kan worden. Probeer je even in te leven in andere mensen. Dat zijn dingen die met name spelen als je reageert op een topic en in iets mindere mate wanneer je een nieuw topic opent.

Het is heel gemakkelijk om te denken: als iemand het verkeerd opvat is dat niet mijn probleem, maar van degene die het zo opvat, maar ik denk dat dat te kort door de bocht is.

En inderdaad... de anonimiteit zal er ook wel een grote rol in spelen.

gerrit

jamer Site Beheerder
dacht dat het net wat rustiger was en dan komt deze post weer op duiken na 3 dagen
waar om?

Vliegvissers.nl

omdat 'even' reagren tijd kodt
Quote from: gerrit on December 21, 2012, 00:05:22
jamer Site Beheerder
dacht dat het net wat rustiger was en dan komt deze post weer op duiken na 3 dagen
waar om?


marcelgoedhart