HILCI (HILco's Caster Imitatie )

Started by Hilco de Visser, January 22, 2014, 22:40:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco de Visser

Op verzoek van Joost ( wat een eer)  hierbij een simpele SVS van een simpele caster imitatie.


Haakje 14  (scud/shrimp hook van A&M )


donker of lichter bruiner bodydub van A&M


ca 3 cm looddraad van A&M 


ca 2 mm vanaf haak ook looddraad wikkelen


laatste stukje lood wikkel ik met behulp van kapotte boilie naald.
(ook handig bij bedraden met bobinthreader)


looddraad helemaal omwikkelen met bodydub  aan 2 kanten vloeiend schuin laten aflopen
en 2 x 4 slagen whipfinish


niks meer aan doen ( geen cement geen lak )

wat wel heel veel uitmaakt is de manier van vissen ;
ik geef met de hengel 3 kleine rukjes zodat de beetverklikker zenuwachtig beweegt dan til je de hilci iets van de grond  en dan 3 seconden met rust laten .......stukje strippen en weer opnieuw 3 rukjes.
zo danst de caster een beetje op of over de bodem.

maar een dead drift op een meter diepte kan ook goed resultaat op leveren in een slootje .






dartmayor

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Hilco de Visser

zullen we ze dan zondag verzuipen in Kampen ?

MarcelN

Mooie vlieg Hilco ::duim:: helemaal zelf gebonden? ::klappen::

merijn1982

Tight lines!!

Hilco de Visser

Quote from: MarcelN on January 23, 2014, 00:00:24
Mooie vlieg Hilco ::duim:: helemaal zelf gebonden? ::klappen::

goed hé   :P   

Gerrit72


De 'Hilci', weer leuk bedacht Hilco!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Hilco de Visser

Ook in Kampen met deze creatie's vis gevangen.

het patroontje werkt dus en is zeker niet nieuw, maar door zijn simpelheid  wel leuk om weer opnieuw te hebben uitgevonden ;-)

Sieger

Hij lijkt een beetje op de Sawyer's Chedwick Nymph Hilco en dat is echt een klassieke vanger van de bovenste plank.

Deze werd gebonden met de befaamde Chedwich no. 477 wol en er wordt nu een 'moord' gepleegd om een origineel kartonnetje van dit spul te bemachtigen. Deze 'bug' moest meer een made imiteren.... De HILCI is door geëvolueerd en is een caster... Mooi man...

Een van de vele versies van de Sawyer's :



Sieger

Hilco de Visser

dan nu door naar de immitatie mais en hennep?

die zullen ook al lang bestaan mar ga er toch eens over denken .

Had Willem Romeijn al niet eens mais gebonden?

dartmayor

PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Rena

Quote from: Sieger on January 27, 2014, 21:18:37
Hij lijkt een beetje op de Sawyer's Chedwick Nymph Hilco en dat is echt een klassieke vanger van de bovenste plank.

Deze werd gebonden met de befaamde Chedwich no. 477 wol en er wordt nu een 'moord' gepleegd om een origineel kartonnetje van dit spul te bemachtigen. Deze 'bug' moest meer een made imiteren.... De HILCI is door geëvolueerd en is een caster... Mooi man...

Een van de vele versies van de Sawyer's :


Veniard heeft naar eigen zeggen originele Chadwick 477 in beperkte oplage te koop.
Uiteraard is de Chadwick 477 wol veel geld waard, de vis wil niet anders   ::)

sietzedevisser

Chadwick Nymph? Dat is toch gewoon een Killer Bug?

Sieger

Killer Bug, voor het eerst gebouwd door Sawyer met Chadwick wol....

De Veniard is een imitatie, staat ook op de verpakking... De 'echte' nurds zoeken natuurlijk een origineel kartonnetje en die zijn nauwelijks te vinden....


Sieger

Beertje

Doet het er werkelijk toe of je de originele Chadwick wol gebruikt, of is dit een mythe???

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Sieger

Maakt natuurlijk voor het vissen geen moer uit, maar ja... zoals ook zalmvliegen-bouwers alleen echte veertjes willen gebruiken...  ::)


Sieger

Heintje Davids

Als hij toen toevallig wol van de Action had gehad ipv Chadwick, dan had de Action nu Bijenkorfprijzen! Vissers zijn zo bang dat ze niets vangen dat ze maar al te graag besodemieterd worden. Kwestie van geloven in... en dan laat zelfs de Hollandse nuchterheid je in de steek  ;)

sietzedevisser

Dat de originele Killer Bug met Chadwick's 477 gebonden is weet ik had alleen de naam Chadwick nimf voor deze vlieg nog nooit gehoord . Overigens is uit een aantal testen gebleken dat die Veniards er het minst op lijkt. Ik gebruikte zelf die van Poseidon, tegenwoordig gewoon willekeurige grijze wol. Ik merk geen enkel verschil in de vangsten.

Hilco de Visser

maar nog even over die carp bol ,  die presenteer je gewoon "dood" op de grond begrijp ik ? 

Gert

Ja Hilco, en dan het liefst 's nachts vanuit een tentje ;D

Gert

Maar nu serieus: ik denk dat zo'n maiskorrelimitatie alleen werkt op water waar veel gevoerd en gevist wordt met mais.
En inderdaad lijkt het mij dan dat je 'm gewoon stil moet laten liggen. Misschien moet je zelfs eerst wel een voerplekkie maken, maar dat is voor sommige vliegvissers vloeken in de kerk.

sietzedevisser

Ik neem aan dat je die net zo als een zalmeitje vist? De vissen of bellensporen actief aanwerpen

Sieger

@Hilco: Als je op karper uit bent en je vist met de Carpbol... Idd zoals Sietze al zegt.. Plek aanwerpen en langzaam af laten zinken. Het materiaal neemt langzaam water op dus blijft in begin drijven...


@Sietze: Chadwick nymph bestaat volgens mij ook niet, maar kon niet zo snel op de naam Killerbug komen....  :)


Sieger

Plantje


Kruijff

Quote from: Gert on January 28, 2014, 17:22:28
Ja Hilco, en dan het liefst 's nachts vanuit een tentje ;D

:) Leuk  :)
Gr Ed