Update naamgeving

Started by HappyFisherman, April 02, 2019, 20:14:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HappyFisherman

In de laatste editie van VISionair, het vakblad van Sportvisserij NL, staat een artikeltje over de herziene naamgeving van de vissen in onze wateren. Even een kleine opsomming van een paar, voor onze interessante, soorten:
Beekforel en Zeeforel zijn dezelfde soort en krijgen de naam Atlantische forel
Giebel en Goudvis worden nu als aparte soorten beschouwd.
Ruisvoorn en Rietvoorn werd beide gebruikt voor dezelfde soort en zal de naam Rietvoorn krijgen.

Niet dat iemand, buiten de vakbladen, zich er aan zal houden en wij zijn daar sowieso veel te eigenwijs voor, maar dan weet je het ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Beertje

En een zeelt blijft bij ons:..." n'slij" :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bone F

Handig hoef je niet meer uit te leggen da zee en bruin dezelfde zijn. Alleen moet je nu weer uit gaan leggen wat een atlantische forel is😂

MarcelN

Wat een onzin, dus een mooier ruiser is nu een rieter? pfffff
Ik hou het ook bij alloch.....

jan114


Woenos

Daar is de wetenschappelijke naamgeving toch voor uitgevonden. Hebben we het allemaal over hetzelfde diertje. Was die hele naamgeving van die forel niet nodig geweest.

Scaramouche

'Ik heb een hele mooie salmotrutta gevangen!'
'maar is dat geen salmotruttamorphatrutta?'
''t zou ook nog een salmotruttamorphalacustris kunnen zijn misschien?
'bij nader inzien was het toch een salmotruttamorphafario'
'hoe weet je dat?'
'die smaakt lekkerder.'



Ik denk toch maar dat ik het beessie gewoon noem zoals ik het zelf zie :-)
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Woenos

Ja maar als je dan in een ander land vist kan je toch over hetzelfde beesie praten :)

Bone F

En dan maar hopen dat die boodschap daar ook geland is, anders lees mijn bovenstaande post....😁

henkverhaar

Met name van dat gekunstelde 'Atlantische forel' krijg ik spontaan jeuk... Zeker ook omdat er a] geen 'Pacifische' tegenhanger is - qua nomenclatuur dan, en b] omdat het niet alleen geen recht doet aan de huidige verspreiding van de soort (inclusief de grootschalige introducties), maar ook voorbij lijkt te gaan aan bepaalde aspecten van de natuurlijke verspreiding, zoals het voorkomen van ondersoorten (of vormen, of wat voor status je dan ook wilt toekennen aan de lokale genenpools) in de bergen van Turkije / Anatoliƫ en in de midden-Atlas van Marokko, beide populaties die de atlantische oceaan nooit zien, maar hun thuis hebben in de middellandse zee. En met het pistool op de borst zou ik nog wel wat argumenten kunnen bedenken, maar het voelt vooral als een compromis-naam: beek - nee want ze komen niet alleen in beken / rivieren voor, Europees - nee, want het natuurlijke verspreidingsgebied is groter, bruin - nee, want er zijn te veel andere kleurvariƫteiten, etc.

Ik zou denk ik nog liever iets 'taxonomisch' gezien hebben, als een vernoeming naar de auteur van het typeexemplaar - Linnaeus dus. Net zoals veel planten en beesten naar 'ontdekkers' worden genoemd, denk aan Stellers eidereend, of Temmincks strandloper. Linnaeusforel...

Franky Boy

Ik kreeg bij het lezen van die nieuwe naam voor onze inheemse forel ook spontaan ernstige jeuk...
Inderdaad niet correct, want het verspreidingsgebied van Salmo trutta is veel groter dan het 'Atlantische' gebied.
Wat te denken van Kaspische, Iraanse, Mediterrane en Marokkaanse forellen?
Ik had met de benaming 'bruine forel' nog wel kunnen leven, hoewel de meeste forellen van deze soort helemaal niet bruin zijn...
Tenslotte spreken Engelstaligen ook over 'brown trout' en dan weet men meteen wat daar mee wordt bedoeld.
Als nu bij onderzoek in een beek 'Atlantische forellen' worden aangetroffen en daar over publiceert, weten de lezers nog niet om het om zeeforellen of beekforellen gaat.
Mijn vriend Thijs Belgers en zijn vrienden noteren bij de waterkrachtcentrale in de Roer trouw welke vissen daar allemaal in de 'visvallen' terechtkomen. Ik kan je zeggen dat zij gewoon doorgaan met te noteren of het om een zeeforel smolt, volwassen zeeforel of een beekforel gaat.
En ik ga me in de berichtgeving over het Oostvoornse Meer ook niet aan deze nieuwe benaming houden!

Gert

Kan iemand even bij Sportvisserij Nederland de vraag neerleggen hoe we dat in het vervolg moeten doen met een Zeeforel swap?  ;D

Franky Boy

Wat ze met die naamgeving hebben gedaan, kan wettelijk helemaal niet!
Voor de Atlantische Forel (voormalige 'beekforel') geldt een gesloten tijd van 1 oktober tot en met 31 maart en een minimummaat van 25 cm, maar ook (voormalige 'zeeforel') een gesloten tijd van het gehele kalenderjaar waardoor elke 'zeeforel' meteen weer levend moet worden teruggezet!
Gevolg: Een visser die op het strand met een dode zeeforel wordt betrapt, kan beweren dat het een Atlantische forel is die groter dan 25 cm is en dus meegenomen mag worden.
Dezelfde soort wordt dus in de Visserijwet het gehele jaar beschermd, maar is tegelijkertijd 6 maanden van het jaar niet volledig beschermd (slechts met een minimummaat van 25 cm)! >:(