8 januari 2012

Started by dartmayor, January 08, 2012, 16:58:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marksman

Lekker dagje gehad dus, zo hoort het.
Snoekbaarsje is zeker een mooi vangst als je die nit verwacht.

sjoerd


Quote from: ben on January 08, 2012, 22:51:55
Hoi Sjoerd, ik ben niet zo snel lyrish of zo, maar zie dit forum om iets te leren en dit is een prima forum daarvoor en vragen is vrij toch, ik vind het zelf ook leuk om mensen wat te leren waar ik wat meer van weet, je bent er om elkaar te helpen niet waar en wanneer je alles voor jezelf wil houden moeten je hier denk ik niet zijn, dus!!!!

Ben en de andere reageerders ,
het gaat er niet erom dat je niet zou kunnen of mogen genieten van de vangst van een kleine vis. Dat doe ik zelf ook nog steeds hoor na meer dan 40 jaren vliegvissen!! .Het formaat is ook voor mij echt niet altijd van belang maar bijvoorbeeld de manier waarop die gevangen werd wel. Bijv. een hele moeilijke worp onder een laag overhet water hangende tak waar je een vis ziet stijgen. Het formaat van de vis is dan niet van belang maar het feit dat je door een goedgelukte worp de vis tot aanbijten kon verleiden.

Maar ik vind het wat anders, en ik lees dit hier vaker, dat er gejuicht wordt en mensen worden gefeliciteerd als ze bijv eens een snoekje van amper 40 cm hebben gevangen.
DAT vind ik , en dat is natuurlijk heel persoonlijk, een klein beetje overdreven. Dat mag toch??? Of misschien ben ik daarvoor gewoon te nuchter?  Maar ik ken (nog) niet iedereen op dit forum en  wellicht zijn het nog zeer jonge pas beginnende vliegvissertjes die zo reageren. Ik weet het niet.
Ben, natuurlijk mag je vragen stellen op het forum, dat is een goede zaak en ik zal de laatste zijn die niet iemand zou willen helpen bij vragen over onze geliefde hobby hoor, Lees mijn vele postings maar eens op het vliegvisprikbord.

Maar ik blijf je vraag over met welke vlieg nou dat snoekbaarsje werd gevangen erg vreemd overkomen. Het komt op mij zo over van: Oh geef mij aub je geheime wapen want ik wil ook een snoekbaarsje vangen.Maar wellicht bedoelde je het niet zo maar zo komt het wel over. Net alsof de vliegkeuze het belangrijkste is om een vis te vangen. Dat is niet zo al willen veel vliegbinders dat wel graag zo houden om zich belangrijk te voelen. Waarom denk je dat er duizenden vliegbindpatroontjes zijn? Zo selectief zijn onze voorns en co nu ook weer niet hoor. Veel belangrijker is de manier van vissen, presentatie, lijndikte ,de juiste diepte,plek, manier van binnenvissen etc, etc. maar daar lees je v aak weinig over. Ook op vliegvisbeurzen lijkt alleen het vliegbinden van belang.Toch even een "gouden tip" voor jou dan. Mijn wintervoorns, en als bijvangsten snoekbaarsjes, roofblei, winde, kolblei, schele pos etc. vang ik in de regel gewoon met een goudkopje of fluorroodkopje met een lichaampje van pauwefiber, thats all. simpeler kan het niet, succes Ben!!! Enne misschien treffen we elkaar deze winter wel eens aan de Burgwal,dan kun je en mag je me ook van alles vragen hoor! :) :) :) Ik hoop dat ik iedereen hiermee een beetje duidelijk heb gemaakt waarom ik reageerde zoals ik reageerde, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sjoerd

Franky Boy

Leuk dat je goed gevangen hebt, maar het is verstandiger om onder dit soort omstandigheden de stek niet te vermelden.
De Beroepsvisser leest namelijk ook mee en dan kan het resultaat een volgende keer of voor andere vliegvissers wel eens tegenvallen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat sportvissers uit haventjes of andere stekken goede vangsten hadden gemeld, waarna de 'beroepsvisser' maar eens op bezoek kwam. >:(
"Feind hört mit!" (De vijand luistert mee) zeiden ze in de Tweede Wereldoorlog.
Als je op een forellenput goed gevangen hebt, kun je dat gerust vermelden hoor. ;D

Plantje

Quote from: Franky Boy on January 09, 2012, 09:06:15
Leuk dat je goed gevangen hebt, maar het is verstandiger om onder dit soort omstandigheden de stek niet te vermelden.
De Beroepsvisser leest namelijk ook mee en dan kan het resultaat een volgende keer of voor andere vliegvissers wel eens tegenvallen.
Het zal niet de eerste keer zijn dat sportvissers uit haventjes of andere stekken goede vangsten hadden gemeld, waarna de 'beroepsvisser' maar eens op bezoek kwam. >:(
"Feind hört mit!" (De vijand luistert mee) zeiden ze in de Tweede Wereldoorlog.
Als je op een forellenput goed gevangen hebt, kun je dat gerust vermelden hoor. ;D
Nou nou nou...

Zo geweldig hebben ze nou ook weer niet gevangen volgens mij. Zeker niet dusdanig, dat een beroepsvisser besluit de boel maar eens leeg te vissen!
En lezen beroepsvissers hier mee? Dat durf ik ten zeerste te betwijfelen!

Kijk dat MarcelK niet gaat toelichten waar de beek is waar hij regelmatig vist snap ik. Hij heeft volgens mij ook afspraken met de eigenaar van de beek dat hij de enige is die daar vist en dat hij zal proberen te zorgen, dat mensen er niet achter komen waar hij vist.

En om beroepsvissers de vijand te noemen en "beroepsvisser" te noemen vind ik wel wat ver gaan!

Marksman

Ik vind het vreemd dat mensen worden aangesproken als ze blij zijn met hun niet bijzondere vangt??? of als iemand daar lyrisch over is,
Laat ieder zijn sport op zijn eigen manier beleven, ervaren of onervaren.

Jan Muisers


Heren, we hadden goede voornemens..niet waar ?    ;)

Uit Sjoerd z'n (tweede) reactie mag ik op maken dat hij goede bedoelingen had en ook bij Franky boy ben ik ervan, overtuigt dat het anders overkomt dan de bedoeling is.

Laten we dus terug, ontopic gaan en een vrij zinloze discussie vermijden.

Jan.


Plantje

Quote from: Jan Muisers on January 09, 2012, 10:34:00
Heren, we hadden goede voornemens..niet waar ?    ;)

Uit Sjoerd z'n (tweede) reactie mag ik op maken dat hij goede bedoelingen had en ook bij Franky boy ben ik ervan, overtuigt dat het anders overkomt dan de bedoeling is.

Laten we dus terug, ontopic gaan en een vrij zinloze discussie vermijden.

Jan.
Neem aan, dat die van mij ook anders overkomt dan bedoeld is ;)

Zeker hier op het forum moet je volgens mij gewoon stekken kunnen delen. Als ik aan het vissen ben en ik kom andere vliegvissers tegen vind ik dat leuk; kan er vast nog wel wat van leren! Ik vrees niet, dat de boel binnen de kortste keren kapot gevist is! ;)

Jan Muisers

Quote from: Plantje on January 09, 2012, 10:50:23
Neem aan, dat die van mij ook anders overkomt dan bedoeld is.

Ook hiervan ben ik overtuigt, Plantje.  :)

En het forum is er om iedere info te delen, die jij wenst te delen.
Het kan natuurlijk zijn dat andere mensen daar negatieve ervaringen mee opgedaan hebben en bv. stekken info liever voor zich houden. Ook dat respecteren we dan.

Jan.

Gert

Quote from: Franky Boy on January 09, 2012, 09:06:15
Als je op een forellenput goed gevangen hebt, kun je dat gerust vermelden hoor. ;D

En ook als je daar een snoekbaars hebt gevangen - maakt niet uit hoe klein ;D ;D ;D

Over het lyrisch kunnen zijn van een bepaalde vangst: ook Sjoerd heeft - misschien wel 40 jaar geleden inmiddels, ooit zijn eerste snoekbaars gevangen op een vlieg. Zal toen toch ook wel een bijzonder moment geweest zijn denk ik, ook al was het misschien wel een formaat stekelbaars.

En inderdaad: er zitten hier erg veel beginnende vliegvissers op het forum - dat is misschien wel een heel groot verschil met het prikbord.

Groet,
Gert

Arno

Jongens wat hebben we weer lange tenen.
Sjoerd bedoeld het goed en ik vind ook een snoekbaars leuk om te vangen maar om nou lirisch te worden van een visje van 12/15 cm nee.
wat ik dan wel weer leuk vond vanmorgen in de Burgwal dat ik met 3 nimpfen viste en aan de onderste een voorn ving aan de middelste een snoekbaars en aan de bovenste een baars
dat vind ik dan weer leuk.
maar ik vind dat er de laatste tijd erg veel negatief op elkaar gereageerd word en dat vind ik de sfeer niet ten goede komen.

Gr Arno

Plantje

Quote from: Arno on January 09, 2012, 13:51:25
maar ik vind dat er de laatste tijd erg veel negatief op elkaar gereageerd word en dat vind ik de sfeer niet ten goede komen.
Ik denk dat veel opmerkingen met een stevige korrel zout genomen kunnen worden. Gooi er gewoon wat neer en maak je er niet te druk om!

Ik lees hier op het forum met zeer grote regelmaat reacties waar ik me aan stoor. Maar daar heb ik nog nooit iets van gezegd. Waarom niet? Omdat je er niets verder mee komt! Het draagt niets bij.
Gewoon inhoudelijk reageren! En inhoudelijk is iets anders dan enkel on topic.

Jan Muisers


Arno, ik heb al twee keer "aangeduid" te stoppen met negatief te reageren. Iedereen is het er mee eens.

Waarom jij niet ? (Niet kwaad bedoeld, maar wel zeer serieus.)

Met je laatste post zorg je ervoor dat die negativiteit voort bijft bestaan. Vind ik zoooo jammer.

Jan.






dartmayor

Quote from: Arno on January 09, 2012, 13:51:25
Jongens wat hebben we weer lange tenen.
Sjoerd bedoeld het goed en ik vind ook een snoekbaars leuk om te vangen maar om nou lirisch te worden van een visje van 12/15 cm nee.
wat ik dan wel weer leuk vond vanmorgen in de Burgwal dat ik met 3 nimpfen viste en aan de onderste een voorn ving aan de middelste een snoekbaars en aan de bovenste een baars
dat vind ik dan weer leuk.
maar ik vind dat er de laatste tijd erg veel negatief op elkaar gereageerd word en dat vind ik de sfeer niet ten goede komen.

Gr Arno

zeker 20 cm Arno.  8)
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Quote from: dartmayor on January 09, 2012, 14:57:06
zeker 20 cm Arno.  8)
Heb je het wel nog over je tenen?  :-X
Geintje! Moet kunnen dacht ik zo ;)

Ik ga weer on topic!

Leuke visjes zo! Als ik nog eens een keer de tijd kan vinden ga ik ook daar naar burgwal. (Is dat ergens in Kampen of zo? Ik ken het verder niet zo.)

dartmayor

Quote from: Plantje on January 09, 2012, 15:00:05
Heb je het wel nog over je tenen?  :-X
Geintje! Moet kunnen dacht ik zo ;)

Ik ga weer on topic!

Leuke visjes zo! Als ik nog eens een keer de tijd kan vinden ga ik ook daar naar burgwal. (Is dat ergens in Kampen of zo? Ik ken het verder niet zo.)

He Plantje,

Misschien ga ik dit weekend weer.
Dus kan je meerijden als ik ga.

Als je wat minder tijd hebt kunnen we natuurlijk ook in Zuid gaan snoeken.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Plantje

Zal 'ns kieke!

Ik heb wel zin om weer eens een keer weg te gaan! Snoeken in Zuid valt nu wat tegen volgens mij. Ik vond het water gisteren best wel troebel en ik heb ook helemaal geen activiteit gezien in het water!

Jan Muisers


Kijk, d'r wordt weer gevist.  ::top::

catchem

Mooie visjes en een mooie plek.
Ik vang liever groot dan klein, maar elke vis vind ik fijn :)

Troutbuster

Quote from: Rob van H. on January 09, 2012, 15:23:39
Ik merk dat er personen zijn die zich "irriteren" aan de manier waarop sommige "nieuwelingen" op ons forum zich uitlaten in topics, een aantal van die "nieuwelingen" zijn vaste klant op het prikbord van de startpagina (evenals een flink aantal "oudgedienden" die hier ook actief zijn), daar word een andere taal gebezigd als hier, dingen worden er anders verwoord als hier!!

Dat neemt niet weg dat er een flinke bak ervaring zit op dat prikbord, en als die personen ook hier hun ervaring komen verspreiden is dat altijd prettig (we zijn tenslotte nooit te oud om te leren!!)

Als er een posting gedaan word waarin iemand lyrisch is over een snoekbaars van 20 cm, laat hem lekker lyrisch zijn, er is al gezegt dat er hier veel beginnende vliegvissers zijn, en daar zijn we trots op!! Dat betekend dat we hier lekker laagdrempelig zijn en iedereen gelijk stellen..ervaren of on-ervaren, iedereen is welkom hier!!!!!

Kan of wil je daar niet mee omgaan, lees je er lekker overheen en anders staat het je vrij om te gaan!!

Daarnaast vind ik het van belang dat de "oudgedienden" ook de "nieuwelingen" de kans geven om de normale gang van zaken hier te leren kennen en zich daar op aan te passen, de sfeer is hier nu eenmaal anders als op het prikbord!!!

Just my 2 cents!!


Zeker ook "my two cents"!!

Leef, en laat leven, laat een ieder in zijn of haar waarde en geniet van onze prachtige passionele hobby!!

Gr.

Jan.
"Petri Heil"


harlin

Quote from: Jan Muisers on January 09, 2012, 16:46:07
Kijk, d'r wordt weer gevist.  ::top::

Dat doe ik al een week lang, zonder resultaat.
Heb wel genoeg stof om er een "leuk" verhaal van te maken.
Maar (z)onder de 20 cm valt het niet mee om er werk van te maken.  ::muur::

wat moet er dan zo leuk zijn denk je misschien, verkorte versie dan maar.  ;)
Gewoon een snoek die 3 x een streamer pakt in de staart en net doet of het pruimtabak is.
Een jongen van een jaar of 10 die voor het eerst met een ravenlat tegen wind in staat te werpen in de haven,
lijn verkeerd om op de reel, bla bla bla ....
Kan het wel melden maar wat moet je/jullie er ook mee, ..... :-X



M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Hilco


Ik ben nog steeds lyrisch van "mijn " winde 8)



ben

Hilco ik vind hem ook "Lyrisch, en als we het allemaal eens zijn is het Forum erg saai, iedereen nog de Beste Wensen en een zeer goede vangst in 2012 zowel Kwalitatief en Kwantitatief

harlin

Quote from: Hilco on January 09, 2012, 18:35:49
Ik ben nog steeds lyrisch van "mijn " winde
en verschillende anderen van Gorden  ;)
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers


Harry, ik ben al een half uur aan het wachten tot die foto geladen is. Dacht al dat irritante piepende geluid te horen, dat er contact gemaakt werd.

Na 31 minuten merk ik dat het niet om Hilco gaat maar om zijn "Gast" .  ;D

Hilco

De "gast"had zich in de achterkant van mijn muts genesteld , als bovenste nimf.  de dropper zat in me broek  :D.