De Ronde Bleek, 27-11-2009

Started by Gert, December 20, 2010, 23:19:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Geplaatst op het vorige forum: Zo nov 29, 2009 11:40    Onderwerp: De Ronde Bleek, 27-11-2009
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Naar aanleiding van de verhalen op dit forum en op het Prikbord, heb ik vriend en vismaat Jos een paar weken geleden een linkje gestuurd van De Ronde Bleek. En vorige week mailde hij terug: dat lijkt me wel wat om vrijdag naar toe te gaan. Het was mijn verjaardagskadootje aan hem, dus ik kon niet meer terug. Maar dat wilde ik ook helemaal niet, want het leek mij ook wel weer eens wat om met van die grote regenbogen in gevecht te gaan. Want dat is al zeker 15 jaar geleden, ooit een keer in Denemarken op een put & take, waar je ook van die forellen van tegen de 70 cm kon vangen. En dat was dus "take", en dat vind ik nou weer jammer. Want het gaat vooral om het vangen, en niet om de maag, rookoven en/of vriezer te vullen – zeker niet met die grote jongens.
Op de Ronde Bleek gaat men er blijkbaar van uit dat je de gevangen vis WEL terugzet, want als je vis mee wilt nemen moet je daar nog extra voor betalen.
Kortom, die afspraak stond dus.

Hele week kl*teweer, en ook voor vrijdag nog steeds regen (maar dat kunnen we wel hebben) en veel wind voorspeld. Dus dat kon nog wel eens tegenvallen, want we hadden een ponton (of vlot) besproken, en omdat we allebei linkshandig zijn zag ik de bui al hangen. Omstebeurt werpen? Lootjes trekken wie tegen de wind in moet gooien? Of zoals in Canada op de stealhead: als je er eentje gevangen hebt moet je weer op je beurt wachten voor de beste plek.

Voor ons was het allemaal nog nieuw, en de website is niet overal even duidelijk in. Zo is er sprake van een roofvisvijver en een karpervijver. Die laatste is nog in wording, en de eerste blijkt dus de forellenvijver te zijn. Vanuit Amstelveen is het bijna 2 uur rijden: de A2 volgen (waar bijna op het gehele traject gewerkt wordt) tot Leende en dankzij de tomtom hebben we de laatste 10 kilometer ook foutloos kunnen rijden. Maar je moet het niet van de bewegwijzering naar de vijver hebben, want die ontbreekt totaal.

Ik had al besproken, maar waarschijnlijk vanwege het weer was dit niet nodig geweest, of het zou moeten zijn dat Jan Kursten, de eigenaar, anders zelf de hort op was geweest – we waren op dat moment de enigen.

Na een welkomstbakkie koffie en wat uitleg konden we op het ponton stappen. Ik was de boel nog aan het optuigen, dus voordat we letterlijk van wal gingen gooide Jos maar vast een zwart streamertje in. En ja hoor, het zal eens niet, hij had (bij de eerste worp) er al weer eentje aan hangen. Altijd hetzelfde! Maar het was geen grote, ca. 40 cm, dus daar ging ik m'n camera niet voor zoeken want ik wilde ook zo snel mogelijk aan de gang. Ik had er voor gekozen om te beginnen met een droge vlieg, want zo te zien was er genoeg activiteit aan de oppervlakte.

Maar toen Jos er vrij snel alweer eentje aanhad (en verspeelde) en vervolgens deze jongen ving op een groen streamertje



wilde ik niet achterblijven en ben ook op zo'n zelfde streamertje overgestapt.

En het werd tijd om eens een stukje over te steken, want Jan had al verteld dat de meeste gevangen worden aan de westkant, waar we begonnen waren, maar de grotere vooral in het midden en het oosten van het meer.



We hadden tot dan toe vooral in de luwte gelegen van de bomen die bijna om het hele meer staan.

Nu was het mijn beurt. Niet zo groot en volgroeid als die van Jos, maar wel beresterk.



Vervolgens zijn we weer teruggevaren naar het deel wat in de luwte ligt om ff rustig wat te kunnen eten, koffie drinken en even uit de broek (lees: waadpak, want dat is, ook al ga je niet waden, toch wel praktisch als er veel regen en wind wordt voorspeld). Inmiddels hadden zich nog 2 man gemeld, die vanaf de pontons die langs de kant lagen (er zijn er 7, waarvan alleen wij er eentje hadden gehuurd) aan het vissen waren. En dat bleek een goeie stek, want ik heb ze minstens 5 keer met een kromme hengel gezien.

Jos ging het eens proberen door met een kikkerachtig iets over het water te trekken, en ook dat leverde zowaar een keer een volger op, maar geen aanbeet. Zelf heb ik het voor de rest van de dag bij het groene streamertje gehouden.
We gingen weer een beetje het meer rond varen, ik was inmiddels overgestapt op een zinklijn en ik ving er nog een paar van hetzelfde formaat als m'n eerste,





maar vervolgens raakten we letterlijk en figuurlijk aan lager wal: de accu van het fluistermotortje had het wel een beetje gehad en tegen de wind in kwamen we dus nooit meer weg. Dus we hebben het ponton aan de kant gelegd en zijn terug gelopen. We hadden nog een klein uurtje en besloten om dat nog maar even vanaf een steiger vol te maken. Want verder is het niet of nauwelijks mogelijk om vanaf de kant te vissen vanwege de bomen.



Maar ook vanaf de steigers is het goed vissen, en ik had er nog eentje van wederom hetzelfde formaat (allemaal zo tussen de 55 en 60 cm).

Maar Jos zal Jos niet zijn als die op het laatste moment niet nog even de grootste van de dag pakt: 71 cm.



Deze ging er eerst flink vandoor, om vervolgens onder de steiger te duiken. Maar die drijft gelukkig hoog in het water, dus ff omlopen en de strijd kon zich aan de andere kant weer voortzetten.







En dat was het dan. Qua wind viel het achteraf wel mee, en regen hebben we tijdens het vissen maar 10 minuutjes gehad. In tegenstelling tot de terugweg, dus bij thuiskomst was men verbaasd dat we toch waren gegaan, ondanks dat noodweer....

Later op de dag was er ook nog iemand met een bellyboat bij gekomen, en toen wij weggingen om een uur of 4 was er nog iemand die op een steiger ging beginnen Tjsa, als je daar om de hoek woont zou ik het ook wel weten om nog ff een verloren uurtje vol te maken!
Maar wij gaan misschien over een paar weken ook nog wel een daggie terug.
Want het is ons uitstekend bevallen!

Nog wat tips voor zowel diegenen die een keertje op de Ronde Bleek willen vissen alsook voor Jan – waarvan ik weet dat hij dit ook leest (en bij deze sorry dat ik het niet allemaal meteen aangegeven heb):

Er is geen bewegwijzering, dus als je geen GPS hebt, print dan van te voren de route uit.

Ook met een #5 hengel is het wel te doen, mits je een leader hebt die minimaal 4 kg kan hebben. (Jos stond met een #5 en ik met een #6, en Jos ving de grootsten). Maar een zwaardere hengel is misschien wel aan te bevelen om de vis niet onnodig lang te moeten drillen.

Waarschijnlijk omdat de pontons langs de kant constant tegen elkaar aan liggen te klotsen en botsen, was het hout langs de zijkant wat gespleten of gesplinterd. 1 keer kwam mijn leader daartussen tijdens het drillen van een vis en daardoor ging het verbindingslusje tussen het gevlochten deel en de tippet stuk. Gelukkig heb ik de vis alsnog kunnen scheppen, maar lijnbreuk is natuurlijk niet ondenkbaar. Misschien is het beter om wat autobanden of zo tussen de vlotten te hangen.

Wij hebben bijna constant het motortje laten draaien om een beetje te driften of om juist op 1 plek te blijven met de stevige wind. Maar voor ons betekende dat wel dat we het laatste uur vanaf de kant hebben moeten vissen omdat de accu leeg was. Er zitten echter ook 2 "ankers" (een steen en een brok ijzer) bij het ponton, dus als je toch lang op 1 plek blijft is het beter om die te gebruiken.

De steiger waar wij vanaf gevist hebben zag er al een beetje verweerd uit (er was bijvoorbeeld al een stuk hout van de vlonder afgebroken), hoewel de vijver pas dit jaar voor het eerst open is. Hopelijk wordt ook hier aandacht aan besteed, want de kwaliteit van het water en de vissen is uitstekend.

Op het ponton was een landingsnet aanwezig met een telescopische steel. Maar ik zag (gelukkig op tijd) dat deze niet gelockt was – er zat alleen wat plakband om de binnenste steel om ruimte tussen de binnen- en buiten steel op te vullen. Met een beetje pech hadden we alleen met het buitenste deel in onze handen gestaan en was een kapitale vis er met het net zelf en de binnenste steel vandoor gegaan.

Groet,
Gert

vliegvisgek

dus je mag wel met een 5# of 6# vissen dacht 7# of 8 # wat ik hoorde mooi verslag verder nu laten dooien en dan voorjaar 2011 zekers dagje rond dobberen gaaf hoor ;)