Inrichten van een sectie voor de minder ervaren binders en vliegvissers?

Started by Inderk, December 01, 2014, 23:00:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hilco de Visser


Plantje

Quote from: Wilco on December 03, 2014, 21:20:22
Plantje,

Ik had bepaalde ideeën over hoe je het deel voor de beginnende vliegvisser in zou kunnen richten maar ik merk dat veel mensen meer en vaak betere ideeën hebben dan aan mijn brein zouden kunnen ontspruiten. Ik ben het met je eens dat je op dit specifieke onderdeel een beheerder moet zetten die de kwaliteit en ook de kwantiteit blijft bewaken.
Een kritische noot is denk ik wel op zijn plaats en wel dat je voor de beginnen vliegvisser de informatie niet te specifiek moet maken maar meer als hapklare brokken moet aanleveren.
Voor het verder verloop heb ik hoge verwachtingen van mijn mede forumgenoten  ;D ;D
Helemaal met je eens Wilco! Vandaar ook mijn idee om ieder subonderwerp te laten bestaan uit de normale forum threads waar alle vragen specifiek en minder specifiek ongestructureerd gesteld kunnen worden. En daarnaast ieder subonderwerp een beheerd groeiend document aan de top te hebben staan. Op den duur zullen er nauwelijks nog vragen gesteld hoeven worden in de topics, want dan staat alles in het top document.

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on December 03, 2014, 21:53:22
misschien een 'hoofdforum' genaamd 'tips & trucs'..en daarbinnen een aantal subonderwerpen ?...dan zit het allemaal bij elkaar
Subonderwerpen: top! Hoofdforum: top!
De naam "Tips & trucs" gaat naar mijn idee een beetje voorbij aan de behoefte die er is. Er is behoefte voor beginners om direct te weten waar ze beginnersvragen kunnen stellen en waar ze waarschijnlijk informatie vinden die ze nodig hebben om te kunnen starten. Tevens is er vanuit de ervaren vliegvissers behoefte om beginners te kunnen verwijzen naar het beginnersdeel. Verder merk ik ook, dat er ervaren vliegvissers bij zitten die best af en toe zin hebben om eens door een tiental beginnersvragen te grasduinen.

Vraag daarbij blijft wel een beetje: wie bepaalt wanneer en op basis van wat of iets thuis hoort in de beginners hoek? En wanneer is een discussie uitgegroeid naar een niveau waarvan je zegt dat deze verplaatst moet worden uit de beginnershoek? Misschien moet je het gewoon even aankijken, maar ik kan me zoiets goed voorstellen bij een onderwerp dat begint met:"Welke hengel moet ik kiezen om te beginnen met vliegvissen?" Dergelijke onderwerpen groeien vaak uit tot enorme verhandelingen over over- of ondergeklasseerde hengels, specifieke voorkeuren en zeer gedetailleerde toelichtingen. Wat moet je daar mee doen? Het onderwerp sluiten? Splitsen? Terug naar het begintopic brengen?

Quote from: Inderk on December 03, 2014, 22:05:24
Geweldig die reacties !
Voor mij is / was het hoofddoel dat minder gevorderde / vliegvissers met vragen, een plaats hebben waar ze antwoord op vele vragen kunnen vinden.  Domme vragen zijn er niet, maar vele vragen worden vaak herhaald door verschillende personen.
En op deze manier kunnen we onze kennis clusteren, en delen.
Ja, dat ben ik ook wel met je eens. In zo'n onderdeel mogen mensen wat mij betreft dezelfde vraag voor de 20e keer stellen. Het eerder genoemde argument dat mensen die zich storen aan beginnersvragen dat deel dan gewoon links kunnen laten liggen vind ik ook erg goed!

Quote from: Inderk on December 03, 2014, 22:05:24
Ik zit bijvoorbeeld ook te denken aan een item over vliegvisverenigingen zodat men daar ook eenvoudig even binnen kan lopen.
Op dit forum zit denk ik van iedere vereniging wel een "vertegenwoordiger" met wie men dan contact kan zoeken.
Ja, dat is een goeie! Nog niet aan gedacht! We raden bijna allemaal aan om lid te worden van een vereniging.

Quote from: Hilco de Visser on December 03, 2014, 22:36:50
Hoelang is een chinees..........

*Zucht*  ;)

Sieger

Quote from: Plantje on December 03, 2014, 22:48:26
Vraag daarbij blijft wel een beetje: wie bepaalt wanneer en op basis van wat of iets thuis hoort in de beginners hoek? En wanneer is een discussie uitgegroeid naar een niveau waarvan je zegt dat deze verplaatst moet worden uit de beginnershoek? Misschien moet je het gewoon even aankijken, maar ik kan me zoiets goed voorstellen bij een onderwerp dat begint met:"Welke hengel moet ik kiezen om te beginnen met vliegvissen?" Dergelijke onderwerpen groeien vaak uit tot enorme verhandelingen over over- of ondergeklasseerde hengels, specifieke voorkeuren en zeer gedetailleerde toelichtingen. Wat moet je daar mee doen? Het onderwerp sluiten? Splitsen? Terug naar het begintopic brengen?

Volgens mij zijn de ideeën allemaal wel op het zelfde gericht, een goede ingang geven aan beginnende vliegvissers (grosso modo...).... Je kunt nu natuurlijk alles uit willen kristalliseren en dor analyseren (en daar is op zich niets mis mee...), maar volgens mij kun je in dit geval ook gewoon beginnen.... Komt het echt zover dat het te diep of te ver gaat, kun je altijd nog beslissen een onderwerp te verplaatsen of elder door te discussiëren....

Veel erger kan het volgens mij niet worden...

Wat mij betreft dus gewoon beginnen en organisch laten ontwikkelen......


Sieger

goswit

Allemaal goede ideeen , maar ik denk dat we nu doorschieten.   De eerste onderstreepte onderwerpen zijn zondermeer goed . Ik zou het aanvullen met beginnersvragen en verenigingen.
Wat mij opvalt is dat tegenwoordig de  mensen niet de moeite nemen om zelf wat op te zoeken , maar dat alles op een presenteerblaadje aangerijkt moet worden.

Gos.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gert

Quote from: goswit on December 03, 2014, 23:47:23

Wat mij opvalt is dat tegenwoordig de  mensen niet de moeite nemen om zelf wat op te zoeken , maar dat alles op een presenteerblaadje aangerijkt moet worden.

Gos.

Ja, herkenbaar - niet alleen bij het vliegvissen. En daar zou je dus op in kunnen spelen. Maar vermoedelijk bedoel jij het anders ;)

Plantje

Quote from: Sieger on December 03, 2014, 23:33:59
Volgens mij zijn de ideeën allemaal wel op het zelfde gericht, een goede ingang geven aan beginnende vliegvissers (grosso modo...).... Je kunt nu natuurlijk alles uit willen kristalliseren en dor analyseren (en daar is op zich niets mis mee...), maar volgens mij kun je in dit geval ook gewoon beginnen.... Komt het echt zover dat het te diep of te ver gaat, kun je altijd nog beslissen een onderwerp te verplaatsen of elder door te discussiëren....

Veel erger kan het volgens mij niet worden...

Wat mij betreft dus gewoon beginnen en organisch laten ontwikkelen......
Ja, dat stelde ik ook: misschien gewoon beginnen en kijken waar het ons brengt. Er is inderdaad geen man over boord als we zien dat het uiteindelijk toch iets anders moet dan dat we nu bedenken.

Quote from: Gert on December 04, 2014, 01:08:17
Quote from: goswit on December 03, 2014, 23:47:23
Wat mij opvalt is dat tegenwoordig de  mensen niet de moeite nemen om zelf wat op te zoeken , maar dat alles op een presenteerblaadje aangerijkt moet worden.

Gos.
Ja, herkenbaar - niet alleen bij het vliegvissen. En daar zou je dus op in kunnen spelen. Maar vermoedelijk bedoel jij het anders ;)
Die aparte beginnerssectie daar zijn we het volgens mij allemaal wel over eens. Dat daar een document ontstaat waar basiszaken op een presenteerblaadje aangereikt (ik had ook even spellingscontrole nodig om te zien dat het ei is ;) ) worden staat nog wat ter discussie. Als het niet te veel moeite is om zo'n document te beheren heb ik daar geen moeite mee. Je kunt dan voor sommige vragen ook telkens daar naar verwijzen.

Vliegvissers.nl

ik zal vanavond een categorie met een paar subforums aanmaken waarin een en ander geplaatst/gestart kan worden...

zal dan gelijk ook nog wal topics uit 'Nederland' verplaatsen naar de 'nieuwe Nederland' forums

Hilco de Visser


Hilco de Visser


Plantje

Hilco's knoddelhoekje?
Hilco's zeurhoekje?
Hilco's Tenkara-promotie?
Hilco's Facebook-op-vliegvissers.nl?
Hilco's wervelende waanideeën?
Hilco's overpeinzingen?
Hilco's blank-dagen?

Zeg het maar....  :-X

HappyFisherman

Hilco's werpvaardigheden en Hilco's hengelbouw mogen daarin ook niet ontbreken!

Oh ja, ik ook van jou...
Vliegvissen is bevlogen vissen...

goswit

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hilco de Visser

Quote from: Plantje on December 04, 2014, 09:08:04
Hilco's knoddelhoekje?
Hilco's zeurhoekje?
Hilco's Tenkara-promotie?
Hilco's Facebook-op-vliegvissers.nl?
Hilco's wervelende waanideeën?
Hilco's overpeinzingen?
Hilco's blank-dagen?

Zeg het maar....  :-X



dat mag gewoon samen in 1 topic hoor ;-) ::agree::

Raymond

Nou hoop ik toch dat deze beginnerssectie niet zo'n enorm gedrocht wordt dat nieuwe beginnende leden dit maar overslaan en het gemakkelijker vinden om hun vragen dan toch maar in de reguliere onderwerpen te posten... ;)
::wtf::

Plantje

Nee, de beginnerssectie bevat altijd nog het stuk waar gewoon topics gestart kunnen worden. Sterker nog: dat is nog altijd de basis.

Raymond

::wtf::

hslagter


John

Quote from: hslagter on December 06, 2014, 11:06:10
Goed plan, dan help je beginners eerder in het zadel.

Liever niet...volgens mij zijn ze dan zo in draf er vandoor  ::fluiten::


goswit

Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

A{b}r{a}xa{s}

heb 2 tips & trucs forum aangemaakt...vliegvissen en vliegbinden (in het algemeen)

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger



Sieger

Plantje

Mooi zo. Ben benieuwd hoe het uitpakt.

En we horen het vast wel als het nog wat aangepast moet worden.

A{b}r{a}xa{s}

vanuit Nederland forum is inmiddels een redelijk aantal topics verplaatst naar de nieuwe verder onderverdeelde forums of naar elders