Reels

Started by GJ, October 06, 2014, 20:00:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

GJ

Helaas, ik ben besmet met het virus  ::)

Ik ben van alles aan het lezen over technieken, vliegen, hengels, lijnen, etc. Nu kan ik mij bij een aantal materialen best grote prijsverschillen voorstellen. Maar ik kan geen verklaring vinden voor een reels van 700+ euro. Toevallig kwam ik ze ergens tegen. Zelfs tot 1000+ euro, zo op internet. En ze worden aangeboden alsof ze 50 euro kosten  :-X Weet iemand waar dat verschil in zit? Ik snap dat duurdere materialen zorgen voor een duurdere reels. Maar zelfs dan snap ik de honderden euro's niet?

ps, ik zocht een reserve spoeltje voor mijn Orvis encounter reels. Zo liep ik tegen dergelijke spulletjes aan.

Hilco de Visser

je kan een Opel Astra kopen die je prima van A naar Beter  brengt, maar dat kan natuurlijk ook in een Mercedes AMG of in een Lamborgini  .

of lekker trendy je neemt een TESLA............

snap je de boodschap?


FSCHAMP

GJ duurdere reels zijn over het algemeen gemaakt uit betere en sterkere materialen en hebben ook een veel betere slip, beter lagers, enz. en daar zit voor een groot stuk de extra kost.  Meestal zijn het de betere merken, die zo'n reels op de markt brengen. Zij geven ook meer garantie en ook hun naambekendheid kost een extra duit. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat de prijs een heel stuk hoger is.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Joost S.

#3
er zijn een aantal aanwijsbare redenen die de prijs op drijven

- materiaal is vaak veel lichter, dus meer comfort.
- materiaal is vaak robuuster. Gaat langer mee.
- de slip is heel erg goed, itt gewoon goed. Kan je net die ene droom vis schelen. (Maw, haperen nooit, als het goed is)
- de afwerking is veel beter. Dat kan mooi zijn, maar belangrijker nog, je hengel gaat bij normaal gebruik langer mee
- je reel blijft veeeeeeel langer zijn kwaliteit behouden, dwz, over  5 jaar werkt je slip nog net zo goed als toen je hem kocht.

Nog wat dingen die je niet echt kan zien, maar toch wel degelijk in de prijs zit

- de naam van het beestje. Je betaalt ook voor de naam
- eventuele nieuwe innovaties. Nieuwe materialen. Hiervan weet je niet of het echt wat voordeel brengt, of zelfs een nadeel. Want dat kan ook. Niet iedere vernieuwing werkt, maar je schuift er wel voor.
- de service plus garantie. Die krijg je, maar die zit natuurlijk ook in de prijs. En dat geld zit dus niet in je reel/hengel zelf.

GJ

Tja.... Zit net op wat Engelstalige fora te lezen. Blijkbaar ben ik niet de enige die zich de enorme prijsverschillen afvraagt.
Ik snap wat er hierboven allemaal gezegd wordt... Astra vs MB. Maar daar kan ik de verschillen verklaren.
Andere materialen. Snap ik ook. Mijn reels is kunststof. Als ik een duurder materiaal kies gaat de prijs omhoog.
Beter productie proces snap ik ook. Garantie snap ik ook nog. Maar zelfs al zou een reels met de hand worden gebouwd dan snap ik niet hoe een reels tot soms wel 1000 euro kan kosten.

Misschien een zinloze discussie maar het verbaasd mij. Ik moet dan denken aan een van de eerste bijzondere apjes die je op een iphone kon kopen. Apje was een simpele afbeelding en deed niets. De prijs was 999 euro. De enige rede dat mensen dat ding kochten was om te laten zien dat ze het konden betalen.

Ik speel gitaar en mijn trots is een Hand gebouwde Amerikaan. productie proces was ongeveer 3 maanden. Dat maakte het een dure gitaar. Nu zijn er een aantal grote merken in de gitaren wereld die hele dure gitaren maken maar die kwalitatief echt slecht zijn. mensen kopen die dingen omdat ze dan kunnen laten zien dat ze een Gibson of een Fender hebben...Als het duur is dan zal het wel goed zijn...

Kan het niet zo zijn dat het ook zo werkt met reels? ik lees wel overal dat vliegvissen niet duurder is dan andere manieren van vissen maar eerlijk is eerlijk, dat is het natuurlijk wel... En het komt op mij over alsof daar handig op ingespeeld wordt door de verschillende merken door niche producten voor exorbitant hoge prijzen aan te bieden zonder dat ik kan worden overtuigd dat een betere slip en aluminium materialen een prijsverschil van 950 euro verantwoord. Ik verwacht zelfs dat als je 2 maal exact dezelfde reels in het schap legt, 1 keer voor 100 euro en 1 keer voor 300 euro, dat de 300 euro versie beter verkoopt dan de 100 euro versie. Duurder is beter, toch?
En terwijl ik dit schrijf zit ik ook een rede te verzinnen om een duurdere (betere?) reels te kopen omdat ze er zo gaaf uitzien en het merk cool overkomt. Ik heb liever een Audi onder mijn hengel hangen dan een Golf. Terwijl een Audi een golf is voor de prijs van een BMW :)

Verder maakt het allemaal niets uit natuurlijk maar ik hoopte op een heel duidelijke uitleg hoe zo'n ding dan gemaakt wordt. `dat je er een certificaat van de bouwer bij krijgt. Dat het aluminium met de hand geselecteerd is. Dat de bouwer hem eerst getest heeft. Zoiets. Zonder dat alles kan ik 100 euro of 300 euro nog wel begrijpen. Maar dan houdt het een beetje op...

Gert

#5
Er worden ook reels gemaakt als collector's items. In de kleur van de blank van een bekend hengelmerk bijvoorbeeld.
Of iets moois erin gegraveerd, een waar kunstwerk...
Zijn bij voorbaat kwalitatief goede reels, maar vaak wordt er nooit mee gevist, en zitten in een mooi kistje, inderdaad met certificaat.
Ik heb jaren terug een Dutch reel kunnen kopen voor de helft van de prijs omdat de verf er niet mooi genoeg op zat. En ook heb ik ze wel gezien met net niet de juiste kleur groen van een Winston hengel. Nou, dan heb je een "koopje" mits je zo'n reel koopt om te gebruiken.

Goedkope reels worden gegoten. Iets duurdere reels worden gegoten en daarna nog een beetje afgewerkt. Dure reels worden uit 1 stuk gedraaid. En als je daar hoogwaardig materiaal voor gebruikt kost het nogal wat.

Leuke vergelijking met een gitaar, maar ik weet niet of die opgaat:
http://veiling.catawiki.nl/kavels/809471-elektrische-gitaar-1963-fender-jazzmaster-3-tone-sunburst-rosewood-toets
Is van Andy Tielman geweest. Geschatte opbrengst 13.000 - 19.500 Euro. Heeft slechts 4200 opgebracht. Zegt dat wat over die gitaar of over Andy Tielman?
Als ie van Eic Clapton was geweest had ie vast wel meer opgebracht. En EC is ook een vliegvisser. Stel die die z'n reel te koop aanbiedt....
;D

Groet,
Gert

weerwolf

Ik weet dat Arie 't Hart de betere soorten alu gebruikt en alles in nl laat draaien.........daar hangt idd een ander kostenplaatje aan. En ik wil best geloven dan je anoiseren hebt en anoiseren... zit ook een prijsverschil in. maar een paar goede lagers maken een reel geen 1000 euro waard en een houten draaihandle evenmin.


wat weer jammer is dat ik de dure reels wel een stuk mooier vind  >:(
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Scaramouche

Kwaliteit mag best iets kosten hoor. Scroll maar even door op deze link  :P
http://www.just-reels.com/LHDesign.htm

Maar ik ben er wel achter dat als je een flinke vis op de reel hebt, een soepele slip het verschil kan maken tussen landen en lijnbreuk. Daarom ben ik ook voor mijn lichte hengels goeie reels aan het kopen. Niet omdat ik denk dat een forel op mijn 3tje gelijk 30 meter backing van mijn reel trekt, maar wel dat hij in zijn eerste twee runs die slip even aan de tand voelt. Overigens vind ik dat je zo rond de 150 euro al een perfecte duurzame reel hebt die je nog eens in het zoute water kunt dompelen zonder dat hij daar vervelend van gaat doen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

GJ

Shit... Toch argumenten voor een "mooie" reel  8)

Productiekosten voor kleine oplage bijzondere reels maken een reel duurder.. Die begrijp ik. zelfs richting 1000 euro ga ik begrijpen. Als ze heel bijzonder is dan.
Collector items begrijp ik ook. Inmiddels denk ik ook dat dit het vliegvissen bijzonder maakt. Dat er mensen zijn die bijzondere spullen willen hebben. Een soort life style zeg maar. Anders dan bij de andere takken van vissen. Ik kan mij niet voorstellen dat er een feeder visser is die overweegt om een molentje voor zijn Shimano van 1000 euro aan te schaffen :)
Behalve de manier van vissen is alles om het vliegvissen heen bijzonder.
Dank voor alle antwoorden! Het hield mij al enige dagen bezig..

Hilco de Visser

voor mij persoonlijk is een reel toch niks meer dan een haspel ..................

ik ben geen doorgewinterde vliegvisser maar ik krijg altijd een aanbeet als er 10 meter lijn voor me op de grond ligt.

dan kan je nog zo'n mooie slip hebben maar ik ga niet eerst 10  meter opspoelen om ..................

maar ik ben geen forel put visser ik vis hoofdzakelijk   polders en plasjes en griften.

de helft van de tijd vis ik met 12 meter vliegenlijn gewoon aan het onderste oog geknoopt................niks reel


p.s.   ik ben gek  :o

Scaramouche

Oei Hilco, vis je ook wel eens op karper in de polder? Die knallen ook flink van tussen in de eerste minuut hoor! Blokkerende slip is dan vaak -pats!- en de hele lijn is er dan ook zo af.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Slechtvalk

#11
Blijft denk ik een discussie die altijd blijft bestaan. Wat maakt de prijs van een reel, esthetiek versus functionaliteit. Het is een beetje van kies je voor wieldoppies onder je auto of ga je voor mooi 19 inch lichtmetaal. Draag je die slobberbroek of ga je voor die mooi gestreken pantalon. Een glimmende design reel zegt niets over het feit of de eigenaar een goed ontwikkelde watersense heeft. Wel of hij een goede smaak of een dikke portemonnee heeft  :) ( of hij moet hem gewonnen hebben bij een verloting of raffle)

Joost S.

#12
Ik heb een smalle beurs, maar ben bereid hier lang voor te sparen en dingen voor te laten. Omdat de voldoening die het mij geeft mij meer waard is dan al het geld wat ik ooit zal hebben.

Natuurlijk, kan geen reel van 1000 halen, maar ik ga wel voor kwaliteit. En als het eenmaal er is, dan ben je al dat sparen instant vergeten en heb je voor de rest van je leven goed spul in je handen.

Voor een hobby die voor mij zo belangrijk is, kan niet zonder denk ik. Het is het dubbel en dwars waard. Maar besef me dat dit uiteraard niet voor iedereen geldt.


HappyFisherman

Helemaal mee eens Joost, alleen gaat er bij mij op een gegeven moment wel de lol vanaf. Dan moet ik te zuinig met die dure spulletjes omgaan, waardoor ik er op mijn manier niet lekker mee kan vissen. Goed spul hoeft niet altijd de hoofdprijs te kosten.
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Joost S.

#14
Dat klopt. En je moet ook nog wel een beetje in je comfort zone blijven inderdaad. Ook die grens is voor iedereen anders.

Bij mij ligt dat op ongeveer 400 euro, hoger riekt naar gekkenwerk, haha ;-).

Gert

Tip van Gert:
Dit is altijd nog een hele goeie reel voor een betaalbare prijs. Heeft zich in de loop der jaren bij veel vliegvissers inmiddels wel bewezen.
http://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Shimano-biocraftt-xt%252dla

Je hoeft 'm niet bij Peeters te kopen hoor, heb gewoon ff de link opgezocht omdat ik weet dat zij 'm hebben.

Groet,
Gert

HappyFisherman

Die heb ik ook al een paar jaartjes Gert en die bevalt me prima (op aanraden van een ander forumlid...)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco de Visser

Speycast/Sexyloops liet mij zien waarom die biocraft zo goed was , met name de slip ;

Hij hield het eind van de vliegenlijn vast en liet de reel eraan  bungelenen .
Toen stelde hij de slip zo in, dat het eigen gewicht van de reel net genoeg was om de reel te doen zakken.
toen op 2 meter liet hij de reel zakken ............uiterst gelijkmatig zakte de reel naar beneden  geen horten of stoten of verandering in tempo .
geen enkele van mijn reels doet dat  :-\



Hans-oet-remunj

laat je niet gek maken...

heb zelf al honderden zalmen gevangen op een 2e hands marquis salmon #2
kostte me ooit 50 euronen.  Er zit weinig op, dus kan er ook weinig aan kapot.

Bijna al mijn andere reels zijn van mindere kwaliteit. Kan me niet herinneren dat die me ooit een flinke vis hebben gekost... ;)



Floor

Er zijn tegenwoordig veel producten die voor de meeste mensen betaalbaar zijn maar, toch van goede kwaliteit zijn.

Voor de Zalmvisserij in Noorwegen heb ik inmiddels toch 4 verschillende sets die ik allemaal "nodig" heb of in ieder geval allemaal gebruik gedurende het seizoen. Twee daarvan heb ik al zo'n 10 jaar en werken nog perfect.
Nu zullen de meeste mensen best begrijpen dat dit geen setjes zijn van duizenden euro's maar, als mensen vragen wat voor lijnen ik gebruik en ze er achter komen dat een stukje backing, lijn en leader met tippet zomaar meer dan 120 euro kost vinden ze dat opeens vaak toch een beetje veel geld en zouden ze daar gerust op besparen terwijl ik een geschikte lijn minstens zo belangrijk vind als de rest van de outfit.

Het is maar net wat je nodig hebt en zoals al is genoemd; waar je comfortabel mee bent.

Bovendien, blijft fatsoenlijk gebruik en goed onderhoud van levensbelang! Wie denkt dat het na een paar uurtjes OVM wel meevalt met dat zout helpt zelfs een 1000 euro reel naar een voortijdig eind.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

FSCHAMP

Quote from: Floor on October 07, 2014, 18:32:05
Bovendien, blijft fatsoenlijk gebruik en goed onderhoud van levensbelang! Wie denkt dat het na een paar uurtjes OVM wel meevalt met dat zout helpt zelfs een 1000 euro reel naar een voortijdig eind.

::agree:: En dit gaat vrij snel.

Ik heb een CPS reel (135 euro), maar een schitterende reel met een schitterende slip voor mijn #5 's. Ik heb er ondertussen 3 stuks van met verschillende reserve spoelen (prijs 45 euro voor een spoel).  Deze reel kan je ook voor een #7 gebruiken mits een dieper spoel.  Ik ken zelfs verschillende andere Belgische vliegvissers, die ze gebruiken om op zeeforel te vissen in Denemarken.  Is dus een zeer goede reel voor een degelijke prijs.  Ze trekt zelfs heel hard op de Biocraft reel, alleen kan je ze gebruiken voor verschillende hengels mits enkele de aankoop van verschillende reserve spoelen.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Hans-oet-remunj

T'is oa een kwestie van balans, smaak en  persoonlijke situatie.

Aangezien de beste stekken helaas ietwat geld kosten, en ik het fokken van kippen met gouden eieren helaas niet beheers,  is wat mij betreft de keuze snel gemaakt

liever met redelijk maar betaal materiaal op een super stek dan met super materiaal op een redelijke stek..




Slechtvalk

Quote from: Gert on October 06, 2014, 21:50:54
Er worden ook reels gemaakt als collector's items. In de kleur van de blank van een bekend hengelmerk bijvoorbeeld.
Of iets moois erin gegraveerd, een waar kunstwerk...
Zijn bij voorbaat kwalitatief goede reels, maar vaak wordt er nooit mee gevist, en zitten in een mooi kistje, inderdaad met certificaat.
Ik heb jaren terug een Dutch reel kunnen kopen voor de helft van de prijs omdat de verf er niet mooi genoeg op zat. En ook heb ik ze wel gezien met net niet de juiste kleur groen van een Winston hengel. Nou, dan heb je een "koopje" mits je zo'n reel koopt om te gebruiken.

Goedkope reels worden gegoten. Iets duurdere reels worden gegoten en daarna nog een beetje afgewerkt. Dure reels worden uit 1 stuk gedraaid. En als je daar hoogwaardig materiaal voor gebruikt kost het nogal wat.

Leuke vergelijking met een gitaar, maar ik weet niet of die opgaat:
http://veiling.catawiki.nl/kavels/809471-elektrische-gitaar-1963-fender-jazzmaster-3-tone-sunburst-rosewood-toets
Is van Andy Tielman geweest. Geschatte opbrengst 13.000 - 19.500 Euro. Heeft slechts 4200 opgebracht. Zegt dat wat over die gitaar of over Andy Tielman?
Als ie van Eic Clapton was geweest had ie vast wel meer opgebracht. En EC is ook een vliegvisser. Stel die die z'n reel te koop aanbiedt....
;D

Groet,
Gert

Als Eric Clapton dan een flinke vis haakt dan moet de slip van zijn reel vast een mooi geluid geven  ;)