groot water baarzen

Started by merijn1982, February 28, 2014, 12:59:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

merijn1982

Nu het snoekseizoen voorbij is wil ik ook het streameren op baars wat meer oppakken. Nou ken ook ik de plekjes wel waar ze te zoeken in de polder en vijvers enz. Maar heb nog wel een vraag met betrekking op het grote water. Waar houd de baars zich hier op?? Uiteraard zullen ze op speldaas jagen en daarbij te spotten. Maar hoe zit het met havens die aan het meer liggen?? Zijn dit alleen winterspots of hele jaar door goede plaatsen? En is het verder zoeken in de buurt van de vaarguil. En andere taluds? ( uiteraard de sluizen, bruggen enz. )
Tight lines!!

wouter veuger

#1
hoi merijn,ik heb afgelopen jaar veel op baars gevist op een paar grote plassen en een kanaal bij mij in de buurt,de plekken die je zelf al aangeeft zoals havens/steigers/bruggen/sluizen zijn vaak het hele jaar goede stekken.

als het wat warmer wordt kun je ze vaak erg ondiep vinden, plekken met harde zand of steen bodems en waterplanten hebben mij al veel baars opgeleverd.

volgens mij ben je ook in het bezit van een bb,dan kun je natuurlijk ook met de dieptemeter de taluuds zoeken,en die afvissen...


merijn1982

Hoi Wouter. Dank je voor je antwoord! Zal dan idd die plaatsen gaan bevissen. Weet van vroeger dat in zomer de baarzen al wadend te bevissen waren in de ondieptes. Jagend op speldaas. Een spektakel!!

Ja heb ook een bb. Dieptemeter moet nog komen. Maar zal dan zeker de taluuds afvissen.

Zijn er ook bepaalde stekken die meer de echt grote vissen herbergen?? Of is hier niet echt een peil op te trekken??
Tight lines!!

Mike

Hoi Merijn,

Hou er wel rekening mee dat de wet geen onderscheid maakt tussen baars / snoekvissen.
De komende week kom je er nog mee weg als je zegd dat je op snoekbaars vist ( wat ik overigens nogal flauw vind )maar vanaf 1 april mag je niet meer vissen met kunstaas , groter dan 2,5 cm.

Nu kan je prima baars vissen met streamertjes van 2.5 cm maar het is wel iets om rekening mee te houden, je zit er zo overheen.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Mike bedankt voor je waarschuwing. Maar je zit er wel naast. Baarzen mag nog de hele maand maart. Zie onder:

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/visserijwet_en_regels/binnenwater/?page=gesloten_tijden
Tight lines!!

Mike

Hey Merijn,

De regels zijn mij wel duidelijk ik maak wel een stomme typfout :o. Week moet maand zijn.
En baarzen mag je het hele jaar op vissen, mits je in de gesloten tijd maar met vliegen vist, kleiner dan 2.5 cm, maar volgens mij had je dat zelf ook al begrepen.

Ik erger mij altijd een beetje aan die schijnheilige figuren die in polders met dikke snoekstreamers staan te vissen, na 1 maart en dan met een stalen gezicht zeggen dat ze op snoekbaars vissen.

Maar goed, ik hoop dat je een paar hele dikke baarzen vangt. ;)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Heintje Davids

Snap je opmerking niet Mike. Hieronder een stukje gekopieerd van Sportvisserij Nederland en daar staat toch echt dat 'gesloten tijd' niet inhoud dat je niet op de vis mag vissen maar dat je ze slechts niet in bezit mag hebben. Je mag na 28 februari dus nog steeds snoeken; je mag ze alleen niet houden, maar dat doen de meesten van ons toch al niet.


Gesloten tijden


Let op: Wijziging visserijregels

Per 1 oktober 2012 zijn er belangrijke wijzigingen in twee visserijreglementen van kracht geworden.

-> Lees meer


Gesloten tijd voor vissoorten (art. 5c Uitvoeringsregeling visserij)

Op grond van art. 2a, lid 2 van de Visserijwet 1963 in combinatie met art. 2 van het "Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985" kan de minister van Economische Zaken voor bepaalde vissoorten een gesloten tijd vaststellen. Op grond van deze bevoegdheid heeft de minister in art. 5c van de "Uitvoeringsregeling visserij" voor een aantal vissoorten een gesloten tijd vastgesteld. Een gesloten tijd betekent dat je de betreffende vissoort in die periode niet in bezit mag hebben en dus in die periode direct in hetzelfde water moet terugzetten. Een gesloten tijd is dus niet een verbod om op die soort te vissen. Een gesloten tijd is er om de betreffende vissoort te beschermen en geldt daarom voor iedereen dus zowel voor sportvissers als beroepsvissers.

Let op: naast de gesloten tijden voor bepaalde vissoorten geldt er van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei (voor het IJsselmeer: tot en met 31 mei) voor de meeste wateren ook een gesloten tijd voor het gebruik van alle soorten kunstaas (met uitzondering van kunstvliegen kleiner dan 2,5 cm.), een dood visje, een stukje vis en slachtproducten (zie het volgende hoofdstukje).

Voor de volgende vissoorten gelden de volgende wettelijke gesloten tijden:


•Snoek: van 1 maart tot aan de laatste zaterdag van mei (IJsselmeer: tot en met 31 mei)*.
•Barbeel, kopvoorn en winde van 1 april tot en met 31 mei.
•Snoekbaars en baars: van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei (IJsselmeer: tot en met 31 mei)*.
•Beekforel: van 1 oktober tot en met 31 maart.
•Elft, fint, kwabaal, meerval, serpeling, sneep, zeeforel, zalm, zeeprik en vlagzalm: het hele jaar.

* op grond van art. 5c van de "Uitvoeringsregeling visserij" geldt de gesloten tijd weliswaar tot en met 31 mei maar op basis van art. 61 van de "Uitvoeringsregeling visserij" geldt er een vrijstelling vanaf de laatste zaterdag van mei.

merijn1982

Haha idd typefoutje Mike:-) maar zoals Heintje aangeeft mag je ook gewoon blijven snoeken mits je ze direct werr terug zet in hetzelfde water. Of je dit wilt voor jezelf is een tweede... de een vind het prima kunnen en een ander vind dat je de snoeken in deze tijd met rust moet laten.
Tight lines!!

Heintje Davids

Jarenlang is er onduidelijkheid geweest over wel of niet snoeken na 28 februari omdat de regeling nooit duidelijk omschreven was. Nu brengt Sportvisserij Nederland zelf licht in de duisternis en hoeft niemand zich meer te ergeren.  ;)

wouter veuger

Merijn, niet alle grote wateren herbergen ook echt grote baarzen,de wateren waar ik afgelopen jaar heb gevist zitten vooral hele grote scholen baars,de meesten zijn tussen de 20 en 30 cm met af en toe vissen rond de 35 cm,maar dit geeft al dikke pret aan een licht hengeltje :) zoals je weet.

Dit jaar heb ik een nieuw water op het oog waarvan ik weet dat er hele grote baarzen zitten,maar aangezien ik geen bb heb,zal het wel een uitdaging worden vanaf de kant.

Greetz.


merijn1982

Ok.. zal ik dus gaanderweg moeten ondervinden. En aantallen wegen op tegen grote dus geen punt. En idd op niet te zwaar materiaal zijn dat soort vissen absoluut leuk!!

Heb iig een hoop potentiele stekken om te verkennen:-)

zou marktplaats eens in de gaten houden wouter. Bb hoeft 2e hands niet veel meer te kosten. Had de mijne voor 60 inc. Flippers!
Tight lines!!

wouter veuger

#11
Het is meer dat ik meestal maar 3 uurtjes ongeveer aan het vissen ben, als je met de bb gaat heb je toch iets meer tijd nodig vind ik.

Daarbij ben ikzelf aan de grote kant (194cm /116 kg). Dus als ik er een koop de komende jaren,moet hij wel wat draagvermogen hebben..., die nieuwe Mac hi and dry adventure ziet er wel heel gaaf uit!

Mike

Quote from: Heintje Davids on February 28, 2014, 20:27:09
Snap je opmerking niet Mike. Hieronder een stukje gekopieerd van Sportvisserij Nederland en daar staat toch echt dat 'gesloten tijd' niet inhoud dat je niet op de vis mag vissen maar dat je ze slechts niet in bezit mag hebben. Je mag na 28 februari dus nog steeds snoeken; je mag ze alleen niet houden, maar dat doen de meesten van ons toch al niet.


Gesloten tijden


Let op: Wijziging visserijregels

Per 1 oktober 2012 zijn er belangrijke wijzigingen in twee visserijreglementen van kracht geworden.

-> Lees meer


Gesloten tijd voor vissoorten (art. 5c Uitvoeringsregeling visserij)

Op grond van art. 2a, lid 2 van de Visserijwet 1963 in combinatie met art. 2 van het "Reglement minimummaten en gesloten tijden 1985" kan de minister van Economische Zaken voor bepaalde vissoorten een gesloten tijd vaststellen. Op grond van deze bevoegdheid heeft de minister in art. 5c van de "Uitvoeringsregeling visserij" voor een aantal vissoorten een gesloten tijd vastgesteld. Een gesloten tijd betekent dat je de betreffende vissoort in die periode niet in bezit mag hebben en dus in die periode direct in hetzelfde water moet terugzetten. Een gesloten tijd is dus niet een verbod om op die soort te vissen. Een gesloten tijd is er om de betreffende vissoort te beschermen en geldt daarom voor iedereen dus zowel voor sportvissers als beroepsvissers.

Let op: naast de gesloten tijden voor bepaalde vissoorten geldt er van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei (voor het IJsselmeer: tot en met 31 mei) voor de meeste wateren ook een gesloten tijd voor het gebruik van alle soorten kunstaas (met uitzondering van kunstvliegen kleiner dan 2,5 cm.), een dood visje, een stukje vis en slachtproducten (zie het volgende hoofdstukje).

Voor de volgende vissoorten gelden de volgende wettelijke gesloten tijden:


•Snoek: van 1 maart tot aan de laatste zaterdag van mei (IJsselmeer: tot en met 31 mei)*.
•Barbeel, kopvoorn en winde van 1 april tot en met 31 mei.
•Snoekbaars en baars: van 1 april tot aan de laatste zaterdag van mei (IJsselmeer: tot en met 31 mei)*.
•Beekforel: van 1 oktober tot en met 31 maart.
•Elft, fint, kwabaal, meerval, serpeling, sneep, zeeforel, zalm, zeeprik en vlagzalm: het hele jaar.

* op grond van art. 5c van de "Uitvoeringsregeling visserij" geldt de gesloten tijd weliswaar tot en met 31 mei maar op basis van art. 61 van de "Uitvoeringsregeling visserij" geldt er een vrijstelling vanaf de laatste zaterdag van mei.

Hm, van deze wijziging was ik idd niet op de hoogte  ???
In principe mag je nu dus in de maand maart gewoon door snoeken. Ik zou het niet doen, maar goed.
Vanaf 1 april wordt het dus wel knap lastig om nog te snoeken, met streamers van 2,5 cm.
Lekker verwarrend weer allemaal  :o
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

merijn1982

Snap je wouter! Stond nog een potonboot op marktplaats bij de vliegvisspullen.
Moest alleen nog wel 300 kosten...



ja mIke. Is allemaal erg verwarrend soms!!!
Tight lines!!

Gert

Mike, volgens mij is het helemaal geen wijziging, alleen hebben ze het er nu wat duidelijker neegezet.
Discussie hadden (en hebben  :o) we elk jaar weer opnieuw hier op het forum.
Check reply #19 maar eens in dit topic:
Re: beek 9 maart 2012
Dat is dus al van voor oktober 2012.

Groet,
Gert

Mike

#15
Ja ik weet het, elk jaar komt dat onderwerp weer voorbij.
Ik zal het van de week eens aan de boswachter vragen. Die weet altijd alles haarfijn uit te leggen als ik een vraag heb.

Duidelijker is het er wat mij betreft niet echt op geworden.
Het is nogal verwarrend dat er nu helemaal niet meer gesproken wordt over een periode waarin je niet op snoek mag vissen.
Je wordt alleen beperkt in het aas wat je mag gebruiken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Mike

Ik denk dat t simpeler was geweest als er gewoon had gestaan,  vanaf 1 maart t/m de laatste zaterdag van mei, is het verboden om gericht te vissen op roofvis met kunstaas, groter dan 2.5 cm.
Ook het gebruik van vlees of vis als aas is in deze periode niet toegestaan.

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

sjoerd

Quote from: Mike on March 02, 2014, 08:31:05
Ik denk dat t simpeler was geweest als er gewoon had gestaan,  vanaf 1 maart t/m de laatste zaterdag van mei, is het verboden om gericht te vissen op roofvis met kunstaas, groter dan 2.5 cm.
Ook het gebruik van vlees of vis als aas is in deze periode niet toegestaan.

Zo simpel is dat nu ook weer niet Mike.  Smoes: Ik vis niet gericht op roofvis hoor maar ik vis op winde, voorn en roofblei. (Het is immers algemeen bekend dat ook met(klein)kunstaas er geregeld witvis wordt gevangen!)
Om een wet juridisch goed "dicht te timmeren" krijg je nu eenmaal moeilijke termen en heel veel uitzonderingen op de regel. Blijft lastig, dat dan wel weer.
Ik zou  veel liever hebben dat er een einde kwam aan het huidige vergunningstelsel. Dat wil zeggen dat je gewoon overal in Nederland zou moeten kunnen vissen met één vispas, zonder je zorgen te moeten maken of je nu wel of niet in een bepaald slootje mag vissen. Dit is met name van belang als je tijdelijk (weekendje weg of vakantie of familiebezoek etc)ergens elders in het land verblijft en je even wil vissen .
Wat een rompslomp is dat en de boetes zijn niet mals als je fout zit.

Sjoerd

FSCHAMP

#18
Sjoerd,

::agree::

voor ons Belgen is het ook niet gemakkelijk, zeker als je pas begint te vissen in Nederland.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Gert

#19
Quote from: sjoerd on March 02, 2014, 10:56:38
Ik zou  veel liever hebben dat er een einde kwam aan het huidige vergunningstelsel. Dat wil zeggen dat je gewoon overal in Nederland zou moeten kunnen vissen met één vispas, zonder je zorgen te moeten maken of je nu wel of niet in een bepaald slootje mag vissen. Dit is met name van belang als je tijdelijk (weekendje weg of vakantie of familiebezoek etc)ergens elders in het land verblijft en je even wil vissen.

Sjoerd

Als je inderdaad vaak elders bent in het land is dat mooi.
Maar het zou denk ik wel het einde zijn van de (meeste) hengeslportverenigingen, en dus waarschijnlijk ook voor het zorgdragen van een goed, gezond visbestand etc.
Daarom zou ik eerder voorstander zijn van het makkelijker aan kunnen schaffen van een dag- of weekvergunning op locatie.

Edit: uiteraard met behoud van alles wat nu ingebracht is door de verschillende verenigingen - dus alleen als het NIET in de lijsten staat, de mogelijkheid om een dagvergunning te kopen. Kost je inderdaad wat uitzoekwerk.

Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken. Misschien maar een apart topic openen?
Ik ga nu wintervoorns (proberen te) vangen, want die schijnen nu eindelijk goed los te ijn in de havens.

Tot vanavond ;)

Groet,
Gert

Mike

#20
Quote from: sjoerd on March 02, 2014, 10:56:38
Zo simpel is dat nu ook weer niet Mike.  Smoes: Ik vis niet gericht op roofvis hoor maar ik vis op winde, voorn en roofblei. (Het is immers algemeen bekend dat ook met(klein)kunstaas er geregeld witvis wordt gevangen!)
Sjoerd

Maar dat ondervang je dan toch door het beperken van de maximale maat van 2.5 cm ?
Wmb gaan ze gericht op snoekvissen met streamers van 2.5 cm, gaat je weinig snoek opleveren.

Voor de rest heb je absoluut gelijk.
Ik moet zeggen dat ik zelf daar echt niet op let.
Ik heb 2 vispassen en ik fiets soms best ver en dan weet ik ook echt niet meer of ik ergens wel of niet mag vissen.
Laatst nog in Wilnis of Kockengen, kwamen er 2 Boa's van sportvisserij Ned.
Ik liet aan de een mn pasjes zien en alles was prima, de andere Boa ging naar mn vismaatje en hij merkte op dat hij daar niet mocht vissen omdat het bij een locale vereniging hoorde.
Ze kwamen toen ook weer naar mij terug want ik mocht daar dus ook niet vissen.
We zijn toen gewoon weggegaan.

Als je gewoon een grote vispas hebt en niet met opzet ergens gaat vissen waar het niet mag en je bent gewoon beleefd dan heb je wel echt een lul van een Boa als ie dan een bon voor je uitschrijft.
Maar het kan natuurlijk gebeuren, dat wel.

Meer pech heb je over het algemeen als je een agent treft in opleiding, die moeten namelijk voor hun werkopdrachten een bon schrijven op de visserijwet.
Daarvan is de kans groot dat je er gewoon eentje voor je broek krijgt.
Dat overkwam mij een paar jaar geleden bij Fort Blauwkapel.
Ik had alleen mn vispasjes bij mij maar niet dat stomme boekje.
Gelukkig wist ik precies wat er gaande was en toen ik ze dat vertelde en natuurlijk vriendelijk en beleefd bleef, zijn ze een ander slachtoffer gaan zoeken ;)
Nou moet ik er ook nog wel even bij zeggen dat ik met mn AUHV pas op een plek stond te vissen waar een heel groot bord in het water stond met " viswater AUHV " het wordt dan natuurlijk wel erg lastig voor een handhaver om uit te leggen dat ik middels het boekje moet kunnen aantonen dat ik daar mag vissen.

Het is vaak een beetje het totaal plaatje van de situatie.
Maar ik kan mij voorstellen dat het geen prettig gevoel geeft als je niet zeker weet of je legaal bezig bent.
Anderzijds maak ik mij daar niet zo heel druk om.
Op de meeste plekken mag je met de grote pas wel vissen en als je al controle krijgt op een plek waar het niet mag dan is de kans ook nog vrij klein dat je echt een bon krijgt.
In het ergste geval krijg je een prent en dat is ook niet het einde van de wereld.
Wel zorgen dat je in elk geval een I.D. Bij je hebt anders maak je het wel heel moeilijk voor jezelf.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

Voor een Nederlander zal dit misschien meestal wel het geval zijn, echter als Belg ga je gegarandeert op de bon. 
Een aantal van mijn vrienden hebben dit al meermaals meegemaakt (2x) op de Waal, terwijl ze ook heel vriendelijk bleven en ze zich niet bewust waren dat ze in overtrading waren en ze kregen toch elk telkens een bon van 90 euro.  En dit is toch best veel geld vind ik.

Ik ben dus zeer voorzichting daar mee en gebruik dus de vis app om te zien of ik niet op een verkeerde plaats vis.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

#22
Hoi Gino,

Dat is vervelend voor je maatjes.
Maar op de Waal mag je volgens mij vissen met elke grote vispas. Of zijn er daar ook plekken waarvan het visrecht bij localale verenigingen in beheer is ?
Anders zou dat betekenen dat je maten helemaal geen pasje bij zich hadden of alleen een kleine vispas.
Dan kan ik voorstellen dat er dan toch bekeurd wordt.

Grt, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

FSCHAMP

#23
Mike,

je mag op de Waal met elke grote vispas vissen, maar blijkbaar niet overal op de Waal.  En ze waren beiden weldegelijk voor zien van een vispas en een boekje.
En als ik de vis app mag geloven blijkt dat ik bv. niet mag vissen vanaf Oudendijk tot juist voor Vuren met de grote Vispas, die ik bezit.  Ik kan dus niet terhoogte van Woudrichem gaan vissen in de buurt van de Oude Haven. 

In het boekje spreken ze van de linker en rechter oever en van krib km zoveel tot krib km zoveel vissen enz.  Dit is dus helemaal niet duidelijk voor ons Belgen.

Groeten,

Gino V.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Mike

Hm, dat is idd wel een beetje lullig.
Zelf heb ik nog nooit een bon gehad maar nou maak ik ook zelden controles mee bij mij in de buurt en ik sta 99.9 % in wateren te vissen waar ik dat mag, denk ik.. ???

Bovendien vind ik het als halve Belg geen stijl van de handhaver  :-\
Maar ja, hij staat natuurlijk wel in zn recht.

Het beste zou idd toch zijn als er gewoon 1 pas zou komen waarmee je overal kunt vissen.
Hoewel je natuurlijk ook altijd watertjes blijft houden die in beheer zijn van locale verenigingen.
T blijft lastig...

Grt, Mike



EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER