Snoek streamer haken

Started by Fly lunatic, November 06, 2013, 20:24:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly lunatic

Welke haken gebruiken jullie voor het binden van jullie snoek streamers?
En welke maat?
Ik hoor goede verhalen over de kensaki 5030, maar ik kan deze nergens vinden op internet.

HappyFisherman

Ik gebruik Gamakatsu. Lekker lange steel, kan mooi een boel bucktail op :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Fly lunatic

En welk type Gamakatsu en welke maat?

jelle

mooie haak is een aberdeen model in de maten 0/4 tot 0/8
zelf gebruik ik ook de weerhaakloze ad swiers van partridge maat 0/6 en 0/8

allemaal voldoen ze prima.
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rene V.

Owner 5320 in de maten 3/0 en 5/0.TMC 600sp in de maat 3/0.Ook hele goede haken zijn Partridge sea streamer en Gamakatsu live bait haken.
Keuze genoeg,ligt eraan waar je voorkeur heen gaat.Mijn idee is altijd,koop goede haken.Partridge en Gamakatsu kosten niet de hoofdprijs.

Rene V.

HappyFisherman

Je zult maar net die ene kwijt raken, omdat je op je haakjes hebt beknibbeld!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rene V.


jelle

Het enige nadeel van weerhaakloos is dat je steeds flink druk moet houden op de haak.
anders schud de snoek zichzelf los.
soms wel handig wanneer je niet in de goeie positie staat om te landen jan ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

BV

Ik heb eerder de indruk dat de bomen achter me harder trekken dan de snoeken...

In 3/0
Gamakatsu LS 5013F    en de iets dikkere Hayabusa ABD 351

In 6/0   
Poseidon Matzo en de iets dikkere Patridge Ad Swiers

Als je voor goedkoop gaat zou ik eerder voor een 6/0 gaan , die volgens mij steeds dikker is als een 3/0.

Heintje Davids

Quote from: HappyFisherman on November 06, 2013, 21:20:57
Je zult maar net die ene kwijt raken, omdat je op je haakjes hebt beknibbeld!

Ja en? Ik beknibbel niet op haken maar gebruik voor het snoeken al jaren de oude types van de Ad Swier Absolute Pikehook van Partridge. Een weerhaakloze haak waarmee zeker 60% losschiet en wat mij prima bevalt. Iedere snoek die ik niet hoef te onthaken is wat mij betreft meegenomen. Afgelopen week 7 stuks gehaakt en slechts 2 hoeven te onthaken; wat mij betreft prima. Ik weet het, vrijwel iedereen verklaart me voor gek maar mij bevallen ze prima, mijn 'long distance release hooks' zoals ik ze pleeg te noemen.

wouter veuger

Voor medium size streamers en tube flies gebruik ik vaak de gamakatsu f314 maat 2/0 .

Grote bucktail streamers meestal de gamakatsu worm 36 maat 6/0,mooi lange steel en vlijmscherp zoals alle gamakatsu haken.

HappyFisherman

Jaja, meneer Heintje. Jij kiest er dus (of dat met een vol verstand is kan over gediscussieerd worden) voor om met die haak te vissen, waarmee je wel eens wat lost. Als je beknibbeld op je haakje en dat kutding werkt niet naar behoren is het een heel ander verhaal.

We moeten maar eens een boel snoeken gaan lossen binnenkort ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

MarcelN

Hier ook de Swier haken, voor de rest 1000% met Heintje eens, de aanbeet en gevecht geeft al voldoening, van de rest krijg je kouwe klauwe, een net wat stinkt of je vingers open, hoop geklooi met onthaken ::agree::

Team

Is het nu  Heintje Davids  of Geintje Davids ??????
NUNC  AUT  NUNQUAM

Heintje Davids

Nee hoor Ton, absoluut geen geintje, ben bloedserieus. Zoals Marcel ook aangeeft vind ik de aanbeet en het 1e schot van een snoek spectaculair maar verder... Wat mij betreft mogen ze allemaal losschieten. Vind het allemaal een hoop gedoe. Diep bukken om 'm te landen, kieuwgreep, onthaken met risico van bebloede vingers wat maar niet wil stoppen waardoor het handvat van mijn hengel helemaal goor wordt, terug op m'n knieƫn om 'm terug te zetten. Zit ik niet op te wachten, dus wat mij betreft mag ie losschieten, scheelt een hoop werk. En foto's neem ik ook vrijwel nooit. Schiet wel platen van anderen, is wel zo makkelijk.

Gerrit72



Zelf gebruik ik voor streamers alleen aberdeen haken in 6/0.
Ik betaal 1 euro voor een doosje van 10, erg goedkoop dus.
De haken heb ik getest, onder krachten die je met een hengel niet bereikt.
Ze voldoen prima, ik heb nooit problemen (nooit uitbuigen of breken).
Door de lange steel, ook zat ruimte om veel materiaal op te binden.

Losschieten gebeurd mij uiteraard ook, maar vind ik geen probleem.
Bijna alle streamerhaken hebben een lange steel (hefboom) en gezien de bek
van een snoek (harde delen/vlies) is losschieten moeilijk te voorkomen.
Je zou dan denk ik beter haken met een korte steel icm een flexibele tube
kunnen gebruiken (om dat hefboom effect op te heffen). Iemand ervaring mee?

Zelf maakt het me niet uit, ik bind lekker op die goedkope haken en ik vang ermee.
Ik gebruik ze weerhaakloos, dus als de snoek lekker aan het kopschudden is, even
de spanning van de lijn en vaak lost de haak vanzelf.

De haken die ReneV beschrijft, heb ik van hem gezien en toegegeven die zien er gelikt uit.
Strak afgewerkt en een vlijmscherpe punt. Voorlopig heb ik echter nog voldoende haken liggen.
Als die op zijn, zie ik wel verder.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

maurice

gamakatsu worm 36 maat 4/0, 5/0 en 6/0

::bbq:: ::proost:: ::proost::

JB

#18
Ik maak gebruik van de volgende haken;

  • Ad Swier pikehook 4/0, 6/0 en 8/0 dus niet het absolute type maar het eerste model Ad Swier.
  • Type Aberdeen 3/0, 4/0, 5/0 en 6/0. Dit zijn meestal de haken waaop ik een voor mij nieuw model uitprobeer, als die mij niet bevalt dan gooi/geef ik in ieder geval geen "dure"haak weg. Heb zelfs nog een ongebruikt zakje 9/0 liggen.
  • Gamakatsu 314 2/0, 3/0 en 4/0
  • Pas bestelt, TMC 600SP in de maten 2 t/m 4/0 voor gebruik met de articulated (spine) shanks.
Natuurlijk worden ook bij mij de weerhaken verwijdert, beter voor de vis en minder stress voor mij  :D en als de snoek losschiet  :o ligt het aan mij en niet aan de haak  :-[
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Fly lunatic

Genoeg smaken zo te zien! Ik ga maar eens wat soorten uitproberen!
Super!

jur606

WAt ik meestal doe is ze in de winkel waar je ze wil kopen uit doosje halen en eens voelen en zien
hoe dik zijn ze buigen ze met wat kracht heb je genoeg ruimte op de haaksteel etc.

(meestal kies ik zo mijn snoek haken uit)

Inderk

"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit