Inoliën Reels?

Started by LycoWico, March 30, 2013, 18:44:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

LycoWico

Weet iemand of ik mijn reels kan inoliën met naaimachine olie?
Ik weet dat dit een zeer fijne olie is maar weet niet of het schadelijk is voor de rubbertjes of het binnenwerk?

Rico

Raymond

#1
Waarom zou je dit willen? Ik heb nog nooit een molen of reel ingevet of ge-olied. Of bedoel je het binnenwerk? Normaal is dit nl. ook niet nodig...

Overigens, het heet niet invetten, invetten doe je met leer. Mechaniek smeer je! Hoe langzamer het mechaniek  beweegt, hoe dikker het smeermiddel. Zeer snel draaiende delen worden gesmeerd met zeer dunne olie. Een naaimachine heeft snel bewegende delen dus het smeermiddel, naaimachineolie dus, is dun. Een schotel van een trekker/opleggercombinatie draait zeer langzaam en het vet, zogenoemd schotelvet, is heel erg dik. Een verbrandingsmotor (bijvoorbeeld van een auto) beweegt snel. De olie is dus relatief dun en naarmate de motor warm wordt, wordt de olie ook dunner.

Aan de buitenkant vetten is niet nodig, van binnen kan alleen nodig zijn als je reel heel oud is... Dus piept en kraakt het niet, mooi dichtlaten!
::wtf::

LycoWico

Omdat de persoon van wie ik de reel heb gekocht naar het binnenwerk heeft gekeken en mij vertelde dat ik het even moest inoliën. En ik heb geen idee hoe dik het moet zijn dus daarom vraag ik het hier. Omdat die ook zei dat het mogelijk wel zou kunnen met naaimachineolie is dat ook de reden waarom ik die benoem in mijn vraag.

Rico

catchem

Waarom heeft hij toen hij toch naar het binnenwerk keek niet gelijk gesmeerd? Weet je zeker dat het reeltje goed is en dat hij onder het mom van 'je moet hem nog even smeren' een slecht draaiende reel verkocht.

Erwin

Hmm klinkt inderdaad niet best. Ik zou de olie eerst op ander rubber uittesten dan zie je het meteen. Maar ik denk dat het geen kwaad kan. Misschien kan je ook vaseline proberen.
Met een glimlach op je gezicht word je nooit boos...

LycoWico

Nee de reel was 100% oke dat weet ik zeker omdat ik hem van een goede vriend heb overgenomen. Enkel het vet op de tandwielen was grotendeels verdwenen.
Als ik hier weet wat vet op doe dan kan die er weer tegenaan!  :D
En aangezien wij allebei niet weten welk type vet/olie we het best kunnen gebruiken dachten we allebei aan het forum.  ;D

LycoWico

Bedank je wel voor het meedenken en waarschuwen voor het kopen van niet goed werkende reels! Top  ::goodjob::

MarcelN

#7
Ik gebruik er gewoon een tubetje molenvet voor wat ik in de reel spuit waar het nodig is, ik stond laatst op het OVM een forel te drillen met vastgeslagen slip van een Orvis reel, die kunnen dus niet tegen zout.....nu is alles Danielsson en alles goed checken voortaan, die forel was overigens gevlogen :'(

LycoWico

Aaaah dat is echt balen ja, en dat heb ik overal gezocht maar nergens kunnen vinden. En gezien het feit dat ik straks 4 maanden naar zweeds-lapland ga om daat te vissen is het wel van belang haha.  ;)

Beertje

Schoonmaken,het oude vet verwijderen en er nieuwe vet indoen.doe dit 1x per jaar en alles loopt gesmeerd.En niet zo moeilijk doen over het type vet.Gewoon lagervet is goed genoeg.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Raymond

Inderdaad niet moeilijk doen, je hebt helemaal gelijk. Maar zou hij nu direct zijn verhaal hier goed hebben neergezet, had hij ook direct een fatsoenlijk antwoord gehad.

Maar het klopt dus wat Beertje schrijft, goed schoonmaken en eenvoudig lagervet erin...
::wtf::

Marksman

Ik zou ook geen vet op de slipringen smeren.