Oude bindpatronen

Started by jelle, January 03, 2011, 17:55:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jelle

vandaag stuitte ik op een site met oude bindpatronen,
http://flyanglersonline.com/features/oldflies/archive.php
Misschien leuk om er een rond te kijken.
Een aantal vliegen zijn echte kunstwerken

eveningstar
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

A{b}r{a}xa{s}

Mooi archief !!

('k heb je topic naar dit forum verplaatst, past hier iets beter denk)

jelle

Wat ik vooral leuk vond is die buitenste veer en dan denk ik, HOE DOE JE DAT ::denken::
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

A{b}r{a}xa{s}

Misschien dat Jan je dat kan vertellen

Jan Muisers


Jelle, mag ik vragen wat je bedoeld met "buitenste veer" ?

Jan.



jelle

die boog die bij de tail zit ingebonden en bij de kop weer
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Jan Muisers

Ik zal het proberen uit te leggen, Jelle.

Excusses als de foto's niet helemaal correct zijn. Het zijn nog oudere foto's.

De gele veertjes, die je dan bedoeld, zijn de crest veren van een goudfazant. Deze veren zitten boven op de kop van de vogel.



Dicht bij de snavel zitten de kleinere veertjes, voor de tail, en naar de nek toe de grotere/langere, voor de topping.(boven over)

Als je de veertjes van de scalp gehaald hebt, leg je ze 1 nacht in water, zodat ze zich helemaal volzuigen met water. ALLEEN water...geen sop of iets dergelijks. Dit zijn overigens de enige veren waar een sopje taboe is.




Na het nachtje weken leg je ze op een glasplaat of spiegel. (ik heb een spiegel gebruikt. Vandaar de slechte foto).

De veer (topping genaamd) op jouw foto heeft een grote kromming. Als je de topping op de spiegel legt moet je ervoor zorgen dat ze nog heel nat zijn. Ze komen als het ware in een poeltje met water te liggen. Hierdoor kun je de toppings iedere gewenste vorm geven.
In het geval van jouw foto heeft de binder de topping een grote bocht aan het uiteinde gegeven. Bedenk wel dat, als de vlieg in een situatie komt met een hoge luchtvochtigheid, de topping weer vocht op kan nemen en in zijn oorspronkelijke vorm terug keert. (daarom is een shadowbox vaak van achteren dicht geplakt, zodat er geen vocht bij kan komen.




Ik zelf laat de topping in zijn oorspronkelijke vorm drogen. Dan krijg je later nooit problemen. Als ze droog zijn "springen" de veertje los van het glas en zijn ze gereed voor gebruik. Wellicht nog lossjes door je vingers laten glijden om eventuele samen geplakte fibers los te maken.

Sorry, heb ik geen foto van.

Dan begin je aan een vlieg. Ten eerste kies je de juiste haak voor het type vlieg dat je wil binden. Als tweede stap komen de toppings...de tail en de topping (die boven over). Dit is het belangrijkste moment in het hele bindproces van de vlieg. Hier bepaal je namelijk hoe de vlieg uit komt te zien.



Op bovenstaande foto kun je zien, hoe de vlieg eruit komt te zien....qua vorm. De topping is hier natuurlijk nog niet ingebonden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ik kan je helaas niet laten zien hoe je ze inbind. Ik heb hiervoor geen vlieg klaar liggen.

Nog vragen? Stel ze gerust...het is een van de beste manieren, iets te leren. (Ik weet alleen niet of IK het juiste antwoord heb).

Jan.


Willem


jelle

Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

pas

mooi hoor ga ik proberen op een snake
gr pas
::wtf::

Gewo

Is een duidelijke uitleg Jan, weer wat geleerd :)

jelle


Ik heb deze skins van martplaats maar hoe heten ze ook weer.
????, junglecock, goudfazant met crest?, ??? , en ?????

Wat ik wel weet is dat het oude veren zijn dus worden de vliegen ook oud ;D
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Rossie69

dacht cock de leon ofzo iets links chicka boe

chickaboe jungle cock goldenfazant ---------------Cock de leon dacht ik.
heb er ieder geval 3 goed :)

Jan Muisers


Lijkt op grizly marabou, groen geverfd.
Jungle cock...waarde ongeveer - 15 euro..Dan bedoel ik dus dat je er 15 euro bij uit moet krijgen.
Een Goudfazant kop, kompleet...de gele zijn de crest veren en de oranje zijn de tippets.
Een Amherst fazant kop...crest en tippets.
De laatste is een beetje moeilijk te zien, maar het lijken mij (rood/bruine) borstveren van een goudfazant.

Jan.


HappyFisherman

Mooi setje, zag bij die advertentie wel meer bekende namen staan :)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

jelle

Bedankt voor de info
Ik denk dat jan gelijk heeft met die borstveren .
Ik zal de exacte namen er eventjes opschrijven.

setje was voor €12 in huis.
eventjes een marktplaats tip: heb je veel interesse in een product, bel of mail maar ga niet meebieden. ;)
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens