De Ourthe nabij Houffalize

Started by Troutbuster, March 05, 2012, 17:07:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Troutbuster

Na een aantal jaren in de Eiffel vertoeft te hebben, dit jaar maar wer eens naar een "oude liefde" in de Ardennen, niet dat ik Duitsland de rug heb toegekeerd, maar verandering van spijs doet eten nietwaar? ;)
Ik heb mijn oog laten vallen op de Ourthe nabij Houffalize
een aantal van mijn mede clubleden van Lure&Emerger gaan daar al sinds jaar en dag heen en het bevalt hen nog steeds prima!

Ik heb intussen de noodzakelijke staatsvergunning van Wallonië gekocht via het internet à € 42,45 (http://www.maisondelapeche.be/Nl/)
ter plaatse is mogelijk een 14 dagen vergunning of een jaarvergunning!!
Dat laatste ga ik maar doen want de vergunning van La Truite Houffalize kost voor veertien dagen € 25,- en € 65,- voor een heel jaar.
Zij hebben meer dan 80 km viswater.!!! :) :)

Mochten er fervente Ardennengangers onder de leden van dit forum zitten die nuttige tips en tricks hebben voor de Ourthe dan hoor ik het heel graag natuurlijk!!

Gr
Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Kijk daar heb ik wat aan.
Bedankt Klaas
Ik ga gewoon een keer met de fervente Ourthe gangers mee en vel dan mijn oordeel

Duitsland staat nog steeds in de planning hoor
De eerste week van juni gaan we een weekendje naar de Kyll bij Kyllburg

Ourthe, ik ben benieuwd

cheers

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Ik ben wel benieuwd naar jouw bevindingen, Jan. Ik blijf namelijk ook steeds zoeken naar interessante rivierstukken...
::wtf::

BV

Jan,
Ben er twee seizoen lid geweest bij La Truite, en idd maar één maal controle gehad , op de openingsdag, typisch.

Het parkoers is er wel "slechts" 16km. De rest is openbaar en nog taaier, lees leeger.

Een zeven voetshengeltje en dan langs de Martin Moulin op wandelen, leuke indianen visserij.

Het vissen is er veel taaier dan in de Kyll , maar de ruime omgeving is wel mooier.

Op de kill-zone  vang je nog het best met een oranje streamer van 2,5cm lang, om maar te zeggen hoe vers de forel er steeds op zit.  Vandaar de vele rapala-vissers. 

De rivierkreeftjes en de bever daarentegen zijn geweldig, de eerste keer schrok ik me rot.

Maar een goede visser komt er nog wel aan zijn visjes, maar er zit minder vis en de hengel druk is hoger.

Heb er in 2010 even vaak geweest als in 2011 op de Kyll , moet wel zeggen dat ik de indruk heb dat er meer  insectenleven is in Houffalize.



Troutbuster

Raymond, ik hou je op de hoogte

Bart, een aantal leden van Lure & Emerger gaan daar een aantal keren per jaar heen en vangen doorgaans prima
Waar precies weet ik niet maar er schijnt ook een no kill stuk te zijn toch??

Bert, ik heb die verhalen ook gehoord en het is ronduit schandalig, tenminste in onze ogen! Daar hebben ze blijkbaar een andere "bril' op dan wij!
Toch schijnt het op een van de (zijn er meer?) No Kill parcoursen gelukkig niet zo barbaars te zijn, en de visserij beter

We zullen zien, ik hou jullie op de hoogte gedurende het visjaar!

Bedankt voor de reacties

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Gnnnnn KLaas!! ik vind het nu al spannend!! :D
Maar wel gaaf dat je deze info wil delen joh!
dank je
(ennehhh ik kijk al uit naar de volgende "stage" "l'Ourthe"!! ;D

Gr

Jan
"Petri Heil"


rein

in Juli zit ik 3 weken aan de Ourthe en dan een paar kilometer bij je vandaan :) (Rendeux) Niet op de camping maar een stuk verder op in een huisje aan de rivier. ik hoop dat er nog wat visjes over zijn en anders weer mn vliegvis skills bijgeschaafd. De Kyll staat ook nog steeds op mijn lijstje voor dit jaar (nog steeds niet geweest.........) Wellicht komen we elkaar tegen en kunnen we alsnog wat meer info uitwisselen :)

Troutbuster

1 tot 4 juni aan de Kyll bij Kyllburg Rein
Samen met Bas (Abraxas) de Kyll daar ff onderhanden nemen!

18 mei ga ik een dagje naar Houffalize, om sfeer te proeven

Later in dit jaar nog wel een paar keer!
Idd, wellicht zien we elkaar nog ergens

Succes alvast

Gr

Jan
"Petri Heil"


rein

kijk, dat zijn mooie vooruitzichten Jan. Veel plezier aan de Kyll en hoor wel hoe  de sfeer in Houffalize was :)

goswit

Jan  (trout.... ) je hebt een zware concurent aan Bas gekregen . :)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

gijsie20

Zoo...Tas gepakt! Morgenochtend weer richting Houffalize lekker 2 dagen vissen!

Kampo

ben er afgelopen dinsdag nog geweest redelijk gevangen in het no kill gedeelte mooie vlagzalm drie suks waarvan een over de 30cm en nog wat forreltjes gevist met zwaartte spiders
kampo

Troutbuster

Lekker Kampo!! ik had het al van Rinus gehoord

18 mei ben ik ook van de partij hoor (eerder wil ik wel maar geen tijd helaas! :()

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Klopt, maar dan ben je een jaar "onder de pannen" 8) 8)
Ook de rechten op een stuk "no Kill"!!

Heb je plannen??

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Zijn er intussen nog vliegvissers richting Houffalize geweest??

Ik moet nog ff geduld hebben, 18 mei as. is het zover!
Dan gaan we met een groep van Lure & Emerger een dagje vliegeren ;D in de Ourthe!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Ik zoek nog steeds een leuke rivier die niet te ver rijden is voor mij. Zou dit wat zijn, Jan? Als het de moeite waard is, dan heb ik het geld wel over voor de vergunningen...

Maar anderzijds, er moet toch ook nog wel een ander interessant rivierstuk zijn dat wat noordelijker gelegen is en waar een vergunning voor te krijgen is...
::wtf::

rein

Quote from: Troutbuster on April 24, 2012, 09:54:03
Zijn er intussen nog vliegvissers richting Houffalize geweest??

Ik moet nog ff geduld hebben, 18 mei as. is het zover!
Dan gaan we met een groep van Lure & Emerger een dagje vliegeren ;D in de Ourthe!!

Gr

Jan

sorry Jan, ik ga een maandje na jou, dus ik zit eigenlijk op jou berichten te wachten :)

@ Raymond, de Ambleve ligt toch noordelijker? Ik ben er al een aantal jaren niet meer geweest dus weet niet hoe het er nu voor staat.

Troutbuster

Rein en Raymond

De Ambleve ligt idd een stuk noorderlijker

Mooie stekken bij Stavelot en wat lager bij Coo

Vergunningen voor de Ambleve rondom Trois Pont kan je bij de VVV in Trois Pont kopen
Waals staatsverlof, spreek voor zich, is ook een verplichting! ;)

Het landal park Domain Longpré heeft een kleine km Ambleve in pacht

Mooi stukkie met (soms) erg goede vangstmogelijkheden!
Leuk in combi met een (mid) weekje of weekendje vakantie!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Tja, de Amblève..., die had ik ook al in gedachten... Maar ik hoor daar ook zo ontzettend veel tegenstrijdige berichten over.

Is wel voor mij nog wat korter rijden, inderdaad. Een drie kwartiertjes max ben ik er...

Nog maar eens over nadenken...  :-\
::wtf::

Troutbuster

Er zijn een paar "no Kill" stukken die echt de moeite waard zijn!

Volgens mij een stuk stroomafwaarts van Coo, en een tussen Trois Pont en Stavelot

Ook de Bovenloop bij Ligneuville schijnt schitterend te zijn, wel smal, "indianenvisserij" maar een mooi stukje ongerepte Ambleve

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Het stuk bij Ligneuville is inderdaad schitterend. Heb ik wel eens gewandeld, is erg mooi...

Maar goed, het blijft een feit dat het misschien weer niet gemakkelijk is om als Nederlander een vergunning te bemachtigen op die mooie stukken...
::wtf::

rein

Quote from: Raymond on April 24, 2012, 11:36:18

Is wel voor mij nog wat korter rijden, inderdaad. Een drie kwartiertjes max ben ik er...


ooohhhhh, das niks!! doe ik 3 uur over......... regelmatig gaan en je weet straks alle mooie plekjes :)

het enige nadeel is dat die belgen vrijwel alles opeten wat ze vangen. zelfs de aller kleinste visjes worden in de frituur gegooid.

Troutbuster

Quote from: Raymond on April 24, 2012, 13:49:55
Het stuk bij Ligneuville is inderdaad schitterend. Heb ik wel eens gewandeld, is erg mooi...

Maar goed, het blijft een feit dat het misschien weer niet gemakkelijk is om als Nederlander een vergunning te bemachtigen op die mooie stukken...

Kijk hier eens Ray
http://www.hotel-du-moulin.eu/NL/peche.html

Mooi!!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Absoluut, Jan. Maar dat is gewoon op drie kwartiertjes rijden van bij mij uit en dan hoef ik echt geen overnachting te pakken...

Het zou leuk zijn om een jaarvergunning te kunnen bemachtigen op een leuk stuk rivier. En dan komt mijn probleem ook nog eens, mijn Frans is te slecht om een fatsoenlijke conversatie te kunnen voeren met die Walen... tja... :D

Het is ook altijd wat hè... :)
::wtf::

Troutbuster

Als je met geld ritseld, verstaan ze je meestal wel ineens! ;D

Maar gewoon een Waals staatsverlof en af en toe een dagkaart van € 20,- kopen en lekker gaan peuteren op de Ambleve bij Ligneuville!!

Jaarvergunning op de Ourthe bij Houffalize kost trouwens maar € 65,-!! (incl. het no kill stuk!!)

Gr

Jan
"Petri Heil"