schubben en slijm

Started by catchem, December 21, 2011, 14:59:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

catchem

Niet direkt over vliegvissen, maar wel interresant. De Ravon zet hun blad 'schubben en slijm' online, nr.9 is nieuw op de site.

http://www.ravon.nl/nieuwsbrief

Useless

Quote from: speycast on December 21, 2011, 15:48:46
zeker intresant blz 18   geen verdrinkings gevaar  met waadpak in water vallen vanuit boot  of kopje ondergaan

eindelijk weer  ontkrachting van onzin verhalen die op diverse fora rond doolen

Daar zijn inderdaad een heleboel wild-westverhalen over.

Jaren geleden heb ik, samen met een stel andere vliegvis-idioten dit eens kunnen/mogen uitproberen in een zwembad. We hebben toen testjes gedaan met neopreen- en rubberen pakken. Ademende pakken bestonden toen (nog) niet.
Met een neopreen pak kostte het zelfs veel moeite om onder water te komen omdat materiaal dit van zichzelf drijvend vermogen heeft. Zinken was dan ook vrijwel onmogelijk en zwemmen in zo'n pak was relatief eenvoudig.
In een rubberen pak was het ietsje anders. Het dragen van een wadingbelt had duidelijk invloed.
Gek genoeg was het met riem lastiger dan zonder riem. Met een riem had je in eerste instatie problemen om overeind te blijven door de lucht die in je pak bleef zitten. Zonder riem stroomde je pak vol en bleef je eigenlijk gewoon in je pak drijven en kon je ook vrij snel naar de kant zwemmen.

Ik heb toen geleerd dat het onderuitgaan in je waadpak minder erg is dan menigeen denkt. Laat natuurlijk onverlet dat je altijd voorzichtig moet zijn; zeker op snel stromend water.

Gert

Nou, alweer een idee voor de binddag dus :D :D :D
Testen welk soort waadpak het moeilijkst onder water te krijgen is.

Offuh... zullen we die maar bewaren voor de zomer 8)

Maar inderdaad: ik had ook altijd het idee dat het gevaarlijk zou zijn, wat dus wel mee blijkt te vallen.

Groet,
Gert