Door de bomen het bos...

Started by John67, September 07, 2020, 14:43:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

John67

Goedemiddag,

Mijn zoon wordt volgende week 15 jaar wil beginnen met vliegvissen. Hij wil graag een vliegvis set maar voordat er veel wordt geinvesteerd (wellicht is het een op"vlieging") wil ik hem een eenvoudig en goedkoop starterssetje cadeau doen. Ik heb al veel zitten lezen maar er is zoveel te koop dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Hij wil graag op voorn, baars e.d. gaan vissen en het hoeven nog echt geen grote te zijn; eerst de techniek maar eens onder de knie zien te krijgen.

Wat ik begrijp is een hengel #5/6 (stijfheid/actie?) een goed gemiddelde is. Verder kan ik er geen wijs uit.

zoiets, of is dat rommel:
https://visdeal.nl/t/vliegvis-sets/shakespeare-omni-fly-combo-23012019
https://visdeal.nl/t/forel-sets/ultimate-complete-fly-fishing-set
https://www.bever.nl/p/albatros-fly-combo-kit-vliegvisset-UAAKE00001.html?colour=5806

Iemand tips waar ik mee vooruit kan?

Groet John

p.forel

geef iets meer uit en neem contact op met A&M fishing
die kunnen je op het juiste pad zetten

John67

Ik heb eens gekeken op die site; ziet er erg goed uit maar daar beginnen de hengels bij €80,- ; daar komt dan nog een reel, lijn en wat andere spulletjes bij. Ik zou dat normaalgesproken geen probleem maar heb geen idee of hij het leuk blijft vinden.

JEVDE

Heel begrijpelijk dat je niet overdreven veel wilt uitgeven aan een beginnerssetje. Zeker omdat je niet weet of hij er mogelijk na 2x proberen de brui aan geeft. Toch is bovenstaande mijns inziens een goed advies. Vliegvishengels (en reels) zijn er in heel veel verschillende prijsklasses, maar onder een bepaald bedrag is de kans rijkelijk aanwezig dat je materiaal koopt waarmee het misschien juist lastig vissen is. Wat de kans vergroot dat hij teleurgesteld raakt en niet meer naar de hengel omkijkt. Bovendien, een hengel die een beetje ok is, kun je ook makkelijker weer verkopen als hij er idd geen interesse in houdt. Ik zou denken aan minimaal zo'n 80-100 euro voor een hengel, 40 euro voor een reel. A&M staat bekend als low budget maar m.i. goede kwaliteit.

Een ander, goed alternatief, wat misschien nog wel beter is; tweedehands. Dan moet het mogelijk zijn om voor rond de 100 euro een kwalitatief goed setje te kopen. En anders geef je hem een beginnerscursus cadeau. Ook een mooi cadeau en dan leert hij ook snel of hij het wat vindt en leert hij mensen kennen die 'm op weg kunnen helpen en grote kans dat die hem ook aan een goed betaalbaar (tweedehands) setje kunnen helpen.

Ik zou, voor baars en voorn adviseren om te kiezen voor een #4 (dat slaat (min of meer) op het gewicht van de hengel). Met een 4 kan hij prima uit de voeten en die zijn ook wat minder zwaar. Wel zo fijn als je leert vliegvissen.

p.forel

Quote from: John67 on September 07, 2020, 19:43:49
Ik heb eens gekeken op die site; ziet er erg goed uit maar daar beginnen de hengels bij €80,- ; daar komt dan nog een reel, lijn en wat andere spulletjes bij. Ik zou dat normaalgesproken geen probleem maar heb geen idee of hij het leuk blijft vinden.

gewoon eens bellen met de jongens van A&M je weet maar nooit ze zijn zeer behulpzaam

en slechte set kopen is nooit een goed begin  de lol is er dan zeker snel af
en setje van A&M ben je inderdaad zo weer kwijt op marktplaats en het verlies zal mee vallen

John67

Hee hallo,

Fijn advies van de kenners. Lijkt me inderdaad ok om cotact met hem op te nemen.

Ik wist niet dat er cursussen gegeven werden. Lijkt me leuk voor hem.

Als mijn zoon het zelf niet leuk vindt kan ik er misschien nog mee aan de slag ;-)

Hoop dat zo'n cursus ook hier in dd buurt gegeven wordt.

Dank voor de info, ik houd jullie op de hoogte!

p.forel

Bij de ronde bleek sterksel worden lessen gegeven

Gert

De 3 hengels die je noemt in je openingspost zijn allemaal 3-delig. Ik vind dat niet praktisch. Als je wilt verkassen (lopend of op de fiets) kun je een 4-delige hengel makkelijk even in 2 delen doen. (Maar een 2-delige hengel is dan weer niet praktisch als je niet aan het vissen bent  ;)).

Wat ook vaak aangeboden wordt is een startersset van ABU Garcia. Heb een keer iemand wat op weg geholpen die zo'n setje had aangeschaft. Ik kon er heel makkelijk (ver) mee gooien, maar dat kwam vooral omdat het een ontzettende pook is. Ik zou zelf de voorkeur geven aan iets subtielers.

Maar het belangrijkste is inderdaad: een paar lessen nemen. Misschien wel voordat je iets aanschaft.

JurjenF

Ikzelf ben met een merkloos hengeltje en reeltje begonnen en die snel ingeruild voor een Shakespeare setje. Vis ik nu nog mee (een Sigma #3, een #6 en een #7 met Shakespeare Sigma reels). Hele goede hengels voor een hele nette prijs. Geldt ook voor de reels trouwens.
Fishing is cheaper than therapy

Gerrit59

Wat het leren omgaan met een vliegenhengel betreft, zoek naar een vliegvisvereniging in je regio. Er is vast een lid die je wegwijs wil maken. Vliegvissers staan bekend als mensen die graag kennis delen en starters op weg willen helpen. Daar leer je het meeste van en dan kun je vaak wel een keer een hengel testen om zo te kijken wat het beste bij je past. Vrijwel iedere vliegvisser heeft vaak nog wel een startset staan om te proberen. Pas daarna zou ik een gerichte aankoop doen.
En ja, A&M kan ik je zeker aanraden.
Succes!

wh82

Quote from: Gert on September 08, 2020, 11:00:39
De 3 hengels die je noemt in je openingspost zijn allemaal 3-delig. Ik vind dat niet praktisch. Als je wilt verkassen (lopend of op de fiets) kun je een 4-delige hengel makkelijk even in 2 delen doen. (Maar een 2-delige hengel is dan weer niet praktisch als je niet aan het vissen bent  ;)).

Wat ook vaak aangeboden wordt is een startersset van ABU Garcia. Heb een keer iemand wat op weg geholpen die zo'n setje had aangeschaft. Ik kon er heel makkelijk (ver) mee gooien, maar dat kwam vooral omdat het een ontzettende pook is. Ik zou zelf de voorkeur geven aan iets subtielers.

Maar het belangrijkste is inderdaad: een paar lessen nemen. Misschien wel voordat je iets aanschaft.

M.b.t. 3 delig niet helemaal met je eens. Ik heb zowel driedelig als vierdelig. De lengte van een meter van de losse delen of koker is alleen in een vliegtuig een probleem. Als geld echt een ding is en je wilt testen zou ik gewoon een paar keer naar een vijver gaan en huren of een cursus doen. Daarna een hengel kiezen die past bij je, weinig dingen zo frustrerend als een hengel die niet past bij je werpstijl.

Gert

Quote from: wh82 on September 15, 2020, 10:03:46
M.b.t. 3 delig niet helemaal met je eens. Ik heb zowel driedelig als vierdelig. De lengte van een meter van de losse delen of koker is alleen in een vliegtuig een probleem.

Ik doelde op het verkassen tijdens het vissen, met opgetuigde hengel, lopend of op de fiets. Even de hengel in 2 delen "dubbelvouwen" is dan een stuk praktischer en veiliger.

vdKaa

Ik ben begonnen met een basiscursus bij de Flyfishing academy. Je hebt gegarandeerd een leuke dag en Sir Edward zorgt wel dat je het werpen goed aanleert.
Fouten zijn kansen om iets te leren

wh82

Quote from: Gert on September 20, 2020, 12:11:13
Ik doelde op het verkassen tijdens het vissen, met opgetuigde hengel, lopend of op de fiets. Even de hengel in 2 delen "dubbelvouwen" is dan een stuk praktischer en veiliger.
Ah, duidelijk, heb je een punt. Op de fiets doe ik zelden, lopend doe ik meestal volledige lengte tenzij ik echt langdurig moet klouteren of door veel begroeiing, dan tuig ik het spul af. Heb al weleens gehad dat ik zelf met een bebloed been liep omdat ik meer bezig was met de hengel heel houden dan mijzelf. Dat doe ik niet meer ;)
Op de fiets heb je zeker een punt. Dat werkt niet met 3 meter hengel voor je.