Tippet en leader voor de Wooly Bugger

Started by Fly4Fish, June 16, 2020, 11:58:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fly4Fish

Hallo allemaal,

Ik wil graag willen beginnen met het vissen op grotere baarzen, windes en roofblei met de Wooly Bugger, maar twijfel nog over hoe ik de vlieg verbind met de leader/tippet.

Van de ene kant zou ik een 25/00 nylon lijn verkiezen, maar twijfel over een stalen onderlijntje in verband met snoek.
Iemand ervaring met het vissen van deze fantastische vlieg?

Bedankt!

Michaël

Menno_siemensma

Voor de enkele keer dat een snoek de moeite neemt om een relatief kleine streamer als een WB te pakken zou ik zeker gewoon direct aan de tippet doen. Als weet dat op een stek veel kans op een snoek(je) is wellicht dan even dun onderlijntje gebruiken. Meestal vis je toch op andere plekken dan waar snoek jaagt, vooral als je op roofblei vist.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Scaramouche

Ik sluit me aan bij Menno. Vis zonder weerhaak en niet met roestvrije haken en het risico op ongelukken is heel klein. Als je toch met een onderlijntje aan de slag wil, kijk dan eens naar dunne toothproof wire van american fishing wire, dat is heel sterk ook bij kleine diameters.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Gert

Ik sluit me er ook bij aan. Soms wordt een voorntje of baarsje ook wel eens door een snoek gepakt nadat ik die op tienhonderste heb gehaakt. Maar om daar nou een stalen onderlijntje voor te monteren.....  ;)

Troutbuster

#4
Beste Michaël,

Gebruik de "rapala knoop" (met lusje, ff googelen!)
Zo beweegt de streamer/wooly bugger het mooist!

Gebruik bij dunnere tippets een "invisa Swivel" (Fluoro Carbon warteltje) en plaatse deze waar de overgang van leader naar tippet zit (ipv bv een ringetje)
Door het patroon van de WB (met mooie ruige hackles) kan deze "vlieg" bij een pittige retrieve behoorlijk gaan spinnen en je leader in een hopeloze lurkentrekker veranderen!
Met zo'n swiveltje is dat uit de wereld!

Succes en groet,

Jan
"Petri Heil"


Fly4Fish

Quote from: Troutbuster on June 17, 2020, 10:00:25
Beste Michaël,

Gebruik de "rapala knoop" (met lusje, ff googelen!)
Zo beweegt de streamer/wooly bugger het mooist!

Gebruik bij dunnere tippets een "invisa Swivel" (Fluoro Carbon warteltje) en plaatse deze waar de overgang van leader naar tippet zit (ipv bv een ringetje)
Door het patroon van de WB (met mooie ruige hackles) kan deze "vlieg" bij een pittige retrieve behoorlijk gaan spinnen en je leader in een hopeloze lurkentrekker veranderen!
Met zo'n swiveltje is dat uit de wereld!

Succes en groet,

Jan


Bedankt voor de tips allemaal  :)
Jan, dat is een mooie tip met dat warteltje! De Rapala knoop met lus gebruik ik standaard.

Groetjes,
Michaël

henkverhaar

Quote from: Gert on June 16, 2020, 17:45:47Soms wordt een voorntje of baarsje ook wel eens door een snoek gepakt nadat ik die op tienhonderste heb gehaakt. Maar om daar nou een stalen onderlijntje voor te monteren.....  ;)
Ja, en soms wordt (werd...) bij het vlokvissen mijn vlokdobber voor een plug aangezien door een snoek. Meestal met het verlies van de dobber tot gevolg ;-)