schade maar zelfde hengel niet meer te koop: iemand advies?

Started by Mara, December 28, 2019, 17:57:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mara

Helaas is het mij vanmorgen ook voor het eerst en hopelijk voor het laatst gebeurd... had mijn Snowbee diamond 9 ft #6/7 (3 delen) even neergelegd in huis en... ben er op gaan staan. :-\
Bovenste deel is kapot. Vind het zo jammer. Dit was voor mij (niet zo grote vrouw) de perfecte hengel voor forel en kleine snoek. Die streamers zijn met lichtere hengel lastiger en zwaardere hengel houd ik waarschijnlijk niet lang vol.
Hij is helaas niet meer te koop. De diamond 2 #6 meegenomen - mag geruild als het niet bevalt - gaat best goed maar het voelt toch anders.
Heb snowbee UK al gemaild of ze bovenste deel los verkopen maar ik vrees van niet.

Blijft apart dat deze niet meer te vinden is; zal toch echt nog wel ergens zijn. Iemand een advies voor me?

Mara

Ben nu in gesprek (mail) met Snowbee UK, boden me op grond van garantie een soortgelijke hengel aan maar ik vind het lastig. Die 6 uit de diamond 2 serie voelt veel flexibeler, ik krijg lijn minder goed geplaatst en ben hem sneller "kwijt". Al maak ik wel sneller meters. Zou ook aan de #7 drijflijn kunnen liggen. Heb maar 2 lijnen: #5 en #7.
De diamond2 serie is middle-to-tip action, is dat medium fast? Lijkt me dat de 6/7 dat ook was omdat het gangbaar is.

Ik twijfel dus nog even door en blijf hopen op een positieve reactie van muddler die serieus voor me op zoek is gegaan.
Mocht iemand nog een idee hebben welke het meest in de buurt komt, ik hoor het graag.

marc

Gooi om te beginner eens  een #6 lijn op die hengel,wedden dat het dan stukken beter gaat gaan ?
Grt Marc

Mara

Bedankt voor het meedenken, reacties van aantal viskennissen waren wisselend tot positief over 7 lijn,, maar het belangrijkste is toch hoe ik het nu zelf ervaar.
Lijkt me ook wel logisch dat een zwaardere lijn effect heeft op het gevoel van de hengel.


John

Wellicht dat er tijdens de komende Flyfair (9-10 mei)wellicht een soortgelijke Snowbee boven water komt in de 2e hands verkoophoek of anders heb je mooi de gelegenheid om wat merken te proberen.

Groet,

John

Mara

Goede tip, denk dat het ook handig is om wat verschillende hengels te kunnen proberen, ben er inmiddels achter dat er ook tussen de als medium fast gelabelde hengels veel verschil zit.

Gert

Misschien is er tijdens de binddag in Apeldoorn (1 feb) een mogelijkheid om verschillende hengels uit te proberen?

Get!em

Aangezien mij met Snowbee Diamond #7 hetzelfde is overkomen vorig jaar, heb ik gezocht naar reserve onderdelen. Muddler en ook andere nederlandse Vliegviswinkels kunnen helaas niks leveren. Maar de klantenservice van Snowbee in UK is super. Die kunnen tegen betaling (grofweg tussen 40 en 50 euro incl verzendkosten) een hengeldeel opsturen, ook van oudere series.

Het directe contact kun je zo emailen: Shaun@snowbee.co.uk

Ik heb overigens nog een hengeldeel staan van een snowbee diamond 2 #7 (vanaf de top  getelt het 2e deel). Aangezien snowbee mij eerst de verkeerde opstuurde (heb een diamond 1).
Laat maar wetenn.

Mara

Bedankt voor je reactie. Snowbee heeft deze onderdelen helaas niet meer en ze hebben inmiddels een aanbod gedaan van 30 pond plus verzendkosten maar het gaat dan om een diamond2 #7 hengel die ook nog iets langer is... Ik wil hem dan toch eerst gevoeld hebben.
Helaas is jouw hengeldeel niet geschikt (mijn 6/7 is ook diamond 1). Uiteindelijk in Ierland een 6/7 diamond2 gevonden. Ik ben benieuwd of dit vergelijkbaar is.

Mara

Zo, de 6/7 hengel uit Ierland is binnen. 2 delen was even schrikken qua formaat, maar de hengel werpt met de 7 lijn en de streamer weer geweldig. Lijkt zelfs wel beter dan de oude diamond I.
Wat ik wel apart vond: het is een mat zwarte, (met vermelding diamond II fly). Het deel waar de reel op moet is ook zwart.
Ik heb gegoogled maar vind de diamond II verder alleen in de bekende olijfgroene kleur met zilverkleurig/groenig deel waar de reel op moet. Weet iemand toevallig of dit een bijzondere serie was?
Hopelijk geen schade meer want dit was een hele zoektocht.

henkverhaar

Even een haha only serious opmerking: massieve hengels zijn betrekkelijk ongevoelig voor het soort schade waar jij mee te maken kreeg (behalve de bussen dan...). Nou zijn er geen (of vrijwel geen) massieve koolstofvezel hengels, echte boronhengels worden al tijden niet meer gemaakt (de Winston boron hengels zijn gewoon een soort composiet/compound hengels) en massieve glasvezelhengels waren nooit veel soeps - hoewel het in principe best mogelijk is om een fatsoenlijke massieve glashengel te maken. Maar er is nog een andere optie voor massieve hengels, eentje waarmee wel superieure gereedschappen gemaakt kunnen worden: splitcane. Ik zeg maar...

Mara

Heb even gekeken op internet, dat is inderdaad iets bijzonders.
Volgens mij hebben paar mensen op visclub er onder begeleiding een zelf gemaakt. Denk alleen dat dat technisch voor mij een brug te ver is, en als ik de prijzen zie... maar bedankt voor de tip.

henkverhaar

#12
Ach - prijzen zijn rekbaar. De meeste bouwers, zeker hier in NL, zijn hobbyisten die er niet van hoeven te leven. De commerciƫle waarde van een bamboehengel zit m voornamelijk in de gespendeerde tijd en de opgedane ervaring van de bouwer - de ruwe materialen kosten - in goed Nederlands - geen drol. En zelf maken, zeker onder begeleiding, of in een grote groep, is heel wel te doen - geen sinecure, het vergt wel een serieuze investering in tijd, maar is verder voor iedereen te doen. Het vinden/ontwikkelen van een goede taper is feitelijk het belangrijkste. Kort gezegd kan je daarom zeggen dat bouwers die alleen maar tapers van anderen nabouwen minder serieus bezig zijn.

Oh, en een decente bamboehengel, of een goeie tweedehandse, kost vaak minder dan sommige high end plastic hengels (je weet wel, met koolstofvezel versterkte kunststof buis...)

Mara

Bedankt en eerlijk gezegd vind ik het nav wat ik gelezen heb, best interessant en zou ik het best willen doen onder goede begeleiding als de kans zich voordoet. De tijd zou ik er voor over hebben, kunt er evt. lang over doen toch? Of heb je in bepaalde fases weinig tijd tussen de stappen omdat het anders niet goed gaat?
Ik zal weer eens op de visclub vragen of er belangstelling voor is.