Life hacks voor vliegvissen?

Started by Martijn, May 21, 2019, 21:34:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Martijn

Wie heeft er life hacks/ handigheden/.... voor het vliegvissen?  8)

Ik heb een Smith Rod Holder om mijn hengel in te klemmen als ik in het water staat. Erg handig, ik wil niet meer zonder..... als je geld uit wil geven is er genoeg leuk spul te koop. Maar het kost allemaal al genoeg....

Maar niet alle tools hoeven kapitalen te kosten :-)
Ik heb o.a. een visschaar, nagelknipper en nog wat zaken aan mijn vest hangen... meeste hangt redelijk dicht bij elkaar...
Het rammelt erop los als ik loop. Eerst maar als feit geaccepteerd dat het lawaai maakt.
Ik bleef me eraan storen.... Allerlei dingen geprobeerd, tools verwijderen, in mijn borstzak stoppen, tools aan de andere kant vest hangen,... niets beviel.
Bleek het allemaal magnetisch, dus nu heb ik een deurmagneetje in mijn pocket gedaan en voilĂ , het gerammel is voorbij!  8) Voor mij een uitkomst! (zou ik ook patent op kunnen vragen natuurlijk  :P)

Zo zullen er nog genoeg andere dingen zijn waar je niet direct over nadenkt.... hebben jullie nog tips of handigheden die de wereld mag weten?

Mike

#1
Dit is ook een leuke topic  :)

Ik heb hier een leuke vliegvis-life-hack.
Bijna iedereen zal met me eens zijn dat cdc vliegjes misschien wel de meest effectieve droge vliegjes zijn.
Tevens zal een ieder ook hebben gemerkt dat je na een paar vissen of zelfs vaak al na 1 vis je vlieg moet vervangen.
Vooral tijdens wedstrijden ervaarde ik dit als een groot probleem.
Een van de vissers uit het Tsechische team leerde mij deze truuc en ik pas hem sindsdien altijd toe wanneer ik met cdc-tjes vis en het werkt echt super goed. Zeker als je de vliegjes een paar dagen van te voren in sprayed met die speciale spray.
Hier is een voorbeeld filmpje. Je verstaat er waarschijnlijk niet veel van maar het idee is duidelijk.
En ik daag een ieder bij deze uit om een goedkopere hack te vinden  ;)

https://youtu.be/eOPDH6E1zOY

De spray kocht ik jaren geleden en t etiket is er af.
Misschien weet iemand wat het is.
Dit voegt ook echt iets toe, mits op de juiste wijze toegepast.

[attachment id=1 msg=179108]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Menno_siemensma

Die ros holder heb ik zelf een voor gemaakt ;D handig als je op groot water wadend een foto moet maken of vis onthaken.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Martijn

Die CDC drijft als een jekko!! Als je nog het merk van die spray kan achterhalen.... :p
Je vlieg drogen met een elastiek aan je vest, werkt ook top!

Mike

#4
Nou Martijn, ik hoopte op wat meer respons maar tot dusver is t matig  :-\
Ik doe er nog een plaatje bij van mijn vest en de dingetjes die ik er aan heb hangen.
De C&F doosjes zijn ook super handig. Vooral die met de magneetjes vind ik gemakkelijk.
De Smith Creek tippet dispencer is ook erg handig. Handiger dan de monomaster vind ik.
En de rest is wel standaard denk ik..

[attachment id=1 msg=179119]
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Martijn

We worden inderdaad nog niet overspoeld met tips en tricks  8)
Maar wie weet komt dat nog, of (waar vliegvissers ook wel om bekend staan en wat voor mij ook wel van toepassing is) we schaffen gewoon aan wat we nodig hebben  8)
Of we herkennen life-hacks niet als zodanig  :P

sjoerd

Een uiterst goedkope maar zeer waardevolle tip. Zeker je vliegendozen met een koordje aan je vest.  Ik wil de vissers niet de kost geven die een vliegendoos met inhoudzijn verloren of stroomafwaarts hebben zien drijven. Zelf gezien in bc dat medevisser zijn vliegendoos in water liet vallen en deze ver het meer opdreef. Met een geleende boot kon hij gelukkig zijn doos nog terugkrijgen.

Gert

Quote from: Mike on May 21, 2019, 22:34:11

De spray kocht ik jaren geleden en t etiket is er af.
Misschien weet iemand wat het is.
Dit voegt ook echt iets toe, mits op de juiste wijze toegepast.

[attachment id=1 msg=179108]

Ha Mike,
Ik was wel benieuwd welk spul dat is en denk het te hebben gevonden op Internet:
https://blog.fishtec.co.uk/fly-fishing-floatants-explained

Rechter flesje op de eerste foto lijkt me.

"Repel" van Airflo. Maar als je verderop kijkt, ziet het flesje er tegenwoordig blijkbaar anders uit.

Zie het niet op de site van Muddler staan helaas. Wel bij Peeters bijvoorbeeld.
https://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Airflo-Repel

Gert

Vriend van me vist al jaaaaren met een stuk elastiek tussen vliegenlijn en leader.
Ik heb dat altijd wat overdreven gevonden, maar omdat ik de afgelopen weken 3x (en andere jaren ook al wel eens) lijnbreuk had op het moment dat ik een karper aansloeg met een droge sponsvlieg (die waarschijnlijk de haak al voelden en als schrikreactie al een run namen), ook maar eens met elastiek aan het experimenteren geweest.
Je kunt het kant en klaar kopen, als top elastiek voor vaste hengels. Moet je wel de warteltjes eraf halen. Maar ik kwam op het werk printmateriaal voor een 3D printer tegen wat ook voldoet, zo bleek gisteravond. De kleurtjes zijn allemaal van hard plastic, maar de transparante is elastisch.
Gisteravond 2 karpers probleemloos kunnen aanslaan en landen dus het is in ieder geval ook sterk genoeg.


Mike

Quote from: Gert on May 24, 2019, 13:32:49
Ha Mike,
Ik was wel benieuwd welk spul dat is en denk het te hebben gevonden op Internet:
https://blog.fishtec.co.uk/fly-fishing-floatants-explained

Rechter flesje op de eerste foto lijkt me.

"Repel" van Airflo. Maar als je verderop kijkt, ziet het flesje er tegenwoordig blijkbaar anders uit.

Zie het niet op de site van Muddler staan helaas. Wel bij Peeters bijvoorbeeld.
https://www.peetershengelsport.nl/webshop/products.php?product=Airflo-Repel

Hoi Gert,

Dat is m idd, thx!
Dit werkt heel erg goed maar je moet t wel op de juiste wijze toepassen.
Dit moet je niet net als vet op je vlieg smeren vlak voordat je er mee gaat vissen.
Hiermee moet je een paar dagen van te voren je cdc-vlieg insprayen en met een zachte kwast oid voorzichtig door de veertjes heen verspreiden. Daarna moet het goed opdrogen.
Op deze manier blijft er een klein filmlaagje om de fibers heen zitten waardoor het drijfvermogen groter wordt en het vuil en vocht afstoot.
Dit spul werkt overigens alleen bij cdc en vliegen met yarn.
Voor vliegen met bv hertenhaar of andere robuustere materialen kan je beter vet gebruiken.
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

HappyFisherman

Ik trek m'n CDC vliegen vaak ff een paar keer onder, zodat ze er wat verzopen uitzien...
Vliegvissen is bevlogen vissen...