Vliegvissen Stavanger Noorwegen, tips?

Started by Nickhuis, May 22, 2018, 15:23:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nickhuis

Hallo,

Ik ben beginnend vliegvisser. Samen met een aantal vrienden ga ik voor een week naar Noorwegen. We varen van Denemarken naar Kristiansand in Noorwegen. Vervolgens rijden we naar Frafjord ( net onder Stavenger). Mijn droom is om een keer een zalm te vangen. Nu ben ik echt een beginnerling wat vliegvissen betreft. Nu zou ik graag tips willen over waar en hoe ik het beste een zalm aan de haak kan slaan. Noordelijker dan Stavenger willen we niet gaan, dus tips voor goede zalmrivieren in de regio van Stavenger zijn meer dan welkom.

Daarnaast heb ik nog een vraag over het materiaal. Ik heb een aantal vliegen gekocht, maar nu weet ik niet of het beter is om streamers te gebruiken of juist droge vliegen? Zijn de kleuren van de vliegen en de grootte van de vliegen nog belangrijk? Over het algemeen heb ik redelijk formaat streamers gekocht en nog geen droge vliegen.
Ik ga de eerste week van augustus, is dit nog een geschikte week om op zalm te vissen i.v.m. de trekking naar het noorden?

En tot slot, is het verstandig om drijvende of zinkende lijn te gebruiken?

Alle tips zijn welkom! :D

Jan

#1
Welkom hier.
Je zult de omgeving van Stavanger bedoelen?
Zelf heb ik daar nooit gevist omdat er andere mogelijkheden zijn in Noorwegen die beter bereikbaar zijn en vaak ook goedkoper om te kunnen vissen.
Je bent er van op de hoogte dat vóór je een vergunning voor de stukje rivier kunt kopen je eerst een staatsvergunning moet aanschaffen?
Hier wat info en hoe je verdere info kunt verzamelen.
Voor informatie die nu geldig is kun je het beste kijken op
https://www.inatur.no/kart
en dan op de kaart op jullie gebied inzoomen.
Uitlopend in de Frafjord zijn 2 zalmrivieren waar ook nog in augustus op zalm gevist mag worden.
De Dirdalselva (dagkaart NOK 400,-) en de Frafjordelva (dagkaart NOK 350,-).
Voor informatie kijk eerst hier
https://www.inatur.no/laksefiske/58cfc9c5e4b059a8189a8cbe/dirdalselva
en hier
https://www.inatur.no/laksefiske/5a12c5c1e4b0cfe834f82199/laksefiske-i-frafjord-den-finste-fiskeopplevelsen-i-rogaland

En daarna voor de Dirdalselva nog
https://www.dirdalselva.no/
en voor de Frafjordelva
https://www.frafjordelva.no/

Nog wat opmerkingen die, vanwege het feit je nog geen ervaring hebt en met de vlieg op zalm wilt vissen, hetgeen vrij moeilijk en zeker qua resultaat is, me wel nodig lijken.
Lijkt me verstandig om eerst eens wat rond te neuzen hoe dat zalmvissen met de vlieg in z'n werk gaat met meestal het verplicht rouleren.
Ga je ook zeker eerst in de levenswijze en levensfasen van zalmen verdiepen en dan zul je wellicht er achter komen dat weer in het zoete water terugkerende zalm doorgaans niet zomaar op een streamer zal knallen of je moet heel veel geluk hebben.
Kortom even een hengeltje uitgooien als het om gericht zalmvissen gaat is er niet bij.
Succes gewenst!



henkverhaar

OP het gevaar af bot over te komen (dat ben ik dan ook...) zou mijn tip zijn: gezien wat je vertelt over je vliegviservaring zou ik zeggen: ga vliegvissen op forel of vlagzalm, of, als je per se zalm wilt vangen, neem een zware spinhengel mee.

Marco B

Volg je slechts de kudde, dan loop je altijd door de stront!

Bone F

#4
Om maar ff beeldspraak te gebruiken, leer eerst fietsen voordat je in een formule1 stapt. 

Nickhuis

#5
Thanks voor het meedenken! Ik heb al enig beeldmateriaal gezocht op YouTube over zalmvissen in Noorwegen. Iedere zalmsoort is prima voor mij.

Dat ik een staatsvergunning en een plaatselijke visvergunning nodig heb, wist ik inderdaad. Ben vorig jaar voor het eeest wezen vissen in Noorwegen (kristiansand). Het was toen niet gelukt om zalm te vangen. Ik heb toen voor het eerst een vliegenhengel in mijn handen gehad en heb geprobeerd om zalm te vangen. Daarnaast had ik een zware spinhengel met blinkertjes e.d. Het resultaat waren 4 bruinforellen. Echter geen zalm...

Nu heb ik een aftma 8 vliegenhengel gekocht met bijbehorende reel en drijvende lijn. Ondanks mijn geringe ervaring zou ik het toch weer met de vliegenhengel willen proberen. Uiteraard neem ik ook dit jaar weer een spinhengel mee voor de afwisseling.

Een streamer heeft dus niet veel zin begrijp ik? Droge vliegen van klein tot middelgroot formaat is wel een aanrader? Of moet ik totaal anders beginnen?

Menno_siemensma

Het is niet echt aan te raden om te beginnen met zalm vissen als beginnend vliegvisser, puur om het feit dat het lastig is, vangkans zelfs voor geoefende vissers laag is, de kosten vaak vrij hoog en je veel meer lol in minder tijd zal hebben te beginnen met het onder de knie krijgen van forel en vlagzalm en witvis. Als je dan echt op zalm wilt vissen, lees je en kijk je dan even echt goéd in wat je dan moet doen qua visserij, het is nogal een specifieke visserij vooral op de atlantische zalm in noorwegen. Het zijn vaak natte vliegen/streamertjes die je op de juiste plek moet zien te krijgen in vaak lastig snelstromend water en vaak ook de diepere stukken.

En ALS je alles goed doet, is er nog altijd de zeer grote kans, dat er gewoonweg geen zalm aan het optrekken is en je voor noppes staat te zwaaien met een vlieg die de meeste forellen dan weer net niet zullen pakken.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Jan

#7
Quote from: Nickhuis
Een streamer heeft dus niet veel zin begrijp ik?
Als je een kans wil maken om in augustus te vangen meestal niet, maar dat is weer afhankelijk van hoeveelheid water in de rivier, temperatuur van het water en de aanwezigheid van zalm. Nogmaals: ga je verdiepen in hoe een zalm leeft, wanneer hij trekt en waar hij trekt.
In dat gedeelte van Noorwegen is gemiddeld in het begin van de trek in april/mei of juni en afhankelijk van o.a. de watertemperatuur de trek van grotere zalmen en moet je er op rekenen als er zalm te vangen is in dat soort riviertjes, dat ze in augustus klein zijn ( tot 2 kg) en niet zomaar een streamer pakken.
QuoteMeestal zijn er dan Droge vliegen van klein tot middelgroot formaat is wel een aanrader?
Vanaf maatje 10 en alleen als er heel veel zalmen zitten die niet verder kunnen trekken (meestal), maar dat is helemaal hoge school zalmvissen,
Als je wilt vliegvissen met je 8 begin dan met puntdikte van 35-40/100 en met natte vliegen van maat 4-10, o.a. afhankelijk van watertemperatuur en stroming.
Soort vliegen?
Kijk eens naar onderstaande afbeelding en van mij mogen ze best nog wat neutraler van kleur.

Floor

#8
De grootste kans een zalm te haken heb je door je vliegvisspullen thuus of in de auto te laten. Je zal weinig Noren tegenkomen met een vlieghengel, lepels en wormen achter een stukje lood geeft velen malen meer kans. Vindt je het leuk om uren maar vaak dagen met de vlieghengel te smijten dan moet je dat zeker proberen. De kans op een zalm is altijd klein maar als je niet probeert zal je ook niets vangen. Er is enorm veel te vinden over dit onderwerp dus leef je uit. Zelf heb ik altijd het meeste succes gehad met donkere vliegen evt met groene of rode 'tag' zoals de coalcar ed. Niet te groot en soms zelfs klein maatje 10 of 12. Succes
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Nickhuis

Ik maak het mezelf erg moeilijk hoor ik al. Toch ben ik eigenwijs en ga ik het proberen. Bedankt voor de tips over het type vlieg dat het meest geschikt is. Heeft iemand ook tips voor geschikte forelvliegen in deze rivieren in augustus? Mocht zalm uiteindelijk niet lukken, dan zou een leuk formaat forel uiteraard ook erg leuk zijn om te vangen.
Nu zie ik in de reactie hierboven dat wormen en lepels werken? Echter kreeg ik juist te horen dat een zalm tijdens zijn trekking niet tot nauwelijks voedsel eet? Dus echt bijten in een dergelijke spinner/lepel of wormen eten, zit dat er wel in?

Scaramouche

in augustus kun je in ieder geval goed uit de voeten met droge vliegen; langpootmuggen, superpupan, f-fly, grote terrestrials als sprinkhanen. Drijvende miertjes gaan ook goed, zeker bij regenachtig weer.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Floor


Één van de vliegendozen laat in het seizoen van 2017. Ik had mijn quota van 2 maatse zalmen al in 4 dagen gehaald, ondanks dat ik de vis terug zet wil ik het dan altijd graag eens op forel proberen. Aan "mijn" kant van Noorwegen, is in de beekjes en riviertjes geen grote forel te vinden. In de bergmeren zijn ze groter maar vaak lastig te vangen op de vlieg. De "zalmrivieren" bieden dan gedurende het seizoen kans op grote forel, ook zeeforel.
In het doosje vooral grote goed drijvende droge vliegen en zogenaamde terrestrials, veel foam maar zoals al genoemd, soms doen kleine miertjes of sedges in maat 16 of 18 het ook goed.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Nickhuis

#12
Bedankt voor de nuttige info over de vliegsoorten  :)

Ochi

Het slechte nieuws is al genoemd, zalmvissen is niet de makkelijkste manier van vliegvissen. Het goede nieuws is dat je pas in Augustus gaat dus als je nu elke avond een uurtje gaat gooien en het liefst ook een paar keer met een ervaren vliegvisser die een zware stok gewend is.
Je pakt ook nog eens stromend water bv een groter rivier, probeert zink en drijvende lijnen uit zodat je merkt dat dit in stromend water echt een verschil is qua gooien. 
Als je dan denkt het lukt hang je er een zware tubefly aan en dan begint het weer opnieuw omdat je er dan weer achter komt dat deze vlieg best moeilijk is weg te zetten. 
Heb je geluk dan pak je zalm aan een drijvende lijn op een droge vlieg en waren al deze wijze woorden van je vliegvis collega's voor niets.
Zolang je vist maak je kans, je kan zelf je kansen vergroten maar dan wel vanaf morgen aan de bak gaan en anders toch vooral niet vergeten te genieten van het land.

Oh ja en mij is het daar niet gelukt en ik hou het maar op dat dat kwam omdat de zalm voor de kust lag te wachten op veel zoet water uit de rivier om erop te trekken. Ik had na 2 weken geen regen nog  een week van 25+ graden en in die week mocht al het oefenen en vooraf een cursus dubbelhandig werpen niet baten.

Ik heb wel genoten.

Greetz Ochi