veertjes

Started by vliegvisserdorian, September 06, 2011, 16:43:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vliegvisserdorian

ik heb begin Juli een startersset om mee te vliegbinden gekocht bij rien rothfuz, nu zaten hier veel dingen bij maar wat is het verschil in gebruik van:
veertjes van een hackleskin
veertjes van een saddle pack
saddle strung veertjes

misschien is dit een domme vraag op het internet kan ik het antwoordt niet echt duidelijk vinden.

Jan Muisers


Hackleskin : :licht eraan..kunnen veertjes van de nek zijn of saddle veren. Zijn ze rond aan de boven kant of puntig ? Rond is vrijwel zeker van de nek van een hen. Zijn ze puntig maar niet echt spits zijn het nekveren van een haan. Zijn ze vrij spits (en wat langer) zijn het saddle veren van een haan (saddle is het stuk net voor de staart...de zadel dus).

Veertjes van een saddle pack : zitten wellicht nog aan de huid vast.
saddle strung: Dan zijn het losse veren, die aan de wortel zijde, in de vorm van een "strung" aan elkaar gebonden zijn.

Jan.

vliegvisserdorian

maar wat is het verschil in gebruik, er staat wel op de zakjes wat het is

Jan Muisers


Oow, juist..ok.

Ze worden allemaal gebruikt voor het maken van (alle soorten) hackles.  bv. body hackles of de (vleugel)hackle van een klinkhamer..enz.

Het verschil zit 'm in de lengte van de fibers en de zachtheid / hardheid van de fibers.

saddle hackles hebben vaak hardere (stuggere) fibers en zijn goed voor droge vliegen. Stel je maar eens een klinkhamer voor, met zachte fibers. Hij zal zinken als een baksteen.
Nekveren zijn vaak zachter en kunnen gebruikt worden als body hackle bij nymphen. Natuurlijk kun je saddle veren ook voor de body hackle gebruiken, ze zullen door de stugge fibers wel minder of niet bewegen in het water (als dat al belangrijk is).

De extreme vorm van een zachte hackle is de schlappen. Deze hebben zeer zachte en vaak ook wat langere, fibers waardoor een zeer goede beweging in het water wordt verkregen. Bv. bij grotere vliegen of streamers.

Jan.


vliegvisserdorian

oke bedankt dit is wat ik wilde weten zo ongeveer.

Jan Muisers

Vliegvisserdorian,

Ik heb even wat (gangbare) hackles op een haakje gezet. Dit maakt het een en ander wat gemakkelijker uit te leggen.

Op onderstaande foto staan wat gangbare hackles. Van links naar rechts...

1.De wel bekende Microbarb. Helaas (gelukkig) heb ik geen volledige skin meer. Hangt nu ergens in iemands haar  ;D ;D ;D
2.Een Indian cock veer. Dit is een nekveer van een haan.
3.Een saddle veer van een haan. Zie, ondanks het optische verschil, hoe gering de fiber lengte is.(op de haak). 1 van de redenen om belangrijke hackles niet op
  het internet te kopen, maar ze eerst in je handen te houden, zodat je kunt zien wat je koopt.
4.Een nekveer van een haan. Een goede kwaliteit van deze veer kan gebruikt worden voor droge vliegen, de fibers zijn echter al snel te lang.
5.Een schlappen veer. Zeer zachte fibers. Te gebruiken voor streamers. Ze worden ook vaak gebruikt als throat bij zalmvliegen.
6.Een nekveer van een hen. Niet geschikt voor droge vliegen. Wel voor (kleinere) streamers of voor nymphen.

De eerste 3 veren zijn geschikt voor droge vliegen. Heb je een hackle nodig met een mooie taper (body hackle) kom je al snel bij Nr. 3 of, als je
goede kwaliteit hebt, ook bij Nr. 4

De laatste 2 zijn eigenlijk ongeschikt voor droge vliegen, omdat de fibers te zacht (of zoals de amerikanen zeggen te webby) zijn. 




Hier heb ik de betreffende fibers even op een haakje gezet.



Ik hoop dat dit het een en ander verduidelijkt.

Jan.

weerwolf

Kijk dit is interessant, ik heb weer wat geleerd. zo zie je maar domme vragen bestaan niet. :)

heldere uitleg.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Sieger

Dank je voor de uitleg Jan...  ::duim::


Sieger

harlin

en de tijd die je er in steekt om het zo duidelijk te laten overkomen. ::duim::
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Henkie

Hier kan geen vliegbindboek tegenop, Jan! Weer wat geleerd. Dank.

Jan Muisers


Harry, ik zou heel graag meer tijd vrijmaken om vaker te reageren op topics, maar helaas kan ik het op dit moment (psychisch) niet opbrengen. Excuses hiervoor.

Heb in Juni moeten ervaren dat het vliegvissen niet meer gaat. (wist ik al, wilde het alleen niet geloven). Ondertussen nog een probleempje erbij gekregen. Wacht nu op een datum voor een hersen film en een MRI scan. Je kunt dus gerust zeggen : Het loopt weer soepeltjes.

Waarschijnlijk zal Bert z'n busje naar Limburg moeten komen om samen een vliegje te binden en ik hoop dat hij me dan een draai om m'n oren geeft, zodat het positieve weer wat boven komt drijven.


Jan.

ps. Dank heren en graag gedaan.



Rossie69

Jan mooi voorbeeld.

en lijkt wel een vanger he :)

een draai om de oren,van Bert nou zou ik toch overwegen om iets anders,een beste knuffel mischien.

beterschap of succes .

weet nu even niet hoe ik dit moet zeggen.

maar mooi dat je even reageert op dit topic.


harlin

Quote from: Jan Muisers on September 06, 2011, 23:30:09
Excuses hiervoor.

Het loopt weer soepeltjes.
Niks excuses Jan,
Je had al eens een opmerking gemaakt, over hoe het gaat met je.
Heb er alleen maar respect voor dat je zoiets doet.
Zeker als het (niet) allemaal even soepeltjes loopt.
Kan me goed voorstellen dat sommige dingen pijn doen en dat je ook je zinnen wel weer eens wil verzetten.
Quote from: Rossie69 on September 07, 2011, 00:05:12
een draai om de oren,van Bert nou zou ik toch overwegen om iets anders,een beste knuffel misschien.
moet je wel met een gladde kop besnuffeld worden, anders begin je nog te lekken Jan.
Sterkte met alles.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

bij

Dit is pas leerzaam. Dit zegt meer dan woorden alleen.

vliegvisserdorian

bedankt Jan, een zeer informatieve  uitleg

Zeenimf

Een goede uitleg Jan, bedankt.

Flyoutnederland.nl
Carpe Diem!

Groeten Marry

HappyFisherman

Kijk, daarom ben ik lid van het forum!

Ik kan alleen voor kleine spiders (#18) geen fijne zachte hackles vinden. Ik heb nog een paar zakjes kleine veertjes vanuit mijn allereerste binddoos (15 jaar oud...), maar die zijn bijna op. Laatst wel Jack Dow gekocht, maar die vind ik toch niet zo fijn :)
Wat gebruiken jullie daarvoor?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Sieger

Allereerst hoop ik dat het binnenkort weer beter met je zal gaan Jan en dat je in elk geval dit gedeelte van onze hobby weer met vuur mag oppakken....

Quote from: HappyFisherman on September 07, 2011, 08:38:46
Kijk, daarom ben ik lid van het forum!

Ik kan alleen voor kleine spiders (#18) geen fijne zachte hackles vinden. Ik heb nog een paar zakjes kleine veertjes vanuit mijn allereerste binddoos (15 jaar oud...), maar die zijn bijna op. Laatst wel Jack Dow gekocht, maar die vind ik toch niet zo fijn :)
Wat gebruiken jullie daarvoor?

Bram, ik heb het boekje North Country Flies gekocht. Daar staan echt heel veel in over het binden van spider en welke materialen er gebruikt moeten/kunnen worden... Heel veel traditionele patronen. Staat ook in welk gedeelte van vleugels etc gebruikt worden en hoe e.e.a. gebonden wordt... Erg mooi boekje...

http://www.amazon.co.uk/Guide-Tying-North-Country-Flies/dp/1845134893/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1315382355&sr=8-1


Sieger

johannes

heel veel beterschap jan

Johan

Jan ik wens je echt het alle beste toe.
je verdient het.

Johan

Bert J.

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Jan Muisers


Oohh..eehhh..bedankt voor de vriendelijke woorden, vrouw en mannen.  ::blozen::

@Harry : Dat lekken maakt niet zo veel uit. Er kan toch niet veel uitkomen. Waarschijnlijk moeten ze eerst een scan maken om te kijken waar die
              droge, grijze massa rond zweeft  ???

@Bert : Ik zou zeggen ::welkom:: in het zuiden. We maken er wel wat van.

@Henk : Henk, herinner je je nog de Lochdu? Zo'n type vlieg wordt een Grub genoemd. Het is een hackle vlieg. Een zeer oud type vlieg. Ik heb hem erbij gezet op de foto. Die haak met hackles is eigenlijk ook zoiets..een Grub dus.
Je schreef dat " je niet weet hoe je iets moet zeggen " Komt niet vaak voor, he ? ;)
Maar even serieus....Ik kan je daar wel mee helpen, als je mij dan helpt. Je weet niet wat te zeggen?  Nou, zeg me dan maar waar je woont (via PM)...dan komt de "vlieg" jouw kant op en jij kijkt of het een vangertje is en geeft dat aan me door...ben ik ook geholpen  ::)
Het gaat dus om onderstaande vlieg. Het vervelende is wel, dat hij geen oog heeft, dus je moet even naar de bouwmarkt en een tube montage kit halen om hem aan de leader te bevestigen. (De Lochdu komt natuurlijk ook mee).




Nu wil ik niet vervelend doen en heb een copie van de vlieg een beetje gepimpt.
Ik heb er:
*Wat bling bling aan toe gevoegt.
*Een mooier konte bij gemaakt = een but. Dus een HACKLE van een struisvogel fiber.
*Wat pin stripes aan toe gevoegt. Een Dee HACKLE in de vorm van een zwarte veer van een Kraanvogel.
*Een "collar" bij gedaan. Dit is een soort kraag welke, bij sommige oude patronen gebruikt werd en VOOR de vleugel gezet werd. Hier is tie rood.
*Een dak op gezet, omdat het zo vaak regent, hier. Dit is wel geen hackle... maarja, een paar strips is ook niet verkeerd, denk ik.
*Oh ja, bijna vergeten...heb er nog een trekhaak bijgedaan. Is wel zo gemakkelijk met het bevestigen aan de leader ;D

Er zitten dus best wat soorten hackles op...das pas een Grub...een Super Grub....kijk hebben we gelijk een naam voor de vlieg.

En nu maar hopen dat die Alvers hem lusten.



Jan.

ps. Bert, dit waren de enige veren waar de fibers lang genoeg van waren voor die haaaaaak, dus niet boos worden als hij dadelijk visvoer wordt. ;)

Rossie69

Hoe je die hackel inbind is toch wel heel mooi.

is dit ook niet een goede manier om een natte vlieg op deze manier te maken.
ben kleuren doof en heel erg ook,maar die felle kleurtjes helemaal te wauw.


HappyFisherman

Het begint bij een vraag over hackles en het eindigd bij klassieke techniekjes vliegen binden, HEERLIJK HAHA!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

peterv

VIJF wikkelingen tinsel op zo'n haak Wim   ;) (Oh, en sterkte, uiteraard....)

vliegvisserdorian, je woont vlakbij. Ben je lid van de vliegviscommissie van de 's-Gravenhaagse?
Zo niet, kom toch eens langs op één van de bindavonden. Daar kun je heel veel leren in weinig tijd. (http://members.casema.nl/mavaka/Agenda.html)
Ik wil je wel ophalen. Woon in Ypenburg, da's echt om de hoek.

Je kunt me een mailtje sturen op s1lv3rth0rn@gmail.com

Groet,
Peter.