Grensmaas

Started by Troutbuster, March 12, 2012, 18:05:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Hee Raymond
Ik reed vorige week woensdag over "jou" Maas, maar het water staat daar toch behoorlijk aan de hoge kant!!
Wat zijn de verwachtingen
Of voorlopig niets i.v.m. smeltwater uit de Ardennen??

Ik ("we") horen je!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

#1
Het debiet is inderdaad nog te veel te hoog, Jan. Ik zag vandaag ook dat het water nog erg bruin is. En aangezien de watertemperatuur ook nog erg laag is, geef ik succesvol vliegvissen op dit moment weinig kans.

Nou zakt het water wel heel snel op dit moment en er is goed weer gemeld. Ik verwacht dat volgende week wel te vissen valt tenzij de werkers van het Grensmaasproject weer in de zomerbedding gaan graven. Dat is dan wel een serieus probleem...

En v.a. zo'n beetje de tweede week van april maken we kans om met de droge vlieg kopvoorns te kunnen vangen. Dat is ook erg leuk, ze worden 50 à 55 cm gemiddeld... :)
::wtf::

Troutbuster

"Keep us informed" Ray!! 8) 8)

Gr.

Jan
"Petri Heil"


Raymond

::wtf::

pas

Waar kan/moet ik lid worden om ook daar temogen vissen?
Gr pas
::wtf::

Raymond

Als je een vispas hebt, zoals waarschijnlijk iedere visser in Nederland, mag je daar gewoon vissen...
::wtf::

Gunther

Een heel voorzichtige vraag,is de Maastricht vergunning dan niet meer nodig als je naar Borgharen zou willen gaan,of is dat een gerucht???

Raymond

Zover ik weet is onder de stuw nog altijd de Maastrichtvergunning verplicht...
::wtf::

Gunther

Okee bedankt dan dit jaar geen Eisden en Borgharen voor mij.

A{b}r{a}xa{s}

Raymond, dat stuk waar wij toen 'gevist' hebben, zit dat wel in de Landelijke vergunning ?

Hans-oet-remunj

Bestaat die gensmaas zoals jullie m kennen overigens nog wel ?

Met die 8 drempels die er de afgelopen jaren ingelgd zijn is er mi wel een hoop veranderd... misschien denk je 'wel handig, want nu weet ik precies waar die roofblei zit'...maar mi is het netto een achteruitgang waar ik helaas maar weinig vliegvissers over hoor.... :o

Ik kan  me in elk geval niet voorstellen dat dit hetgeen is wat men voor ogen had met het zgn allier model voor het grensmaas project... Met name met laag water is het m.i. nu 3x niks...de mooiste plekken zijn dan getransformeerd in een paar vijvers verbonden met wat watervalletjes...

zie bv http://www.denieuwegrensmaas.nl/verslagen_klankbordgroep/2010/10_09_08_bh-itt.pdf

QUOTE:

'Stroomgeul Borgharen
Sander Bastings geeft aan dat door de aanleg van de drempel bij Geulle Aan de Maas
in de laagwaterperiode geen variatie in waterstanden te Itteren meer optreedt. Verder
vraagt hij of Maaswerken kan aangeven wat de invloed van deze drempel heeft op het
ontwerp van de rivierverruiming te Borgharen. Uit onderzoek van de heer Bastings
blijkt dat de helft (ca. 17 ha.)van de rivierverruiming na uitvoering altijd onderwater
staat. Het POL Grensmaas geeft aan dat de rivierverruiming Borgharen ongeveer 3
maanden per jaar droogvalt. Sander geeft aan dat hij hierover een brief aan Maaswerken,
provincie Limburg, gemeente Meerssen, etc. zal schrijven.
Saskia Janssen geeft aan dat zij dit zal uitzoeken en hierop later zal terugkomen.
8. Drempel Geulle Aan de Maas
Sander Bastings geeft aan dat de drempel bij Geulle Aan de Maas tijdens laagwaterperiodes
zorgt voor opstuwing van het water in de Maas. Volgens Sander blijkt uit een
natuurtoets van Chris de Looy, dat de drempels zoals deze nu zijn aangelegd, slecht
zijn voor de waterkwaliteit.
Roel van Swam legt uit dat bij het ontwerp van de drempels is uitgegaan van het eindplaatje.
Dat wil zeggen dat het ontwerp is gebaseerd op de situatie nadat de volledige
rivierverruiming is uitgevoerd. Nu blijkt dat in de tijdelijke situatie de drempels te goed
werken (te veel opstuwen). Ook Consortium Grensmaas heeft tijdens de uitvoering
nattere voeten dan eerder verwacht. Maaswerken zal bekijken wat men aan deze situatie
kan verbeteren. Mogelijk kan dit aspect worden meegenomen in het herontwerp
van de Itterense Weerd.
Verder wijst Sander erop dat uit zijn onderzoek blijkt dat door de aanleg van 8 drempels
in de Grensmaas ca. 25% van de Grensmaas gestuwd zal zijn. Dit kan nooit de
bedoeling van het Grensmaasplan zijn geweest.
Roel van Swam bevestigt dat de opstuwing hoger is dan verwacht, maar dat de realisatie
van de drempels een voorwaarde was voor de uitvoering van het Grensmaasplan.
Een randvoorwaarde bij het ontwerp van de drempels is, dat deze geen effect hebben
bij lage Maasafvoeren. De drempels dienen de waterstand pas te beïnvloeden bij afvoeren
van 200-300 m3/s. Monitoring moet uitwijzen welk effect de drempels op de
(grond)waterstanden hebben.
Sander benadrukt dat bij lage afvoeren de Grensmaas vrij moet kunnen afstromen. Het
kan volgens hem nooit de bedoeling zijn, dat 25% van de Grensmaas gestuwd is.'



Troutbuster

Zo Ja!!!!
recht zo die gaat Hans!!

Repliek gewenst!!

Jan
"Petri Heil"


Raymond

#12
Degenen die mij kennen weten hoe ik denk over die drempels. Afgezien van het feit dat de meeste mooie plekken (lees snelstromende geulen bij laag water) verdwenen zijn, zorgen de drempels er bij laag water voor dat de Maas omgevormd is tot stilstaande bakken water met veel algengroei.
Een natuurlijke meanderende rivier bestaat eigenlijk altijd uit riffles met er tussen in pools. Iedereen die wel eens op de rivieren in Duitsland heeft gevist, weet dit maar al te goed, stroomversnellingen afgewisseld met diepe rustig stromende pools.

De drempels in de Grensmaas zijn een Europese verplichting omdat in Vlaanderen het grondwaterpeil te veel zou dalen bij laag water in de Maas en de natuurgebieden dan zouden uitdrogen. Het echte probleem is uiteraard dat de waterafvoer in de zomer veel te laag is. Men dient zich te houden aan een minimaal debiet van 10 m3/sec wat helaas heel vaak niet gehaald wordt. Het debiet is vaak niet hoger dan 8 m3/sec. Verder zijn de drempels helemaal geen natuurlijke riffles, het slaat eigenlijk nergens op.
Ik heb met veel mensen van het Grensmaasproject gesproken en velen, ook biologen, zijn het met mij eens dat de drempels niet zorgen voor een natuurlijke rivier. Ook is het ontwerp van de drempels verre van natuurlijk. Een natuurlijke riffle bestaat uit grind die bij een laag debiet zorgt voor een relatief smalle maar diepe snelstromende geul. Hier verzamelen zich de echte stroomvissen zoals barbeel. En met name voor deze laatste soort, zijn deze geulen van levensbelang. Een barbeel vind je met name in diepe stoomdelen.

Correct me if I'm wrong, maar winstbejag maakt ook weer in dit geval veel kapot. En het ergste is, men is het grind op dit moment voor dumpprijzen aan het afzetten in het buitenland.
Ik vraag me af wat er straks van het enorm mooie riviercultuurlandschap dat de Grensmaas ooit was, nog moet terechtkomen. Sommige zaken zijn correct. De Maas is door de oeverversterkingen in de jaren 50 en 60 ingebed in een veel te smal zomerbed en door de sterke stroming (de Maas heeft in Limburg een relatief groot verval voor een laaglandrivier) is de bodem heel sterk verlaagd. Het neveneffect hiervan is dat de uiterwaarden door sedimentatie sterk zijn opgehoogd. Het terugbrengen naar de oude natuurlijke staat van de rivier is een zeer nobel streven wat in mijn ogen helaas niet haalbaar is. De grote kanalen hebben teveel water nodig en het uitbaggeren van grind in combinatie met het terugbrengen van de deklaag maakt de stiuatie niet natuurlijk. De natuurlijke situatie is inderdaad een hoger zomerbed en een lager winterbed dat bestaat uit grind.

We zullen het meemaken maar ik vrees het ergste...
::wtf::

Hans-oet-remunj

pfjew...gelukkig.... :)

Toch nog een reactie, en wat voor een  ;D

Afgelopen weekend was ik op die beurs in Hasselt, had ik eens bij de  'maas stands' staan 'vissen' naar opinies tav die drempels.... 

Ik kreeg daar vooral 2 type reacties:

- leuk om te vissen bij die drempels vooral op roofblei, ik zie het probleem niet....
- daar weten we niets van, voor meer informatie kunt u bij de provincie (oid) terecht.


Ik dacht, als  DAT de opinie is van de 'majority' van de vliegvissers dan zal ik wel tot een zeer kleine minderheid behoren.... dan zal het wel onmogelijk worden om ooit nog eens een duidelijk signaal namens de vliegviswereld te gaan afgeven.... 

Gelukkig was er op de beurs ook nog  een enkeling die de problematiek wel degelijk herkende, maar we zaten al vrij snel op de conclusie: 'wat doe je er aan'

Ik herken je verhaal helemaal Raymond, wat in aanvulling ook nog lijkt te spelen is de drinkwater behoefte in droge jaren: Een aantal zijrivieren in de ardennen worden bij droogte behoorlijk afgeknepen om drinkwater / hydro energie op te slaan in de stuwmeren.  Dat komt dan nog bovenop de kanaal problematiek....

Wat me echter verbaasd is dat dit een 'stille moord' lijkt te zijn.... iets voor een stelling name van VNV ? (in het geval er meer vliegvissers zo over denken ?)

Ik herken je vrees Raymond...  :(









Franky Boy

Toen die plannen voor de Grensmaas in ontwikkeling waren, hebben hengelsportorganisaties als de NVVS (voorloper van Sportvisserij Nederland), de VNV en Vlaamse hengelsportkoepel zich ertegen gekeerd. Maar ze waren toen roependen in de woestijn. De natuurbescherming (Natuurmonumenten en WNF) vonden het allemaal prachtig. Volgens de natuurbeschermers moest de Grensmaas zoals de Allier in Frankrijk worden. Dat de Allier in de zomer 10x zoveel water als de Grensmaar voert, leek daar helemaal niemand te deren. De overheid en de grindboeren wilden die plannen - om verschillende redenen - ook graag doordrukken! Het was natuurlijk al een veeg teken dat in de omschrijvingen van de plannen (met de omvang van 3 dikke telefoongidsen) zegge en schrijven anderhalve bladzijde aan de visstand was gewijd...
De uitvoering blijkt echter nog veel slechter dan we het ons toen hadden voorgesteld. Een serie plassen, verbonden door enkele stroomversnellingen. Mooi voor karper, meerval en plaatselijk ook roofblei, maar waarschijnlijk iets minder mooi voor de kopvoorn en volstrekt waardeloos voor de barbeel en de sneep. En die laatste waren toch ooit de karakteristieke vissen van de Limburgse Grindmaas (Grensmaas).

Plantje

Jammer, dat zo'n mooie rivier op deze manier getransformeerd wordt naar....ja, hoe zullen we het noemen?

SSMOOTHY

Jammer om te lezen dit.
Ik was juist van plan hier zeer binnekort eens heen te rijden, na alle mooie verhalen te hebben gelezen..

Franky Boy

SSMOOTHY,
Of het nu helemaal niet meer de moeite waard is om er te gaan vissen, weet ik niet.
Ik hoor dat er plaatselijk (vooral bij die kunstmatige grind-drempels) nog wel roofblei en kopvoorn gevangen wordt.
Maar misschien kunnen 'locals' je hierover beter inlichten.
Voor de echte stroomvissen zijn echter veel mooie stekken verloren gegaan.

A{b}r{a}xa{s}

Nu is meerval niet een vissoort die je zo maar even op de vlieg vangt, maar daarover hoor je ook niets, terwijl er toch monster-meervallen rondzwemmen.
Zouden die ook in aantallen achteruit gaan ?

Franky Boy

De meerval in de Grensmaas heeft een paar jaar geleden een flinke 'klap' gekregen door vervuiling vanuit België. Maar er zitten blijkbaar nog steeds meervallen.
In de Maas - en trouwens in al onze rivieren - zit de meerval al jaren 'in de lift'. Zowel wat aantallen als formaat betreft en er worden in sommige jaren ook veel jonge exemplaren aangetroffen. De meerval vormt momenteel één van de grootste bedreigingen voor de terugkeer van de zalm in de Rijn en de Maas. Vooral beneden waterkrachtcentrales staan hele grote exemplaren op de loer om niet alleen de gewonde, maar ook de verdoofde en gedesoriënteerde 'smolts' te pakken.
En er zijn al grote volwassen zalmen in Nederland en Duitsland gevangen die op de zijkanten de typische grote 'schaafwonden' hadden die duiden op recente beten van grote meervallen!
Hoe je meervallen op de vlieg kunt vangen? Geen idee! Een flinke snoekstreamer diep aan een zinklijn vissen, misschien?
In het buitenland moeten ze wel lachen dat de meerval - ook in de nieuwe Visserijwet - beschermd blijft (je mag er voortaan wel op vissen, maar alle gevangen meervallen moeten worden teruggezet). De meerval is in veel landen inmiddels een ware 'plaag' geworden.

Plantje

Ik snap sowieso niet wat mensen zo schitterend vinden aan meerval. Ik vind het maar een lelijk beest. Hij ziet er een beetje uit alsof ie een stapje in de evolutie achterloopt :D

En als een mooi meervallenbestand (immers, niet iedereen vind het maar niets) ten koste gaat van overige vissen...tja, dat is dan jammer.

Maar in Nederland hebben we wel vaker neiging om achter de muziek aan te lopen. Pas wanneer de meervallen een werkelijke plaag zijn wordt er gedacht over een oplossing. Kijk naar de problematiek van aalscholvers. Ik ben er vrij zeker van, dat zelfs de politiek op enig moment ziet dat dit een probleem is en toestaat dat er aalscholvers afgeschoten kunnen worden. Helaas zal dat pas op een moment zijn dat het weer jaaaaren duurt voordat de visstand goed en wel hersteld is. En tot die tijd zorgen "vogelbeschermers" dat de politiek netjes oogkleppen op heeft. "Vogelbeschermers" met opzet tussen aanhalingstekens, omdat in mijn optiek de aalscholvers ook niet gebaat zijn bij bescherming. Eén enkele aalscholver uiteraard wel, maar voor zo'n populatie is het ook niet goed als er maar gefokt kan worden zonder natuurlijke vijanden.

Troutbuster

Ondanks alles ben ik toch zeker van plan weer eens een keer de grensmaas te bezoeken

Als de omstandigheden goed zijn achter de kopvoorn en barbeel aan!

Natuurlijk met "the local guide" Raymond!! ;)

we houden contact!

gr.
Jan
"Petri Heil"


Raymond

Precies. Je kunt nu wel gaan treuren maar dat lost toch echt niks op. Je kunt je wel proberen je aan te passen naar de omstandigheden en er het beste van maken. En je zult zien, er zullen toch nog wel mooie dagen volgen...

Groeten van Ray, alias 'het glas is altijd half vol'... ;)
::wtf::

Hans-oet-remunj

ja en nee...

ik vraag me af of we in elk geval met een paar man ergens op een site (RWS oid) onze onvrede tav de gang van zaken rond die drempels kunnen melden... ook al is er 95% kans dat er niets mee gebeurd....

maar weet zelf nog even niet welke site  :-\

Houd me aanbevolen als iemand een tip heeft....

Raymond

Humm, tja... Ik heb in het verleden een brief gestuurd naar de biologen van het Grensmaasproject en hier een zeer positief antwoord op teruggekregen. Ik heb een hele rondleiding gehad, zowel aan de Belgische als aan de Nederlandse kant, en heel veel info gekregen.

Eens kijken of er een e-mailadres is waar we ons beklag kunnen doen. Dan stellen we samen een brief op. (uiteraard op de achtergrond en niet open en blood op het forum :) ).
::wtf::