Durham Ranger

Started by Jan Muisers, October 28, 2011, 17:40:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jan Muisers


Het filmpje van Davie McPhail liet een Durham Ranger zien naar een patroon van Price Tannatt.
Onderstaande heb ik gebonden naar een patroon van Kelson, welke hij in de Fishing Gazette beschreven had.
Slechts kleine verschillen (vooral in de kleur) en ik heb de lange Jungle cock toegevoegd. (deze staan niet in het patroon maar vind ik wel mooi).

Bert, je zei dat je hem deze winter wel een keer wil binden. Nu heb je een voorbeeld van een goed gebonden Ranger, Davie's filmpje.
Ik vind echter dat je ook een slecht gebonden voorbeeld moet hebben, om de fouten te kunnen beoordelen. Daarom komt hij jouw kant op. Tevens wil ik een nieuwe verpakking uit proberen. Heeft mijn dochter uit Amerika voor me mee genomen.
Ik zou het waarderen als je me kunt vertellen in welke staat hij bij jouw in de bus valt.

De Durham Ranger (iets donkerder dan die van Price Tannatt en geen herl head)




en in de nieuwe verpakking. Ik weet nog niet precies hoe ik het met de bevestiging moet doen. Werk liever niet met lijm om het doosje niet te beschadigen. Voorstellen zijn natuurlijk altijd welkom.
De topping en de horns worden een beetje uit de positie gedrukt bij het sluiten van het doosje. Zou echter geen probleem moeten zijn. Hoop ik  ;D




Jan

Jan Muisers

Quote from: speycast on October 28, 2011, 17:50:23
en dan snel maar eens naar het wonderschone limburg afreizen om workshop zalmvlieg binden bij ene jan muisers te volgen

Mag ik ook komen??   ;D ;D

De veertjes komen hier vandaan :  http://martensvliegvisprodukten.nl/shop/index.php?cPath=21_64

De rode zijn die van de paradijs Tangara.  Helaas zijn die er niet meer. Die andere zijn iets meer oranje.

Misschien dat Maclain ze heeft ??

Oohh....moet nu chinees gaan halen.  Ja Ja, ik moet koken  ;D

Jan.

HappyFisherman

Ook met ruim 2500 posts weet ik ff niet wat ik moet zeggen Jan!

Buitengewoon mooi, dank voor het posten!
Vliegvissen is bevlogen vissen...

harlin

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

johannes

is weer fantastisch mooi

maurice

ziet er weer geweldig uit Jan
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Bone F

Ziet er prachtig uit Jan, ik ga er ook maar gauw eens 1tje maken. Het plaatsen van dat midden junglecockje is is voor mij altijd "nerve breaking" >:(. Op welke haakmaat heb je 'm gebonden?

Inderk

Ik vind hem mooi! Complimenten! Kan het niet verbeteren.
"Zodra vliegvissen wetenschap wordt,  ga je minder vangen "

Groet'n
Ind{k}er{k}mit


Jan Muisers


Bedankt mensen, maar zouden jullie kunnen stoppen met kwijlen? Er komen allerlei vonken uit m'n kompjuter  ;D ;D

BoneF, hij is op een 3/0 gebonden. Wat betreft de middelste JC : Eerst meten..dan de "fluff" strippen tot de plek waar je ze inbind.....inbinden met 2 of 3 windingen en kijken hoe de JC's zich gedragen. Waarschijnlijk zullen beide naar buiten draaien, door de ovale rachis (stam)....even onthouden hoever ze weg draaien...een pincet met een platte bek verwarmen....de JC, een voor een, met de warme pincet bij het inbindpunt vast pakken en naar binnen draaien tot je denkt dat ze een beetje "te ver" gedraaid zijn. (hierdoor zullen ze tegen elkaar gedrukt worden als je ze inbind)..en inbinden. Indien nodig weer loshalen en corrigeren met een verwarmde pincet.
Ik hoop dat het en beetje duidelijk is.

Jan.

Jan Muisers


Nou, Nou Bert...geef je nu al op ?   ;D

1). Zorg dat de veer..of beter gezegt de stam van de veer, niet te dik is in verhouding met de haaksteel. De veren moeten zoveelmogelijk boven op
     de haaksteel komen te liggen. Anders draaien ze nog verder weg en is het niet te corrigeren.
2). Als je ze bewerkt hebt met een warme pincet, bind je ze in, eventueel met gewaxte draad zodat de veren niet meer kunnen draaien, en drukt de
     rest van de stam met bv. je nagels plat voor dat je ze verder vast zet, zodat het geheel goed vast komt te zitten. Dit kun je wel pas doen als, na het
     inbinden, de veren mooi tegen elkaar aan liggen.

Als het dan echt niet lukt neem je een potje bug-bond en leef je uit  :P

Gaat goed komen,

Jan.
   

A{b}r{a}xa{s}

Quote from: Rob van H. on October 29, 2011, 00:01:16
BASSSSS.we hebben geen kwijlende smillie...word wel tijd dat ie komt als Jan van zulke plaatjes gaat posten!!!
:) als je er 1 tegenkomt, gooi maar op de mail....

Bone F

Bedankt Jan .
Ik ben ook al eens met sec.lijm aan de gang geweest maar dat is  niet echt geschikt voor veren. Ik ga dat met die pincet maar eens uit proberen. Ik zal  ook weer eens ff neuzen het het boek van Michael Radencich, "Classic Fly Materials".  Ik weet niet of je dat hebt/kent maar dat is heel interessant voor de Full Dressed knutselaars.

harlin

Quote from: A{b}r{a}xa{s} on October 30, 2011, 08:24:11
:) als je er 1 tegenkomt, gooi maar op de mail....
mag het zo ook?
Quote from: harlin on October 29, 2011, 00:18:45
]

Quote from: Inderk on October 29, 2011, 23:44:37
Ik vind hem mooi! Complimenten! Kan het niet verbeteren.

M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

Jan Muisers

Cobblers wax is beter dan welke lijm, Bone F. Het plakt net zo goed EN je kunt het weer gewoon loshalen.

Radencich's 2 boeken en de DVD zijn een soort bijbel voor mij (geweest), ofschoon ik niet alles zo maar van hem over neem. bv. Het inbinden van de throat NA het inbinden van de vleugel is voor mij.."not don".
Ben zeer benieuwd naar zijn nieuwe boek. Binders van over de hele wereld, goede en minder goede, hebben vliegen gebonden welke in het boek beschreven gaan worden. Ik geloof dat augustus de eind datum voor inlevering was, maar wanneer het boek uit zal komen weet ik helaas (nog) niet.

Als de geschiedenis van de klassieke zalmvlieg je een beetje interreseerd......of je zoekt een patroontje...Ik heb een kleine website over dit thema :  http://www.mijnvlieg.com/

Nog lang niet af, maar er valt al wel een beetje te lezen.

Jan.



Jan Muisers


Aaaiiiiiii....aardbeving meegemaakt ???

Dit is dus niet goed. Had graag dat de vlieg blijft zitten. Zal dus niet gaan zonder doosje te beschadigen. Eeen bolletje kit...lijm uit een lijmpstool of ..........
Het moet natuurlijk wel zo zijn, dat de vlieg gemakkelijk te verwijderen is en eventueel weer terug te plaatsen.

Suggesties zijn welkom.

Jan.

ps...Bert, gebruik de vlieg als studie object. Zoek de fouten en bedenk hoe je het beter/anders zou kunnen doen.

Jan Muisers


Wow, schitterend Bert, bedankt. Maar eehhh...wat is pu kit?  :-[ :-[


Om je even op weg te helpen, heb ik enkele dingetjes op de foto aangegeven, welke niet goed zijn. Het zijn hints, dus je mag zelf uitzoeken wat er niet goed is.    8)





Jan.

Jan Muisers


Ok, Bert. Dus als ik het goed begrijp, is dat wat je gebruikt hebt, het gedroogde gedeelte wat in de "toeter" van de tube zit ?
Zou dit ook met gedroogde, doorzichtige kit gaan" ? (als die al bestaat)

Tja, excusses maar ik heb nul verstand van dergelijk spul.


De vlieg....nee, nee...speciaal voor jouw gedaan  ::fluiten::

Zoals gezegt, is het een leervlieg, Bert. Details..Details en nog eens Details.  Die maken een vlieg pas echt mooi.
Zal links onder beginnen, richting kop gaan en aan de bovenkant, naar rechts terug gaan.

De tekening van de tippets sluiten niet mooi aan. (Een goed passend paar veren uitzoeken).
Het uiteinde van de tag (het tinsel) is niet recht afgewerkt.(Met de nagel van een vinger voorzichtig recht drukken).
Floss niet mooi recht. (Zorgen voor een gladde ondergrond..fundering).
Overgang van Herl naar floss is niet mooi. (niet goed aansluitend).
De herl zit niet mooi recht. Wijst naar achteren. (tijdens het wikkellen, zorgen dat hij mooi recht staat).
Overgang van floss naar sealsfur niet duidelijk. (meer uitpluizen zodat de overgang duidelijk zichtbaar is, maar niet TE veel).
De rib staat niet het zelfde als de anderen. (opletten dat ze allemaal het zelfde liggen).
De Throat loop TE hoog door, waardoor hij boven de body uitkomt. ( Lager leggen).
(naar beneden) De throat is korter dan de hackle ( Controleren voor je hem inbind)
De kop is niet afgewerkt met GOED GEWAXTE binddraad. (Met goed gewaxte draad kun je elke gewenste vorm maken).
Geknoeid met lak. Had eigenlijk zwarte lak moeten nemen (HEEEEL voorzichtig werken. Dit is het laatste wat je aan de vlieg doet).
De cheek (blauwe veertje) moet de hele vleugel basis bedekken. (goede veer uitzoeken).
De fibers van de hackle liggen te plat. (Opletten bij het wikkellen van de hackle).
De Jungle Cock is te lang. (Goed meten voor je een veer inbind).
De tippet is gespleten. (goede veren uit zoeken). Ik heb voor de vlieg maar geen goede JC gebruikt. Zou zonde geweest zijn.
Horns zijn te kort en niet even lang ingebonden. (Meten voor- en opletten tijdens inbinden).
De topping is te lang ingebonden. (Wederom goed meten voor het inbinden).


Nu hoor ik je al zeggen : ' Man wat lul je nou ' .

Kijken of je me kunt horen : ' Details....Details en nog eens Details.  ;)

Nog vragen? Dan hoor ik het wel.


Jan.


Jan Muisers


OK, Bert. Bedankt voor het testen.

Ik weet niet welke zich gemakkelijker laat verwerken, maar ik denk dat de doorzichtege mooier uitziet. Of heb je "live" een andere mening?

Ik vind de donkere stip niet zo mooi. Hij leid af van de vlieg.   Lekker belangrijk ?.....neeuuuu.

Jan.


Bone F

Zo jij bent wel streng Jan, ik durf mijn creaties bijna niet meer publiek te maken! ;D

Gr.

Frans

HappyFisherman

Alleen streng op zichzelf hoor ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Muisers


BoneF, precies zoals Bram zegt...dit geld alleen voor mezelf. Ik moedig anderen wel aan dit ook na te streven, zodat ze hun vliegen ALTIJD kunnen verbeteren....precies zoals ik nu ook nog doe.


Jan.

ps. ::offtopic::    Bert, ik heb er nog eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat ik je binnen afzienbare tijd toch niet kan helpen met het verbeteren van je klassieke vliegen.

Waarom niet ?

Daarom niet :



Gisteren morgen om 10.30 uur een klein ongelukje gehad. Snel met de ziekenauto naar het ziekenhuis, waar nog voor 11.00 uur de diagnose gesteld werd : Enkel gebroken op 2 plaatsen.
Om 01.00 uur (Ja.Ja...s'nachts) uit de OK, met wat plaatwerk en schroeven ergens in die poot verwerkt.

Ik begin echt te geloven dat het niets meer met pech te maken heeft. Het is pure lompigheid....anders niets.

De cardioloog zal op zijn beurt moeten wachten...nog minimaal 6 weken...mag de voet zo lang niet belasten  ::muur::


harlin

Jan, sterkte met stilzitten.
Wil niet met je ruilen.
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

hendri

oef, das nie goed. jan veel sterkte en ik hoop op een voorspoedig herstel.
kun je wel met je been rechtuit onde je bindtafel komen? ;)

Jan Muisers


Moet er een stuk uit de muur, Hendri ;D

Ben wel al bezig met het organiseren van een rolstoel, zodat het pootje omhoog kan blijven en waarbij ik dan een houten plaat of zoiets op de armleun kan leggen, waar dan weer de vice op kan staan.
Moet wel uitkijken met opstaan. Ook bij mij is het na het binden een puinhoop op de tafel. ;D ;D

Koen

das niet best, sterkte met herstellen Jan.