wooly bugger

Started by TuynmanM, October 10, 2012, 17:46:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TuynmanM

ik heb geprobeerd om een wooly bugger te maken
wat vinden jullie ervan????


Gr
Marco

jelle

nou een wooly bugger kan wel een wat kortere hackle gebruiken
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Troutbuster

#2
Wat Jelle zegt klopt wel Marco, de Hackle is idd wat aan de lange kant.
Om nou ongeveer te bepalen wat de mooiste fiberlengte van de hackle veer is, moet je een hackle zoeken die fibers heeft welke schuin gemeten (of ingeschat) , net zo lang zijn als de afstand tussen haakoog en haakpunt!
Dit is ruwweg een goede leidraad voort alle gehackelde patronen

Laat ook wat ruimte tussen de "underbody" en de goudkop, dan krijgt je laatste hackle slag meer ruimte en liggen de wikkelingen van je afbindknoop niet zo "vet dik" tegen de kraal aan!
Je kan er ook voor kiezen om een extra hackle op te zetten om zo een wat vollere "look" te krijgen tegen de kraal aan!

De Marabou staart mag wat voller en korter maar dat is minder erg.

Maar hoe dan ook, deze zal best wat forellen tot aanbijten zetten, dat weet ik zeker!

Een paar vraagjes nog:

Wat voor materiaal heb je gebruikt onder de hackle?
Hoe heb je je hackle ingebonden, bij de kraal, of bij de staart?

Gr

Jan
"Petri Heil"


TuynmanM

Goedeavond,

het materiaal wat ik gebruikt heb is chenille maar toen ik het aan het binden was leek het mij iets te dik.
dat de hackle te lang is daar zal ik wat aan doen en het staartje zal ik korter maken en wat voller
de hackle trouwens heb ik van de haakbocht naar de oog gebonden.
dit is trouwens gebonden op haakmaat 10 is dit een te kleine maat? en welke kleuren doen het het beste?
van de week komen er weer wat spulletjes bij waaronder olive kleur.

Gr
Marco

Troutbuster

#4
Marco, probeer eens een Wooly Bugger op de volgende manier;

Haak, een langstelige #10 (3xL) voorzien van een goudkop Ø3,8 of Ø4 mm in de vice.
Binddraad opzetten (zwart) van kraal naar haakbocht, stoppen ter hoogte van de weerhaak positie (die natuurlijk plat geknepen is) ;)
Een Marabou veer (zwart) strak naar achter strijken tot de punt van de veer een mooie strakke pluimstaart vormd, bind deze in, de lengte 1,5 x de haaksteel!
Bind een goudkleurige ribbing in (metaal draad bij voorkeur)
Bind 3 of 4 strengen pauwefiber in en wikkel een lijfje richting kraal, zoals bv bij de Red Tag (laat ca 1,5 mm open bij de kraal)
(ja,ja je ribbing hangt er nog steeds zomaar achterwaards bij! ;))
Pak een zwarte Hanenhackle uit een india skin (een kwaliteits hackle voor bv en droge vlieg is te stug van fiber voor dit doel)
Neem de maat van de veerfibers gelijk of net ff iets langer dan de afstand tussen haakoog en haakpunt!
Bind de Hackle in met de holle kant naar achter en de brede kant eerst.
Hackle 2 slagen strak tegen elkaar en dan met gelijkmatige wikkelingen naar achter, tussenruimte ca 2 mm naar gelang de lengte van je veer toelaat!

Neem de gehackelde veer over met je andere hand en fixeer de hackle met de ribbing die je met gelijkmatige slagen naar voren wikkeld.
Doe dit realatief snel, je zal zien dat je zo de minste hackle fibers "vangt"in de ribbing. (je kan de "gevangen" fibers later altijd nog eruit plukken met een dubbing naald)
Voor bij de kraal aangekomen, de ribbing fixeren met binddraad en afbinden, lakken en klaar 8)
Je kan nog een hackle inbinden om de kop van de Wooly Bugger wat voller te maken, of een andere contrasterende kleur toe te voegen als extra attractor element.

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

Staart van maraboe.
doe ik het volgende

dikke pluk links van de haak in binden,dikke rechts inbinden en een dikke pluk bovenop inbinden.
dan kan je de staart op lengte maken,door hem even terug te klappen naar het haakoog toe.
Pak daar tussen duim en wijsvinger vast en trek met de andere duim en wijsvinger de maraboe wat tussen je vingers uit komt op maat door het te plukken.

hackle ja ieder z,n ding,ik hou wel van dat lange hoar.


Philip

Ach hij heeft gewoon een slechte haar dag -:)

TuynmanM

Iedereen bedankt voor de info,en Troutbuster de manier zoals je beschrijft ga ik zeker proberen,de weerhaken knijp ik altijd weg maar kijk voor dat ik ga vissen altijd nog even of dat is gedaan zoniet doe ik dat alsnog :)

ik zal even tot morgen moeten wachten met binden want dan komen er weer goudkopjes 3.8 binnen

ik denk dat ik alleen nog een andere Hackle moet halen want deze veren zijn wat stug..

nu zit er in Heiloo een vliegvis winkel dus dat komt goed

en zodra ik weer wat gebonden heb laat ik het zeker zien..

Gr
Marco

Rossie69

vraag bert maar dan of ie je een wooly wil voor doen.


Gerrit72



::goodjob:: Marco, ik weet helemaal niet hoe een orginele wooly eruit moet zien, maar jij hebt een mooie creatie gemaakt!


Mooi dat iedereen tips heeft over hoe je hem volgens het boekje kan binden, succes!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

marc

#10

onverzwaard welliswaar,
hiermee kan je een aantal lagen aftasten zonder snel te moeten strippen.
grt marc

TuynmanM

#11
ik heb er gisteravond toch nog 1 gemaakt ;D



Gr
Marco

Troutbuster

Jaaaaaa, dit gaat heel erg de goede kant uit Marco!!
::goodjob::

Je ziet het, er zit nog wat ruimte tussen de kraal en het begin van de hackle!
Kan je opvullen met een 2e hackle op te zetten en een paar slagen te geven, maar Hoeft niet per sé

Ziet er goed uit die Wooly Bugger!!

Ga zo door!!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Rossie69

of iets bredere slagen maken,en bij het goudkopje wat extra slagen maken of op vullen met ice dub,en deze dan licht uit borstellen.

::goodjob::

Gert

Ik zou zeggen: als ze deze niet pakken, zitten ze er gewoon niet ;)

Groet,
Gert

TuynmanM

kon het toch niet laten om er nog 1 te maken


denk dat deze aardig gelukt is

Gert

Denk 't ook wel ::goodjob::

En zoals Rossie al schreef: je kunt de staart altijd nog korter maken door te plukken. Het komt namelijk wel eens voor dat je steeds een aanbeet voelt en toch niks vangt. Dat zijn de zogenaamde staartenbijters, en dat los je dus op door de staart wat korter te maken.

Troutbuster

Quote from: TuynmanM on October 11, 2012, 23:12:12
kon het toch niet laten om er nog 1 te maken


denk dat deze aardig gelukt is

Zeg maar gerust, "zeer aardig"!!!

::goodjob:: ::goodjob:: ::goodjob::

Jij komt er wel Marco!

Gr

Jan
"Petri Heil"


TuynmanM

dank jullie wel en dan ga ik nu op zoek naar een Cats Whisker,volgens mij lijkt die op de eemhof special

gr
marco

Troutbuster

Ik maak de Cat's Whiskers meestal zo, (zie bijlage)

Haak #10 3x L
Staart: Marabou, wit
Body: Chenille, chartreuse of geel
Vleugel: Marabou, wit
Verzwaring: kettingoogjes

Wit/Chartreuse is de originele kleurstelling, maar allerlei diversiteiten zijn mogelijk!!

Gr. en suc6

Jan

[attachment deleted by admin]
"Petri Heil"


gijsie20

Die onderste is net een gezellig kanarie pietje!  8)

Nee zonder gein, goeie mooie vliegen!

TuynmanM

Mooie foto´s en lekker duidelijk dus dat wordt weer lekker knutselen haha dit moet wel gaan lukken ;D

Gr
Marco

peterf

Op onderstaande link staan ook heel veel voorbeelden van de Woolly Bugger en andere vliegen.
Peterf
http://www.damselfly.nl/Catalogus%20Nederlands.pdf

peterf

Quote from: Troutbuster on October 12, 2012, 07:50:49
Ik maak de Cat's Whiskers meestal zo, (zie bijlage)

Haak #10 3x L
Staart: Marabou, wit
Body: Chenille, chartreuse of geel
Vleugel: Marabou, wit
Verzwaring: kettingoogjes

Wit/Chartreuse is de originele kleurstelling, maar allerlei diversiteiten zijn mogelijk!!


Gr. en suc6

Jan

Jan, hij lijkt veel op deze
http://www.ebay.nl/itm/4x-CATS-WHISKER-GOLD-HEAD-MINI-LURE-TROUT-FISHING-FLY-/360493525139?pt=UK_SportingGoods_FishingAcces_RL&var=&hash=item92b24f0bd3

Troutbuster

Idd Peter, maar dan met een goudkoppie
Kan ook natuurlijk
Andere "looks" en een andere actie!

Hoe dan ook, het blijft een "kneiter" van een vanger, zeker op vers uitgezette forel!

Gr

Jan
"Petri Heil"