Oostvoornse Meer 2023 - 2024

Started by Franky Boy, December 01, 2023, 00:04:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gert

Ok, dan zal het binnenkort wel opgelost zijn.

Franky Boy

De laatste paar weken vrij veel online meldingen van vangsten in het Oostvoornse Meer.
Ook een paar mensen die nul vangsten op een dag melden en dat is goed, want ook dat is belangrijk om te weten dat niet iedere visdag succesvol is. Soms meldt zo iemand een of twee dagen later wel een of meer gevangen forellen. De aanhouder wint!
De aantallen bruine forellen en regenboogforellen ontlopen elkaar niet veel en dat was te verwachten aangezien de in maart en april uitgezette hoeveelheden ongeveer even groot waren.
Als proef werd er toen ook een kleine hoeveelheid bronforellen uitgezet en ook daar zijn er de afgelopen weken een paar van gevangen. Mooie vissen in paaikleuren!
Er worden gelukkig ook weer haringen gemeld. Er zijn nog maar heel weinig meldingen van botten. Die lijken zich maar heel langzaam van de rampen van 2022 te herstellen...
Hier een filmpje op Facebook van Jack Verschoor die gisteren twee mooie regenbogen ving en een wat kleinere bronforel (Bachsaibling oftewel American Brook Trout). Hier toont hij een mooie zestiger regenboogforel in topconditie.
Meestal zijn filmpjes op Facebook wel te bekijken door mensen die daar niet zijn ingelogd.

Filmpje op Facebook

Franky Boy

Let op:
Morgen (vrijdag 1 november) begint de gesloten tijd op het Oostvoornse Meer!
De visserij is dan de gehele maand november gesloten.
Op 1 december kan er weer worden gevist.
Dan kunnen onder andere deze prachtige meerforellen ('Ferox-forellen') weer worden gevangen.
Even voor de volledigheid: Natuurlijk alleen met kunstaas met één enkele weerhaakloze haak of één enkele kunstvlieg voorzien van één enkele weerhaakloze haak.
Drietandige haken ('dreggen') zijn dus niet toegestaan.

Een prachtige 'ferox' met een bizar mooie tekening:

Stippen4.jpg

Franky Boy

De mooiste forellen van Nederland zwemmen in het Oostvoornse Meer
Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik bovenstaande opmerking vaak te horen krijg van regelmatige vissers (èn vangers) in het Oostvoornse Meer. En dat compliment, hoor ik graag! �
"Je moet ver reizen om zulke mooie forellen te kunnen vangen", hoor ik dan ook. En voor sommige bruine forellen, zou je inderdaad naar Denemarken of zelfs helemaal naar Patagonië moeten afreizen om vissen met een overeenkomstig uiterlijk te vangen.
"Stond je weer in de Skeena?", grap ik soms tegen een vliegvisser die mij weer eens een prachtige foto van een grote regenboogforel laat zien.
Voor de twijfelaars heb ik een fotocollage van enkele in dit jaar (2024) gevangen forellen gemaakt. Bijna allemaal hebben ze meer dan 6 maanden na de uitzetting in het Oostvoornse Meer rondgezwommen alvorens ze gevangen werden en een aantal zelfs bijna twee jaar. Als we in 2022 niet een paar rampen hadden gehad, hadden er nog veel oudere forellen in het Oostvoornse Meer gezwommen...
De nieuwe bruine forellen die twee weken geleden werden uitgezet, heb ik nog niet in dit overzicht meegenomen, want die moeten eerst nog mooier op kleur komen.
Dat is niet het geval met de mooie bronforellen ('Saiblingen') die al in maart van dit jaar werden uitgezet.
Van die bronforellen wordt nog een extra hoeveelheid in de gesloten tijd uitgezet. Ben benieuwd hoe die er in december uitzien.
Die bronforellen zijn echte 'koudwatervissen' die het deze winter goed moeten doen.
Om de forellen op de foto's goed te bekijken, moet je de collages aanklikken en eventueel nog op de foto's van de forellen 'inzoomen'.
Veel kijkplezier!

Vangsten van forellen en andere vissen online melden kan weer na 30 november op:
https://app.clubcollect.com/forms/nl/sportvisserij-zwn/vangstregistratie-oostvoornse-meer

Scherm­afbeelding 2024-11-04 om 21.38.30.png
Scherm­afbeelding 2024-11-04 om 21.38.46.png