Voorntjes pikken in Drenthe

Started by Gerrit72, March 26, 2014, 20:16:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Vandaag even lekker voorntjes gevangen op het Oranjekanaal en de Bladderswijk.
Op de vijvers zie ik de laatste tijd veel activiteit en zijn de voorns makkelijk te lokaliseren. Meestal zie en vang ik ze op een ondiepte waar de zon op staat (lekker zonnen in het opwarmende water kennelijk  ;)).

Vandaag was andere koek. Ik zag weinig activiteit. Met een PT nimfje ving ik af en toe een kleintje. In het oppervlakte zag ik amper vis.



Maar ja...zolang er af en toe een visje op de kant komt, hoor je mij niet klagen. Het zonnetje kwam er soms kort bij, wat altijd aangenaam is en een mooi gezicht bij een vangst, door de mooie zilverflitsen onder water. Toen ik geconcentreerd over het water zat te turen, scheerde er plotseling een kleine blauwe F16 door mijn gezichtsveld. Jawel...vorige week in Baggelhuizen zag ik mijn eerste van dit jaar (er zit daar een paartje), nu een week later nummer twee, nabij Emmen. Ik weet dat er plaatsen zijn in Nederland waar ze regelmatig gezien worden. In Drenthe gebeurd me het niet heel vaak, waardoor ik het altijd een hele bijzondere gebeurtenis vind als zo'n mooi vogeltje mijn pad kruist. 

Ondanks de mini voorns vermaakte ik me kostelijk en bedacht dat het een geslaagd vistripje was. Omdat de zon net wat vaker door de wolken kwam, zag ik ook wat meer beweging in het oppervlakte. Heel af en toe leek het zowaar of er 'iets' van het oppervlakte werd gegrepen. Aanwerpen van zo'n plek leverde vlak onder het wateroppervlakte een mooie aanbeet op en zowaar een zich wild verzettende vis. Voor mijn doen een hele beste voorn, waar ik zeer verguld mee ben;



Ik ben zeer benieuwd hoe jullie voorn ervaringen op dit moment zijn. Op een stek met helder water zag ik op de terugweg grote scholen voorn bewegingsloos onder het wateroppervlakte 'hangen'. Op mijn vliegjes reageerden ze niet. Als ik de vlieg iets bewoog, zwommen er kleine visjes achteraan, echter zonder toe te happen. Op afstand of bij minder helder water, had het water vis loos geleken, terwijl het er dus wel vol met vis lag. Ze waren alleen niet te motiveren  :(

Zijn jullie ervaringen nu hetzelfde, of gaat het beter/slechter? Waar vangen jullie nu mee? Ben zeer benieuwd, ik kan er vast wat van opsteken  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gisteren namen de voorns gretig de nimf, ik had er een stuk of 20 met een paar mooie er bij. Vaak zat de haak diep. Ik heb gevist met een nimfje: haakje 16 lijfje 4 glas kraaljes met tussen de kraaltjes donkergroene spectra dubbing en als kers op de taart 4 geknoopte fazantenstaart pootjes tussen de eerste en de 2e kraal gebonden (vanaf het haak oog gerekend) maar dat hebben de meenste wel begrepen neem ik aan.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

eendagsvlieg

Dag Gerrit,

Nu ken ik het gezicht achter Gerrit72, na de geweldige forumdag. Mooi en leuk verslag.
Vandaag nog in het Deurzerdiep geprobeerd maar het water daar is bruin bruin en nog eens bruin. Dus daar helaas weinig kunnen vangen.
Zag nog wel veel bellen wat mogelijkerwijs op brasem duidt. Geprobeerd om het aan te werpen maar alleen een oude plastic tas boven water gehaald.
Een maand geleden had ik een voorntje op een klinkhamer. In een hoekje vol in de zon. Was ook mijn enigste.
Ik heb er nog niet veel gevangen maar ik moet er ook bij zeggen ook nog veel veel op voorn gevist. Eerder op de Winde en de forellen in Baggelhuizen.

Groet,

Eendagsvlieg

Gerrit72


Beertje, ben benieuwd naar jouw creatief met kralen creatie  :). Keer een fotootje plaatsen?
Mooie vangsten heb je gedaan!

Eendagsvlieg, was ook leuk jou te ontmoeten. Op het forum krijg je een bepaalde indruk van de leden. Het is leuk te zien of dat beeld ook echt klopt. (Het viel me niets tegen zaterdag  ;)). Mooi gebied waar je vist, ik ben er lang niet geweest, moet ook maar weer eens die kant op, maar liefst als het bruine water wat helderder is geworden.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Flyweight

Hallo Gerrit,

Ik heb me net voorgesteld op dit forum (Welkom Flyweight) maar wou meteen al even mijn ervaringen van afgelopen twee week delen. Ik woon zelf ook in Drenthe en heb al leuk op voorn kunnen vissen (met af en toe een baarsje en zelfs een kleine snoek)

De meeste (blank)voorntjes die ik heb gevangen waren rond de 15cm. Allen heb ik gevangen op kleine goudkopnymph'jes. Heb één leuke uitschieter weten te vangen vorige week. Een schitterende ruiser zoals we ze graag zien!







Groeten Rick

Gerrit72



Rick, geweldige vis en  ::welkom:: op dit forum.
Erg mooie avatar! Topreel, mooi hoor.
Maar hebben alleen de Drentse vissers ervaringen met voorn de laatste tijd?   ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

mooi gevangen gerrit,en rick wat een schitterende ruisvoorn!

zelf afgelopen weken niet met de vliegenlat op pad geweest,op de winterstekken ving ik ze niet meer,en elders vond ik ze nog niet.

ben 2 keer wezen karperen met de pen (vind ik ook machtig mooi) en een paar mooie karpers gevangen.

straks als het wat langer warm is en de karpers laten zich wat meer zien,weer met de vliegenlat achter de karpers aan! :)

Gert

In het westen zijn het nog wintervoorns...

Gerrit72


Wouter, karper op de vlieg staat ook hoog op mijn lijstje. Gisteren zag ik een behoorlijke zwemmen in waterplant velden, op een stek waar vaak veel voorn bij elkaar ligt. Helaas had ik alleen een 4-tje mee en dat durfde ik niet aan (kansloos).

Gert, daar was ik idd benieuwd naar. Is het nog wintervisserij, of komt de voorn al wat los. Op de vijvers liet de vis zich al meer in het oppervlakte zien en op het kanaal met de zon erbij, werden ze ook voorzichtigjes in het oppervlakte actief. Op het forum las ik eerder al dat de eersten met de droge vlieg al gevangen zijn. Ik vind het interessant om te zien hoe het seizoen 'begint'.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

edjuhhh

Overdag niet veel te vangen aan de vaart bij me, s'avonds tussen 19.00-19.30 gaat het helemaal los hier.
Veel vissen die naar de oppervlakte gaan, heb er nu een paar kunnen strikken met een droge vlieg op haakje 16-18.
Verder nog een snoekbaarsje en volgens mij een klein roofblijtje (op de nympf).
Bûter, brea en griene tsiis, wa't dat net sizze kin is gjin oprjochte Fries

Frank_Assen

Heey Gerrit,

Oranjekanaal staat ook nog hoog op mijn lijstje, eerst maar eens wat stuntelen en proberen op de vijvers...


Zaterdag heb ik een poosje staan zwiepen aan de Norgervaart en Kolonievaart. Het weer was niet geweldig, maar er stond gelukkig weinig wind.

Aanvankelijk weinig activiteit, maar na een paar worpen werden de voorns toch wat nieuwsgierig...
Een mooi klein ruisvoorntje weten te vangen. Aan een gele klinkhamer 16.
Volgende keer toch maar een donkere klinkhamer of nimph proberen...

Zal zaterdag of zondag a.s. wel vervolgd worden denk ik (?)


Gert

Quote from: Gerrit72 on March 27, 2014, 10:17:41
Gert, daar was ik idd benieuwd naar. Is het nog wintervisserij, of komt de voorn al wat los.

Het een sluit het ander niet uit: de voorns liggen nog op de winterstekken, maar ze zijn goed te vangen.

Beertje

@Gerrit, hier het nimfje waar ik mee gevist heb. Deze is iets anders. Wat tussen de kraaltjes zit is geen spectra maar zwart seals fur, maar dat maakt niet veel uit.

If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



Leuk ding Beertje! Bedankt voor plaatsen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit59

Beertje, inderdaad een leuk vliegje.
Alleen - het zal aan mij liggen -maar waar zijn die pootjes nu van gemaakt? Fazantenstaart?

Beertje

#15
@Gerrit, Helemaal goed. Het zijn idd fazantenstaart fibers even een knoopje in leggen zodat er een knik in komt 4 st in binden.... klaar.Deze nimfen zinken sneller dan onverzwaarde, maar langzamer dan tungsten of goudkopje.Je kunt tussen de kralen div materialen inbinden: pauwfibers, sealfur of andere springerige dubbing zo als spectra dubbing. ook kun je varieren in het aantal kraaltjes.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit59

Dank je Beertje,

'k zal het binnenkort ook eens proberen. Maar op haakje 16..... Da's wel priegelen dunkt me!
Knap dat je dat voor elkaar krijgt!

Beertje

Gerrit, Haakje 14 en 12 kan ook hoor. Maar ik gebruik vaak 16 voor  dit soort nimphen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.