Het maisvliegje, een klein wonderbolletje?

Started by Willem, April 23, 2013, 16:41:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Willem



Hoi allemaal,

Afgelopen donderdagavond zaten Nick en ik wat karpervliegen te binden met McFlyFoam. We kwamen op het idee om hetzelfde te maken, maar dan voor voorn. Maatje 16 moest klein genoeg zijn, en ik bond een paar gele maisvliegjes. Zo gedaan, even wat knippen en klaar.

Ik kon niet wachten om ze te testen, en afgelopen zaterdag en zondag heb ik er veel mee gevist. De gewone nimfjes waarmee ik standaard viste werden na een tijdje vervangen door de maisvlieg. En vangen dat ze deden! Vissen die op droog maar ook op nimfjes aasden toonden erg veel interesse in de vlieg. Bijna alle ruisertjes hadden de complete vlieg naar binnen gewerkt, en ik was blij met m'n tangetje.



Hazenlipje






Zoek de vlieg  :o


Heb ook maar even een bindfilmpje gemaakt, omdat het kan. Misschien heeft iemand er wat aan.
http://www.youtube.com/watch?v=tFSaJEYbwZA&feature=youtu.be

Groeten,

Willem

Gerrit72



Een leuk idee Willem.

Mooie foto's en vissen, weer lekker bezig!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

#2
Ik weet het niet,Krijg er toch een raar gevoel bij.Namaak brood,Namaak mais.Het zal wel werken,maar toch...Wat blijft erover van het woordje "VLIEG" in vliegvissen.Ik ben geen purist,maar dit?????? :-\
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Willem

Tja, wat heeft een streamer nog met een vlieg te maken? Voor mij allemaal hetzelfde, zolang mensen er maar geen geurtjes ofzo aan gaan geven zou ik niet weten waarom.

Koen

Quote from: Beertje on April 23, 2013, 17:03:46
Ik weet het niet,Krijg er toch een raar gevoel bij.Namaak brood,Namaak mais.Het zal wel werken Maar toch...Wat blijft erover van het woordje "VLIEG" in vliegvissen.Ik ben geen purist,maar dit?????? :-\

en een zalmeitje dan? en al die vliegen in honderduizenden felle kleuren die je in de natuur ook niet ziet (zalmvliegen bv), plus daar komt bij dat mais en brood van nature ook niet voor komen in het water :D

Ron

Leuk bindfilmpje  en de foto's van de vissen Willem  ::duim:: .


Team

Ik vind de mais vlieg erg leuk, kan mij Beertje ook wel begrijpen, we zijn te oud voor deze shit ,
Hoewel ik graag wat van jonge mensen opsteek, Ik zou er wel mee vissen
NUNC  AUT  NUNQUAM

Troutbuster

Zolang een kunst aasje met een vliegenlijn en vliegenhengel aan de vis gepresenteerd word, vind ik het vliegvissen, en ja, ookal zijn het niet allemaal vliegen wat we aan het eind presenteren!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Team

Quote from: Troutbuster on April 23, 2013, 20:19:15
Zolang een kunst aasje met een vliegenlijn en vliegenhengel aan de vis gepresenteerd word, vind ik het vliegvissen, en ja, ookal zijn het niet allemaal vliegen wat we aan het eind presenteren!

Gr

Jan

Mag je ze op een wedstrijd ge bruiken Jan???????
NUNC  AUT  NUNQUAM

Beertje

Ik hoor het al,het zal wel bij de tijd horen.Moet kunnen tegenwoordig.Maar zo verlies je het respect van andere(vissers).Nee!!!!,Ik heb geen last van decadentie Maar als golfen morgen ook heel best gaat met de achterkant van een klomp,vinden we dat toch ook niet normaal.want zo hoort deze sport niet gespeeld te worden.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Bekeerling

Mooi voorbeeld Beertje  ;D Goed punt ook.

Joost S.

Dat noemen ze boerengolf volgens mij beertje.

Dus..... De maisvlieg valt dan onder boerenvliegvissen, ;-).

hendri

Gaan we nu weer die hele discussie beginnen over wat wel en wat niet vliegvissen is?
Man wat een gemekker.

Lekker gevangen Willem! Vooral doorgaan met je eigen ding.
En laat je niet van de wijs brengen door de oude vastgeroeste rotten. ;-)

Willem

Quote from: Troutbuster on April 23, 2013, 20:19:15
Zolang een kunst aasje met een vliegenlijn en vliegenhengel aan de vis gepresenteerd word, vind ik het vliegvissen, en ja, ookal zijn het niet allemaal vliegen wat we aan het eind presenteren!

Gr

Jan

Daar sluit ik me voor de volle 100% bij aan.

Al kan ik wel begrijpen wat Beertje bedoeld, het is niet meer het vliegvissen zoals het vroeger was. Maar voor mij draait het om het plezier dat ik in het vliegvissen heb, niet om de etiquette, of dat het wel of niet bij wedstrijden gebruikt mag worden. Of het zo gespeeld hoort te worden? Voor de één wel, voor de ander niet. Dat is mijn mening  :D

Beertje

Nee Hendri,wat mij betreft mag er nu wel een punt achter gezet worden.Een ieder die op deze manier wil vissen,moet dat lekker doen.
Maar ik heb mijn punt gemaakt.

Overigens,nog bedankt voor het compliment.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72



;D

Mooi zo'n discussie toch? Ik snap de verschillende meningen wel.
Goed om te zien dat we het er over kunnen hebben zonder bonje te krijgen.
Laat iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Doe ik ook :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

#16
Natuurlijk Gerrit.Ik kan wel discuteren zonder mijn tegenstanders voor rottevis uittemaken.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Gerrit72

#17


Gelukkig wel  ;D, alle respect voor je mening overigens Beertje.

('Tegenstanders?' we zijn allen broeders in Petrus toch...  ;))
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Team

Quote from: Gerrit72 on April 23, 2013, 22:37:12

;D

Mooi zo'n discussie toch? Ik snap de verschillende meningen wel.
Goed om te zien dat we het er over kunnen hebben zonder bonje te krijgen.
Laat iedereen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Doe ik ook :)

Precies, hier ging het mij ook over
NUNC  AUT  NUNQUAM

hendri

Ik begrijp de verschillende meeningen ook wel. Ging mij er alleen om dat we niet bij elke afwijkende vlieg meteen beginnen met is dat nog wel vliegvissen. (Gebruik de zoekfunctie maar voor die vraag :-))
@beertje, graag gedaan. ;-)

GuusGeluk

Praktisch gedacht... Vlieg is een goede vanger blijkt wel.. Geniaal gedaan... Ik zou er ook meteen mee vissen...

Beertje

Gerrit,Van zelfsprekend.Maar met tegenstanders bedoel ik natuurlijk de gene die het in de discusie niet met mij eens is.Verder no hard feelings. :)
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Sieger

Wat een geneuzel weer... Waarom zou ik in vredesnaam het respect van andere (vlieg)vissers verliezen als ik andere dingen uit probeer...
Heb vanavond nog een paar Carpbollen gebonden, maar dat valt dan waarschijnlijk ook in die categorie...

En zoals al gezegd.... Ben wel benieuwd of je zalmvissen met de meest fantasie rijke bindels, snoeken met streamers, Zeeforel vangen met een garnaalimitatie (vlieg???), vissen met zinklijnen en/of tips etc.... wel onder het vliegvissen vindt vallen...

Ik heb groot respect voor mensen zoals Edwin Kerssies die door steeds nieuwe zaken uit te proberen en uren te investeren in het zoeken van de juiste plek, de mooiste vissen weet te vangen.... Hoezo zou hij door het vissen met een Carp-bol (of in het klein een maïskorrel) plotseling het respect kwijt raken.... ???

Als men dit in de geschiedenis vast had gehouden stonden we nu nog steeds met een lange houten stok, een paardenhaar en echte meivliegen aan de lijn te vissen... Al het andere is niet echt meer.....



Sieger

Plantje

Mooi gevangen Willem!

Goed idee ook om een "maïsvliegje" te maken.

En ach...of het puur vliegvissen is? Voor "match the hatch" ben je wel wat vroeg ;)

Gert

Ja man, respect voor Willem en z'n leeftijd/generatiegenoten die lekker vernieuwend bezig zijn. Tenminste niet iemand die de hele dag alleen nog maar met z'n mobieltje in z'n hand zit.
Er komen gelukkig steeds weer jonge vliegvissers bij, maar de meeste - althans wat ik hier op het forum zie - willen het allemaal leren vanachter de pc en mobieltje. Lezen, maar vooral filmpjes kijken, en maar weinig bereidheid om echt les te nemen.
Dankzij o.a. Willem kunnen ze toch wel het e.e.a. leren, want hij weet het wel over te brengen met z'n verslagen en filmpjes.

En wat mij betreft is het nog steeds vliegvissen.

Groet,
Gert