Backup vliegen voor de park beat.

Started by Jan Muisers, March 01, 2011, 22:46:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Jan Muisers


Johan, ik maak even een nieuwe topic. Zal dan de vliegen die ik bind hier plaatsen. Het zijn backup vliegen, voor het geval dat je met die van jouw, die 4 zalmen niet vangt.

Wat is er gebeurd...ik heb wat woorden de wijde wereld (ww) ingegooid, de bedoeling was richting schotland, en er is een echo terug gekomen.

Ik bind de vliegen op Doubles, maar je kunt ze ook op tubes binden. Mijn informant meende dat trebles verboden waren op die beat.

De vliegen: specifiek voor die beat in de maand Juni.

De belangrijkste is de Park Shrimp. Een vlieg die naar de beat genoemd is.
Dan de Monkey fly, de Collie dog, de Sunray shadow en ja hoor, de Cascade. Herman weet morgen hoe die eruit ziet.

De haak maat is gelukkig niet zo klein. Bij normaal water voldoet een #10 of een #12. Staat het water hoog, moet je wat groter #8 en staat het water lager ga je naar #14.

De volgende gegevens zijn ongeveer 210 jaar oud, dus wellicht over datum. Maar toch....

Heb je redelijk helder water, met enige vervuiling, zijn zilveren bodies goed.
Bij verkleurd water, door zand / modder gebruik je Seals fur, goed uit geplukt.
Heb je rood kleurig water ga je naar een zwarte body met een blauwe hackle. Of een claret body, een Grijze reiger hackle en een cinnamon kalkoen vleugel.

Dus als je even gaat rekenen heb je aan 8397 vliegen genoeg...dit is per dag natuurlijk  ::dance::

De klassieke "mistery flies" zijn ook bekend...dat wil zeggen, bij mij dan  :P

wordt vervolgd,

Jan.



Johan

Ik ben heel benieuwd Jan,

Jij bent nog druk de aankomende tijd.... ;D ;D

Johan

Jan Muisers


In afwachting van het een en ander, ben ik hier maar alvast mee begonnen : de Dunt. Het is geen vlieg, speciaal voor de Park beat maar een alround vlieg voor de Dee...in de Dee wing style......de delta wing.
De vlieg is gemaakt naar de beschrijving van Pryce-Tannatt. De meeste andere binders (Kelson, Hale, ed.) hebben een toefje Teal in de tail. Persoonlijk vind ik een JC mooier. (Johan, als je liever Teal hebt, moet je het even laten weten).

Helaas moet ik je hierin teleur stellen, Johan. Het is mijn eerste Dee style vlieg en het viel me vreselijk tegen, de vleugel goed in te binden.
Tevens heb ik geen white tip turkey ( en ik hoop dat de vissies dat niet erg vinden ???) en ik had geen sub voor zwarte reiger (nu wel). Nu zit er gewone reiger op.
Ik zal dus nog veel moeten oefenen.  Deze is gebonden op een 3/0 haak. Er komen er ook nog op 1/0 haken.

Aan deze vlieg mankeerd nog het een en ander....BERT, geef 'm der van langs  ::slaan::   ;D ;D .
Er zit donker rode seal's fur voor de oranje, maar hij is niet goed te zien. Ik moet bij de volgende dus rekening houden met een andere verdeling. Geel en oranje iets minder en donker rood iets meer. Tevens krijgt de kop nog 2 lagen zwarte lak (indien nodig)

Als je je zou schamen, deze in je vliegendoos te doen, gaat de scalpel er in. Anders zal ik genadig zijn.
Hij kan gevist worden. De gut loopt door tot ruim over de helft van de haaksteel en ik heb hem nog eens verstevigd met seconde lijm. Dus een beetje van mij en een beetje van Bison.









Jan.

Johan

Jan,

Ik vindt hem top, en zal hem graag gaan gebruiken.

maak je maar niet druk of dat het er wel goed uit ziet, als je gaat zoeken voor vliegen voor de Dee kom je de meest lelijke en eenvoudige patronen tegen.
En moet zeggem, vindt de JC ook veel mooier.

Gr,

Johan

Jan Muisers


Johan, hoe groot is je vliegendoos ?  8)

De Dunt. (Pryce-Tannatt)



De voorste 2 zijn maat 1/0. De achterste 2 zijn 3/0. Die voor in de midden is de eerste, die met de lichte hackle. De rest heeft een zwarte hackle, zoals het hoort.

Heb wat spulletjes bij elkaar, dus de klassieke gaan effe de koelkast in. Wat er zeker nog bij komt, is de Akroyd. Het is eigenlijk een vlieg voor de winter, maar aan de Dee staan, zonder een Akroyd is het zelfde als met een broek aan, een nudistenstrand oplopen...DAT DOE JE NIET  ;D

Ik heb nog wat andere in gedachten, maar dat ligt aan de tijd. Nu eerst de "echte" vliegen.

Zal wat fototjes plaatsen als er klaar zijn.

Jan.



HappyFisherman

Pff, wat een mooi spul!
Alleen 1 opmerking:

Heb wat spulletjes bij elkaar, dus de klassieke gaan effe de koelkast in. Wat er zeker nog bij komt, is de Akroyd. Het is eigenlijk een vlieg voor de winter, maar aan de Dee staan, zonder een Akroyd is het zelfde als ...  een nudistenstrand oplopen...DAT DOE JE NIET 
::lol::

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Johan

 ::jumpers:: ::klappen:: geen zorgen Jan, ik heb nog wel een aantal lege vliegedozen. 8)
prachtig, maar maak het niet te gek hé.

johan

Jan Muisers

Quote from: Johan on March 08, 2011, 21:08:11
maar maak het niet te gek hé.


Noop...gewoon lekker, ZINVOL oefenen.

Jan Muisers


Zo, dan gaan we eens lekker binden. Even de materialen bij elkaar leggen..haakjes...dit...dat...en dez ?? ...AAARRGGHHHH die heb ik op gemaakt met die cascades.  ::geweld::

Nou dan maar niet binden, maar...




Hier heb ik er nogal wat van nodig. Het lijkt, samen met geel, de hoofd kleur te zijn.

Jan.


HappyFisherman

Dat wordt wel hele slappe bouillon hoor Jan!  :P
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Jan Muisers


ZIE JE DIE VEREN DAN NOG NIET ?  Hier is toch echt niets anders te zien  ;D ;D

HappyFisherman

HAHA, die had ik weer niet zien aankomen :D
Vliegvissen is bevlogen vissen...

hendri

das nog eens met recht zeggen dat de kip over de soep is gevlogen! 8) 8) 8)

Rossie69

had ook nog een filmpje gezien dan deden ze nog een geel kleurtje erbij dan kreeg je 1 of andere mooie kleur,laat ik nu dat niet meer weten waar dat was.

vergeet nog al is favo,s op te slaan.

mooi kleurtje die veren.

wat voor veren heb je nu in de kleur gezet Jan?

hendri


Rossie69

Nee niet Hendri

die vent gooide nog een fel kleurtje bij.

kreeg een hele mooie felle kleur van .

hendri

o dan ben ik erg benieuwd ook. ;)

Rossie69

ga even weer zoeken voor ons alle sorry voor de overlast,maar die kleur whaaa .

waar mee verf jij deze veren Jan ?

wim

Ben net begonnen met binden maar tering dit zijn wel meesterwerkjes zeg. 8)

Rossie69

Jeb dat was het BErt

sunburst  dat is wat ik bedoelde.

bedankt.

hendri

@ henk maar waar is dat filmpje ervan dan?

Jan Muisers


Even enkele antwoorden op Henk z'n vragen.

Als eerste moet ik zeggen, dat ik ben begonnen met verven, toen ik de eerste keer een zalmvlieg bond waarbij de hackle en de dubbing dezelfde kleur moest hebben. Dat ging alleen als ze in het zelfde bad geverfd zouden worden. (anders was ik er wellicht niet aan begonnen.)

De veren die in de verf zitten zijn gewone, losse, hackle veren. De kleur : wit. Probeer altijd met wit te beginnen. De verf : Geen idee. Ik heb hem bij Martens vandaan. Er stond geen merk op, maar het werkt perfect.

Bedenk bij het verven, dat donkere kleuren niet goed lukken. Je moet de lagen dan opbouwen. Als voorbeeld. Ik wil een donkere tint van claret maken. Je zult deze op moeten bouwen...eerst rood (en als dat niet pakt daarvoor eerst oranje en dan rood) en dan pas claret.

Indien er interesse is, zal ik zaterdag een SVS proberen te maken. Het is niet zo moeilijk en als je zelf je kleuren wil bepalen, is het ideaal. Bind je met gewoon rood, geel en Tja, kies maar...dan kun je beter naar een winkel gaan en geverfde veren kopen.

Het eind resultaat :




Ik heb ook enkele veren nodig voor de onderstaande vlieg. De originele Parky. De hackles, voor bij de kop, zijn eerst een gele en daarover heen een oranje geverfde Badger. Dit is een hackle veer, welke een donkere basis aan de fibers hebben. Voor het verven moet je dan een silver Badger hebben. Een scalpje kost iets van 60 eurie.... ::vinger::
ps. Dit is niet mijn vlieg, maar een voorbeeld.



Dat doen we natuurlijk gewoon zo...met een watervaste marker. Zwart vond ik een beetje te (aan de rechter kant van de veer), daarom heb ik gekozen voor een " light umber"  zeg maar sch..t bruin  8) Gewoon langs de stam aantippen.




Jan.

Rossie69

Dank je Jan.

wat een stift niet al kan doen he :)

Duidelijk

kan ik ook wel wat mee.



Rossie69


Rossie69

duh moet ik die hele film weer kijken.

je weet het he,val in slaap bij die man