Zalmrivier 't Mun, Appeltern

Started by forelvisser, October 29, 2013, 12:36:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

forelvisser

Ik ga morgen eens kijken hoe het ervoor staat met de zalmrivier in Appeltern. Er zwemt momenteel vooral goudforel en zalmforel rond. 2 Vissen mogen meegenomen worden per dag, beetje gokken welke dat worden....
Ik zal er hier deze week ook een klein verslagje van bij zetten om zodoende evt geinteresseerden te kunnen informeren.

Rena

Quote from: forelvisser on October 29, 2013, 12:36:16
Ik ga morgen eens kijken hoe het ervoor staat met de zalmrivier in Appeltern. Er zwemt momenteel vooral goudforel en zalmforel rond. 2 Vissen mogen meegenomen worden per dag, beetje gokken welke dat worden....
Ik zal er hier deze week ook een klein verslagje van bij zetten om zodoende evt geinteresseerden te kunnen informeren.

goudforel en zalmforel regenboogforel  :-X

goede vangst, forelvisser

TL, Peter

forelvisser

Ach Peter, geef de beestjes een naam. Ze blijven mooi om te vangen en ik ben ook zeker niet vies van een lekkere forel.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Rena

Inderdaad mooie vissen, maar ik noem het beestje graag bij zijn juiste naam :)
Marketingnaam om het een duurdere vis te maken, daar doe ik niet aan mee...

Succes, "zwiep" er een paar uit ;D

TL, Peter


Jan Damman

Het is momenteel nog een langgerekte plas water waarvan je met een niet te verre worp aan de overkant zit en stroming zit er ook niet in omdat het nog niet klaar is!
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

maurice

Regenboog en geleregenboog kun je toch geen zalm noemen.
Voor de naam die het draagt zou je iets anders verwachten
::bbq:: ::proost:: ::proost::

hendri

afgelopen maandag met die wind kon je denk ik wel een leuke drift maken, maar een zalm rivier bij een ordinaire forelput?? hihi das een goeie. ::goodjob:: ::goodjob::

forelvisser

Ach Henri, we zullen hier in nederland moeten roeien met de riemen die we hebben......ik denk dat een aantal mensen al heel blij is als die rivier over een tijdje helemaal klaar zal zijn zodat men iig weer iets nieuws bij heeft waar men zijn vrije tijd door kan brenegn. Nu zal het er nog kaal en nieuw uitzien daar allemaal, maar de eigenaar kennende verwacht ik dat dit op den duur toch wel een mooie plaats zal worden om af en toe wat vliegjes nat te soppen..

hendri

dan denk ik toch dat je het nog geen rivier mag noemen. dr staat hier int kanaal ook wel eens een beetje stroming, maar das ook geen rivier. ;)

forelvisser

Uiteraard is die "rivier" nog lang niet af en stroomt het er nog te weinig (hoor ik zeggen). Maar goed, ik vind het een goed initiatief om net weer eens op een andere manier te vissen, zeker als over een aantal jaren de boel klaar is, sneller stroomt en de begroeiing wat meer zal zijn.

hendri

ben benieuwd, in dalfsen is het iedergeval niet gelukt.

HappyFisherman

In Dalfsen ging alle (en dan bedoel ik dus echt alle) vis in die vijver in de monding van dat stroompje liggen. Plek voor 1 visser, dus werkte dat echt niet.

Vliegvissen is bevlogen vissen...

forelvisser

Tja, what can i say ??

Om te beginnen moet ik zeggen dat hetgeen tot nu toe af is schitterend in aangelegd, kan niet anders zeggen. Kraakhelder water en als we iets verder zijn en de begroeiing wat door gaat schieten ziet het er serieus mooi uit.
Maar goed, dan wat het vissen betreft. Er is op de "rivier" (zo noem ik het even) uitgeprobeerd om een zalmsoort -afkomstig van een Deense kwekerij die in een rivier zijn kwekerij heeft- uit te zetten maar dat is finaal mis gegaan. De zalmen sprongen uit de kweekbakken, sprongen op de oever van de rivier en waren gewoon niet te handhaven.....einde zalmverhaal tot dusver. Nu zit er -zo noem ik het gewoon- zalmforel en goudforel op en in de nabije toekomst zal daar ook saibling bij gaan komen.
Maar goed, de pomp stond vandaag uit, simpelweg omdat we met z'n tweeen waren en het te kostbaar zou zijn om de pomp voor 2 mensen aan te slingeren.... ::). Dit gebeurd doorgaans alleen in de weekenden omdat het dan "rendabel" is.
Nu is het laatste deel van de rivier af en men is druk doende ook de bovenloop van de rivier te realiseren. Dat is een stul met een best fors hoogteverschil en ik verwacht dat het daar ook wel wat harder zal gaan stromen.
Nu ligt er een 40 cm dikke buis door de aangelegde berg heen om water op te pompen voor het laatse stuk rivier en er word ook een 40 cm buis aangelegd om water op te pompen naar de bovenloop. Dit alles zal hoogstwaarschijnlijk gaan draaien op zonne energie.

Zelf had ik redelijk gevangen vandaag, 5 stuks. 2 zalmforellen en 3 goudforellen van 1-1,5 kg per stuk.

Franky Boy

Dat met die zalmen, was tot mislukken gedoemd. Nou denk ik niet eens dat ze als de rivier eenmaal stroomt, ze uit die rivier zullen blijven springen. Maar ze zullen zich inderdaad ook in het meest stroomopwaartse deel gaan ophouden. Voor zolang als het duurt, want zalmen zijn in een rivier nu eenmaal geen standvissen. Ze trekken de rivier alleen op om te paaien en na die paai - of pogingen daartoe - zullen de meeste sterven. Er bestaan in Canada, Zweden en Finland ondersoorten van de Atlantische zalm die zich hun hele leven in zoet water ophouden, maar dan meestal nog in grote meren. Alleen in Canada ken ik rassen die zich hun hele leven in een rivier ophouden, maar die blijven vrij klein.
Dan het hoogteverschil waarover gesproken wordt. Voor zo'n stukje kunstrivier is een hoogteverschil van 1 tot 2 meter al meer dan genoeg om een flinke stroming te krijgen. Je hoeft geen bergrivier te imiteren! Een Deense zalmrivier van het laagland heeft ook maar weinig hoogteverschil nodig om goed te stromen. Water naar een grotere hoogte pompen kost verschrikkelijk veel energie (elektrische stroom) en 's avonds de pompen uitzetten, is weer niet gezond voor de vis. Ik denk dat vlagzalm en beekforel (bruine forel) het in deze kunstrivier goed zouden doen, maar dan moeten de pompen wel aanblijven. Vlagzalm is bovendien een zeer kwetsbare (stressgevoelige) vis die herhaald catch en release niet gaat overleven. Dan zullen het toch hoofdzakelijk regenboogforellen (of varianten daarvan) worden om een beetje 'jeu' aan de zaak te geven.

Bone F

Ik ben geneigd te stellen, als ik zo de reacties lees, dat het meer energie verspillen is. Zelf met zonnepanelen haal je het verbruik niet denk ik. Blijft er maar 1 mogelijkheid over een wind watermolen. Omdat de huidige pompen ook kennelijk niet constant aanstaan zal het effect waarschijnlijk hetzelfde zijn.
Ik heb er destijds ook over gedacht om een "beekloopje" tussen twee vijvers in mijn tuin maar heb daar van af gezien door de energiekosten en een windmolen nou nee :)