waarom splitcane of glas hengel

Started by maurice, January 30, 2013, 20:40:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

Vraag met het al een tijdje af,
Aangezien we tegenwoordig allemaal op en top materiaal hebben zoals carbon en grafiet,
Waarom dat terug naar het "zwakkere" langzame materiaal zoals de glas hengel en de splitcane.
Alles gaat met de tijd mee auto, fiets, vastestok, feeder, WP en zelfs de karperhengel.
Alles moet lichter sneller maar ook zijn kracht behouden.
Waarom blijven wij als vliegvissers dan toch regelmatig terug vallen op het oude spul.
Wat en waarom neem je de keuze om weer te gaan zwiepen met een splitcane of glas hengel?
En dat terwijl je zoveel lichter en sneller kunt vissen met het moderne materiaal.
Waarom?
::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

Vliegvissers houden van moeilijk doen  ;D

maurice

ik had er misschien beter neer kunnen zetten waarom pakt u Uw splitcane of glashengel steeds weer?
heb dus geen reden waarom niet.

maar vind het wel interesant waarom wel, want ik zie ook geen vastestok visser meer met een bamboostok vissen.

nu moet  ik ook zeggen dat ik zelf eens een splitcane heb gehad, maar deze beviel mij totaal niet.
achteraf voor 99% zeker gewoon een verkeerde lijn gehad.
en er nu soms over zit te denken had ik hem nog maar even gehouden, met het gene wat ik nu wel weet was het misshien wel goed gegaan.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

BV

Mijn zeer beperkte ervaring met glasvezel is de volgende.
Bij het pielwerk in een heel smal riviertje wat aan beiden kanten volledig volledig is begroeid  en overgroeid is hangt mijn vlieg met een 9ft hengel bij ieder tweede worp in de bomen.
Dus carbon hengeltje van 7ft gekocht.
Met 4meter vliegenlijn uit de top werpt het wel , maar met 1,5m lijn uit de top is het een bezemsteel.
Dus geen controle over worp en vaak zelfs geen worp.
Dan heb ik met nog een andere 7ft gewiebeld en die leken me even strak.
Met schuurpapier heb ik de blank een stukje proberen af te schuren om hem wat zachter te maken ; maar geen effect.

Her en der wat gelezen over de trage actie en full-flex hengels en besloten dat ik dat eens wil proberen.
Maar een orvis full flex van 7ft kost 350€   en een Cabella's glashengeltje van 6ft6 nog geen 100€.

Dus wie niet waagt niet wint

En ik heb gewonnen!
Met dat glasvezelhengeltje en 1meter vliegenlijn krijg ik mijn leader gestrekt of mijn tungstennimf weg gezet.
En met een tragere worp kan ik ook 12meter halen , dus voor mij is het de oplossing voor het vissen in heel beperkte ruimte.

Ik moet wel zeggen dat mijn voorkeur meer uitgaat naar midflex dan tipflex hengels, ook op 9ft.

Kort samen gevat: werpt zalig en kost weinig





HappyFisherman

Er zijn er ook bij die voor Ara veren naar de slager gaan HAHA!

Vliegvissen blijft toch een beetje de moeilijkste manier om zo weinig mogelijk te vangen, niet?
Vliegvissen is bevlogen vissen...

BV

Hola hola,

effe voor alle duidelijkheid:

-Een hedendaagse glasvezelhengel is niet noemenswaardig zwaarder als een carbon.
-Een iets tragere actie van de hengel werpt VEEL makkelijker voor een matige tot slechte werper zoals ik dan een strakke stok.
Het tijdstip waarop je moet reageren is veel ruimer bij een tragere stok.


Rene V.

Ik zou toch ook proberen om de werptechniek te verbeteren.Het kan zeker met harde wind veel prettiger zijn om een lijn weg te zetten.

Rene V.

Sieger

Gewoon omdat ik het  leuk vind en ik vind een langzamere actie ook lekkerder werpen dan hele snelle hengels.... De meeste van mijn boron/grafiet hengels zijn ook medium of medium/fast  actie hengels...

En zoals Bart ook al zei: Glas is niet stil blijven staan in de ontwikkeling... Die zijn er ook van fast tot erg zacht en wegen lang niet meer zoveel als de jaren 70 hengels.

Overigens is de trend van steeds sneller en 'harder' kennelijk aan zijn eind gekomen... Sage kon na de TCX geen snellere hengel meer ontwikkelen en gaat nu weer terug naar de andere kant van het spectrum.... De Circa is weer net als glass, maar dan van grafiet... ;)


Sieger

Gert

Sja, goeie vraag....
Ik heb een paar splitcane hengels gekocht, onder andere omdat ik een verzamelaar ben denk ik. En omdat ik het oude spul (met heel veel dingen gaat dat op, maar niet met alles hoor :) ) leuk en interessant vind. Het heeft bijvoorbeeld heel lang geduurd voor ik m'n eerste en tot nu toe enige large arbor reeltje kocht.
Wat glas betreft: ik heb er wel eentje, maar die is me echt te zwaar (is dan ook een oudje, en een  #7). Maar het zou zo maar kunnen dat ik een mooi licht glashengeltje aan ga schaffen.
Het werpt allemaal anders als de moderne carbon hengels, maar een "moderne" splitcane in een lichte lijnklasse is ook niet zwaar vind ik. Is goed te doen om er 2 of 3 dagen achterelkaar in de Kyll mee te vissen.
En ik heb niet echt voorkeur voor trage of snelle hengels - afwisseling is juist leuk.

Groet,
Gert

maurice

had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan, dat de glashengel zich verder zou ontwikkelen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Marksman

Ik vis nog wel eens met genoemde hengels omdat ik wel van mooie oude vaak met de hand gemaakte spullen houdt. Daarbij vind ik de vrij trage actie en de massa van deze hengels wel leuk werpen.

Sieger

Quote from: maurice on January 30, 2013, 22:19:21
had ik eigenlijk nog niet bij stil gestaan, dat de glashengel zich verder zou ontwikkelen.

Ja met alle eigenschappen van het materiaal natuurlijk... Ook deze zijn sneller en lichter geworden... Thomas&Thomas, TFO en nog veel meer gerenommeerde merken hebben ze nog steeds in hun producten pakket...


En ik vind ze er ook nog eens geweldig uit zien... Deze vind ik zelf wel heel erg mooi... http://www.kabutorods.com
Al een paar keer op het punt gestaan een blank te bestellen, maar ik kan hem zelf niet afbouwen...



Sieger

maurice

zien er mooi uit, geweldig zelfs.
alleen die prijs
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Sieger

Ja afgebouwd zijn ze rete duur, maar als blank 175 dollar... Dat valt dan wel weer mee... Krijg je een kale blank... Komt nog iets van 30 dollar verzenden bij... Maar ja, twee linkerhandjes he.... ;)







(en ik heb ook nog niet zoveel...  :-\ )


Sieger

maurice

je kunt Bert vragen ;D ;D ;D


wacht ik marktplaats wel af :-X
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Marksman


Sieger



Sieger

Hilco

en touwtje met een knopie aan de top is voor mij al genoeg  :P

wat een pracht hengels...........

Rick

Ik denk dat het voornamelijk oudere jongeren zijn die terug grijpen naar glas of splitcane.  Toch voornamelijk om sentimentele redenen..
Ik merk het aan mezelf met karpervissen.  Alles wordt steeds lichter en strakker, maar ik kom toch steeds weer terug bij (glas) hengels met wat meer massa.  Gewoon omdat er veel meer feeling in zit en je er veel meer mee kan...  Daar waar de meeste jongens naar 3 ponders grijpen pak ik gewoon een 2 ponder in glas.  Daar kan je als het moet een koe mee uit het water sleuren.
Ik heb zelf (nog) geen ervaring met glazen vliegenlatten maar het lijkt me best mooi om mee te drillen.  Het werpen daarintegen zal wel effe wennen zijn...

Gerrit72


Gewoon wat trager werpen, went snel en werpt heel relaxed.
Glas pak ik echter niet om de werpeigenschappen, ik heb mijn (oude)glashengels
puur omdat ik ze mooi vind (en dat komt dan weer voort uit nostalgische redenen).



Dat oude bruine glas vind ik waanzinnig mooi. Dit is echt een lekker peuter hengeltje
waar ik graag mee vis.

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Sieger

Quote from: Rick on January 30, 2013, 23:59:54
Ik denk dat het voornamelijk oudere jongeren zijn die terug grijpen naar glas of splitcane. 

Daar vergis je je toch heel erg in Rick... Alleen al vanuit commercieel belang is er geen fabrikant die een hele productielijn in leven houdt voor een paar oudere jongeren... Je moet Nederland in deze ook niet als uitgangspunt nemen, dat is veel te klein... Als je bv in de VS of Japan kijkt zijn er hele (sub) culturen die zich helemaal richten op glass of spiltcane... Neem maar eens een kijkje op deze site.... http://thefiberglassmanifesto.blogspot.nl een jonge gast met een zeer grote aanhang.... of op deze site uit Nieuw Zeeland.... de eerste lichting blanks binnen 2 dagen uitverkocht.... ;) http://swiftflyfishing.com/collections/epic-fly-rod-blanks

Zoveel nostalgische oude zakken zijn er nu ook weer niet....  8)


Sieger

Alex

#24
Toeval bestaat (niet) maar zonet heb ik bij doe het zelf een topic over kabuto rods geplaatst
Deze heb ik onlang afgebouwd, zeer zeker naar mijn zin en kosten vallen enigzinds mee!
175 + 35 dollar voor de blank incl verzenden.
Daarna heb ik bij Rec werkelijk top materiaal besteld flor kurk birdseye reelseat uplocking black recoil startoog snakebrand guides en afgewikkeld met zijde.
Rekening van Rec incl verzenden was 169 dollar totaal dus 379 dollar is € 280 euro.
Ik heb diverse dure fabriekshengels (ook gehad) oa sage slt orvis t3 etc maar de afweking kan niet tippen aan zelfbouw en is een stuk duurder.
Verder is het superleuk met een zelf afgebouwde hengel te vissen.
Dan heb ik het over de kwaliteit kurk, ogen maar vooral het aflakken.
Wat betreft deze blank, ik heb nog nooit zo'n rechte hengel gezien, spine was haast niet te vinden absoluut top.
Overigens heel iets anders dan de South Fork blank 6ft6 #2 welke ik vorig jaar heb afgebouwd (google maar eens)
Dit is een echte spagetti sliert. Mooi in geel glas geweldig gewoon zal wel eens een foto posten.
Maar om terug te komen op waarom glas?
Het gevoel van deze #2 hengel is ongeevenaard, tot het handvat krom bij een voorntje van 20 cm maar een bruine forel van 40 legt het ook af.
Ik heb er een cortland silk lijntje op zitten kleine vliegjes presenteren is fantastisch maar een zware nimf is ook  nog weg te zetten ( werptempo heeeeeeel laag houden)
Enige nadeel is dat bij wat wind er niet mee te vissen is.
Voor mij maakt vissen met glas af wat ik in vliegvissen zoek, puur door de beleving en het gevoel
Heeft niets met nostalgie te maken, ben overigens ook geen ouwe lul! 43
Nog leuke links google ff op
Blue halo fishing
Fyberglassflyrodders
En het al eerder genoemde fiberglassmanifesto

Alex
De south Fork (Lamiglass)