Palmers

Started by Troutbuster, December 04, 2012, 14:15:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders,

Palmers. De naam van deze goed vangende droge vliegjes is afgeleid van de manier van het inbinden en het over de gehele body hackelen van dit vliegje, "palmeren" genoemd. Men heeft weinig materialen nodig om dit "eenvoudige" vliegje te binden. Een droge vliegenhaak, in dit geval een Gamakatsu F11-B #12, één of twee pauwenfibers en een hanenhackle. Het beste kan men hiervoor een saddlehackle gebruiken.



Op de foto boven zijn van links naar rechts zijn de volgende uitvoeringen te zien : Biviseble - Blackpalmer - Brownpalmer- Greypalmer en de Greenpalmer.
   
     
Haak in de vice
Binddraad opzetten tot ter hoogte van de weerhaak positie (F11B is weerhaakloos!!)
Genetic Cock Hackle 3 à 4 mm kaalstrippen en inbinden
2 pauwefibers inbinden, en lijfje wikkelen tot 2 à 3 mm voor het haakoog
Hackelen met de Cock Hackle, in sluitende slagen dicht opeen (iedere slag de fibers iets naar achter dwingen!)
Vlak voor het haakoog (ca. 2 mm) de hackle afbinden en kopje wikkelen
Kopje aflakken en klaar is de palmer

Voor de Bivisible, haverwege wisselen van hackle kleur (ook haverwege afbinden met whipfinisher)
De pauwefiber wordt wel direct door gebonden tot 2 à 3 mm voor het haakoog!!
(binddraad gaat dus een stukje terug over de pauwefiber body, maar dat is niet zichtbaar bij het eind resultaat!)











Een aanrader voor zowel stilstaand als stromend water, en.... simpel te maken!

Succes

Gr

Jan

"Petri Heil"


maurice

in het begin heb ik hier heel veel mee gevist.
vooral op de Serpeling in de kleur ginger top mee gevangen.
maar ben hem eigenlijk uit het oog en de vliegendoos verloren.
net als de Palomino, ook deze heeft nu de doos verlaten.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Ron

Zien er goed uit Jan.

Jan Damman

Op de grijze ( alleen gepalmerd zonder pauw ) m'n eerste forellen gevangen op de Kyll, gebruik ze nog regelmatig.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Rossie69

zijn mooie palmers.

ben dr niet zo kapot van om mee te vissen.

maar zal ze is gebruiken in het buitenland.


Gert

Ach ja, palmers - wie is er NIET groot mee geworden?

Bij mijn eerste echte vliegvissessie (zo'n kleine 30 jaar geleden) - daarvoor alleen nog maar geoefend met een draadje wol - stond ik als een aap in een horloge te kijken naar de vliegjes die ik had meegekregen om te gaan proberen.
Welke moet je er nou aan doen?
Nou, eerst maar eens een shaggie draaien (jaja, TOEN rookte ik nog), en gooide de plukkies in het polderslootje.
En meteen hap! Voorn dook op zo'n plukkie.
Dus weer in de vliegendoos gekeken en zag een vlieg die wel wat weg had van een plukkie shag. Dus die er maar aan, en ook mee gevangen. Later kwam ik erachter dat dat dus een "palmer" was.

Nu heb ik er eigenlijk alleeen nog maar wat mee in combinatie met Emerson en Lake  8)
Maar goed, roken doe ik ook al lang niet meer - tijden veranderen.

Nadeeel van de palmers vond ik namelijk dat je tippet zo ontzettend gaat kinken.
En we hebben het er op het (of een?) forum wel eens over gehad dat dit minder zou zijn als je 2 hackles tegengesteld van elkaar op de haak wikkelt. Heb het echter nooit uitgeprobeerd.

Maar mooie vliegies hoor Jan!

Groet,
Gert

Troutbuster

Gert,

Dat kinken is idd een "crime" maar prima op te lossen
Vroeger gebruikte ik gewoon een dikkere tip (maakte de forel en andere vis geen bal uit!), maat tegenwoordig, met die mooie swivels uit fluorocarbon (invista) is het kinken geschiedenis!!

Palmers, ik ga het grootste deel van het vliegvisseizoen, nooit zonder op stap!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


gerrit

Quote from: maurice on December 04, 2012, 14:19:08
in het begin heb ik hier heel veel mee gevist.
vooral op de Serpeling in de kleur ginger top mee gevangen.
maar ben hem eigenlijk uit het oog en de vliegendoos verloren.
net als de Palomino, ook deze heeft nu de doos verlaten.
wat is der voor terug gekomen dan ?

Useless

Leuk jan, een bijna vergeten vliegje. Een vlieg die door diverse soorten graag genomen wordt. Grote palmers doen het vaak heel goed op kopvoorn en grote ruisvoorns maar ook forel is er niet vies van. Men zegt dat het een rupsje imiteert.
Vroeger knipte men ook nog wel eens een stukje uit de onderkant weg zodat er een soort V-vorm ontstond. De vlieg zou dan wat stabieler blijven drijven. En wat mij ook opviel is dat ik, en velen met mij, de Bivisible minimaal in een verhouding 2/3 bruin en 1/3 wit maakten. Die van jouw is half/half. Vangt denk ik net zo goed maar vind ik persoonlijk wat minder "smoelen". Heb deze vlieg ook op het programma staan voor mijn website. Misschien wel het begin van een nieuwe opmars  :).

Troutbuster

Idd Marco, een "vergeten" vlieg, maar met een grote vangkracht op allerlei soorten!

Jou opmerking (ik ben eigenlijk blij dat er iemand is die het opvalt! ;)) over de Biviseble klopt als een bus
Dit serietje Palmers is "geboren" voor de laatste bindavond van het jaar bij onze club Lure & Emerger, en feittelijk bedoelt om het groepje beginners "klassikaal" mee te kunnen laten binden met de "gevorderden"

Check maar http://www.lure-and-emerger.nl/patronenbindavonden/palmers/palmers.html

Wat betreft de Biviseble, was het uitgangs punt om een ander soort Palmer te laten zien, en binden!!
Had ook bv. de Tricolore kunnen zijn.

Palmers zijn simpel te binden en de beginner legt zodoende een goede basis voor andere droge patroontjes!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Jan??? Mooie swivels uit fluocarbon??? Ik heb weer wat gemist merk ik..., help me even...  :-[

Maar inderdaad wel fijne vliegjes hoor, die palmers. Ik mag de bruine goud geribde palmer in kleine maatjes wel. Imiteert een bruine sedge, althans, dat heb ik wel eens gelezen... Je kunt ook nog van de veer die je gebruikt om te hackelen het topje laten uitsteken als staart of zelfs hier nog wat van af knippen zodat een v-vormig staartje ontstaat. Dat heeft dan nl. iets weg van het uiteinde van de vleugels van een sedge...
::wtf::

Cornico

Quote from: Useless on December 04, 2012, 17:03:44
Leuk jan, een bijna vergeten vliegje.
Nooit zal ik dat vliegje vergeten!
Waarom niet?
1985.
Zomervakantie, oa. aan de Loue, zijrivier van de Doubs.
We staan aan het water, lekker vissen op bruine forel en vlagzalm ( van die echte, paarse met een hoge rug), elke morgen en avond.
Ergens stond dan ook altijd een forel van 1kg.+ te stijgen.
Van alles al geprobeerd, van blue duns, adams, spents tot stijgnimf (Rob v. Dinther special).
Maar niks, een slim visje dus.
Tot die speciale morgen.
Ik had al weer m'n arm uit het lood staan gooien met heel veel wisseling van vliegen.
Soms kwam die forel er even onder maar meestal niks en wat doe je dan?
Juist, je zoekt wat "gemakkelijker" vissen tot het tijd is voor het ontbijt.
Toen dat zover was liep ik over de oever terug naar m'n caravan, maar kon het toch niet laten nog even te kijken oftie nog stond te stijgen.
Ik zag niets maar hoorde wel een fluitje.
Die kwam van de fransman die zijn plek daar vlakbij had.
Triomfantelijk wees de man naar de grote forel die aan een touwtje aan z'n voortent hing.
"Shit", dat betekende wel het eind van nog een paar spannende uurtjes.
Op mijn vraag aan welke vlieg die was gevangen antwoordde de man : "Tricolore"
Dat was de enige vlieg waarmee hij altijd viste.
Vanaf dat moment heeft die vlieg nooit meer in m'n doos ontbroken.

HappyFisherman

Quote from: Raymond on December 04, 2012, 18:33:33
Jan??? Mooie swivels uit fluocarbon??? Ik heb weer wat gemist merk ik..., help me even...  :-[

https://www.flyandspin.nl/invisaswivel-serie.html
Vliegvissen is bevlogen vissen...

Raymond

Quote from: HappyFisherman on December 04, 2012, 18:59:16
https://www.flyandspin.nl/invisaswivel-serie.html

Ok..., en dat werkt echt? Op welke plek knoop je hem eigenlijk in je leader? Ze zijn nl. nogal prijzig dus in het dunne deel van de tippet lijkt me niet erg verstandig. Je kan er nogal wat kwijt raken...
::wtf::

Troutbuster

Bram, "zo ja" !!! (duidelijk Ray??)

Marten, "heerlijk" verhaal!! ;) :D

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Raymond!
Ik gebruik altijd de standaard getrokken leaders!
Knip de butt (50 cm) en de tip (80 cm) eraf en zet 'm aan de vliegenlijn
Aan het dunne gedeelte (nog altijd 20/100) zet ik een ringetje, óf....... een invista Swivel!! ;)

Gr en succes

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge

Mooie palmers Jan, gaat weer een leerzame avond worden!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Kan as vrijdag ook hoor als je wil!!

Komt goed "stoffel"  ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Raymond

Quote from: Troutbuster on December 04, 2012, 19:34:24
Raymond!
Ik gebruik altijd de standaard getrokken leaders!
Knip de butt (50 cm) en de tip (80 cm) eraf en zet 'm aan de vliegenlijn
Aan het dunne gedeelte (nog altijd 20/100) zet ik een ringetje, óf....... een invista Swivel!! ;)

Gr en succes

Jan

Ok Jan, dan snap ik het. Ik zet aan het dunne gedeelte normaal ook altijd een ringetje wat ik gebruik om de tippet aan te knopen. Thanks voor de info!  ::duim::
::wtf::

Troutbuster

Geen dank enneh.... het werkt echt met die wartels!!

Succes en groet

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Broeders!!!

Martens heeft ze weer, de genetic cock hackle packs!! ;D ;D
€ 4,95 p/pakje

In zwart,bruin en dun!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


BV

#21
Hey Jan,

waarom kort je de dikke kant van de tappered leader in?
Is hij anders te lang?

harry

ooit wat palmers kado gekregen van de legendarische Kees Ketting
maar die waren beduidend groter langstelige haak #8
leken wel flessenborstels maar er werd wel mee gevangen :)

Troutbuster

Quote from: BV on December 05, 2012, 19:59:46
Hey Jan,

waarom kort je de dikke kant van de tappered leader in?
Is hij anders te lang?

Ja Bart, te lang maar ook veel te dik (50/100 ofzo!! >:()

Ik wil wel een taper overhouden, dat wel dus vandaar!

Werkt prima hoor!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

#24
Quote from: Barbless on December 05, 2012, 21:49:19
Die palmers zijn volgens mij super vliegen om vrijdag mee te beginnen.Heb hier even aan mogen voelen toen Bas me een avondje bindles gaf(lees koffiekletsen)en dit moeten mooie vangertjes zijn.Vooral het gevoel at je elke slag weer in de vingers krijgt vind ik super.Zoals Jan dus al aangeeft mooi vliegje om mee te beginnen(ik ga niet eens verder nog zolang ik die hackles niet recht heb).
Ik zal vrijdag me hanen en plofkippen meebrengen Jan en het streamer spul grotendeels thuis laten(scheelt 2 mega bakken)

Vrijdag maken we een aantal Palmers, Barb!

See ya

Jan
"Petri Heil"