Merken

Started by Peter B., October 29, 2012, 12:19:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter B.

Misschien is het al een keer voorbij gekomen, maar....
Ik ben benieuwd welke merken jullie zoal gebruiken voor hengel, reel, lijn etc. Vliegvissen is net nieuw voor mij, dus qua merk heb ik nog geen voorkeur.
Ik heb al wel twee hengel en reels:
Blackridge #6 met reel en #6 lijn
DAM Equisite fly #5 met DAM quick fly-tech
Vorige week heb ik een HFR #5/6 reel gekocht
Op de DAM heb ik een snowbee WF F #5 lijn
De de blackridge zit een lijn waarvan ik niet weet welk merk het is.

maurice

Maakt mij niets uit,
als de hengels maar bij mijn gevoel passen
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Troutbuster

#2
Ik ben ook niet zo merk "gebonden" !!

Als de hengel, reel en lijn combi mij bevalt en doet wat ik er van verwacht vind ik het OK

Natuurlijk zit het verschil niet alleen in kwaliteit/prijs!
Ik vind Sage een prachtig merk, maar ik heb er het geld niet voor over
Persoonlijk denk ik niet dat deze erg dure hengels superieur zijn aan de wat goedkopere merken

Qua hengels ben ik zeeeeeeer te spreken over Greys en dan de Streamflex serie, maar ik heb ook Snowbee Diamond, Scierra TTS en HM2, Vision GT four.

Reels!! tsja !!
Er wordt vaak gekscherend geroepen dat een reel voor de vliegvisser niets meer/minder is dan lijn opslag!
Dit zal doorgaans best wel zo zijn maar je zal maar net die ene kneiter haken en een bar slechte slip op je reel hebben!
Goed dit zullen voor de meeste vliegvissers incidenten zijn die wellicht je hele vliegvisleven op een hand te tellen zijn en daarom kan men een zeker risico nemen met de reel en de slip kwliteit

Jullie zullen ongetwijfeld weten dat vliegvis reels in alle prijsklassen te koop zijn.

Ik vis al jaren met veel plezier met 2 Danica's de 45 en de 68 serie
Goedkoop en zoutwater bestendig en de slip?? werkt!! niet hypermodern en ultra smeuiig maar naar behoren.
Daarnaast heb ik een dure Vision XLB #6 en die bevalt natuurlijk ook prima ;)
Tevens heb ik een (nieuwe) Snowbee Onyx 7/9 cassette reelset voor het sleurwerk op forellenplassen (waar ook de Danica 68 en de Vision XLB voor ingezet worden natuurlijk!)

Voor het fijnere werk vis ik al jaren met een Okuma SLV'tje 2/3 en een TFO'tje (ken je 'm nog Rob??)
Voor mijn #2 heb ik een A&M reeltje 2/3 en werkt fantastisch!!

Ook lijnen van uiteenlopende merken zoals Rio, Airflo, Snowbee, Scientific Anglers, Lee Wulff, Loop, en.... A&M!!
Die laatste zijn gewoon prima lijntjes met als prijs/kwaliteits verhouding de hoogste score!!!

Gr

Jan
"Petri Heil"


Useless

Ach, ik vis met een hengel en een reel en niet met een merk.

Gevoelsmatig heb ik geen voorkeur maar naar aanleiding van jouw vraag heb ik mijn excel-overzichtjes  :-[ erbij gepakt om te zien of er toch een zekere lijn in zit. Het viel mij op dat ik blijkbaar de meeste hengels en misschien dus ook wel een voorkeur heb van TFO en Zpey. Weet eerlijk gezegd niet precies waarom, omdat ik er eigenlijk noot over heb nagedacht maar denk TFO, omdat ik de prijs/kwaliteitverhouding erg goed vind en Zpey omdat ik dat nog steeds echte vishengels vind en niet alleen werpkanonnen. Jammer genoeg heb ik ondervonden dat de service van de laatste ernstig te wensen overlaat, dus er zullen er geen meer bijkomen.
In mijn reels is geen enkele lijn te ontdekken, van Shakespear tot Abel. Voor mij is voornamelijk de slip belangrijk en daarmee bedoel ik dat wanneer ik een reel aan de leader vast hou hij zonder enige hapering uit zichzelf tergend langzaam  in werking moet gaan. 

Gerrit72

#4
Ook ik vis met een hengel en een reel en niet met een merk ;)

Vanaf mn start in maart dit jaar ben ik begonnen met het kopen van spullen die mij goed visbaar leken. Al mijn spullen zijn low-budget (mn duurste hengel is een A&M van 80 euro ;D). Verder heb ik Shakespeare, Hardy, Vision, Byron, Uilenberg= tweedehandsjes & tientjeswerk.

Met de reels niet anders, Shakespeare, System 2, Compo, Okuma, de beste is een Airflow Switch + 4 cassettes , die ik voor het zwaardere forellen /duikboten avontuur had aangeschaft, ook allemaal tientjeswerk. Lijntje van A&M erop en gaan (ongeveer 10 euro :o)!

Ik vermaak me er prima mee (vliegvissen kan dus heel goedkoop). Ik heb setjes van 40 euro (bv hengel & koker, reel, extra spoel, 2 lijnen) van Marktplaats waar ik perfect mee uit de voeten kan. Waarom zou ik het dan duurder maken?  ;) Ook ik zie wel eens hele 'mooie' (lekker subjectief) spullen, maar aangezien ik niet het idee heb dat ik er beter mee kan vissen zie ik de meerwaarde er niet van in. Ik verbaas me echter ook over de juweeltjes die de sponsoren aanbieden voor low-budget vriendenprijsjes. Het hoeft dus echt niet duur.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

weerwolf

Hier net zo, ik heb hengels van Snowbee, TFO, CTS, oude glashengel van Ad Swier (hengelhuis Rigter) Ik koop mijn hengels eingenlijk allemaal 2e hands, ik heb maar 2 hengels nieuw gekocht. De snowbee's gebruik ik weinig meer omdat ik veel met de #2 vis. de tweetjes zijn allebei van TFO. Moet ik zwaarder vissen dan vis ik met de CTS, een #4 die wat strakker is en ook met wat meer wind goed inzetbaar is.

Bij reels heb ik mijn mening een beetje verplaatst. Vroeger mocht het alles zijn maar tegenwoordig MOET het large arbour zijn. En sinds ik licht vis moeten de reeltjes ook wat lichter worden. Zo heb ik een danielsson Midge wat voor mij de mooiste reel is die er is. Is hij praktisch.....nee, er zit veels te vaak zand in de coating van de lagers. Maar mooi is hij en licht ook (82 gram) ook heb ik sinds een poos een vision die zowaar nog lichter is (78 gram). Ik vindt het belangrijk dat het wat lichter is, maar als ze wat zwaarder zijn dan werkt het ook wel hoor  ;)  Ik vindt het persoonlijk wel "belangrijk" om een mooi setje te hebben. Met de lichte materialen is de hengel wel meer in balans (voor zover dat wat waard is, dit is natuurlijk erg persoonlijk)


Lijnen heb ik allelei klasses en merken vindt ik niet belangrijk al zijn er wel merken die prijs/kwaliteit gewoon goed zijn. Snowbee lijnen zijn eigenlijk altijd wel ok. Ik heb lijnen van hardy, LFT, shimano,snowbee, en nog een aantal waarvan ik het merk niet weet. Ik heb ook een lijn van a en m waar ik wel mee vis maar eigenlijk niet tevreden over ben, ik ga ervan uit dat het toeval is want ik hoor eigenlijk niemand klagen over de lijnen. De lijn die ik heb lijken wel wat stofjes in de coating te zitten waardoor je bobbeltjes voelt. Niet onoverkomelijk maar ik voel ze wel altijd. Maar eigenlijk mag ik hier niet over klagen maar zou ik het eerst bij hun moeten melden, maar om over een lijn van een tientje te gaan klagen........nee dat niet. De lijn werpt wel ok!
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

ben

Nou ik ben 35 jaar geleden begonnen met merkloos, een 4tje veel ruisvoorn mee gevangen, zo'n 10 jaar geleden een goedkoop hengeltje van Albatros of zo, wel o.a. Graskarper mee gevangen, met brown palmer is die vlieg nog te krijgen??? Maar de echte vliegvisverslaving is ongeveer anderhalf jaar geleden begonnen o.a. op de Reservoirs , dus bijgekocht een G2 Scott 6 (hier vis ik het meeste mee) Daarna uit Amerika een SUMO Distance XS 7/8 voor Snoek en zo,
daarna een Snowbee Diamond 5 (werpkanon) en ook nog een FLEXTEC Streamtec 4 10ft. ook een werpkanon, voorlopig koop ik ff niks, maar je weet het nooit, Reels heb ik van A&M (2 stuks) en Okukma 2stuks