DAM

Started by Woen, June 24, 2012, 16:58:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Woen

Hallo,

Mijn plan was om later te starten met vliegvissen. Maar nu krijg ik ineens een vliegvishengel van een vriend. Kan er helemaal niets over vinden op internet helaas. Het is een DAM Classic fly 2,55 meter en aftma 5-7.
Nu moet ik er nog wel een reel bij regelen en ik zag vandaag op visdeal een DAM QUICK FLY-TECH ST staan voor weinig geld.

Misschien is dit allemaal wel niet het beste spul, en ik heb eerder tips gehad hier om een echt goede set aan te schaffen. Maar toch, kan iemand iets zeggen over deze hengel of reel?
Ik wil namelijk die hengel zeker gaan proberen, krijg er ook meteen vliegvis les bij :)

Groeten,

Jeroen

A{b}r{a}xa{s}

Jeroen, ik zou sowieso even goed informeren wat voor lijn je kennis gebruikte op deze hengel.
5 of 7 is nogal een erg brede range.

info over de reel (prijs)
http://www.askari-fishing.com/pages/productPage.jsf?productid=fishing/reels/fly-reels-2/dam-quick-fly-tech-st-5-6-similar-picture-
http://www.blueblizz.com/hengelsport/vliegvissen/vliegvis-reels/dam-quick-fly-tech/a20753/0001/

die genoemde 'oorspronkelijke' prijs op Visdeal is wel een beetje aan de hoge kant;
http://visdeal.nl/deals/dam-quick-fly-tech-st-keuze-uit-3-versies

Woen

Ja daar heb je gelijk in, de reel is sowieso voor niet zoveel te krijgen.
Moeilijk hoor als je ergens nog niet zoveel van weet. Maar de hengel daar kan ik echt niks over vinden, het enigste wat ik weet is dat de hengel een snelle actie heeft. Dat is voor een beginner dan weer een pluspunt heb ik vernomen.

Ik ga het meteen navragen.

W3stland

Precies.. Ik denk dat het geen slechte reel is maar dat je voor minder een vergelijkbare kan krijgen..
"A bad day's fishing is better than a good day at work."

vliegvisgek

dat is toch geen geld voor een reeltje goedkoper word vaak plastic zooi denk ik en de lijnen van dam schijnen ook best goed te zijn
heb laats met hengel van dam gegooid van guide bekende in de dam wereld niks mis mee zekers niet voor die centjes  ;D

Gerrit72


Woen, reel ziet er prima uit. Als je vriend kan aangeven welke # lijn hij gebruikte, zou je kunnen overwegen bij A&M een soortgelijke lijn te bestellen (=10-12 euro). Prima lijn voor weinig.

Dat je 'les' kan krijgen is super! Zelf pionieren kan vele teleurstellingen geven. Met wat hulp kan je met sprongen vooruit gaan (en met posten op dit forum wordt je kennis snel aangevuld).

Mocht het vliegvissen bevallen kun je afhankelijk van waar je op wil vissen extra materiaal aanschaffen. Jouw hengel is een prima alrounder en afhankelijk van hoe ie uitvalt (ri 5 of 7?), kun je er altijd mee streameren (baars/snoekbaars/snoek).

Mocht de witvis je interesse hebben, dan zou je later de aanschaf van een 3 of 4# kunnen overwegen. Heel veel succes! (en houd ons op de hoogte v/d vorderingen! ;D)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Woen

Ik denk dat hij er nooit mee heeft gevist. Dus welke lijn er op heeft gezeten is een mysterie voor mij.
Hier zijn wat foto's van de hengel.

[attachment deleted by system]

Gerrit72


Ships, op mn werk kan ik foto's niet vergroten, maar voor zover ik kan zien ziet de hengel er, zoals de naam al zegt, klassiek uit (classic rods rule ;D).

Ik weet niet waar je woont, maar omdat nu onduidelijk is wat voor lijn er het beste op de hengel past, zou ik met iemand die meerdere lijnen heeft, gaan proefwerpen (heb ik laatst ook met Inderk gedaan). Dat is denk ik de beste manier om vast te stellen, welke lijn het beste bij de hengel, maar nog belangrijker bij JOU past. Hopelijk is er iemand in je omgeving die je er mee kan helpen / adviseren. Succes :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Woen

Aha het is een ouderwetse klassieker dus. Nou daar ben ik sowieso wel fan van. Ik zal eens navragen waar ik lijnen kan gaan testen. Maar een 5/6 reel is hier toch wel het beste op niet?

Gert

Zo te zien is het een holglas hengel.
Is inderdaad een oudje, maar of je het ook een "klassieker" mag noemen....  ::)
Persoonlijk zou ik er de voorkeur aan geven om de eerste lessen met een wat moderne stok te nemen. Het is geen fiets ;D

Groet,
Gert

Gerrit72

#10
Die 5 - 6 reel lijkt mij prima passen. Vaak wordt gezegd dat een trage hengel minder makkelijk werpt (als je het moet leren). Glas wil echter niet zeggen dat de hengel bij voorbaat (te) traag is. Je gaf zelf al aan dat de hengel snel is (= prima! :D).
Iemand met verstand van zake raadplegen is wel het beste (liefst geen winkelier, die heeft altijd wel een hengel staan, waarmee jij; 'het veel beter kan leren' ;)).

Zelf ben ik in het bezit van een glashengel, waarvan 1 forumlid aangaf dat het de slechtstgooiende hengel is die hij ooit bezat. Daar heb ik (met veel plezier) het werpen
toch mee geleerd (ok, ik ben erg eigenwijs en mijn leerproces is nog steeds gaande).

Wat ik ermee wil zeggen is dat je (met wat hulp) het zelf even moet ervaren, mogelijk is
jouw hengel voor jou prima om het te leren ::).

Altijd leuk hoor zo'n 'oudere' glasstok. Misschien herkent een forumlid de hengel en kun je
duidelijkheid krijgen over het bouwjaar :)

Veel succes met je ontdekkingen!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Woen

Ik had het niet door dat het een holglas hengel is. We zullen zien wat ik er mee kan! Binnen nu en een paar weken denk ik er toch mee gevist te hebben. En als het me bevalt volgt er denk ik snel iets lichters om de voorns aan de oppervlakte te vangen.

vliegvisgek

ben het met gert eens kijk maar voor wat anders om te leren zo,n hengel wat je hebt is leuk voor de sier
maar om het mee te leren nee  ???kun je beter 2de hands setje scoren  ;)

Woen

Hmm ja daar hebben jullie ook een punt. Dan moet ik maar eens gaan zoeken naar een licht tweedehands setje.
Waar vind je die?

vliegvisgek

hier vragen of marktplaats kijken denk dat je een 5 of 6 setje moet zoeken kun je beste mee leren
waar woon je anders mag je best hengel van mij testen hoor ;D

Woen

Valkenswaard.
Er is hier een 2dehands setje te koop in Valkenswaard. Maar volgens mij is het ook echt een beginnerssetje dat je niet veel gaat gebruiken. Wat denken jullie?
http://link.marktplaats.nl/566927217

Gert

Ach, als beginnerssetje is het niet verkeerd denk ik. En jij kunt hem, als je er aan toe bent om wat meer te investeren, weer doorverkopen aan de volgende beginner toch?
Ik zou het denk ik wel doen...

Groet,
Gert

Gerrit72


Ziet er op zich best leuk uit (& geen geld), maar aangezien je aangaf op de witvis te willen, zou ik een 4# setje zoeken. Een 5-6# is daarvoor best zwaar. Leuk niet, al die voors en tegens  ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Woen

Haha!
Ja ik kom er steeds weer achter dat er meer bij komt kijken. Maar ten eerste moet ik het leren, en dan maakt het me niet uit waar ik op vis.
Als het me bevalt wil ik sowieso een reis set voor forel (daar heb ik al super goed advies over gekregen van Doc Salmo) en een lichte set voor voorn.

Maarja wie weet is het dan wel een idee om met de lichte set te beginnen. Ach ik heb de tijd om nog rustig meer informatie te vergaren.

Ga vooral door met jullie tips en adviezen, je leert hier echt veel, en snel.



Gerrit72

#19
Voordeel van het (goedkope) setje is wel dat alles klaar is (backing, lijn, leaderloops).
Ook zal de (recente) hengel aardig gooien (hopelijk reageert er nog een forumlid die de stok kent).

Vanochtend moest ik nog aan je denken toen ik van aanbieder REELS op MP een super ogende Pflueger reel 5/6 van 45 euro zag staan (lichtmetaal en nieuw). Die zou (subjectieve mening) geweldig staan onder je glasstok (lijntje van A&M erop en gaan ;)). Nadeel daarvan is dat de werpkwaliteiten van die hengel nog onzeker zijn en je mogelijk nog loops op de lijn moet bevestigen (al verkoopt A&M ook lijnen waar de loops al opzitten).

Weer voors- en tegens dus ;D Succes (uitzoeken & afwegen is ook leuk, vind ik dan. gisteren op MP een werpkanon 8/9# gekocht tbv grote snoek & karper. nu uitvogelen wat voor reel/lijn etc, hopen/dromen/uitproberen = heerlijk :)

The only difference between men and boys is the price of their toys.

Woen

Dat zijn mooie reels ja.... :)

vliegvisgek

woen witvis met goedkopere hengel ja dan een 4tje maar als je beetje alround wil vissen zou ik een 5je kopen kun je mee op voorn maar ook op forel (kleine karpers)
en qwa leren gooit een 5je prettiger als een 4tje dus ik zou voor een 5 gaan dan wel een shimano ofzo betaal baar en goed om te leren reel en lijn bij
1 van de sponsers scoren shimano vlieghengel kost de kop niet en zijn toch prima hengels waar ik ooit ook mee begon  :D

Gerrit72

En geen geld (goed merk & ziet er degelijk/kwalitatief goed uit).

Voordeel is dan dat je de hengel van je maat (vind ik leuk een gekregen hengel), die mogelijk ook nog eens een oudje/klassieker is, kan gebruiken. Misschien is het niet kwalitatief de beste, maar uiterlijk en gevoelswaarde wegen bij mij altijd mee. Mocht je ermee uit de voeten kunnen dan is het helemaal top!

Om het nog verwarrender te maken zou je de topic 'klassieke hengels, verleden tijd?' kunnen lezen. Dan zie je de verschillende meningen over 'klassiek'.

Je zou de hengel ook duidelijker kunnen fotograferen en alle gegevens ervan kunnen noteren in een nieuw topic 'informatie gevraagd over...' Mogelijk kennen forummers de hengel, al is het nog niet zo dat de reacties dan allemaal helpend zullen zijn (sommigen houden niet van oud/glas/DAM etc). Mogelijk helpt het je wel verder zelf een mening te vormen.

Uiteindelijk moet jij je er goed bij voelen. Jammer dat je niet dichterbij woont, had de hengel graag even bekeken/getest.

Succes!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gerrit72

Quote: shimano vlieghengel kost de kop niet en zijn toch prima hengels

Stond nog een super complete shimanoset op MP voor 150 (krijg je een vest twv 30 euro bij).
Maar weet niet wat je budget is.

Wordt de verwarring nog groter ;D
The only difference between men and boys is the price of their toys.

vliegvisgek

dat oude spul is best leuk voor de sier maar om te leren nee gerrit geloof me dan trap je hem doormidden
je kan beste leren met een gewone degelijke hengel anno 2012 en ook nooit zo,n start set aanschaffen troep
is dat dan kun je beter bij een van de sponsers kijken setje heb je al rond de 150 a 200 euro en dan heb je best goed spul denk ik


en ja jammer dat je zo ver weg woont had je van mij diverse aftma,s kunnen testen van 2 tot 8 heb ik ze