De Niers

Started by jackoss, March 01, 2012, 18:04:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jackoss

Ik heb vorig jaar op het riviertje de niers gevist in noord limburg bij gennep. Toen niks gevangen maar ik wil het toch nog eens gaan proberen. Wie heeft ervaring met deze stek en kan me wat tips geven. Bij voorbaat dank groeten Jack.

goswit

Jack
Dit is een prachtig stukje water , maar van de Duitse grens tot aan de maas zul je heel weinig (niets) vangen. Probeer het is in de maas zelf waar de Niers uitkomt.  In Afferden heb je een mooie vijver , zo af en toe zie ik daar mensen vliegvissen.
Gos de Wit
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

ben

Fijn bedankt Gos, als ik in de buurt ben ga ik het daar ook proberen, trouwens hoe zit het daar met de vergunningen?

jackoss

Bedankt voor de tip Goswit, Ik ga het zeker daar proberen want normaal vis ik alleen maar op forelputten ik wil graag ook eens wat anders gaan doen. groeten Jack.

rover

ik woon in de buurt, maar verder geen ervaring met de niers, maar op welke vissen ben je geïntreseerd om op te vissen, want voor baars en winde weet ik nog een paar zeer goede stekken voor in de zomer.  Ik weet ook niet of je ver van Boxmeer afwoont en anders konden we het een keer gaan proberen

gr erik

goswit

KLaas.
Misschien lees ik jouw stukje verkeerd of heb ik mijn stukje niet duidelijk geschreven . Waar de niers in de Maas uitkomt ,dan de stroomafwaartse kant kan je wel vis vangen als ik mij niet vergis ligt daar de oude loswal ,daar zaten inderdaad vroeger veel mensen te vissen met goed resultaat. Ik heb hier in de regio zo beetje al het water gehad en spreek veel vissers , Niers niks, nogmaals prachtig water.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

jackoss

#6
Hoi Erik ik woon in Oss dus dat is niet zo ver van Boxmeer. Als je een dezer dagen gaat vissen dan wil ik best wel mee. Je kunt me bellen op 06 .......... Ik heb deze maand nog de tijd aan mezelf dus kan ook door de week. Bedankt vast en misschien tot ziens groeten Jack.

rover

ik heb je een pm gestuurd jackoss ;)

Plantje

Ik heb eens even op Google Maps en met Google Streetview gekeken. Het ziet er wel uit als een heeeeel mooi riviertje en erg "vangerig"!

Helaas heb ik ook op Wikipedia kunnen lezen, dat de visstand in de rivier lange tijd door vervuiling enorm verslechterd is geweest. Wel zou de visstand de laatste jaren weer iets of wat bijgetrokken zijn. Maar zoals ik hier begrijp valt het dus nog vies tegen. Jammer is dat!

rover

jammer maar dan kloppen de verhalen toch dat er geen vis zit :(, maar jah genoeg ander vis water om mooi te gaan bevissen he

jackoss

Toen ik er viste waren er mensen in een bootje met stroomnetten aan het "vissen". Een of ander onderzoek. Ze namen de vissen niet mee maar er kwam best wel wat bovendrijven. Er zaten ook twee vissers met de vaste stok te vissen die er  vaker kwamen zoals ze vertelden, maar die vingen op dat  moment ook niks. Toen de stroomboot voorbij kwam gingen ze naar huis, net als ik trouwens. Dus er zit wel wat vis maar ik weet niet hoeveel er hoort te zitten. Als ik in de buurt ben dan ga ik het toch eens proberen vlak bij de maas dan wel. Hoe vis je op winde met de vliegenlat? Die heb ik daar een paar gezien. Groeten Jack. 8)

Franky Boy

Heel vroeger (meer dan 60 jaar geleden) kwam er nog (beek)forel in de Niers voor. Door de ernstige vervuiling van het water vanuit Duitsland (industrie en mijnbouw) zijn de forelpopulatie en alle andere vissoorten uit dit riviertje verdwenen. De paling heeft het nog het langste uitgehouden, maar die is inmiddels - zoals uit zoveel wateren - nu bijna ook geheel verdwenen. De laatste jaren is de waterkwaliteit sterk verbeterd, maar een interessante visstand heeft zich nog niet kunnen ontwikkelen.
Het water zou zich nu lenen voor herintroductie van soorten als beekforel, zeeforel en misschien zelfs vlagzalm. In de Limburgse Maas komen nu al sporadisch vlagzalmen voor, maar die hebben de Niers blijkbaar nog niet ontdekt of vinden het water niet bijzonder aantrekkelijk. En als je lang genoeg wacht, zullen ook zeeforellen de Niers wel ontdekken.

goswit

Rover / Jackoss.

Hele mooie vijver in Haps goed te doen met de fiets. Als ik goed heb begrepen van een bestuurs lid, hebben zij bezoek gehad van vreemde vogels, die de vijver hebben leeg gegeten. Vorig jaar hebben zij nieuwe vis uitgezet .  Mooie plas met veel ruimte voor vliegvissers.. Wel vergunning nodig van de plaatselijke club.

Gos de Wit.
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Hans-oet-remunj

Heb nog nergens een rapport mogen ontdekken waaring melding gemaakt wordt van een significante toename van soorten als kopvoor, serpeling of sneep. Ook in het duitse deel komen die soorten (bv kopvoorn) bij mijn weten slechts in beperkte mate voor  (Svz tm 2010). Wellicht is er nog even tijd nodig...wellicht is er een nog eea niet op nivo.....Bv een morfologisch probleem:   Bedenk dat de duits niers voor een groot deel gekanaliseerd is..... het is niet meer de niers van 1898....

rover

jackoss,
ik wil het best wel een keer samen met je gaan proberen in de niers wie niet waagt wie niet wint hé dus even kijken wanneer jij dat eventueel wil gaan doen ;)

Plantje

Gewoon proberen mannen! Ben benieuwd. Het zou wel mooi zijn als we op dit soort beken en rivieren weer een mooi bestand aan vissen krijgen! En dat hoeft wat mij betreft echt niet per sé zalm te zijn. Kopvoorn, beekforel, regenboogforel, vlagzalm....noem maar op. Er is wellicht ook nog genoeg vis die wat sterker is en al snel wat beter gedijt.

Hans-oet-remunj

Afgaande op duitse info: los van een verdwaalde kopvoorn zou ik me met name richten op snoek, snoekbaars, brasem & co.

rover

we zullen wel eens zien of we wat daar kunnen vangen als we er gaan vissen, elke vis is welkom toch :D

ben

Nou goede vangst gewenst dan maar!!!

Jan Damman

Gistermiddag vanaf de zuivering tot aan de monding/ maas en terug gevist maar niets gevangen, zelfs geen aanbeet, wil dus niet zeggen dat er niets zit kan ook aan mij liggen.
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Troutbuster

Jan,
heb jij een vergunning voor de Niers, en zo ja hoe kom je (ik) eraan??
Ik hoor je

Gr
die andere Jan  ;)
"Petri Heil"


Jan Damman

Hoi Jan,

De Niers zit in de landelijke lijst!
Mvrgr   Jan.

A bad day fishin' beats a good day workin'.

Troutbuster

Mooi!!
eerdaags eens werk van maken dus...
Bedankt Jan

Gr.

Jan
"Petri Heil"


goswit

Beste  Jan.

ZUCHT.   :o       Ik heb het gezegd , weinig tot niets.  Ik ken cano- vaarders die van uit Duitsland de Niers afzakken naar Ottersum en zelden is er een vis te zien .

De laatste keer dat ik er gevist heb is ca 5 jaar geleden ,ik zal het als het wat beter (warmer) wordt ,weer eens proberen . Ik weet nog wel mooie stukken.
Als ik ga zal ik een pm sturen misschien heb je zin om mee te gaan . 

Gos de Wit
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Troutbuster

Beste Gos,
Ik lees een sterk verbeterde waterkwaliteit, dan moet er toch vis de Niers op gaan trekken dit voorjaar, oftwel nu zo'n beetje!!??

Helemaal geen vis lijkt me erg sterk
Begrijp me niet verkeerd, ik trek jou bevindingen niet in twijfel maar ik vind het een beetje tegenstrijdig

Zijn de optrek mogelijkheden geblokkeerd door stuwen oid, wordt er gestgroopt, of houden onze Duitse Oosterburen alles tegen op een of andere manier??

Ik wil graag eens werk maken van de Niers, en er een dagje op uit trekken.

Gr.

Jan
"Petri Heil"