Baskenland

Started by FSCHAMP, February 09, 2019, 21:26:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

FSCHAMP

Hoi allemaal,

ik ben opzoek naar informatie over het vliegvissen in het Baskenland en meer bepaald in de regio op de grens tussen Frankrijk en Spanje.  Ik ben opzoek naar vooral informatie over goede stekken op de volgende rivieren GIPUZKOA, L'IRATI,NIVELLE, RIVIÈRES DE SARE, NIVE DES ALDUDES, ARNEGUY, BEHEROBIE en NAVARRE, allen gelegen in het  Nive river bassin. Ik weet al dat er twee fish association zijn nl. AAPPMA en de APRN.  Nu, misschien is iemand van jullie er al geweest en kan je me meer informatie geven over de verschillende rivieren. Alle info is welkom, daar mijn Frans alles behalve goed is en Spaans ken ik al helemaal niet. Ik heb op de vliegvisbeurs van Charlerloi een gids, die in dat gebied vertoeft, gezien evenals een aantal mooie filmpjes van hem, maar van deze man krijg je natuurlijk alleen maar informatie los als je hem boekt, wat begrijpelijk is, want het is zijn bij job.
Nu, ik kies mijn hele leven lang al (ondertussen al 37 jaar vliegvisser) om bij voorkeur geen gids  te gebruiken, maar alles zelf te doen (DIY is nog steeds het leukste, nl. de reis voorbereiden, de vliegenbinden en dan de kroon op het werk, zelf de mooie vissen vangen), tenzij het me niet lukt om de nodige info te vinden.

Alvast bedankt om dit eens te bekijken
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

MarcelN

Ik denk maar zo, als je er buiten die gids niets over kunt vinden op het net of youtube, dat de mensen niet zo enthousiast erover zijn toch?

FSCHAMP

Marcel, je vindt er wel YouTube filmpjes over, maar geen echte info. Je vindt ook heel wat visgidsen terug, dus het moet toch wel de moeite waard zijn. Allen vragen die lui zo'n 130 euro voor je een halve dag te begeleiden. Nu, ik ben van plan om twee weken te gaan en een 4-tal dagen te vliegvissen. Als ik telkens een halve dag een gids moet nemen, die me waarschijnlijk niet veel zal bij leren, dan ben ik zo'n 520 euro kwijt zonder mijn eigen visvergunningen. Dit vind ik toch wat veel. Verder is het daar niet goedkoop om te logeren nl. tussen de 900 en 3000 euro voor een week in een hotel.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Beertje

#3
pesca con mosca pais vasco GIPUZKOA

Als je deze zoekregel in je adresbalk in typt, dan vindt je een waslijst aan sites. Even een zoeken waar je wat aan hebt. Voor een andere rivier, typ je achter:"VASCO"een andere naam van een rivier in... voila!

Deze is ook wel leuk: https://esperbasque.nl/ kijk bij activiteiten/ vissen.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

wh82

Ik ken baskenland vooral van het surfen. Veel dingen worden gewoon daar in het Baskisch besproken en opgeschreven. Een voor mij vrij onbegrijpelijke taal terwijk ik vrij goed Frans en een beetje Spaans spreek. Dat zou kunnen bijdragen aan minder beschikbare informatie. In het baskisch is forel amuarrain en vissen arrantza, als je daar op googlet vindt je wel iets.

sjoerd

Quote from: FSCHAMP on February 09, 2019, 23:39:25
Marcel, je vindt er wel YouTube filmpjes over, maar geen echte info. Je vindt ook heel wat visgidsen terug, dus het moet toch wel de moeite waard zijn. Allen vragen die lui zo'n 130 euro voor je een halve dag te begeleiden. Nu, ik ben van plan om twee weken te gaan en een 4-tal dagen te vliegvissen. Als ik telkens een halve dag een gids moet nemen, die me waarschijnlijk niet veel zal bij leren, dan ben ik zo'n 520 euro kwijt zonder mijn eigen visvergunningen. Dit vind ik toch wat veel. Verder is het daar niet goedkoop om te logeren nl. tussen de 900 en 3000 euro voor een week in een hotel.

Voor minder geld kun je 2 weken vissen in BC canada. Ging ik echt niet naar Baskenland Gino.  :) :) :)😊😊😊

FSCHAMP

Sjoerd,

als ik alleen was, zou ik direct ginder iets reserveren, maar ja, de vrouw en de dochter willen ook mee.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Woenos

 Ik ga het iets westelijker proberen eind mei. Doe dan 1 dagje gids erbij denk ik. Geen B.C. maar lijkt me toch ook een keer leuk rondom de Picos de Europa te vissen.

JEVDE

Ik ga ook in baskenland zijn over een paar maandjes. Dus volg deze thread.

FSCHAMP

@ JEVDE : op welke rivieren ga je daar vissen? Is het in Frans Baskenland of in Spanje?
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

JEVDE

FSCHAMP:

Ik kom zowel in Spanje als in Frankrijk. Heb nog geen concrete plannen qua rivieren. Het is een langere vakantie met vrouw en kinderen, maar hoop zeker ook te vissen. Heb flink wat tijd, dus ook om te vissen. Maar vind het nog niet makkelijk om uit te vogelen hoe en wat qua vergunningen en dergelijken, zowel in Spanje als in Portugal. Ben zelf ook niet echt van de vliegvisgidsen en meer van DIY.

Woenos

De site(s) van de overheden zijn best onduidelijk, maar er is een site met alle rivier informatie. https://myfishingmaps.com
Hoort ook een app bij maar die krijg ik in Nederland niet aan de praat (ook niet met een Spaans IP adres). Wel in het Spaans maar beter dan de 40 pagina grote pdf's van de overheden. Wat me opvalt is dat er vaak op donderdag niet mag worden gevist.

FSCHAMP

Quote from: Woenos on March 07, 2019, 22:47:12
Wel in het Spaans

Dit is nu net een taal, die ik niet ken en ik zit langs de Franse zijde van het baskenland. Toch bedankt!
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>

Woenos

 ;D
Quote from: FSCHAMP on March 08, 2019, 19:49:00
Dit is nu net een taal, die ik niet ken en ik zit langs de Franse zijde van het baskenland. Toch bedankt!

JEVDE

@FSCHAMP is jouw vakantie (qua vissen) een succes geweest destijds? Ik heb me uiteindelijk op andere plekken gefocust tijdens onze reis, maar nu staan de pyreneen bij ons opnieuw op het programma. Zowel aan de Frans als aan de Spaanse kant. Ik hoop en vermoed dat het aan de Franse kant goed te regelen is, omdat ik het vergunningensysteem daar goed ken en dat tegenwoordig redelijk eenvoudig is, maar voor de Spaande kant krijg ik nog steeds het idee dat het vrijwel onmogelijk is om een vergunning te regelen zonder visgids. Wat waren jouw ervaringen?

FSCHAMP

Ik heb enkel langs de Franse Kant gevist. Nu, ik moet zeggen dat ik niet bijzonder goed gevangen heb. Een aantal kleintjes met de droge vlieg. De parkoers op de rivieren waar je een vergunning voor kunt krijgen, zijn de forellen niet dik gezaaid, als ik het zo mag zeggen. Ik heb stukken rivier gezien waar grote forellen lagen, maar daar kon je dan geen vergunning voor krijgen.  Ik wens je alvast veel succes.
Grts
Gino

Fly fishing surpasses the need to actually catch a fish, it becomes a mindset, a way of live & with time an obsession.
The finest gift U can give to any fisherman is 2 put fish back, and who knows if the fish that you caught isn't some1 else's gift to U.

<0)))>< yours <-> mine ><((((((0>