Onderhoud reel

Started by FrancoisCKX, December 24, 2015, 17:57:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FrancoisCKX

Nu we een paar visvrije dagen hebben, is het tijd om eens naar mn reels te kijken. Eentje loopt niet zo lekker vrij als de andere. Schoonmaken en invetten, denk ik. Maar wat gebruik ik om de reel te vetten? Machineolie? Lagervet van de bouwmarkt? Speciale olie die per liter duurder is dan een single malt van 17 jaar oud? Wat nemen jullie?

Hans uut Zwolle

Na het zorgvuldig schoonmaken gebruik ik graag WD40.
Plakt niet, en is waterafstotend en licht smerend.
Bevalt me prima.
Hans

MarcelN

WD40 vreet juist vet op, vandaar dat het er schoon uitziet ;D
Dat het een dun laagje achterlaat klopt, maar of dat voldoende is ::)

FrancoisCKX


Quote from: MarcelN on December 24, 2015, 18:53:56
WD40 vreet juist vet op, vandaar dat het er schoon uitziet ;D
Dat het een dun laagje achterlaat klopt, maar of dat voldoende is ::)

Maar wat dan wel, als niet WD40?

p.forel

Beetje teflon spray en klaar

Floor

Schoon maken met remmenreiniger en vetten met gewone vaseline.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

wh82

Idd, gewoon vet of teflonspray. WD40 is alleen om vastzittende dingen los te maken (door vuil los te maken).
Engineering 101:
Does it move? No -> Should it? Yes --> WD40
Does it move? Yes -> Should it? No --> Ducttape
:D

MarcelN

Quote from: Floor on December 24, 2015, 21:12:45
Schoon maken met remmenreiniger.
::bravoo:: Ik neem aan dat jij die super reel hebt met Brembo schijfrem incl 8-zuiger/klauw slipsysteem ::KOOL::
Ik hoop dat er verder geen rubbertjes inzitten dan :-X

Floor

Quote from: MarcelN on December 24, 2015, 22:36:36
::bravoo:: Ik neem aan dat jij die super reel hebt met Brembo schijfrem incl 8-zuiger/klauw slipsysteem ::KOOL::
Ik hoop dat er verder geen rubbertjes inzitten dan :-X

Het is meer zo'n model met een trommel systeem en bladveren 😉
Gewoon met beleid; schoon maken, spoelen met warm water, drogen (evt met fohn) en hier en daar een beetje zuurvrije vaseline. In 5 minuten klaar en het werkt al jaren prima!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses...Hit it.

Scaramouche

Quote from: wh82 on December 24, 2015, 21:49:55WD40 is alleen om vastzittende dingen los te maken (door vuil los te maken).

off topic, maar goed om te weten: WD40 is daarom ook heel goed als stickeroplosser of om restjes plakband weg te krijgen.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

sjo

Let the fly be with you....

Gerrit59

Zuurvrije vaseline en naaimachine olie.
WD40:prima spul, maar lost vet juist op en da's de bedoeling nou net niet...

Gerrit

wh82

#12
Als alternatief kun je natuurlijk gewoon zoiets gebruiken.
http://www.muddler.nl/index.php?action=article&aid=1509&group_id=105&lang=NL (edit: sponsors zijn ook wat waard ;) )
Ik weet t, t is natuurlijk totaal tegen de zuinige aard van de gemiddelde vliegvisser in (hoewel 5 hengels met elk minstens 3 lijnen natuurlijk de minimumvereiste is om uberhaupt te mogen starten met vliegvissen), maar t is er wel voor bedoeld..

hannus


wh82

En daar koop je geen single malt voor ;)

hannus


FrancoisCKX

Nou, in zo'n flesje zal op z'n best 50ml zitten. A €4,95 maakt dat voor een fles van 0,75 liter toch €74,25. En dat is in het allerbeste geval, want volgens mij zit er minder in en Hannus verkoopt het niet voor de hoofdprijs. Ik ken beste single malts die ruim onder de €75,- zitten.

goswit

Ik zou reigervet  ( M )  gebruiken ,kost bijna niets
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

MarcelN

#18
Is ook TOP, alleen dan wel van zijn kuiten, da's alom bekend ::agree::

Oeps, was in de war :-[

http://eshop.meijerijzerwaren.nl/data/articles/images/lightbox/big/ooievaarskuitenvet_7916_1.jpg

henkverhaar

Quote from: Hans uut Zwolle on December 24, 2015, 18:18:55
Na het zorgvuldig schoonmaken gebruik ik graag WD40.
Plakt niet, en is waterafstotend en licht smerend.

WD40 is GEEN smeermiddel. Het is bedoeld om 'ijzeren' oppervlakken (koolstofstaal, gereedschapsstaal, etc) te ontroesten en waterafstotend te maken (al is dat effect kortdurend omdat het snel verdampt) - WD staat voor 'water displacement'. Het is ook redelijk te gebruiken als kruipolie. Het bevat geen smerende bestanddelen, althans geen die langer dan een paar minuten blijven zitten (petroleum heeft ook een licht smerend effect, totdat het verdampt is), en geen van die 'smerende' bestanddelen heeft enige drukverdragend karakter; oplosmiddelen zoals petroleum en dus ook WD40 verlagen weliswaar de wrijvingscoefficient als ze zich op het contactoppervlak bevinden, maar worden onder druk snel tot heel snel uit dat contactvlak verdreven. Een goed smeermiddel moet niet alleen de wrijving verlagen, maar ook gedurende lange tijd, en onder druk, beweging, en temperatuurverhoging blijven zitten en blijven werken.

Lagers/contactoppervlakken van vliegenreels worden niet heel heet en staan ook niet onder hele zware druk. Je hebt dus geen hele bijzondere smeervetten nodig. Een lichte olie zou dus voldoende moeten zijn, ware het niet dat die makkelijk wegspoelen, zeker als je reel wel eens in het water verdwijnt. Persoonlijk gebruik ik, als ik mijn reels moet smeren, het teflonvet dat ik vroeger (ik heb mijn fietsen al een tijd niet meer echt onder handen gehad) kocht als lagervet voor bijvoorbeeld race- en mountainbikewiellagers. Dat van Cyclon. Dit bijvoorbeeld: http://www.cyclon.nl/?m1=2&m2=9&m3=13&m4=34&lang_id=1

FrancoisCKX


Quote from: FrancoisCKX on December 27, 2015, 22:37:23
Nou, in zo'n flesje zal op z'n best 50ml zitten. A €4,95 maakt dat voor een fles van 0,75 liter toch €74,25. En dat is in het allerbeste geval, want volgens mij zit er minder in en Hannus verkoopt het niet voor de hoofdprijs. Ik ken beste single malts die ruim onder de €75,- zitten.

Ik heb het even nagekeken en in zo'n flesje zit 1/2 fl.oz, dat is voor jou en mij 15 ml. Dan wordt dat dus voor een fles van 0,75 liter €247,50. Daar koop ik wel 6 flessen single malt voor. En die drink ik dan toch echt liever.

goswit

Gratis voorniks.  Haal het achterwiel van fiets , haal van de as het plaatje af en je hebt gratis kogellagervet.    ;)
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Gerrit59

Quote from: FrancoisCKX on December 28, 2015, 15:49:29
Ik heb het even nagekeken en in zo'n flesje zit 1/2 fl.oz, dat is voor jou en mij 15 ml. Dan wordt dat dus voor een fles van 0,75 liter €247,50. Daar koop ik wel 6 flessen single malt voor. En die drink ik dan toch echt liever.

Gerrit59

Quote from: FrancoisCKX on December 28, 2015, 15:49:29
Ik heb het even nagekeken en in zo'n flesje zit 1/2 fl.oz, dat is voor jou en mij 15 ml. Dan wordt dat dus voor een fles van 0,75 liter €247,50. Daar koop ik wel 6 flessen single malt voor. En die drink ik dan toch echt liever.

Dat ging even te snel....
Drank maakt meer kapot dan dat flesje goed kan maken :) :) :)

Gerrit

FrancoisCKX

Allemaal grootspraak hoor Gerrit, ik drink weinig, die zes flessen single malt zou ik de rest van m'n leven mee doen en ik wil (gezond en wel) 88 worden. Ken je nachaan...