startset waar ik plezier aan blijf houden

Started by Micha, April 11, 2017, 10:24:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Micha

Hallo allemaal, ik lees me helemaal gek op het forum. Maar heb toch een vraag
Eind april ga ik werplessen volgen, en wil als het me bevalt een leuke beginnersset gaan kopen, maar beginnersset is eigenlijk niet het juiste woord.
Het liefst koop ik natuurlijk een setje waar ik later ook nog mee vooruit kan.
Waar ik zo'n beetje achter ben is een het beste voor een beginner een 9ft #5.
Ik woon in Gouda, niet zo ver van de Ruigenhoek maar.. kan ik met die hengel daar ook leuk uit de voeten?
In de toekomst wil ik wellicht wat zwaarder voor snoek en zeebaars #7/8 en lichter voor in de polder #3?
Ook zal er wellicht nog een keer naar Duitsland worden gereden en we gaan altijd 1x per jaar op vakantie naar Kroatië, dus de Gacka of Soca, Sava etc. in Slovenië zijn dan ook bereikbaar.
Als ik die #5 nog goed kan gebruiken op vijvers en/of buitenland,dan overweeg ik meteen wel een betere hengel, anders wellicht een goedkopere om alleen het werpen onder de knie te krijgen..

iMarco

Hoi Micha,

Ik voorzie dat je met een #5 een goede keuze maakt. Niet alleen om mee te beginnen maar ook later nog te pakken op bijvoorbeeld de Ruigenhoek.

Succes
Marco


Instagram: imarco76
Sent from Tapatalk

wh82

Met een #5 kun je prima terecht op de ruigenhoek. Niet eens zo gek om daar te beginnen. Bij sommige winkels krijg je bij de aankoop van een hengel de werples cadeau. Zeker in het geval van een eerste hengel zou ik aankoop en test in een fysieke winkel aanraden.
Voorbeeld: De nummer 1 #5 van de YellowStoneAngler shootout is wellicht helemaal niet de juiste hengel voor jou (De winnaars zijn vrij strakke kannonnen en overigens ook nog eens nogal prijzig).


Micha

#3
Bedankt voor de reacties.

Sowieso koop ik nooit hengels of molens/reel via internet.. wil altijd even de feeling voelen zeg maar.
Maar, goed om te horen dat die #5 niet in de schuur hoeft als ik het een beetje onder de knie heb.
Is die #5 ook nog wat voor in het buitenland?

zal de volgende beginnersvraag ook even in mijn topic houden. (om vervuiling te voorkomen.)
Maar ik begrijp dus dat bij een #5 hengel hoort een #5 reel. maar op sommige reels staat weer 5/6 of zelfs 4/5/6 en soms ook op de hengels bv. 4/5..
Hoe zit dat dan? Hoe moet je het dan zien of iets bij elkaar past of het beste is...

Scaramouche

Quote from: Micha on April 12, 2017, 10:48:54Is die #5 ook nog wat voor in het buitenland?

ja, prima geschikt voor soorten als forel, vlagzalm, kopvoorn. En alles wat kleiner is natuurlijk

Quote
Maar ik begrijp dus dat bij een #5 hengel hoort een #5 reel. maar op sommige reels staat weer 5/6 of zelfs 4/5/6 en soms ook op de hengels bv. 4/5..
Hoe zit dat dan? Hoe moet je het dan zien of iets bij elkaar past of het beste is...

Het is niet heel zwartwit. Bij een #5 hengel hoort een passende reel waar je pakkembeet 50-100 meter backing en de volledige lijn op kunt spoelen, en die een goede balans oplevert qua gewicht. 50 meter is in de praktijk al meer dan genoeg, tenzij je een keer in een Noorse rivier per ongeluk een dikke zalm haakt op je vijfje  :)
Op een #10 reel kun je natuurlijk alles spoelen wat daar onder ligt qua aftma maar dan heb je een veel te zware reel voor een #5 hengel, dat vist gewoon niet lekker.
Wat op een reel model staat aangegeven is een goede richtlijn dat het wel zal passen op een hengel van die klasse maar je kunt daar soms best van afwijken; ik heb een #7 reel op mijn #9 snoekhengel en dat past prima (vrij dunne zinkende lijn en niet al te veel backing). Je zult ook verschillen zien in spoelgrootte: je hebt zogenaamde LA / Large Arbor reels die qua diameter groot uitvallen maar qua gewicht heel goed bij een lichte hengel passen. Dat levert je dan een voordeel(tje) op bij het snel opspoelen van je lijn: grote diameter spoelt sneller.
Liever 1 vis aan de haak, dan de lucht van 10

Micha

Quote from: Scaramouche on April 12, 2017, 11:40:20
ja, prima geschikt voor soorten als forel, vlagzalm, kopvoorn. En alles wat kleiner is natuurlijk

Het is niet heel zwartwit. Bij een #5 hengel hoort een passende reel waar je pakkembeet 50-100 meter backing en de volledige lijn op kunt spoelen, en die een goede balans oplevert qua gewicht. 50 meter is in de praktijk al meer dan genoeg, tenzij je een keer in een Noorse rivier per ongeluk een dikke zalm haakt op je vijfje  :)
Op een #10 reel kun je natuurlijk alles spoelen wat daar onder ligt qua aftma maar dan heb je een veel te zware reel voor een #5 hengel, dat vist gewoon niet lekker.
Wat op een reel model staat aangegeven is een goede richtlijn dat het wel zal passen op een hengel van die klasse maar je kunt daar soms best van afwijken; ik heb een #7 reel op mijn #9 snoekhengel en dat past prima (vrij dunne zinkende lijn en niet al te veel backing). Je zult ook verschillen zien in spoelgrootte: je hebt zogenaamde LA / Large Arbor reels die qua diameter groot uitvallen maar qua gewicht heel goed bij een lichte hengel passen. Dat levert je dan een voordeel(tje) op bij het snel opspoelen van je lijn: grote diameter spoelt sneller.

bedankt voor de opheldering. Moet het niet te zwart wit zien dus. En vooral het grote plaatje bekijken.

wh82

Let wel op met de reel, sommige lijnen zijn dikker en long belly of DT lijnen nemen extra ruimte in. Veel extra ruimte.

paul de bruijn

Gewoon wat hengels testen bij een goede vliegviswinkel,dan bedoel ik een winkel waar je kunt/mag proefgooien,zij kunnen je ook tips geven over hengel en techniek.Het is net wat  WH 82 zegt,snelle hengels kunnen goed zijn,maar voor de beginner wat minder vergevinggezind als het om werpen gaat.
Als tip zou je de laatste uitgave van de nederlandse vliegvisser eens moeten lezen,daar staat een erg leuk artikel in over hengels en bijbehorende lijnen/gewichten.
En onthou dat de meeste vis meestal op een metertje of 20 maximaal wordt gevangen en korter bij.
Afstanden gaan pas een beetje op zee tellen.
En bij de aanschaf voor een lijn proberen het gewicht te achterhalen,nogal belangrijk voor de hengel namelijk.Ik weet t,je hebt enorm veel lijnen en prijklassen daar in.Ik zou persoonlijk voor een wat betere lijn gaan,bij een beetje onderhoud gaan die dan ook jaren mee,uitgezonderd als je er lekker op gaat staan of tussen de stenen/mossels zit :).Zout water vraagt wat meer van je materiaal,als je budget het toe laat een hengel en reel nemen die zoutwater afgebouwd zijn.En anders heel erg goed spoelen.Sowieso een aanrader,ook voor je lijn.
Succes met je aankoop,en je bent verzekerd van een hoop lol als je eens met dat 5je op de makreel of fint gaat vissen,niks leuker dan dat!

wh82

Mee eens m.b.t afstand, één kleine kanttekening: In Nederland waait het vaak. Als je een erg softe 5 scoort dan is wind snel erg vervelend.

paul de bruijn

Klopt WH82,vandaar dat ik op zee minimaal met een #6 vis,GT4 Seatrout.Maar een wat zachtere hengel is meer vergevinggezind en daarom wat makkelijker om te beginnen.
Stel dat Micha het vliegvissen leuk gaat vinden,dan is ie nog wel ff aan de beurt :)

Micha

Quote from: paul de bruijn on April 12, 2017, 14:04:20
Stel dat Micha het vliegvissen leuk gaat vinden,dan is ie nog wel ff aan de beurt :)

En die kans is heel groot ;)
Mijn vrouw voelt de bui al hangen..

Bedankt voor alle tips zover!

Micha

#11
Ja hoor, de eerste les is in de boeken. Gisterenavond even les gekregen bij de GHV. Superleuk! Had de mazzel dat ik op vakantie was met hun jaarlijkse werpcursus maar nu mocht ik dus langskomen op de clubavond om even de beginselen uitgelegd te krijgen. Volgende week ga ik weer, leuke en gezellige club.
Maar eens serieus gaan kijken naar een leuk setje.. en dan maar oefenen, oefenen en nog eens oefenen.


edit: kom deze set tegen: https://www.amfishingtackle.nl/vliegvishengels/am-kupa--5---9-ft-combi-set
Iemand ervaring ermee of kan er meer over vertellen?

John

Zou gewoon ff contact op nemen met A&M. Ze geven met plezier antwoord op al je vragen.

Groet,

John

Micha

Nou, het is wat anders geworden. Namelijk een Greys gr10 9ft #5 en een Greys gx300.
Toch maar via internet besteld hoewel ik dat dus liever niet doe, maar ik weet als absolute beginner toch niet waar ik op moet letten. Maar de aanbieding was te mooi.
Enkel heb ik nu alleen nog maar de hengel en reel, dus nu nog even de rest ergens vandaan halen.