Waarom breken mijn pheasant tails zodra ik ze ga wikkelen

Started by Roel, May 13, 2015, 20:48:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roel

Ik ben bezig om wat F-flies te binden en op zich ben ik zeer tevreden over het resultaat, MAAR het lukt me ng steeds niet om in 1x de pheasant tail te wikkelen. Ze breken of direct al bij de eerste winding of in ieder geval binnen 3 wilkelingen. Ik heb per vlieg minimaal 2 pogingen nodig, dus ik doe blijkbaar iets fout.

Tips zijn welkom!

Roel

Chaisedieu

Ik ken het probleem niet met fazantenstaart. Wel met pauwen quills. Bij de quills maak ik ze vochtig met wat speeksel en na een minuutje is de kans op breuk een stuk minder. Mischien heb je er wat aan. Cheers, Marten

Koen


Roel


wouter veuger

Volgens mij komt aan een f fly geen fazant te pas,dus ga er ook maar even vanuit dat Je pauwenfibers bedoeld?

Wat je het beste kan doen is voordat je de pauwenherls inbind alvast het breekbare gedeelte afbreken,zo ongeveer de eerste 4 cm vanaf de dunne kant gezien,dan kan het immers niet meer breken bij het wikkelen.

Deze tip kreeg ik eens van Henk huizing (inderk) meen ik,werkt prima!

Roel


Sieger

Ik heb er eerlijk gezegd nooit problemen mee. Ik gebruik deze methode ook, maar dan om de body van de pheasanttail te wikkelen.
Ik bind de stijve stukken in. De punten in de hackle plier en voor ik wikkel, draai ik de fibers een paar keer. Heb de indruk dat het dan iets sterker is.

Misschien helpt dat?


Sieger

HappyFisherman

Enige dat ik me kan bedenken is dat je ze te dicht naar de tip toe in bindt en je de fibers te dun hebt met wikkelen (daarom breken ze ook bij de 1e of 2e wikkeling).

Om te kijken of het niet aan de fibers zelf ligt pak je er 1 bij de stam en trekt deze tussen duim en wijsvinger van je andere hand naar de tip. Vingers redelijk strak aanknijpen en als de fiber snel breekt heb je dus prutveren ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

JB

Of op de originele wijze binden, kan alleen nog je binddraad breken ;)
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Sieger

In de originel Sawyer Peasanttail zit geen binddraad...  ;)

(alleen koperdraad)

https://www.youtube.com/watch?v=416Os9V84n8


Sieger

JB

Quote from: Sieger on May 14, 2015, 00:45:46
In de originel Sawyer Peasanttail zit geen binddraad

Klopt helemaal Sieger, maar hier ging het toch om het binden van de F-fly :D
Een dag niet gevist is een dag zonder ergenis (vlieg aan de bodem, vlieg in een boom, vis verspeelt en mijn favoriet NIETS GEVANGEN)

Sieger

 :D Ja klopt, dacht dat je op mijn post reageerde...


Sieger

Roel

@Happyfisherman: jij gaat door voor de koelkast!

Ik had ze inderdaad helemaal aan de tip ingebonden en begon dus met wikkelen op een paar mm van de tip. Heb nu een paar mm door laten steken bij het inbinden en nu gaat het prima!

Simpel......

bedankt!

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...