Waal en Maas

Started by volschubeke, February 08, 2012, 20:58:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

volschubeke

hey mensen,

Ik heb voor volgend jaar een nieuw doel gesteld. het vliegvissen eens serieus op te pakken. dit wil ik doen door op de grotere rivieren te streameren op baars en winde.
Voor het vissen wil ik een nieuwe zinklijn/intermediate aanschaffen. ik heb nog een drijvende lijn dus het is een aanvulling. waar moet ik op letten en hoe wordt de zink snelheid weergegeven? wat raden jullie aan?

met vriendelijke groet,
Marco


christianvt

Quote from: volschubeke on February 08, 2012, 20:58:11
hey mensen,

Ik heb voor volgend jaar een nieuw doel gesteld. het vliegvissen eens serieus op te pakken. dit wil ik doen door op de grotere rivieren te streameren op baars en winde.
Voor het vissen wil ik een nieuwe zinklijn/intermediate aanschaffen. ik heb nog een drijvende lijn dus het is een aanvulling. waar moet ik op letten en hoe wordt de zink snelheid weergegeven? wat raden jullie aan?

met vriendelijke groet,
Marco

Hoi Marco,

Mooi werk hoor! Streameren op de rivier! Vergeet ook de snoekbaars niet ::green::

Zelf gebruik ik een goedkoop zinklijntje uit een webshop. Voor mij voldoet dit prima, maar iedereen heeft zo zijn eigen wensen aan de lijn.
De zinksnelheid wordt aangegeven in IPS (inch per second)

Hoop dat je zo al een beetje geholpen bent.

siempie

moet je voor dit werk een zinklijn hebben??? of is het gewoon zo dat als je een drijvende lijn hebt dat je langer moet wachten voordat je vlieg op de gewenste diepte is?

Bert J.

Ik gebruik voor de baars ook zo'n goedkoop zinklijntje. Werpt prima.
Met een drijvende lijn duurt het te lang voor je vlieg op diepte is. Kost te veel vistijd.
The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Plantje

Quote from: siempie on February 08, 2012, 23:16:08
moet je voor dit werk een zinklijn hebben??? of is het gewoon zo dat als je een drijvende lijn hebt dat je langer moet wachten voordat je vlieg op de gewenste diepte is?
Dat heb ik ook eerst geprobeerd... Maar dat schiet echt niet op!

Je gooit je lijn dan wat verder stroomopwaarts in de hoop je streamer meer tijd te geven te zinken. Daardoor gooi je minder ver van de kant (dat is al minder fijn). Om vervolgens tot de conclusie te komen, dat je hele lijn al voorbijgedreven is voordat de boel een beetje begint te zinken. Het diepste punt dat je bereikt is dan zo'n beetje de stenen die op 30 cm onder water net voor je voeten liggen...en die je vervolgens ook nog haakt :(
Als je een EP streamer hebt baal je helemaal: begon dat ding net een beetje te zinken....na twee keer werpen is ie weer droog! ;)

rover

Hey, ik vliegvis zelf ook nog niet zolang maar mijn "ervaringen" op de maas zijn dat de baarzen toch vaak (in de zomer) zeer dicht tegen de kant aan het jagen, en zeer dicht onder het oppervlak (soms met de ruggen boven water achter je vlieg aan). dan voldoet een drijvende lijn prima, maar als je dan ook meer de snoekbaars kant op wil gaan dan zul je waarschijnlijk wel een zinkende lijn moeten gebruiken  ;)

siempie

maar, waarom zou men dan ooit een drijvende lijn gebruiken? Enigste voorbeeld wat ik me kan bedenken is met een droge vlieg. Maar verder is het dan toch veel handiger om een zink lijn te gebruiken?

rover

dat klopt ook :P, maar ik kreeg hem bij mijn vlieg hengel. en ik moet nog even kijken voor een nieuwe lijn, maar hij kan wel gewoon met een drijvende lijn op baars dat is geen probleem. ;)

siempie

oke, waarom zit er dan meestal standaard bij een beginners setje een drijvende lijn bij de hengel?

Nootjez

 een zinkende streamer kan je toch ook perfect aan een drijvende lijn gebruiken. Als je niet dieper dan 2 meter moet gaan kan het perfect met drijvende lijn.

Met een zinkend leadertje ervoor geraak je zelfs nog dieper

siempie

das ook wel weer waar.
maar dan over een zink lijn he. waarom heb je daar verschillende in? Je kunt toch altijd met het strippen bepalen hoe diep je ongeveer vist? waarom moet de ene lijn dan sneller zinken dan de andere? heeft dit ook weer te maken dat als je een langzaam zinkende lijn hebt en je 20 mtr diep moet dat je dan langer moet wachten dan een snelle zinklijn?

Nootjez

Daar sla je de nagel op de kop

siempie

zo af en toe ben ik wel slim ;) . maar dan is de vraag, waarom kiest men voor een langzame zinklijn in plaats van een snelle zinklijn.

Ik als leek zou zeggen haal de snelste zink lijn en je kan alle dieptes "snel" bevissen...... inplaats van 5 verschillende type lijnen bij je te sjouwen.

volschubeke

Quote from: siempie on February 09, 2012, 18:32:30
zo af en toe ben ik wel slim ;) . maar dan is de vraag, waarom kiest men voor een langzame zinklijn in plaats van een snelle zinklijn.

Ik als leek zou zeggen haal de snelste zink lijn en je kan alle dieptes "snel" bevissen...... inplaats van 5 verschillende type lijnen bij je te sjouwen.

siempie je zegt het zelf al alleen omgekeerd. omdat je op een bepaalde diepte langzaam wilt vissen. sneller is niet altijd beter.

Quote from: christianvt on February 08, 2012, 21:12:50
Hoi Marco,

Mooi werk hoor! Streameren op de rivier! Vergeet ook de snoekbaars niet ::green::

Zelf gebruik ik een goedkoop zinklijntje uit een webshop. Voor mij voldoet dit prima, maar iedereen heeft zo zijn eigen wensen aan de lijn.
De zinksnelheid wordt aangegeven in IPS (inch per second)

Hoop dat je zo al een beetje geholpen bent.

snoekbaars op een vlieg heb ik nog nooit gehoord. zijn hier speciale technieken of vliegen voor? ik verwacht wel regelmatig een grondel te vangen vooral op mijn "gesloten tijd streamers".
Ik ga er vanuit dat de zinksnelheid wordt weergegeven in een zinksnelheid die behaald word als de lijn stil op het water ligt. met stroming en dergelijke kan ik dus beter een hogere zinksnelheid kiezen. zo rond de 12 tot 15 inch per seconde??

Koen

staat het als er goed is op. 12 tot 15 is wel wat veel volgens mij.

christianvt

Quote from: volschubeke on February 09, 2012, 19:37:15
siempie je zegt het zelf al alleen omgekeerd. omdat je op een bepaalde diepte langzaam wilt vissen. sneller is niet altijd beter.

snoekbaars op een vlieg heb ik nog nooit gehoord. zijn hier speciale technieken of vliegen voor?

Niks bijzonders hoor! in de zomer als het water warmer is komt de snoekbaars wat meer richting de kant/ondieptes om daar op jonge vis te jagen. Vooral 's avonds zijn ze dan te vangen met een  zinklijntje en bijvoorbeeld een clouser minnow.


(plaatje van internet)

Erg simpel maar effectief streamertje afkomstig uit de zoutwatervisserij.

volschubeke

okee dit is dus gewoon een haak met een gewicht en bucktail. simpel maar effectief lijkt ie wel. nog tips over de zinksnelheid van de lijn?

rover

en als je op baars wil vissen is het niet moeilijk in de zomer, meestal zitten ze dan boven in het water te jagen dus voldoe je ook met een drijvende lijn en een klein vliegje werkt daar ook vaak nog wel bij ;), ik gebruik zelf niet eens altijd streamers voor op baars maar ook gewoon hele kleine natte vliegjes die ik dan snel binnen strip en vaak volgt er dan snel een aanbeet van een leuke baars of winde.

christianvt

#18
Quote from: volschubeke on February 09, 2012, 20:36:51
okee dit is dus gewoon een haak met een gewicht en bucktail. simpel maar effectief lijkt ie wel. nog tips over de zinksnelheid van de lijn?

Inderdaad! Het gewicht zijn dumbell eyes, wat bucktail en wat crystal flash. Mijn zinklijntje is 12 cm/s, werkt prima voor mij!


Rene V.

Bij een beginnersset zit een drijvende lijn omdat dat een basislijn is.Met een drijvende lijn leer je werpen,als dit goed gaat kan je later een lijn naar keuze bijkopen.Ik zou op de visstek eerst eens kijken wat ongeveer de waterdiepte is,zijn er obstakels onder water,dit kan je ontdekken bij een lage waterstand in de winter mits het water vloeibaar is.Snoekbaars ligt vaak bij en naast obstakels zoals meerpalen.Deze meerpalen verstoren de stroming wat weer vis aantrekt,op deze palen groeien ook vaak eendemossels die de vervelende eigenschap hebben om vliegenlijnen te eten cq slopen weet dus waar je aan begint met snel zinkende lijnen.Zinklijnen met een intermediate  volglijn liggen op de bodem,er hoeft maar een steen met schelpen te liggen en je lijn is kapot.Ik zou als 2e lijn een intermediate kopen met een drijvende volglijn,je kan deze beter leiden dan een zinker en met een loodkopje op je vlieg werpt het ook beter.Wil je op 20 meter diep vissen zou ik met shads gaan vissen,werp hengel dus.

Groet Rene V.


j.klopper

Quote from: christianvt on February 09, 2012, 20:43:36
Inderdaad! Het gewicht zijn dumbell eyes, wat bucktail en wat crystal flash. Mijn zinklijntje is 12 m/s, werkt prima voor mij!
12 cm per seconde bedoel je natuurlijk.

christianvt

Quote from: j.klopper on February 09, 2012, 21:16:47
12 cm per seconde bedoel je natuurlijk.

Uiteraard!! :P Typfoutje!

volschubeke

ik was net bij de viswinkel maar die kon me niet helpen aan en #5 zinklijntje. welke webshop raden jullie aan?

Hilco

Telkens als je inlogged op dit forum zie je rechts boven het logo van een sponsor. 

Bij hen kan je pima terecht!!

volschubeke

http://www.pro-flyshop.com/products/airflo-sixth-sense-sinking

ik heb deze lijn uitgezocht maar hoe snel zinkt zo'n di3, 5, of 7?

alvast bedankt, marco