Woonwijk stekken

Started by Gerrit72, June 08, 2013, 21:45:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72


Lange tijd moest ik er niets van hebben, die vijvers in nieuwbouwwijken. Ik vond het zelfs wat minderwaardig  :-[ . Nu met 4 koters en een drukke baan, moet ik hier toch van terugkomen. Mijn visserij bestaat meestal uit een (half) uurtje tussen de bedrijven door. Ik ben nu dus erg blij met die vijvers.



Zodra er een moment is,  grijp ik een opgetuigde hengel uit de garage en kan ik binnen een minuut gaan zwiepen, zodat ik mn moment maximaal kan benutten. Ik zou uiteraard ook liever in de natuur staan, aan een mooie rivier, maar de keren dat ik een hele middag tot mn beschikking heb zijn schaars (wel geniet ik er daardoor wel meer dan ooit van). Ik vermaak me prima aan die vijvers en duidelijk mag zijn dat het beter is dan niet vissen.

Twee vijvers met een redelijke snoekstand lachten me al  een tijdje toe. Ik heb inmiddels ervaren dat vele woonwijkvijvers goed snoek bevatten en dat er ondanks dat er veel gevist wordt, toch goed te vangen valt. Vorige week deed ik een korte poging. Na worp 4 zag ik direct na het landen van de streamer daar een beste kolk. Na twee lange halen aan de lijn bleek de snoek goed te hangen. Het werd een mooi gevecht in het oppervlak.

Vandaag had ik een half uurtje, dus snel op de fiets. Er stonden 3 jongens bij 'mijn' vijver, die nog niets gevangen hadden (visten met plug). Ik ben een stukje verder gefietst en ben snel begonnen met vissen . Een maats snoekje wist tot drie keer toe mijn streamer vlak onder de kant te missen, een mooi gezicht. Ik ben maar verder gelopen, ik had hem goed gezien en ervan genoten. De vis haken had voor mij geen meerwaarde meer.

Tien meter verder vervolgde ik mijn visserij. Hier greep een snoek mijn streamer direct na eerste strip. De snoek vloog hierdoor met open bek door het oppervlakte, weer genieten! De drie jongens kwamen kijken. Ze waren erg jong, bleken geen vergunning te hebben en ook niet echt ervaring te hebben met het behandelen van een snoek .



Aangezien de streamer goed vast zat en ik de snoek niet kon laten losschudden, moest ik hem dus even landen. Hierbij kon ik de mannen mooi wat bijpraten over wat wel en niet handig is (en kon 1 van hen direct even wat plaatjes schieten).



Altijd feest met de 'feeststreamer'
The only difference between men and boys is the price of their toys.

John

Mooie plaatjes Gerrit!!

wouter veuger

mooie vis weer gerrit! goed bezig ::agree::

Nol1978

Mooie vis Gerrit.

Maar mss nog mooier, lekker even een lijntje nat gemaakt en gelijk ook even de jeugd geschoold. ::goodjob::

Gerrit72


Nol, dat laatste vind ik erg belangrijk. Door diverse bedrijven (zelfs Aldi en Lidl) worden voor een prikkie hengels aangeboden, vaak met een kistje benodigdheden. Velen gaan zonder enige kennis op pad, plug (met of zonder staallijn) eraan en gaan. Met een reële kans om een snoek te vangen, maar zonder enige kennis (of materiaal) om het beest te onthaken.

Begrijp me goed, ik zie de jeugd (in dit beeldscherm tijdperk) graag aan de waterkant. Ik vind het alleen belangrijk dat ze weten hoe ze goed met hun vangst moeten omgaan. Daarom neem ik graag jeugd mee, om ze dat bij te brengen.
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Nol1978

Helemaal mee eens Gerrit,

De jeugd leren hoe om te gaan met een vis, en het daarbij horende verantwoord vissen is een taak die ons allen
is toe bedeelt.

Helaas lees en zie ik maar al te vaak dat vragende jeugd als vervelend ervaren word, mijn mening ben blij dat er intresse getoond word en neem even de tijd het een en ander uit te leggen c.q voor te doen en er loopt binnenkort mss weer een verantwoord sportvisser rond.

Dus petje af voor je.

Krijn

Good job Gerrit. Mooie foto's ook.

vliegvisserdorian

Mooie fotos  ::top::

::spam01:: ::offtopic::Ik werd vanochtend wakker gebeld door mn neefje of ik mee ging vissen, vooruit dan maar dan maar eventjes 1,5 uurtje vissen voor mn huis met de spinhengel   ::sjorrie:::-[ uiteindelijk heeft hij een snoek van 80cm gevangen een heb ik er eentje gelost. Als we verder weg waren gaan vissen was dit zeker niet gelukt :P

ps khad graag met de vliegenhengel gevist maar die zware streamers wegzetten met mn #5/6 is ook niet alles... (het staat trouwens wel op de planning om binnenkort een bezemsteel voor het snoeken en karperen aan te schaffen)

Gerrit72


Dorian, dat is het voordeel van een Feeststreamer

Als je iets minder fibers inbindt tussen de glitterstrips en de streamer dus slanker houdt, dan is hij prima weg te zetten met een 5 of 6.
De streamer die de snoek nu in de bek heeft is mijn kleinste variant en goed te gooien met een 5#.
Ondanks dat er weinig materiaal in zit waaieren de glitterstrips mooi uit en lijkt het onder water op een grote prooi. Een korte strip trekt de strips samen en geeft een mooie pulserende beweging. Ik ben helemaal weg van deze streamer (en de snoeken ook  ;D).

Ondanks dat gooien met een 5# prima lukt, is het niet altijd aan te bevelen. Klein water kan ook grote snoek bevatten en zeker nu het warmer wordt, houd je de dril liever kort (zodra het nog warmer wordt laat ik vriend snoek met rust tot de herfst). Een 7# is een mooi gemiddelde voor snoek (een bezemsteel is echt niet nodig).

Al met al zat je toch aardig on-topic  :)
The only difference between men and boys is the price of their toys.

chris33

Erg mooie platen Gerrit. Motivatie voor een ieder om lekker te gaan vissen, ook op zulke plekken. Helaas in Nunspeet en omstreken is er geen viswater om dat te doen. Dus dan ben ik aan mijn lot over gelaten om de haven of polder in te gaan. Voor mij waait het nog te hard om sinds een tijd mijn lat met Wooly Buggers te testen. Heb ze nog niet nat gehad, zegmaar :D!

Super gaaf zo'n snoek. Half uur vissen en een snoek, dat is beter dan wij vandaag. 6,5 uur vissen, en een vals gehaakte brasem op een jerkbaitje. Althans mijn vismaat.

Ciao

Plantje

Ik vind dat je met EP fibers ook prima hele lichte streamers kunt maken.

Het vissen in woonwijken vind ik ook prima. Gisteren ben ik zelf er nog even op uit geweest. Ik ging voor baars, maar zag op een gegeven moment een mooi snoekje staan. Leader met staaldraadje eraan, EP streamer eraan en voor de neus houden. Hij was wel geïnteresseerd, maar ik kon hem nét niet genoeg prikkelen! En toen was ie weg :(

De baarzen zag ik regelmatig achter een discostreamertje aan zwemmen, maar net op het laatste moment weer omdraaien. Toen ik een baarsje van een centimeter of 7-8 uiteindelijk toch heb kunnen vangen was de dag alsnog compleet.

Het "opvoeden" van de jeugd is belangrijk. Ja, ze moeten lekker naar buiten, maar het leren vissen is minstens zo belangrijk! Dat leer je niet van internet!

Huib

leuk verhaal leuke fotos en leuke hengel ;-) woonwijkvissen kan heel leuk zijn, ook op voorntjes, af en toe zijn er ook grotere vissen te vinden. helaas komen er ook wel eens aalscholvers bij mij in de buurt die laten zien dat afgesloten water best fragiel kan zijn....

Gerrit72


Dat is ook hier het probleem. Eind vorig jaar hebben een aantal aalscholvers behoorlijk huisgehouden.
Dit jaar heb ik nog geen enkele grote ruisvoorn gevangen of gezien.
Ook ving ik verleden jaar veel snoekjes van het formaat 'makreel', maar ook die heb ik nog niet gezien.
Ra..ra.., met dank aan de zwarte dood  ::grrr::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Rene V.

Hallo Gerrit,

Vaak als de vangsten slecht zijn en ik zie die aalscholvers denk ik ook pokkebeesten.Dan een of twee weken later als er dagen zijn van 5 a 6 snoeken met enkele 80 ers denk ik nooit aan die pokkebeesten ;).Eigenlijk denk ik nu,zoeken en varieeren in streamers en viswijze.

Groet Rene V.

Gerrit72



Rene, ik weet het...het zijn vermoedens...zeker weten doe je het nooit.
De grotere snoeken vang ik nog wel, maar juist de kleintjes, waar er veel van zaten
(30-40 cm), juist die zie ik niet meer (net als de grotere ruisvoorns :().
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Linxis

Inderdaad mooie snoek !

Velen vergeten dat de jeugd die nu wat aan je komt vragen, de mogelijke beleidsmakers van de toekomst zijn!
Vandaar dat ik ook niet begrijp dat er vaak negatief gereageerd wordt als er interesse wordt getoond.

Hier in monnickendam al een aantal keer wezen snoeken, maar behalve 1 misser is het hier tot op heden zeer mager.