missen met de droge vlieg.

Started by maurice, June 04, 2012, 23:41:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maurice

na een gesprek met een mede vliegvisser die het zelfde probleem had als ik,
kwam men met de tip van rustiger aanslaan.
waarscheinlijk sloegen we aan als of we met de nimpf aan het vissen waren.
te hart dus.

klopt dat?
is het zo dat je met de droge vlieg rustiger aanslaan moet?
bij de vis waar ik normaal op vis heb ik geen probleem alleen met de forel.
deze blijft niet hangen maar lost vroeg tijdig of haakt helemaal niet.

moet ik nu rustiger aanslaan of langer wachten?
denk ook wel dat de gretigheid en de wens van een vis een belangrijke rol speelt, maar laat maar horen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

ben

Eennentwintig tweeentwintig en dan slaan, dus rustig, moet je wel een punt aan je haak hebben, zo misste ik dit weekend minimaal 4 X in Baggel!!!!

Hilco

Mijn ervaring is direct slaan is hangen  .....................

maar dat geld dan voor kleine voorns alvers en windes

maar vaak genoeg haken ze zich zelf.............kan te maken hebben met het feit dat ik bijna altijd direct contact heb met de vlieg door de strakke lijn ( geen slag) geen reel he..........

forel heb ik (nog) geen ervaring mee......

Sieger

Inderdaad net ff iets langer wachten en bijvoorkeur strip-strike... zo doe ik het tenminste...

Tot mijn verbazing waren we vorig jaar op forel aan het vissen en knipte de gids de onderkant van de hackle weg.... Ik doe dat nu ook regelmatig... De vlieg ligt in de juiste 'houding' op het water en je heb de haakbocht openliggen.... Geen idee of het verschil maakt... maar het werkt voor mij wel...

Overigens waren we 1 1/2 week geleden in Ierland op een meer aan het vissen en daar waren we telkens te laat met aanslaan.... Driftende boot, harde wind. lange lijn en toch slack... dan wordt de timing extra lastig... Na 6 missers (echt grote vis....  :-[ ) maar overgestapt op natte vliegen... ging beter....


Sieger

harlin

Met de droge vlieg heb ik niet zoveel ervaring, maar heb ze zo wel gevangen.
Met name winde, in dat heldere water hier zie je ze al aankomen.
Je ziet dat bekje open gaan, de vlieg wordt rustig gepakt, gaat de leader wat naar beneden dan sla ik aan,
man wat is dat mooi om te zien.  ;D

Wat ik ervaar op het grote water is niet te snel, gaat vanzelf bijna.  ;D
M.V.G. Harry/Harlin
   FF-LEKKER-KLOOIEN

weerwolf

Mijn ervaring is ook 21,21 en hangen.  Op die manier heb ik minder missers.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

goswit

Welk type water vis je of wil je vissen?
Gos
Hobby     Vliegvissen -  Rentenieren ,maar die rente Pfffff

Plantje

In mijn beleving hebben ze bij iets langer wachten de boel al weer uitgespuugd. Op het moment dat je de vlieg ziet verdwijnen hebben ze hem in de bek. Dat is het moment dat je moet aanslaan.

Als je kijkt naar bijvoorbeeld voorn: zij pakken voorzichtig van onderen de vlieg en je loopt dan het risico de vlieg juist UIT de bek te trekken. Dat is daar het nadeel.
Maar gelet op forel: die duikt vaak wat enthousiaster op de vlieg en draait vaak meteen weg. Dan is direct aanslaan effectiever.

Twee seconden wachten werkt volgens mij alleen als je met weerhaak vist.

vliegvisgek

21,22 en dan hengel liften en meestal hangt hij dan als je aan slaat mis je best veel dus hengel liften (optillen) ;) ;)

HappyFisherman

Helemaal geweldig dit. De helft zegt 2 seconden wachten, de andere helft zegt direct slaan. Een stripstrike wordt genoemd, maar nu ook weer het liften van de hengel...
Volgens mij missen we (hierboven) dus allemaal evenveel vis, is er geen universele regel en is persoonlijke voorkeur (wat goed voelt dus) doorslaggevend in hoe er aan wordt geslagen.

Wat ik heb gemerkt is dat het (als we het hebben over forelvissen in de put hebben) afhangt van verschillende factoren. De vis bijt de ene keer veel feller dan de andere keer en de belangrijkste factoren hierin zijn volgens mij het weer en vooral de vis zelf. Het aasgedrag van forellen kan per vijver verschillend zijn. Jeroen zal dit denk ik wel kunnen beamen, want niemand vist op meer verschillende vijvers dan hij ;)
Hoe snel je aan dient te slaan zul je op zo'n vijver dus eerst uit moeten zoeken en begin met hetgene waarin jij vertrouwen hebt. Werkt dit niet, dan zul je dus iets aan moeten passen.

Oh ja, ik zal er nog 1 bij in gooien... Ik was laatst in Hellendoorn met Sedges aan het vissen en de vis was goed los. Afgelopen jaar heb ik bijna alles op Kamasan B401 gestrikt (welke zijn ontworpen voor sedges) en dat ving prima. Alleen was ik te lui om na enkele visjes de vlieg er opnieuw aan te knuppen en schuurde mijn tippet door. Nieuwe vlieg er aan, alleen was dit er nog 1 van het jaar daarvoor en die was gestrikt op een haak met een rechte steel. Op deze kreeg ik net zoveel beet als op die andere vliegen, maar na 3 lossers en 5x misgeslagen te hebben was ik het wel zat. Gewisseld van haak (terug naar een B401) en je raad het al... Vis!


Vliegvissen is bevlogen vissen...

pas

Als ik zie dat de vlieg van het water wordt gepakt door wat voor vis dan ook lift ik de hengeltop gelijk rustig om hoog. Dit doe ik bij alle vis soorten waar ik met de drooge vlieg op vis. forel pakt de vlieg heel snel van het wateroppervlak en haken zich zelf bijna met vooren is dit meestal niet zo. En zorg inderdaad dat je lijn gestrekt op het water licht.
gr pascal
::wtf::

Gerrit72


knipte de gids de onderkant van de hackle weg.... Dat is een truukje, die Jan Schreiner al in e e n van zijn boekjes uit de jaren 70 beschreef ( ;D leuk, ik lees vaak 'nieuwe truukjes', die ik in de 'classic' boekjes ook tegen kom.
Logisch verhaal, het recht afknippen, maar je moet er maar op komen ;)

De topic vraag laat ik graag aan de experts over ( ik ben er nog niet uit, leuk te zien dat de meningen zo verschillen). Misschien is er geen optimale wijze/timing van haak zetten, maar is het te veel afhankelijk van hoe de vlieg genomen is (misschien komt er nog een theorie van een visser die nooit mist ;D).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Jan Bruins

Afgelopen zondag ook veel gemist met droog op Baggelhuizen.
Schitterende aanbeten.
Eerst te snel aanslaan en toen 21, 22 alweer mis. En alles wat daar tussenin ligt heb ik geprobeerd, maar het is me niet gelukt om met een droge vlieg vis te vangen.  Ja 1 keer en het was nog een mooie vis ook, maar toen heb ik waarschijnlijk door het aanslaan en een forel die kopschuddend uit het water sprong mijn haak rechtgebogen  ::geweld::
Dat was de tweede keer dat me dat gebeurde met zo'n k.t HANAK haak.
Mooie haken voor kleine visjes die zich voorzichtig gedragen.
I don't drink water, fish f*ck in it...

Troutbuster

Missen met de droge vlieg!!??

Een interessante topic!!

Het kan idd verkeren, maar mijns inziens ligt het aan diverse factoren of je succes hebt of niet.

Op stromend water is het totaal anders dan op stilstaand
Ook de vissoort is een factor!
Vis op stilstaand water neemt doorgaans de vlieg zeer voorzichtig en dan is het met wat voor methode van aanslaan altijd lastig de vis te haken.
De intentie van de take bepaald doorgaans de methodiek van aanslaan
Een aggressieve spetterende take zoals vaak op stromend water bij forel het geval is, volstaat alleen de hengel heffen, voorafgaand aan een minimale strip strike met de lijnhand.
Wel belangrijk is dat er geen of zo weinig mogelijk "slack" in de lijn ligt ergo, goed contact houden met de vlieg is essentieel voor het goed haken van de vis.

Het voorzichtige "plukken" van voorns op stilstaand water kan de visser vaan tot grote ergernis brengen.
Misslaan is daar meer regel dan uitzondering, maar....
Ook op stilstaand water kan het verkeren!!
Ook daar zijn de takes soms zeer uitbundig en dan is het haken een stuk makkelijker

De vissoort is zoals ik al zei erg bepalend voor de manier en de timing van aanslaan

de 21,22 regel die ik al meermaals zag langskomen, klopt wel ongeveer, maar geld vooral voor vlagzalm
Deze moet zich, door de onderstaande bek, op zijn of haar buik draaien om de vlieg te nemen
Dat heeft ff tijd nodig
Ben je, je daar niet van bewust zal je misser op misser hebben bij het aanslaan of het heffen van de hengel bij aanvang van de take!
Onze Engelse Broeders hebben daar een goede stelregel voor
Zing of neurie de bekende regels van het Engelse volkslied "God save the Queen" en dan de haak zetten!

Maar......

Alles valt of staat met het gevoel.!
Een gevoel voor timing !!
Op het juiste moment op de juiste vissoort, op het juiste watertype
En dat broeders, is niet te beschrijven dat moet je leren door gewoon veel te vissen en met vallen en opstaan (of met missen en haken) te vissen met de droge vlieg
Uiteindelijk gaat het in een automatisme, en zijn je vissers of jacht zintuigen met andere dingen bezig dan het zetten van de haak zoals water lezen en alert zijn op rises om er maar een paar te noemen.

Veel doen dus en dat gaat het ooit automatisch een stuk beter.

Mee vissen met een ervaren "rot" leert je in een ochtend meer dan 1000 woorden!!

Succes.

Gr

Jan
"Petri Heil"


Plantje

En natuurlijk niet te vergeten, dat het "nippen" van kleine visjes ook vaak gebeurt. Dus je denkt dan dat je misgeslagen hebt, maar in feite had je nooit echt beet!

DMeijer

Ja, dit wisselt per vissoort. Bij voorn is het altijd direct aanslaan, bij missen ga ik dan vaak over op kleinere haak.
Bij forel in Baggelhuizen bijvoorbeeld. Als direct aanslaan niet helpt dan tellen. pas daarna over op andere vlieg met meer een open haak, bijv onderkant van hackle weggeknipt. (behalve Red Tag, die mag juist met haakbocht in het water zitten).
Maar zoals afgelopen weekend, was het heel moeilijk. Wel 2 vissen gevangen door direct aan te slaan op een sedge-achtige vlieg. Veel vissen happen op het laatst net naast de vlieg of je ziet de vlieg genomen worden en worden gelijk uitgespuugd. Soms was het grrr, vooral als ze met veel geweld op de vlieg afkomen.

Cornico

Dat wisselt zeker per vissoort.
En wanneer je op zalm vist met de droge vlieg is dat nog veel moeilijker wanneer je ook aanbeten krijgt van zeeforel en baal je toch iets meer als je een aanbeet mist dan wanneer je op voorn vist. ;D

Troutbuster

Klopt Dick, en vergeet niet dat de vis vaak aast op emergers
Dus lijkt het dat ze azen op oppervlakte vliegen maar ze azen juist net onder de oppervlakte
Je ziet dat verschil nauwelijks

Een klinkhamer brengt dan vaak wel de gewenste resultaten!

Gr

Jan
"Petri Heil"


maurice

met voorn, serpeling enz heb ik geen probleem zowel op stilstaand als stromend water.

maar echter de (bruine)forel in de beken die laten het afweten.
heb ze goed gevoelt en de haak punt na de tijd ook niets mis mee.
heb de vis zien jumpen en op het moment van dalen de vlieg zien loslaten.
in CZ met droog ook geen moeite gehad met de vlagzalm of een kleine bruine.
en met een putforel ook bijna geen moeite. tuurlijk mis ik ze daar ook wel eens.
maar als ik het zo lees moet ik gewoon alles proberen.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

A{b}r{a}xa{s}

bij mij loste veel vissen...soms nemen ze daarbij de vlieg mee... na een aantal tips van Jan ging het dit weekend al een stuk beter.
Minder sterk 'aanslaan', eigenlijk alleen de hengel licht heffen was voldoende.

Koen

Ik moet zeggen dat ik met de bruine forel er nooit moeite mee hebt, direct, te laat, meestal hangen ze wel, de groter de bek de makkelijker het is, dat is iig mijn vervaring :P Vlagzalm was inderdaad, net als ruisvoorn, een grotere uitdaging, die zijn veel subtieler en vergen iets meer tijd voordat je aanslaat.

johannes

niet met een droge vlieg vissen. ;D ;D

het doet me nog steeds niks. terwijl ik het heel mooi vind om andere met een droge vlieg bezig te zien en kan er tijden naar kijken.

golddigger

Wat ook soms meespeelt is de hackle
Teveel windingen kunnen de inhakingkans nadelig beinvloeden
Ook vind ik de genetic hackles voor kleine vliegjes vaak stug
Voor forel maakt dat niet zoveel uit, die hebben een grotere bek
Voorns krijgen zo'n vlieg niet naar binnen gezogen

Plantje

Geinig om te zien, dat sommigen het hele vissen met de droge vlieg niets aan vinden. Wat is dat toch?

Ik vind het juist iets minder om met een nimf te vissen...Maar aangezien je hier in Nederland vaak maar weinig kans hebt om met de droge vlieg te vissen zal ik me wel moeten verbeteren in het vissen met de nimf en ik merk ook, dat het dan steeds leuker wordt.

Maar die spanning om een vlieg over de vis die je op het oog hebt te laten drijven. En dat ie dan van het water gepakt wordt! Of gewoon daar waar je net een vis zag stijgen laat je nu je vlieg overdrijven....en dan zie je ineens die kring op het water en weet je dat het zo ver is!
Toen ik begon met vliegvissen (in mijn jonge tienerjaren) had ik na een dag vissen die beelden op mijn netvlies gebrand staan en daarmee viel ik altijd tevreden in slaap (met in gedachten meestal een grotere vis dan die ik die dag gevangen had! ;) )

vliegvisgek

vis 90 % met streamers maar droog blijft toch mijn favo helaas wil het niet altijd (op forel) maar ving ze zelfs met droog in januari ,
dit jaar al op catch and relaese vijvers

maar ik mis of veel op een dag of bijna niks zal wel komen door dat ik dan serius ben ofzo ;D ;D ;D