Ruisvoorn op de droge vlieg

Started by catchem, March 18, 2012, 12:00:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

catchem

Ruisvoorn op droge vlieg

Afgelopen donderdag en vrijdag (15 / 16 mrt) na mijn werk eventjes gestopt bij een watertje waar ik elke dag twee keer overheen rij als ik naar en van mijn werk ga. Eigenlijk had ik betere watertjes gezien, maar in die watertjes mag ik dan net weer niet vissen. Maar er is een brede sloot, boezem, kreek, riviertje (ik zou niet precies weten wat het is) waar ik dan wel mag vissen.

Ik had geen zin om een kostbare vistijd te verliezen door in de file te staan tot ik thuis bij mijn vertrouwde watertjes zou zijn, dus s'ochtends de hengel en mijn vistas mee in de auto. De hele dag op mijn werk dacht ik aan het vissen op dat watertje. Op een gegeven moment is al het werk gedaan en is het wachten totdat ik mag gaan. Op internet nog wat gelezen over wat er al gevangen wordt en vooral hoe en terwijl ik al wachtend wegdroom besluit ik bij voorbaat om met een zwarte PT nymph te gaan vissen. Een kwartier voordat ik gewoonlijk vertrek schuif ik mijn in-bordje naar uit en loop iets vlugger dan normaal naar de auto.

Ik kom aan bij het plekje waar ik een dag eerder ook al heb gestaan. Op donderdag was ik in de brede sloot begonnen, maar  geen enkele aanbeet gehad. Vandaag zou het mij dan moeten gaan lukken. Ik zet de auto half in de berm bij een fietspad en terwijl ik uitstap zie ik in het boerenslootjes een v-golf wegschieten. Vissen zitten er, jammer dat ik eigenlijk in die slootjes niet mag vissen. Maar hopen dat ze in het andere water ook zitten en, wat net zo belangrijk is, willen bijten.

Terwijl ik mijn hengel op het dak van de auto leg, nadat ik de lijn door de ogen heb gehaald en ik de leader erop wil zetten, komt er een bootje aan varen. Op zich niet iets raars, zeker niet met dat lekkere weer. In eerste instantie ga ik er van uit dat het medevissers zijn en ik groet ze vriendelijk.
Mijn verbazing is groot als ze net na het bruggetje aanleggen en beginnen met vuilniszakken, tuinstoel, palen en een berg andere zooi onder de brug gooien. Met mijn mond vol tanden sta ik te kijken, en langzaam wordt ik boos. Als ze omdraaien en weer terug willen varen komen ze langs mij. Ik kan het niet laten; "A-so, je spullen hier dumpen!". "We komen het morgen ophalen", riepen ze terug. "Geloof er niets van..".  Het bootje legt aan en ik raak met de mannen in gesprek, blijken ze op hun vrije dag de omgeving, en vooral het water, op te ruimen en alle zooi te verzamelen. Fantastisch werk, verdienen een medaille zulke mensen.



Uiteindelijk ga ik vissen. In het slootje naast mijn auto zie ik nog meer vis. In ieder geval, de vis zie ik niet, ik zie kringetjes en golfjes op het, voor de rest, spiegelgladde oppervlak van de poldersloot.  Het mag niet, maar toch besluit ik in het kleine slootje te vissen. Met een plopje komt de nymph in het slootje, maar na een metertje strippen heeft die al een paar keer in planten(resten) vastgezeten. Ik probeer het nog een paar keer, maar in het hele ondiepe slootje lukt het mij niet om te strippen zonder rotzooi te haken.
Ik besluit om er een droge vlieg aan te knopen. Een zwart klinkhamertje (#14). Bij de eerste achterwaartse worp blijft hij in de takken van een boom hangen en ben ik de vlieg kwijt. Ik knoop er een nieuwe vlieg aan. Mijn laatste droge vlieg die ik bij heb. Ik had toevallig deze twee vliegjes in mijn doos zitten, eigenlijk ging ik er van uit dat ik alleen met nymphen zou vissen en had ik ook nymphen in mijn vliegendoos gedaan. De twee zwarte klinkhamertjes zaten erin omdat ik ze bij het uitzoeken van de vliegen eventjes in een vakje had gedaan omdat ik bang was dat ze van tafel zouden vallen. Voor de tweede keer werp ik mijn vliegje richting de plek waar ik met een kringetje zag. Het vliegje land een metertje van de plek af van waar de bedoeling was. Bij het raken van de spiegel wordt de vlieg gelijk opgeslokt door het water. Ik sla aan en eventjes later sta ik met een ruisvoorntje van tussen de 15 / 20 cm in mijn handen. Eigenlijk zou ik een fotootje moeten nemen met mijn mobiel, maar ik wil vangen. Ik vergeet de wereld en heb alleen nog maar oog voor water, vis en vlieg. In het uur na deze vis vang ik nog twee kleine ruisvoorntjes van rond de 10 cm, maar ik heb de tijd van mijn leven. Als de zon ondergaat en het wordt frisser zie ik dat het lijfje van mijn zwarte klinkhammertje los raakt en ik besluit te stoppen.

Als ik even later in het restje van de file aansluit en ik lekker een sigaretje opsteek hoop ik dat het morgen ook weer zonnig is. Zou ik dan weer naar dit plekje gaan of misschien toch...........................

Raymond

Wat een heerlijk verslag. Voor velen zo herkenbaar. Niet zozeer van die mannen die in hun vrije tijd rommel opruimen maar wel dat je je vlieg al kwijt bent bij de eerste worp. Zo geconcentreerd op het water voor je dat je vergeet rekening te houden met de ruimte achter je. :)

En dan een volgende worp en..., een vis vangen op een droog vliegje... Gewoon geweldig, dit is alles waar vliegvissen om draait. Niet hele netten vol vangen maar gewoon de gelukzaligheid van het moment.

Beter kan ik het op dit moment even niet omschrijven... ;)
::wtf::

Gerrit72


Leuk verslag! Goede zaak, die opruimers, maar wel weer triest dat vele mensen hun eigen zooi niet opruimen  >:(.
Vele vissers ruimen troep van een ander op (of organiseren zelfs opruim dagen), goede zaak, maar jammer dat
het nodig is!
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Gert

Mooi verhaal man! Volgende keer medailles mee voor die mannen (of Paaseitjes, zullen ze ook wel lusten ;))

Groet,
Gert

Hilco

Vissen is gewoon zoooooooooooo leuk.

een goed drijvende beetverklikker kan je nymph van de grond houden.......... of een dikke foamvlieg.....

catchem

Quote from: Hilco on March 18, 2012, 15:54:12
Vissen is gewoon zoooooooooooo leuk.

een goed drijvende beetverklikker kan je nymph van de grond houden.......... of een dikke foamvlieg.....

Heb ik alletwee geprobeert, maar zelfs als de nymph 20 cm onder de beetverklikker hing, pakte hij vuil.

HappyFisherman

Vliegvissen is bevlogen vissen...

Hilco

Quote from: catchem on March 19, 2012, 08:57:08
Heb ik alletwee geprobeert, maar zelfs als de nymph 20 cm onder de beetverklikker hing, pakte hij vuil.

dan was het wel heel erg ondiep en heeft een nymph geen zin (zoals Bram ook aangeeft)  dan beter onverzwaard vissen.
of ......niet meer op de plaatselijke vuilstortplaats gaan vissen  :P

LycoWico

Mooi verhaal. :D
Lijkt mij echt geweldig als je een vis kan vangen met een droge vlieg.
Ik heb helaas nog nooit een vis naar de oppervlakte zien komen om een vlieg te pakken lijkt me erg mooi.

Mvg,

Rico

catchem

vandaag weer eens geweest en met een verzopen vlieg gevist op de manier dat ik normaal met een nymph vis. Heel veel aanbeten gehad maar eentje goed gehaakt. Te enthousiast en daardoor te snel de haak proberen te zetten (denk ik).

Plantje

Quote from: catchem on March 19, 2012, 21:58:25
vandaag weer eens geweest
En was de rotzooi ook daadwerkelijk weg? ;)

catchem

De zooi was weg, alleen hadden (ik denk fietsers) weer zooi laten slingeren. Het is volgens mij ook een route door de polder voor scholieren. Heb ik maar wat rotzooi bij elkaar geraapt en meegenomen.

Plantje

Netjes catchem! Zowel van jou als van de vaste opruimers.
Dan vind ik dat je het wel even verdiend hebt om in een illegaal slootje te vissen ;)

HappyFisherman

Mooi dat het zo kan! Wij hebben laatst met monitoren ook vuilniszakken vol afval uit het water getrokken. Beetje de natuur schoonhouden helpt altijd iets ;)
Vliegvissen is bevlogen vissen...

catchem

Quote from: Plantje on March 20, 2012, 13:05:50
Netjes catchem! Zowel van jou als van de vaste opruimers.
Dan vind ik dat je het wel even verdiend hebt om in een illegaal slootje te vissen ;)

En als ze controleren zeg ik dat ik een achterwaartse worp probeerde te maken, slootje en boezem liggen paralel aan elkaar. Als ik er langs loop hou ik alletwee de watertjes in de gaten, maar zie de meeste vis in het ondiepe polder slootje.  8)