Vliegvissen noorwegen

Started by W.Peters, April 08, 2012, 20:38:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

W.Peters

Hallo allemaal,

ik ga deze zomer naar Noorwegen om te gaan vissen.
we rijden in een keer door naar de Lofoten, hier gaan we 1 week vissen
de terug weg gaan we langzaam aan doen en veel vliegvissen.
ik wil graag weten welke vliegen daar goed werken, kunnen jullie mij helpen?

alvast bedankt

Gr Willem


Cornico

#1
Quote from: W.Peters on April 08, 2012, 20:38:27

de terug weg gaan we langzaam aan doen en veel vliegvissen.
ik wil graag weten welke vliegen daar goed werken, kunnen jullie mij helpen?

Omdat die vraag wel heel algemeen is gesteld kan daar nooit een antwoord op worden gegeven dat enig hout snijdt.
Je zou eens kunnen beginnen te zeggen in welke (soort) rivier, meer of zee je wilt vissen of op welke vissoort.
Dat zou de keuze uit de honderduizenden soorten vliegen al enigszins beperken.

W.Peters

Het is inderdaad wel stom dat niet te vermelden.
ik ga dus naar de Lofoten en ik wil daar kabeljauw vangen, dit kan natuurlijk niet alleen met de vlieg hengel.
ik heb nog nooit met de vlieg gevist dus elke vis die ik vang is meegenomen.
Ik ga met mijn ouders en die vissen geen een van beide dus ik weet niet welke camping we op de terug weg pakken.
ik weet ook niet welken rivieren we allemaal gaan tegen komen.
het liefst van ik gewoon een forel of een goede zalm

ik kan me helaas maar beperken in de informatie. ik hoop dat het genoeg is

Gr Willem

Cornico

Omdat je ook nog geen ervaring hebt lijkt me het beste om in Noorwegen op de camping te vragen naar de vliegvis mogelijkheden en de te gebruiken vliegen.
Als je met je vragen bij medevliegvissers komt zullen die in 80% van de gevallen je uitvoerig inlichten en vliegen geven.
Zalmvissen zal moeilijk zijn i.v.m. vergunningen en periodes, maar voor de zeeforel kun je terecht in alle riviertjes die in zee uitmonden.
In alle andere rivieren en meertjes zit genoeg forel (meestal niet erg groot).

W.Peters

Weet u hoe het zit met de vergunningen daar?
mij is toen vertelt dat ik in het dorp zelf kan vragen voor een vergunning.
zijn er ook vergunnen zodat ik overal kan vissen. Is een ook een apart vergunning nodig voor de fjorden?
ik wilde graag weten welde vliegjes ik zou kunnen gebruiken i.v.m het binden. ik vind dit namelijk erg leuk om te doen en het lijkt me super om met eigen vlieg te vangen.
Ik heb het nu een paar keer gedaan en tot nu toe alleen nog maar een red tag en een wooly bugger gemaakt.

ik hoop dat ik niet te veel vraag.

gr willem

Cornico

In Noorwegen is de eigenaar van de grond grenzend aan het viswater degene die het visrecht heeft.
Die verkoopt de vergunningen.
Wanneer je op zalm ( of zeeforel) wilt vissen heb je een zg. fiskeravgift nodig.
Hiermee kun je bij de rechthebbende een vergunning kopen.
Veel rechthebbenden hebben hun vergunningen gekoppeld en laten het uitschrijven van vergunningen over aan benzinestations, kiosken, campings e.d.
Voor zee heb je geen vergunning nodig wanneer je met een hengel vist.
Voor vliegen is je vakantieperiode van belang, het water waarin je vist enz.
Moeilijk om daar iets specifieks voor Noorwegen over te vertellen.
Met een sedge in de maten 6 tot 12 kom je een heel eind en wat nimpf betreft is een goudkop van 10 tot 14 ook goed.
In z'n algemeenheid kun je de vliegen in Noorwegen wat groter nemen dan in centraal europa.
Zelf vis ik bv. in rivieren waar heel veel Nederlandse vliegvissers nooit groter gaan dan haakje 10-12, met paarse streamertjes van  5- 6 cm op vlagzalm.
Kortom moeilijk om daar enige richtlijn voor te geven, maar gelukkig zijn hier meer kenners die daar meer verstand van hebben dan ik.
Mijn visserijtje is vooral op zalm en zeeforel op plaatsen waar het niet zo druk is.

W.Peters

Ik wil wel graag op zalm gaan vissen dus ik moet die vergoeding dan betalen.
Ik zou later nog terug komen op in welke rivieren we gaan wissen.
de datum dat we gaan is 3 augustus.

Bedankt voor de informaite

Cornico

Dan ga je voor Noorse begrippen wel heel laat.
Op 1 augustus zijn al heel veel rivieren gesloten voor het zalm- en zeeforel vissen, vooral die een beetje betaalbaar zijn.
Op DEZE LIJST kun je zien hoe dat voor dit jaar geregeld is.

W.Peters

Ja het liefst was ik ook eerder gegaan. maar ik ga met me ouders, dus niet voor het vissen. we gaan er heen om van de natuur te genieten en andere activiteiten te ondernemen.
helaas kan ik nog geen Noors dus de lijst moet ik even vertalen.
bedankt voor de lijst.

gr

lord4163

Het is dicht bij de zee en daar zitten mooie plassen zie ik op Google Maps :), maar inderdaad vraag daar bij de viswinkels en andere vliegvissers, wat voor vis je daar kunt vangen en welke vliegen je het beste kunt gebruiken. Wat zalmvliegen, zeeforelvliegen, tegen die tijd kun je soms nog met droge vliegen vissen, maar nymphen werken goed en vergeet vooral niet natte vliegen als het niet wil met een nymph, wooly bugger doet het ook vaak goed.

Jan Bruins

Willem,

kijk eens goed rond op deze site:

http://www.erikdenoorman.com/

Je komt er heel wat Noorse vliegen tegen en genoeg tips en trucs.

Succes,   Jan
I don't drink water, fish f*ck in it...