bellyboat waders waadschoendilemma

Started by Nigel, September 17, 2013, 11:15:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Nigel

Ik wil mijn visserij een enigszins nieuwe dimensie gaan geven mbv een bellyboat of goed waadpak. De grootste reden hiervoor lijkt in mijn ogen steeds meer op pure noodzaak. Ik weet niet of er eindhovense vliegvissers zijn die mijn betoog in twijfel kunnen trekken (graag) maar volgens mij zijn de wateren in mijn omgeving simpelweg maar al te vaak omsingeld door bomen. Waar een ander dus lekker zwiept in een poldersloot langs een kaal akkerveld moet ik eigenlijk altijd achter me kijken of ik geen boom/tak raak. Vandaar dat ik met name steeds meer geïnteresseerd raak in het BBen. Hierover heb ik het met twee eigenaren in een hengelsportzaak in tilburg gehad en ik kwam tot de conclusie dat je keuzes moet maken en maar weinig kan combineren als het neer komt op waadpakken en bellyboaten. Een paar dingen opgesomd die in mijn ogen irritant en vooral duur zijn. Ik wil wel eens weten wat jullie vinden van mijn conclusies en evt. Oplossingen of dergelijke hebben.

*goretex schijnt niet samen te gaan met BB. Dus ben je al tot neopreen veroordeeld. Waar je volgens mij met warmer weer niets aan hebt ivm zweten.
*bij een BB horen sokwaders waardoor je dus waadschoenen nodig hebt. Maak het in dit geval uit of je voor viltzolen of gewone waadschoenen kiest? Daarbij weet ik ook niet goed wat er wel en niet in die flippers past.
*ik heb me laten vertellen dat het gewoon struinen met viltzolen niet goed is. (Slijtage of ongemak?) Houdt dan in dat ik voor bijv. De Ardeche andere schoenen nodig heb san de plaatselijke afgraving?

Als ik toch al dit materiaal appart aan moet schaffen.. :o stiekem hoop ik op goed nieuws maar als het klopt wat ik stel wil ik 't ook weten.

Vrgr nigel


Heintje Davids

Volgens mij ben je in 1e instantie het meest gebaat bij het aanleren van een goede rolworp, maar dit terzijde.

Er bestaan ademende pakken die goed bestand zijn tegen bellyboten maar deze ongelooflijk duur en dus eigenlijk geen reële optie. Een neopreen of gewoon rubberen pak is dus verreweg het beste aan te raden en ook de goedkoopste oplossing.
Sokwaders is niet nodig. Pakken met vaste laarzen werken ook prima want de meeste flippers passen ook gewoon op laarzen. Losse schoenen zijn over het algemeen wat comfortabeler maar zeker geen noodzaak.
Je kunt het dus net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt.

weerwolf

Ik zou helemaal niet voor een bb gaan, Kijk eens wat ze kosten, hoeveel ellende je ermee kan hebben aan lekken ed.  Je bent mobiel met een bb maar dat is maar heel beperkt, een vaargeul overgaan vereist wel wat lef en conditie.


Kijk je naar de prijzen van een sit on top kayak dan zitten deze dichtbij een kwalitatief goede bb. ben je veel mobieler en je hoeft geen waadpak alhoewel het wel lekker is om op ondiepe plekken uit de kayak te gaan en te gaan waden.


Bevalt mij veel beter.  wel is er een heel groot prijsverschil als je naar een echte viskayak gaat kijken.  Sit on top kayaks zijn er al vanaf 225 euro en wegen nog geen 20 kg en 3.60 m lang. is dus goed op het dak van je auto te vervoeren, zit je ook niet meer met die natte prut in je auto.


Sinds ik de kayak heb gebruik ik de bb bijna niet meer.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Nigel

Bedankt heren,

Dat de flippers vaak ook op laarzen passen wist ik niet. En aan zo'n sit-on-top kajak heb ik ook nog niet gedacht.

@ Heintje, ik heb het er verder niet bij vermeld maar het ging me hier met name om het vliegvissen op snoek e.d. met streamers. Ik kan me vergissen maar een rolworp is met het streameren niet echt aan de orde toch?

Nigel

Nog een vraagje mbt die kayak,

Hoe zit het met de stabiliteit van die dingen? Ik ben wel eens met de streamer vanuit een rubber bootje bezig geweest. Resultaat is dat wanneer je je streamer links van je gooit en binnenstrips die boot dus lekker naar links draait  ::). En ik heb ook mijn bedenken bij het haken van een dikkert net langs je kano. Donder je er dan niet uit met een beetje pech? Als je dan een waadpak aan hebt is het nog gevaarlijk ook lijkt me.

Heintje Davids

Quote from: Nigel on September 17, 2013, 12:41:47
@ Heintje, ik heb het er verder niet bij vermeld maar het ging me hier met name om het vliegvissen op snoek e.d. met streamers. Ik kan me vergissen maar een rolworp is met het streameren niet echt aan de orde toch?

Rolworpen met streamers kan in principe wel maar is afhankelijk van het materiaal. De combinatie hengel, lijngewicht en soort streamer maakt het makkelijker of juist moeilijker. Wat ook mogelijk is om een lichte speyhengel of switchrod te gebruiken (Speyhengel #5 is qua lijngewicht is ongeveer vergelijkbaar met een #8/9 enkelhandige hengel). Is in Nederland niet zo gebruikelijk maar werkt wel. Switchrod is meestal wat korter en daardoor wat handzamer voor dit soort visserij. Moet je uiteraard nog wel 'even' leren werpen met zo'n hengel wat op zich geen heksentoer is maar zoals met alles: je moet wat tijd investeren.
Persoonlijk kies ik in dit soort gevallen voor de makkelijkste oplossing: naast de streamerhengel ook een lichte spinhengel meenemen maar dat is hier waarschijnlijk een beetje vloeken in de kerk :).

Nigel

mag dan vloeke in de kerk zijn maar dat ga ik tegewoordig maar is wat meer doen denk ik..
niet te harden af en toe als je voor de zoveelste keer een dikke meterplant haakt  ::blabla::

Rene V.

Hallo Nigel,

Wat ik uit je verhaal lees dat het probleem is vissen op snoek met weinig ruimte achter je omdat er bomen staan.Dat herken ik heel goed,bij mij in de buurt vis ik ook in dezelfde omstandigheden.In het begin haakte ik ook bomen,takken en struikjes.Wat ik toen deed was beter leren werpen,goed kijken met je achterwaardse worp,precies tussen de bomen door.Kijk goed hoe te gaan staan zodat je kan werpen,ik garecht achter een boom staan zodat ik langs de volgende boom kan werpen,afstand tussen de bomen is ongeveer 3 meter.Wat ook goed werkt is de zijwaardse worp,is goed met je ogen te volgen.

Succes Rene V.

weerwolf

nigel, de stabiliteit van de sitontops verschilt behoorlijk. Die van mij is heel stabiel en werpen is geen enkel probleem vanuit de kayak. Maar er zit wel verschil in de verschillende merken/modellen. Ik ben samen met wilco naar Arjan Bloem geweest die heeft heel veel verschillende merken en types liggen en kan je zo proberen. Wel moet je een ankertje erbij hebben, je drijft makkelijk af en continu peddelen betekend niet vissen.


Nadeel van de kayak is dat het erg leuk is. verschillende keren weggeweest met de kayak dat we niet eens gevist hebben. Kanoen is al zo leuk dat je het vissen soms vergeet, maar ondertussen zit je wel te kijken naar allerlei mooie stekken ed.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Hilco

Quote from: Heintje Davids on September 17, 2013, 13:26:09
Rolworpen met streamers kan in principe wel maar is afhankelijk van het materiaal. De combinatie hengel, lijngewicht en soort streamer maakt het makkelijker of juist moeilijker. Wat ook mogelijk is om een lichte speyhengel of switchrod te gebruiken (Speyhengel #5 is qua lijngewicht is ongeveer vergelijkbaar met een #8/9 enkelhandige hengel). Is in Nederland niet zo gebruikelijk maar werkt wel. Switchrod is meestal wat korter en daardoor wat handzamer voor dit soort visserij. Moet je uiteraard nog wel 'even' leren werpen met zo'n hengel wat op zich geen heksentoer is maar zoals met alles: je moet wat tijd investeren.
Persoonlijk kies ik in dit soort gevallen voor de makkelijkste oplossing: naast de streamerhengel ook een lichte spinhengel meenemen maar dat is hier waarschijnlijk een beetje vloeken in de kerk :).

Ik zie steeds meer vliegvissers met UL spinhengels rondlopen, dus blijkbaar kan het/mag het  ::agree::

Hilco

en probeer eens  een streamer met een "fishscull"  lood kop die kan je lekker weg zwiepen zonder grote backcast. 8)

jur606

#11
Als ik een advies mag geven voor een kajak zou ik gelijk voor een kajak met trap aandrijving gaan of electro motor :)
zelf was ik al in het bezit van een hobbie voordat ik ging vliegvissen. voor het voornamelijk vissen op roofvis.
had eerst een peddel kajak (teveel nadelen) en toch maar overgestapt naar een hobie outback (enige negatieve i.v.t. andere kajaks is de prijs)

s6

maar zoals genoemd er is best te vissen met wat anders beter werpen ook als er veel bomen e.d. staan?

Plantje

Lijkt mij ook wel wat zo'n kajak. En dan een "sit on" omdat dat gemakkelijker is? Lijkt me wel, dat een kajak waar je echt in zit wat stabieler is.

Het lijkt me juist wel mooi om al peddelend de diverse stekken mooi te kunnen benaderen. Geeft denk ik nog een extra stukje rust aan het vliegvissen!

Een viskajak zou ik niet snel doen. Die dingen zijn duur!

Mike

#13
Hm, hoor hier toch wat oplossingen waar ik persoonlijk niet voor zou kiezen.
Kano lijkt me nogal wat omslachtig en er kleven m.i. nogal wat nadelen aan.

Kano is wat lastig vervoeren denk ik. Belly boat past gewoon in een grote AH tas.

Als het waait vlieg je met je kano alle kanten op wanneer je niet aant roeien bent. Met de belly boat kan je vissen en bijsturen tegelijk.
Ik moet er bij zeggen dat ik nooit vanuit de kano gevist heb maar het lijkt mij zeker niet fijner dan bb.
Of je moet zo'n hoby aanschaffen maar dan ben je echt aan de beurt qua portemonnee.

Ik vis altijd met mn ademende pak uit de bboat en heb geen problemen.
Heb ook een neopreenpak maar draag deze nooit tenzij het vriest.

Pakken met laarzen heb ik geen ervaring mee maar lijken mij een regelrechte ramp.
Volgens mij kun je die niet binnenstebuiten trekken en al helemaal niet wassen. Corect me if i'm wrong...

Struinen met mn filtzolen doe ik ook al een decennia, ze slijten wat sneller op steen maar ik doe rustig een paar jaren met mn waadschoenen. En ik vis heel veel...
Inmiddels heb ik waadschoenen aangeschaft met verwisselbare zolen maar echt nodig is het ook niet.

Ik zou ( maar dat ben ik ) gewoon een bellyboatje kopen met een goed ademend pak en waadschoenen.
Als je er niet te veel aan uit wil geven kan je op mp kijken voor een bellyboat en flippers dan kan je wat extra uitgeven aan een goed pak. Schoenen kan je ook wel op besparen door niet te dure te kopen.
Ik denk dat je voor 4 a 5 honderd klaar kan zijn en dan heb je prima spulletjes.

Wat hulp met je werptechniek van een ervaringsdeskundige kan ook een hoop schelen.
De meeste poldersloten en sierwateren zijn goed te bevissen met wat verschillende werptechnieken.

In elk geval succes met je keuzes.

Grt, Mike
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Rena

Quote from: Plantje on September 18, 2013, 10:44:44
Lijkt mij ook wel wat zo'n kajak. En dan een "sit on" omdat dat gemakkelijker is? Lijkt me wel, dat een kajak waar je echt in zit wat stabieler is.

Het lijkt me juist wel mooi om al peddelend de diverse stekken mooi te kunnen benaderen. Geeft denk ik nog een extra stukje rust aan het vliegvissen!

Een viskajak zou ik niet snel doen. Die dingen zijn duur!

Zelf vis ik veel vanuit een sit-on top, ik heb twee verschillende types; een BIC Bilboa en een Viking Profish.
Beide zijn uitermate stabiel en gemakkelijk vanuit te vissen.

Voor klein water en lastig bereikbare plekken (veelal in de bergen) gebruik ik een bellyboat en mijn normale waad uitrusting.
In de grotere wateren en rivieren gebuik ik de kayaks, als ik alleen ben, de BIC omdat die handzamer is.

Vissen vanuit een kayak is wat mij betreft van harte aanbevolen.

TL, Peter

weerwolf

Quote from: Plantje on September 18, 2013, 10:44:44
Lijkt mij ook wel wat zo'n kajak. En dan een "sit on" omdat dat gemakkelijker is? Lijkt me wel, dat een kajak waar je echt in zit wat stabieler is.

Het lijkt me juist wel mooi om al peddelend de diverse stekken mooi te kunnen benaderen. Geeft denk ik nog een extra stukje rust aan het vliegvissen!

Een viskajak zou ik niet snel doen. Die dingen zijn duur!


Rudi, bij een sit on top kan je gemakkelijker in en uit de boot komen.  een Kano is in principe stabieler omdat het zwaartepunt (nog) lager lig maar daartegenover ook weer kouder in de winter. het lijkt mij een ramp om in en uit een kano te komen op waadbaar water. Tevens kan je bij een sitontop over dwars zitten op de kayak probeer dat maar eens met een kano!. Kano kan je weer meer rommel meenemen en gemakkelijker een electromotor op zetten.


Viskajaks zijn weer een stuk duurder en hobie is heeeel mooi maar veeeeeels te duur. nadeel van de echte viskajaks is dat ze ook een stuk zwaarder zijn en dan wordt het op het dak van auto tillen wel zwaarder vooral als je een hoge auto hebt.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Rossie69

zou je het subject niet aan moeten passen ;)

wilco gebruikte voorheen crocs daar ging hij mee in de flapperts.
dus waadsok in de crocs en dan de flappers aantrekken :)


Nigel

Zo zie je maar weer hoe de meningen over dit onderwerp onherroepelijk uit elkaar lopen. Er komt in mijn ogen redelijk goede informatie voorbij. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je eigenlijk best kunt struinen met filt zolen. Goed om te horen dus. Echt wat je zegt over het BBen met een goretex waders vind ik echt apart Mike. Op het roofvisforum was in een topic (wat ik nu niet meer terug kan vinden natuurlijk) geconcludeerd dat goretex waders snel slijten bij het BBen. Zijn er mensen die hier net als Mike ervaring mee hebben? Ik wil je heel graag geloven Mike want dat scheelt mij ook in de wallet ;P.

Misschien zijn inderdaad extra werptechnieken inderdaad nog wel een oplossing. Over het struinen heb ik trouwens nog wel een vraag. Ik ben wel heel benieuwd wie er nu gebruik maakt van een stripping bag/basket en wie niet. Wat er de voor en nadelen van zijn en dan heb ik het met name over de snoekvisserij. Ik verkas namelijk nogal snel van stek bij het snoeken en om dan steeds je zootje weer mee te nemen of je lijn elke keer weer op te spoelen is soms toch vervelend vind ik.

Verder nog ervaring met Porta Bote?

Heel erg bedankt voor de reacties!


Rene V.

Hallo Nigel,

Normaal in de polder gebruik ik geen stripping basket,wel bij het wadend vissen in o.a. de Brielse Maas op grote snoek.Bij het vele verkassen
zou ik van de nood een deugd maken nl sleep je streamer langs de kant door het water.Je zult versteld zijn wat er onder je voeten aan snoek ligt.

Groet Rene V.

Heintje Davids

Het ligt er waarschijnlijk ook aam hoe vaak je een ademend pak gebruikt in een BB en het is ook nog afhankelijk van je waadpak. Mijn 1e ademende pak ging heel snel kapot door het BBn mijn 2e pak ging iets langer mee. Tegenwoordig gebruik ik een peperduur Goretex-pak maar wel eentje met extra 5-laags versteviging tot mijn middel en sindsdien heb ik geen problemen meer. Persoonlijk denk ik dat een neopreen meer geëigend en een goedkopere oplossing is.

Viltzolen kun je best gebruiken om lekker mee te struinen maar vilt is gemaakt om grip te bieden op, met algen begroeide stenen. Dus rondstruinen kan maar hou er rekening mee dat wanneer je bijvoorbeeld een schuin kantje op of af wilt dat heel modderig is, dat viltzolen dan spekglad zijn. Gewone rubberen zolen (met studs), of nog beter, met vibramzolen zijn voor rondstruinen eigenlijk beter.

Voor rondstruinen met een stripping basket zijn veel mogelijkheden. Gaat het je voornamelijk om je lijn niet steeds van de grond los te moeten trekken dan werkt zo'n opvouwbaar bakje prima. Wil je iets dat de lijn ook een beetje uit de knoop houdt dan kun je kiezen tussen de grote LL Bean-achtige bakken of een Flexistripper. Wat mij betreft verdient de laatste de voorkeur. Hij weegt de helft en is dusdanig handzaam dat je nog goed kunt zien waar je loopt en staat.

En die porta bote: hartstikke leuk maar een peperdure oplossing. De mijne is inmiddels ruim 15 jaar oud en op zich heb ik er veel plezier van, maar het blijft toch bewerkelijk. Boot opgevouwen op de auto, je achterbak vol met spullen zoals de banken, de spiegel, evt de buitenboordmotor en/of elektromotor en nog wat accessoires. Bij aankomst alles uitladen en in elkaar zetten. Mijn ervaring is dat je dit de 1e keren wel doet maar na verloop van tijd de boot alleen nog maar gebruikt wanneer je met z'n 2 en bent want al met al is het toch een gedoe. Een Hobie trapkano is wat dat betreft een stuk praktischer en vooral goedkoper maar als je meer wilt weten over zo'n porta bote, laat het maar weten.

Mike

Quote from: Nigel on September 25, 2013, 18:01:13
Zo zie je maar weer hoe de meningen over dit onderwerp onherroepelijk uit elkaar lopen. Er komt in mijn ogen redelijk goede informatie voorbij. Ik wist bijvoorbeeld niet dat je eigenlijk best kunt struinen met filt zolen. Goed om te horen dus. Echt wat je zegt over het BBen met een goretex waders vind ik echt apart Mike. Op het roofvisforum was in een topic (wat ik nu niet meer terug kan vinden natuurlijk) geconcludeerd dat goretex waders snel slijten bij het BBen. Zijn er mensen die hier net als Mike ervaring mee hebben? Ik wil je heel graag geloven Mike want dat scheelt mij ook in de wallet ;P.

Misschien zijn inderdaad extra werptechnieken inderdaad nog wel een oplossing. Over het struinen heb ik trouwens nog wel een vraag. Ik ben wel heel benieuwd wie er nu gebruik maakt van een stripping bag/basket en wie niet. Wat er de voor en nadelen van zijn en dan heb ik het met name over de snoekvisserij. Ik verkas namelijk nogal snel van stek bij het snoeken en om dan steeds je zootje weer mee te nemen of je lijn elke keer weer op te spoelen is soms toch vervelend vind ik.

Verder nog ervaring met Porta Bote?

Heel erg bedankt voor de reacties!

Hoi Nigel,


Ik moet zeggen dat ik mn waadpak en dus ook mn schoenen, lang niet altijd draag, wanneer ik aan het vissen ben.
Het struinen wat ik doe, is voor het grootste gedeelte over zand, gras en gewoon de oever.  Ik doe over het algemeen best lang met mn schoenen en mn pak houdt het ook redelijk vol.
Heb m laats wel een keertje naar Diver Dave opgestuurd om hem te laten plakken.
Ik draag ook wel vrij dure pakken met veel lagen, dat zal waarschijnlijk ook wel een vors verschil maken.
Een paar jaar terug kwam ik zeer regelmatig op De Ronde Bleek en De Kool, we maakte daar lange dagen van 8 tot 16 uur, met mn ademende pak, vaak in de belly-boat.
Ik heb op deze manier volgens mij nooit mn pak lek gemaakt.
Laat overigens niet weg dat ik er ook van overtuigd ben dat een neopreen pak zonder twijfel langer meegaat, met of zonder bellyboat.
Een ademend vind ik echter zo veel fijner, dat ik mn neopreen alleen draag wanneer ik moet waden en de temperatuur onder nul is.

Een stripping-basket gebruik ik alleen als ik op zee vis en er hele scherpe stenen en keien voor mn voeten liggen.
Ik vind stripping-baskets ontzettend irritant om mee te lopen. Bovendien vind ik het heel lastig om een goede houding aan te nemen voor optimaal lijn contact.  Ik wil mijn armen helemaal gestrekt naar beneden kunnen houden met mn topje in het water en dat gaat niet met basket.

Laatst zag ik iemand met zo'n egeltje ( als je begrijpt wat ik bedoel ) dat lijkt mij handiger dan zo'n enorme basket.
Bij het snoeken loop ik ook na drie of vier worpen verder en ik zit ook continu vast aan allerlei takken en stenen, bloed irritant!! >:(, maar nog altijd beter dan zo'n mand om mn middel.


Grt, Mike

EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Beertje

Ik heb wel eens ergens gelezen (op dit forum?) dat iemand surfschoenen gebruikte in de flippers.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Mike

Quote from: Beertje on September 25, 2013, 23:07:48
Ik heb wel eens ergens gelezen (op dit forum?) dat iemand surfschoenen gebruikte in de flippers.

Dat klopt, is echter volgens mij alleen mogelijk bij bepaalde flippers waar je met je schoenen dan vaak niet in past, anders floepen je voeten eruit.
Heel groot bijkomend nadeel is alleen dat je weer aan land moet gaan waar je te water bent gegaan of je moet schoenen meenemen en dat lijkt mij ook niet prettig.
Ik heb er overigens verder zelf geen ervaring mee maar mensen waar ik mee vis gebruiken deze flippers met duikschoentjes wel.
In Ovm kwam het wel eens voor dat we met de belly boat een flink stuk met de wind meedriften.  Tegen de wind in terug flipperen is erg zwaar.
Ik kon gewoon de kant op en mn flippers uitdoen, om vervolgens terug te lopen.  Vismaat moest hele pokken eind, tegen de wind in terug flipperen.
Ik was nadien een stuk sneller bij de auto en ook veel minder vermoeid ;)
EDUCATION IS IMPORTANT BUT FISHING IS IMPORTANTER

Heintje Davids

Ik snap niet veel van je verhaal Mike. Ik heb jarenlang surfschoenen gebruikt en je kunt er gewoon op lopen. De meeste hebben gewoon rubberen zolen dus ik snap niet zo goed waarom jouw vismaat er niet op kan of wil lopen. Het is wel handig om bij surfschoenen een hoog model te nemen want anders loop je het risico om er inderdaad uit te slippen. Je kunt ze voor vrijwel ieder soort flippers gebruiken maar ze werken misschien het beste wanneer je gebruik maakt van 'echte' duikflippers die nu eenmaal wat krapper zitten dan de flippers die speciaal voor het BBn zijn ontwikkeld. Wat ook goed werkt zijn de zgn. flats boots bijv. die van Orvis.

Sieger

Ik gebruik in de bellyboot de goedkoopste duikschoenen met zool die ik kon vinden... Bij de Decathlon....werken uitstekend...


Sieger