Mijn arsenaal, tot de tanden gewapend of knetter (vliegvis) gek!

Started by rena, November 18, 2012, 23:23:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rena

---RODS
Orvis Helios 9' #5 4 Tip-flex
Orvis Helios 9' #6 4 Tip-flex       
Orvis Helios 8'6" #4 4 Mid-flex     
Orvis Western 8' #4 2 Full-flex (no rod tube)
Orvis Adam Traveller HLS2 8'6" #4 4
Orvis Clearwater 8'6" #5 2 Full-flex
Shakespeare Pflueger 9' #5/6 2 (no rod tube)
Ron Thompson 8'6" #5/6 2 (no rod tube)
Redington DFR 9' #8 4
NoName 5'6" #3 2 (no rod tube)
Scott SES 853/3 #3 3

---REELS
Orvis Battenkill LA II black old model
Orvis Battenkill LA II black new model
Orvis Battenkill LA III black old model with spare spool
Scientific Anglers LA 2 456
Scientific Anglers LA 2 456         
Scientific Anglers LA 2 678 with spare spool
DAM SD3 8/10
DAM SD3 8/10
Shimano Ultegra 5/6

en lijnen, heel veel lijnen ....  ::zucht::

ben

Dit Topic had ik ook kunnen bedenken, dit is morgen een TOP Topic,


ben


rena

Quote from: Arno on November 18, 2012, 23:43:36
patser

En dat baseer je op mijn vliegvis materiaal?
Ik ben geen patser, gewoon een gepassioneert vliegvisser...

Gert

Verkeerde rubriek toch? Had onder "Marktplaats" moeten staan. Bas komt ook regelmatig met dat soort lijstjes. ;D

rena

Quote from: Gert on November 18, 2012, 23:50:33
Verkeerde rubriek toch? Had onder "Marktplaats" moeten staan. Bas komt ook regelmatig met dat soort lijstjes. ;D

Ha ha , er staan dingen tussen die ik met plezier verkoop...
Vandaag heb ik met de Shakespeare gevist met een nymph en ik moet bekennen, het is een super hengel.
Allen het kurk van het handvat.... zuigt ape ballen...  ::wtf::

Beertje

Allemachtig,Heb je soms een caddie,die je materialen achter je aan sleept ;D ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

Cornico

Quote from: rena on November 18, 2012, 23:48:49
..............., gewoon een gepassioneert vliegvisser...
Leg eens uit waar je ze dan wel niet allemaal precies voor gebruikt anders zouden we nog kunnen denken dat je een heel onzekere vliegvisser bent.
Vooral al die reels.
Monteer je die allemaal tegelijk op je hengels die je dan allemaal opgetuigd meeneemt voor het geval een bepaalde hengel het niet "doet" en je dan een # lichter of zwaarder gaat? ;)

maurice

weet niet of het wat is. ;)

maar kom het wel eens testen ;D ;D ;D


mis alleen nog een camera om ons gek te maken van de mooie vissen uit het mooie noorwegen. 8)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Arno

Quote from: ben on November 18, 2012, 23:46:50
Wie Arno?????
nou jij niet Ben
ik vind dit zo nutteloos en een manier van zelfverheerlijking.
ik denk ga vissen man en van mij er niet mee lastig.






en ik weet dat ik het niet hoef te lezen maar ja ik dacht die heeft een dikke snoek gevangen en is daar blij mee.
maar helaas.

Gr Arno

rena

Quote from: Arno on November 19, 2012, 01:05:28
nou jij niet Ben
ik vind dit zo nutteloos en een manier van zelfverheerlijking.
ik denk ga vissen man en van mij er niet mee lastig.

en ik weet dat ik het niet hoef te lezen maar ja ik dacht die heeft een dikke snoek gevangen en is daar blij mee.
maar helaas.
Gr Arno

Ik ben wezen vissen, lees mijn post!
Met dit topic val ik jou niet lastig, je voelt je aangesproken op een negatieve manier.
Waarom, ik weet het niet?
Wat jij niets vind, vind een ander leuk.
Het probleem ligt dus bij jou en niet bij mij en de anderen die de post wellicht wel leuk vinden.

Ik wil alleen aangeven welke vormen mijn hobby aanneemt, hoe absurd het is...

maurice

Quote from: Arno on November 19, 2012, 01:05:28
nou jij niet Ben
ik vind dit zo nutteloos en een manier van zelfverheerlijking.
ik denk ga vissen man en van mij er niet mee lastig.






en ik weet dat ik het niet hoef te lezen maar ja ik dacht die heeft een dikke snoek gevangen en is daar blij mee.
maar helaas.

Gr Arno

zelfverheerlijking??
nee zo zie ik het niet Arno, is in mijn ogen meer het delen van de hobby en het trots zijn op zijn spul.
en dat mag toch rustig gedeeld worden?
kan me nog een topic herineren waar iedereen poste wat de gene had aan hengels. (op .com of.nl weet het zo niet eens meer)
maar daar kwamen ook van dit soort lijstjes voorbij.

en zo hebben we hier meer Orvis, Sage, Snowbee, en weet ik veel gekken lopen.
(gekken lees als liefhebbers van een merk)

groet,
MAurice vist met alles wat me past.

::bbq:: ::proost:: ::proost::

rena

Quote from: Cornico on November 19, 2012, 00:17:33
Leg eens uit waar je ze dan wel niet allemaal precies voor gebruikt anders zouden we nog kunnen denken dat je een heel onzekere vliegvisser bent.
Vooral al die reels.
Monteer je die allemaal tegelijk op je hengels die je dan allemaal opgetuigd meeneemt voor het geval een bepaalde hengel het niet "doet" en je dan een # lichter of zwaarder gaat? ;)

Ik ben geen onzekere visser hoor, heb verschillende lijnen op de reels voor verschillende visserij, zinklijn, intermediate enz.
In het seizoen vis ik erg veel, in rivieren, meren, moeraswatertjes enz.
Nu is het zeeforel wat de klok slaat en daar is ander materiaal voor nodig dan in bv de Rena of Glomma.
Zeewaterbestendigheid en gewicht speelt een rol en dus ook de reel keuze.

Ik heb altijd twee hengels opgetuigd in de bellyboot of kayak, een nymph/streamer en een droge vlieg hengel.
Afhankelijk van de omstandigheden doe ik dit ook in de Rena, de situatie veranderd er snel.

maurice

::bbq:: ::proost:: ::proost::

rena

Zal ik dat in een PM doen Maurice, of zal ik dit delen met de andere forum leden ;)


rena

Quote from: rena on November 19, 2012, 08:59:24
Zal ik dat in een PM doen Maurice, of zal ik dit delen met de andere forum leden ;)

Hier zal ik een nieuw topic over schrijven in de Scandinavie rubriek...  ::offtopic::

maurice

Quote from: rena on November 19, 2012, 09:00:33
Hier zal ik een nieuw topic over schrijven in de Scandinavie rubriek...  ::offtopic::



helemaal goed.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Useless

@Arno Ik denk niet dat het Peter's bedoeling is om de 'patser' uit te hangen. Veel mensen krijgen, als ze zich ergens helemaal op storten, een soort verzamelwoede en zijn hartstikke trots op hetgeen ze in de loop der tijd bij elkaar hebben geschraapt.

Moet bekennen dat ik hier ook 'last' van heb. Ik heb ook jarenlang muziek gemaakt en had op een gegeven moment een gitaar- en versterkerverzameling waar je U tegen zei. Bij gitaristen bekend als GAS. Uiteindelijk heb ik vrijwel alles weer van de hand gedaan en alleen datgene gehouden waar ik werkelijk verknocht aan was. En, gek genoeg, is het in deze wereld heel normaal om je verzameling dmv het plaatsen van foto's op allerlei fora met anderen te delen en niemand die zich daar aan stoort.

Met vliegvismateriaal heb ik hetzelfde, maar ook hier is het grootste deel van de spullen inmiddels verkocht of weggegeven. Moet wel bekennen dat hetgeen ik nog heb nog steeds dermate veel is dat ik ook lijstjes bij hou. Niet om met anderen te delen maar omdat ikzelf anders het overzicht kwijtraak op hetgeen ik heb liggen. Uiteindelijk gewoon onschuldig vermaak waar je niemand kwaad mee doet moet je maar denken. Gewoon een andere manier van beleving.

Cornico

Quote from: rena on November 19, 2012, 08:51:49
Ik heb altijd twee hengels opgetuigd in de bellyboot of kayak, een nymph/streamer en een droge vlieg hengel.
Afhankelijk van de omstandigheden doe ik dit ook in de Rena, de situatie veranderd er snel.
Laat ik nu dikwijls dezelfde types visserij beoefenen.
Jouw uitgangspunten hanterend zou ik dan op 4 hengels kunnen komen, 2 voor de rivier en 2 voor de zeeforel.
Ik gebruik alleen zoutwaterbestendige reels (2) met verschillende spoeltjes voor verschillende visserijtjes.
Die doen het in zoet water ook uitstekend hoor! ;)
Kortomjouw uitleg is (nog) niet aan mij besteed voor zover het 11 hengels en 9 reels betreft. ;D
Zou het ook niet een beetje met koopgekte en verzamelwoede te maken kunnen hebben zoals ook Marco eerlijk toegeeft?

Gert

Quote from: Cornico on November 19, 2012, 10:40:26
Zou het ook niet een beetje met koopgekte en verzamelwoede te maken kunnen hebben zoals ook Marco eerlijk toegeeft?

Marten, dat geldt voor mij ook - en ik weet bijna wel zeker voor Rena net zo goed. Maar dat mag hij zelf toegeven ;)
Ennuh - hoeveel hengels en reels heb je zelf? Je schreef dat je 2 reels gebruikt, maar dat zegt nog niks over de aantallen die ongebruikt in de (vitrine?)kast liggen natuurlijk 8).

Groet,
Gert

Cornico

Wanneer ik zou opschrijven welke hengels de laatste 2 jaar nog ingezet worden, zou dat niet in de context van deze topic passen. ;)
Daarom een verhaaltje hoe het met mijn hengels ging in de loop der jaren en ook waarom dat soms zo ging.

Ooit ben ik als probeerseltje begonnen met een goedkoop Shakespeare hengeltje met dito reeltje van Hardy, de Hardy Viscount Mark II.
Al snel kwam ik er achter dat ik vliegvissen wel leuk vond, maar dan wel met een betere hengel.
Dus met de trein naar Amsterdam om bij Henk Peters een blank van de Orvis Tippet ( een 3tje) te kopen inclusief kurken en ogen.
Allemaal duur genoeg voor iemand met een vrouw, 3 kinderen en net een nieuw huis gekocht.
Wat me er overigens niet van weerhield het jaar daarna weer die reis te maken voor een blank van de Orvis seveneleven ( een 4tje van bijna 8 foot) en Henk wist me ervan te overtuigen dat de Aeon reel die hij me aanbood "top of the bill" was.
Jarenlang met veel plezier met al dat materiaal gevist, de Shakespeare voor het lichte streamerwerk, de tippet voor het kruipdoor - sluipdoor vissen in Kyll en Franse riviertjes met de seven eleven voor de bredere stukken en reservoir vissen.

Toen de gesloten vistijd in het voorjaar werd afgeschaft en daarmee het vissen in die periode in de IJssel met zware nimpfen populair werd,
bleken die Orvis stokjes te slap voor dat werk, zelfs de inmiddels ook aanschafte Orvis eight foot trout.
Op zoek dus naar wat strakkere hengels, nog steeds van Orvis.
Een Western 4 en 6 kwamen de zaak versterken met, als ik me goed herinner, de bijbehorende SystemTwo reeltjes.
Bij gebrek aan Marktplaats in die tijd, gingen de andere hengeltjes met reel naar evenzoveel enthousiaste leerlingen van m'n school waar ik werkte.
Toen aan het begin van de 90-er jaren de leraren eindelijk van de jarenlange 0-lijn afgingen ( ja, toen waren er ook heel strenge bezuinigingen ;D) konden we ook eens naar een "duur" land( Noorwegen) op vakantie en werden er weer nieuwe hengels aangeschaft van een nieuw populair merk : Sage.
Er kwamen in de volgende 10 (!) jaar een RPL+ # 2, 4, 6, 9(2-h) en 12 (2-h) i.c.m. diverse SystemTwo reels.
Na wat probeerseltjes met meerdere Scierra HM2 hengels( goh wat breken die gemakkelijk en onverwachts  ;)) een paar jaar geleden de laatste Sage aangeschaft, de Xi2.

Waar vis ik nog (uitsluitend) mee?
Forel, vlagzalm en voorn, winde etc. met de Sage RPL+ #4 en een Orvis Battenkill reel met meerdere spoelen voor de diverse lijnen.
Zeeforel de Sage Xi2 #6 en een Orvis Battenkill LA reel.
Zalm de Scierra HM2 #7 en een Orvis Battenkill met 2 spoelen of als het zo uitkomt met de bovenstaande Sage Xi2.
Als reserve gaat altijd de RPL+ #6 mee op reis.
Snoekstreameren met de heel oude Shakespeare die is omgebouwd tot lichte spinhengel. ( het geknoei met een vliegenhengel en dito lijn is me teveel "gedoe")

Alle hengels en reels die ik niet meer gebruik hebben óf hun weg gevonden naar enthousiaste beginners óf liggen ergens dik onder het stof.

Gert


rena

Ik moet toegeven dat ik wel gecharmeerd ben van Orvis hengels, dus wel verzamel drang ;-)

De western en clearwater gebruik ik af en toe vanwege de full-flex actie, drillen van een grote vis is een genot.
De clearwater is overigens mijn "oefen" hengel, staat altijd klaar om te "trainen" in de tuin.
Oude lijn erop en gooien maar, de katten zijn er ook gek op, Joep (..) gaat helemaal uit z'n dak.

Het korte drietje gebruik ik in een beek "thuis" in Sør-Trøndelag veel bomen groeiend als een tunnel, kleine forel, groot plezier.

Het Orvis Adams traveller viertje, die kocht ik omdat ik hem mooi van lelijkheid vind, grijze blank, zwarte windingen... apart.
Dit is zo een voor de lol hengel, leuk om af en toe mee te vissen.

De Redington vangt alleen maar stof samen met de DAM reels, die mag weg, heb geen gebruik voor een #8.
"Platbek" vissen is aan mij niet besteedt, op zeeforel enz vis ik eigenlijk alleen met een #6 of #5  (de Helios'en).

De Scott gebruik ik veel in de Julussa, lekker licht vissen in de achtertuin, deze mag weg als.... Orvis :)

Een deel van het materiaal staat te koop in Noorwegen omdat ik er geen gebruik voor heb.
Verder gebruikt mijn zoon ook een deel van het materiaal...
(en wat kan hij werpen, strak als een snaar, trotse papa!!! )


... maar bovenal ben ik gek op vliegvissen en alles wat erbij hoort!



Troutbuster

Mooie opsomming Marten, en dat zette me aan het denken
"Back to memory lane" zeg maar ;)

Eind jaren 80 moest en zou ik gaan vliegvissen!

Mijn eerste vliegenhengen was een Silstar (jaja toen nog een gemeen goed hengelsport merk!) met een dito reel en res. spool.
Een pook van een hengel, wel erg strak, grafiet, 9 ft klasse #6/7
Hiermee mijn eerste forellen gevangen op het toen nog magische Veerse meer!
Al snel moest het lichter, aangestoken door de vliegvis literatuur!
Ik vond bij mijn hengelsportzaak destijds, ergens achteraf in een hoekje een fragiel (toen wel in mijn ogen) stokkie.
Een Conolon glas hengel van 8 ft, afgebouwd door Pezon en Michell en geschikt voor een #4
Moest Fl. 75,- kosten en ik hapte toe
Klein reeltje erbij van Daiwa en een DT #4 erop
Heerlijk hengeltje, licht en parabolisch soepel.
Hiermee werden mijn eerste Ardense forelletjes gevangen in de Ambleve bij Coo
Ook voor het vissen op voorn in de polder, en 's winters in de havens werd het glasstokkie ingezet, maar.....
Het bleek een kwetsbaar stokje en daarnaast een collectors item gezien de aanbiedingen die toen al gedaan werden op mijn Conolonnetje van Fl.300,-
Ik ben er nooit voor gezwicht en heb het setje nog steeds compleet in goede conditie, de Silstar pook met toebehoren heb ik een jaar of 10 geleden verkocht.
Maar verder moest het.
Mijn volgende aankoop was vooral gericht op het vliegvissen op forel en voorn
Mijn oog was gevallen op een Mitchell 8,6 ft #4 in de Thymallus serie
Thymallus en dus vlagzalm werd er idd mee gevangen op de vooral Ardense rivieren, meestal de Ambleve.
Ook ging ik verder orienteren en zo kwam ik op forellenputjes terecht, en dat was in de tijd dat ik alle andere vistechnieken had opgegeven om alleen het vliegvissen nog maar te beoefenen
OVM trok als een magneet en er moest een hengel voor komen, die ook op forellenplassen ingezet kon worden
Een Airflo 10,6 ft #7/8 werd de keus en met bijbehorende reel (Danica Compo) en 3 spoelen (drijvend, intermediate glass en zinklijn) naar het OVM
Na 3x hengelbreuk en veel schrijven, mailen en bellen de Airflo als afgedankt beschouwd!
Nieuwe stok!! en de keus was op een Scierra TTS 10ft #7 gevallen!
Tot op vandaag een van mijn werkpaarden voor OVM, Ronde Bleek en op het zoute!!
Voor de forellenputten bleek vaak de #7 net ff te zwaar en ik kocht toen in de zelfde TTS klasse de 9ft #4 die, zo bleek later, beter met een #5 lijn tot haar recht kwam.
Ook hier weer een reeltje met res. spoelen natuurlijk en omdat ik reuze tevreden was met de Danica Compo reel, een klasse lager aangeschaft met drijvend, inter. glass en zink lijn.
Dit stokkie en deze combinatie heeft me vreselijk veel visplezier en vangsten opgeleverd maar helaas de TTS #4 is "overleden"

Toen ik dit vertelde tegen Bas (Abraxas) Kon hij me gelijk uit de nood helpen met een voor hem ongeschikte 10ft #4 van Snowbee uit de Diamond klasse
Voor mij een heerlijke hengel die het gemis aan de TTS #4 snel deed vergeten!

De TTS 10ft #7 was best wel een pittige stok en toen ik tegen een aanbieding op liep was ik snel overstag
Het werd een Vision GTfour 10ft #6, een Vision XLB waarop een Loop Opti Stream lijn, alles in de klasse #6
Een fantastisch setje waar ik dagelijk nog veel plezier mee heb op het OVM, en op forellenplassen in "den lande"

Voor de visserij in de Ardennen en in 2003 ook op de Kyll moest een nieuwe hengen komen want de Mitchell was hopeloos verouderd (je moet toch wat verzinnen om de materiaal koopdrang enigzins te rechtvaardigen! ;))
Het werd een Scierra HM2 8ft #3 (en ja ook een keer breuk gehad ;))
Als reeltje een Okuma SLV 2/3 en een Lee Wulff TT #3
Deze combi heb ik, en vis ik nog steeds veel mee.

Omdat het wedstrijd vissen lonkte werd het HM2'tje ook ingezet op het voor sommigen onder ons bekende peuterwerk op de Merwede.
Ging op zich wel, maar toen ik eenmaal een Greys Streamflex 10ft #3 in handen had gehad, moest en zou ik ook zo'n stok hebben!!
Natuurlijk weer een reeltje erbij, (een GFF 2/5 die destijds geschonken werd door vismaat Rob van Halteren) gecombineerd met een Loop Opti Stream #3 een heerlijk setje wat ik nog steeds graag en vaak inzet.

Bordurend op het visplezier met de Streamflex 10ft #3, welke vaak net ff te lang was om op de Ardense en Eiffel stromen in te zetten, was mijn oog gevallen op een 9ft #2 in die klasse
Gecombineerd met een reeltje en lijntje van A&M een zalig licht setje voor forel, vlagzalm en voorn/baars.

Omdat we in 2011 in eerste instantie een trip naar de Glomma zouden maken, en ik tevens tegen een aanbieding van Greys aanliep, 2 st Missionairy gekocht.
1 van 8,6 ft voor #5, en 1 van 9,6 ft #7
Lange tijd niet mee gevist want je raad het al, een "Glomma trip, zouden maken"  :-\
De #7 recentelijk wel ingezet en er een casette reel van Snowbee bij gekocht, de Onyx 7/9

Als ik alles teruglees, heb ik een "redelijk bossie" en eigenlijk weinig verkocht, ik kan er moeilijk afstand van doen!
Er staat ook nog ergens een 2 handige Shakespeare 12ft #9/10 met reel en 2 spoelen, maar ook die, ondanks dat ik deze combi weinig tot nooit gebruik, doe ik niet weg.

Recentelijk een 7ft #3/4'tje van Greys aan Youri Pieper (juist de zoon van ;)) verkocht maar dat is het dan ook wel.

"We" zijn (op uitzonderingen na) best wel verzamelaars, en dan zal ik maar niet beginnen over vliegbind materialen!! ;D

Maar een ding staat zo vast als een huis,

Vliegvissen,.... ik zou het niet kunnen en willen missen!!

Gr

Jan


"Petri Heil"