Jou beste Wintervoorn vlieg?

Started by Troutbuster, November 02, 2012, 13:11:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Troutbuster

Broeders!!
Nu het weer alras kouder begint te worden gaat het wat betreft de visserij op wintervoorn weer behoorlijk "kriebelen" ;)
Ik ben benieuwd naar jou beste Wintervoorn vlieg!

Laat maar komen die wonderschone en belangrijker, goed vangende creaties!!

Dit is "mijn" beste voorn,winde en baarsvanger in 2012 gebleken!

"the Double Ball Ritz-D"





Haak #16
Staart: Fazant en rode wol
Rib: gouddraad
Lijfje: Pauwefibers
Thorax: 2 st Ø2 mm goudkop (mag ook tungsten zijn voor diep water!)
Dekschildje: Fazant (lakken na inbinden)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge

Jan die dubbele goudkop, is dat ivm met balans van de nimf of gewicht of puur voor het uiterlijk?
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Jasper

#2
Je zit dichtbij de mijne.
Ik heb 4mm goudkop ipv 2 iets kleinere, en 2 lagen loodwikkeling, haakmaat max. 10, red-tag achtig, met zwarte uv-dubbing, kort stukje pauwefiber met een groen-parel dekschild en wat enhancer tussen de body en de goudkop. Deze vlieg is goed voor vele duizenden baksteenvoorns.
Dat lange staartje van jou laat ik weg, voorns pakken niet altijd 'vol' en dat kost je enkele vissen, zelfde geldt voor vlokreefthaakjes, die hebben vaak een iets te grote haakbocht.

Foto gevonden:

Troutbuster

De ruisers lustten de DBRD ook erg graag deze zomer!!



Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Quote from: Christof van den Berge on November 02, 2012, 13:56:28
Jan die dubbele goudkop, is dat ivm met balans van de nimf of gewicht of puur voor het uiterlijk?

Geen idee Chris!! ;) ik doe ook vaak maar wat joh!!

De originele Ritz-D heeft een thorax van gewikkeld koperdraad en zo kwam ik op 't idee im ipv koperdraad wikkelingen, 2 goudkopjes te gebruiken.

Jij weet hoe goed ie ving deze zomer!! ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Team

Quote from: Rob van H. on November 02, 2012, 13:25:03
heb geen foto, maar je kent ze wel Jan...de wereldberoemde (in Den Haag en omstreken dan tenminste) Zwarte Fuzzy Bug Nimph!!  ::rij::
Ik ken ze niet????!!!!
NUNC  AUT  NUNQUAM

Eric

Ziet er goed uit de double rats ball ritz en zo te lezen heb je er goed mee gevangen....... Ga die ook maar eens proberen te binden.......  ;) neem aan dat je eerst de wol hebt ingebonden en daarboven de fazant staart ???

Troutbuster

Quote from: Team on November 02, 2012, 14:30:03
Ik ken ze niet????!!!!

Ik heb er ooit voor Bas een "haffeltje" gemaakt Ton



Er zitten ook zwarte bij ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Troutbuster

Quote from: Eric on November 02, 2012, 14:42:41
Ziet er goed uit de double rats ball ritz en zo te lezen heb je er goed mee gevangen....... Ga die ook maar eens proberen te binden.......  ;) neem aan dat je eerst de wol hebt ingebonden en daarboven de fazant staart ???

Ik geef je ff een bind beschrijving Eric
Komt ie;

2 goudkopjes op de haak schuiven en haak in de vice, met de kraaltjes in de haakbocht.
Dan eerst fazantenfibers inbinden met de fibers naar voren, niet te veel fibers, een stuk of 5à6 is zat.
Knip het in te binden deel van het bosje fibers schuin aan, en glad afbinden en whip finishen.
Nu de kraaltjes naar voren schuiven (over de ingebonden fazantenfibers heen!) en binddraad weer opzetten.
Dekschildje maken door de fazantenfibers over de 2 kraaltjes te leggen en goed vastzetten met een aantal slagen en 2 halve steken of whip finish.
Restant Fazant wegknippen (bewaren voor de staart!)
Staartje van rode wol opzetten zoals de red tag!
Daaroverheen, iets langer dan de red tag, het restant bosje fazantenfibers inbinden een beetje in een waaier!
Ribbing (gouddraad) en Pauwefibers(2st) inbinden.
Lijfje maken van pauw en ribben(tegendraads!!) met het gouddraad.
Afbinden en whipfinishen tussen het lijfje en de kraaltjes.
Dekschildje lakken of met bug-bond behandelen en klaar is je "Double Ball Ritz-D"

Suc6 en groet

Jan
"Petri Heil"


Gerrit72

"the Double Ball Ritz-D", een luxe naam voor een kale red-tag, met 2 kraaltjes ;D (sorry, kon het niet laten ;)).

Even serieus, bedankt voor het delen van je geavanceerde geheime wapen. Als ik eens van de streamers af kan blijven,
dan ga ik het ook eens proberen (kek vliegje!)

::goodjob::
The only difference between men and boys is the price of their toys.

wouter veuger

leuke vliegies!,ik wil het ook wel een keer gaan proberen op de wintervoorn,maar heb hier geen havens in de buurt...

zijn er nog andere specifieke winterstekken??
of kan het ook de moeite lonen om het gewoon te proberen bij afstervende plantenresten/rietkragen?,dat zijn meestal leuke snoekstekken dus zal er waarschijnlijk ook wel wat prooivis in de rondte scharrelen,en vissen jullie dan altijd op/strak boven de bodem?



Christof van den Berge

#11
Jaah dat ze een succes waren hebben we gemerkt jah, ga ze morgen ook  proberen te binden!


Gaat het wel dubbel  zo hard met de goudkoppen ;) ;D!
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

Troutbuster

Ook dubbel zoveel vis, en wat klagen we dan?? ;) ;)

Gr

Jan
"Petri Heil"


Christof van den Berge

Dubbel zo veel vis daar doen we het voor toch !!! ::lach:: ::lach:: ::lach::
Je zult maar een eendagsvlieg zijn en je dag niet hebben

toppiedus

meestal begin ik met de good old red tag op de punt en een grijs schrimp model en een felgroen antron staartje
(op een of andere manier heeft de baars hier een voorkeur voor.

dartmayor

Hier zijn mijn winter vliegjes.
Ik had ze al eens eerder laten zien maar hier dan nog een keer.

Allemaal op haakmaat 10 met 3,3 mm tungsten kopjes.
Zinken allemaal lekker snel.  ;D





Hieronder ben ik nog bezig om wat andere erbij te maken.
De copper john zijn met 3 mm goudkop en koperdraad ribbing (ook lekker zwaar dus)
En die daar rechts naast zijn met 4 mm goudkop.



Maar het antwoord op de vraag welke mijn beste is dat is toch wel de roze prince nimpf.
PR:
Winde          40 cm  | Baars          25 cm     
Brasem        57 cm  | Ruisvoorn    29 cm
Blankvoorn   32 cm  | Alver           19 cm
Snoek          91 cm  | Snoekbaars  20 cm
Schele Pos   14 cm   | Forel           64 cm
Roofblei       21 cm

Jasper

Die doos op de middelste foto bevat erg goede winternimfen!
Vooral de fluo kleuren zijn mooi voor blankvoorns of ook windes (probeer voor windes eens op een metertje diep op zonnige dagen in feb en mrt)

Joost S.

Vissen jullie deze tijd niet met droge vliegen?

Dit jaar pas begonnen, maar heb alleen droge vliegen gebruikt. Maar weinig vis momenteel.

Doen jullie die nympjes vissen met een verklikkertje?


Heh..... Ik moet volgend jaar echt eens een dagje mee gaan met iemand. Die kan me dan eens wat dingen laten zien.

ErickW

Ik vis helaas te weinig in de havens en vorig jaar was het niet al te best, maar mijn favoriete nimfen zijn de Pink Prince en de Pink Harry. Als de voorns niet willen bijten en de baarzen en baarsjes wat socialer zijn willen de olijfgroene nimfen met orange beads ook goed en soms beleef je met een zwarte spider (evt. met kleine 2 mm. goudkop en een rood staartje of zilverwikkelingen) mooie winde avonturen. Op kleine roofblei wil ook een verzwaard en glimmerig streamertje vaak goed.

Hilco

net een bolletje rode wol gekocht bij de pipoos.

genoeg om 319.754 rode staatjes te binden schat ik  ;D

Ron

Deze gebruik ik als 2 nymph op de lijn voor de wintervoorn.


Team

Quote from: Hilco on December 22, 2012, 12:14:29
net een bolletje rode wol gekocht bij de pipoos.

genoeg om 319.754 rode staatjes te binden schat ik  ;D

Op het bolletje staan de meters, voor een vlieg, een cm,
Bij 120  meter looplengte zijn dat   12.000  vliegen.
Je zit er dus wel ver naast.
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

nou moe , valt dat even tegen  ;)

Team

Quote from: Hilco on December 22, 2012, 18:06:08
nou moe , valt dat even tegen  ;)

Is dat effen schrikken met die nieuwe Avatar, kon je niet effen waarschuwen??
NUNC  AUT  NUNQUAM

Hilco

Sorry Ton, maar ik heb geen honden dus ...........