Fazant

Started by Gerrit72, March 12, 2013, 21:18:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerrit72

In het wild zie ik ze hier nog weinig. Soms in het jachtseizoen zie je magere fazantjes lopen met een slechte staart.
Vaak gefokt voor de jacht, 's ochtends uitgezet, om 's middags weer neergehaald te worden :-\.
Vandaag zag ik een flink volgroeide haan met volle staart, helaas niet meer levend... (wel een bult bindmateriaal ;))
De haan lag langs de weg, aangereden.



Wat een mooi beest en wat een berg veren. De staart ziet er geweldig uit, ook zag ik al mooie veren voor mn streamers.
Tips over andere mooie bruikbare veertjes zijn welkom (ga ook zelf nog even zoeken op het forum).
The only difference between men and boys is the price of their toys.

tukkerrutger

het zijn inderdaad mooie dieren, en ok wel een beetje een gelukje  dat het zo koud is, voor de conservering.

jelle

Quote from: Gerrit72 on March 12, 2013, 21:18:47
In het wild zie ik ze hier nog weinig. Soms in het jachtseizoen zie je magere fazantjes lopen met een slechte staart.
Vaak gefokt voor de jacht, 's ochtends uitgezet, om 's middags weer neergehaald te worden :-\.
Vandaag zag ik een flink volgroeide haan met volle staart, helaas niet meer levend... (wel een bult bindmateriaal ;))
De haan lag langs de weg, aangereden.



Wat een mooi beest en wat een berg veren. De staart ziet er geweldig uit, ook zag ik al mooie veren voor mn streamers.
Tips over andere mooie bruikbare veertjes zijn welkom (ga ook zelf nog even zoeken op het forum).
ik zie ook nog een lekkere maaltijd
hendri weet vast wel een recept
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jelle

ik verwacht dat er veel veertjes zijn voor een spider
en vleugeltjes en natuurlijk fazantestaart vliegjes
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

hendri

als ik hem zelf aangereden had, dan zou ik hem best durven eten, maar ook al is het koud, hij is al wel dood, en wie weet hoe lang.
dus eten weet ik niet of ik dat zou doen, wel zou ik hem mee nemen naar huis, de jas in zn geheel uittrekken en de huid inclusief veren gaan prepareren om hem als hele fazante scin te houden zeg maar. dan hoef je nu niet meteen te bepalen wat wel en wat je niet wilt bewaren, en je kan later altijd zien welk veetje je wilt gebruiken en waar die op het beest zit.

tis een mooie haan, dus doe er je voordeel mee gerrit. top.

jelle

nog niet zo lang geleden liet je een fazant eerst rijpen = ................
en dan pas plukken
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

hendri

ja dat ben ik wel met je eens jelle, maar zelf wil ik dan wel graag weten hoe lang die dood is. als ik wild krijg van een jager, dan weet ik wanneer het geschoten is. als er een dier aan de weg lig, dood gereden door een auto zeg maar, weet je niet hoe lang het er al ligt. je weet ook niet of er al ratten aan hebben zitten snuffellen of weet ik veel. vandaar dat ik persoonlijk daar niet zo gek op ben. maar gerrit is absoluut vrij om er mee te doen wat hij wil. ik geef alleen aan hoe ik het zie en er over denk. ;)

Gert

Ik weet niet hoe dat bij vogels zit, maar wij hebben een keer een ree aangereden in Tsjechie, die nog wel weg wist te rennen, de bossen in. Onze gids ging meteen een bevriende jager bellen om het dier te laten zoeken. Niet om 'm voor consumptie alsnog af te schieten, maar wel eventueel uit z'n lijden te verlossen, als ie te zwaar gewond zou zijn. Maar het dier zou dan waarschijnlijk niet meer te eten zijn vanwege interne bloedingen.
Komt dat iemand bekend voor hier?

Groet,
Gert

jelle

ik heb een ree gekregen ook aan gereden maar gelijk dood
hele stukken waren alleen geschikt voor de reepeper maar wel erug lekker
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

hendri

ja inwendegige bloedingen dan is het vlees niet mooi meer. zal ook ongetwijfeld invloed op smaak hebben. ik heb altijd geleerd om dat dus ook niet te gebruiken, en ook vlees rondom het schotwond niet te gebruiken ivm kruitresten.

jelle

de stres na de aanrijding en of het opjagen heeft ook een slechte invloed op het vlees.
ik weet nog dat losgebroken vee uit het slachthuis zo veel mogelijk tot rust moesten komen.
en dieren welke afgeschoten werden door de politie meestal afgekeurd werden na de slacht.
zal wel verzuring van de spieren zijn
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

jan

Gerrit, ik zie zoveel mogelijkheden, als dat ik veren zie. De enige beperkende factor zou jouw fantasie kunnen zijn, maar er zou dadelijk zo maar met een "gerrit nymph" gevist kunnen worden.
En als je dan een eigen vlieg ontworpen hebt, de proporties een beetje in acht nemende, hoef je er alleen nog maar vertrouwen in te krijgen. Vangen doet eigenlijk iedere vlieg wel, als ze maar in de buurt van een vis komt.

De enige veren, die een bepaalde groep binders belangrijk kan vinden, zijn de witte nekveertjes. Deze worden heden ten dage gebruikt als subs (vervangers) voor Indian Crow veren. De witte veertjes worden dan zwart en rood/oranje (afhankelijk voor welke Pyroderus soort) geverfd en gekrompen.

Nog een tip: Bewaar deze veren afzonderlijk van je gekochte, en juist behandelde, veren. Er wordt wel eens verteld ze in de magnetron te doen of een maand in de vriezer te bewaren.......Helpt helaas beide niet om alle stadia van vereneters af te doden. Apart bewaren is de enige, veilige methode voor gevonden veren. En vaak genoeg kontroleren.

ALS ik al niet gekochte veren bewaar, gaan ze in een afgesloten bakje en gaan ze voor minimaal 6 maanden (9 maanden met een winter er tussen) in een goed afgesloten bakje op een warme plek, zodat de mogelijke eieren uitkomen en het ongedierte aan de veren beginnen te knabbellen. Zijn er, na die bewaar periode, veren beschadigt/aangevreten, gaat het ze met bakje en al de kliko in.

Het feit dat je hem in de winter gevonden hebt, maakt de kans klein dat er insecten/mijten eieren afgezet hebben, maar toch....

succes met binden en ik hoop enkele van jouw creaties hier in volle pracht te kunnen bewonderen.

Jan.


Gerrit72


Iedereen bedankt voor de tips (ik ga mijn best doen Jan :), maar zit nog in het beginners stadium). Eerst maar even wat bestaande patronen proberen. Heb een aantal mooie filmpjes en boekjes liggen met vliegen die ik graag wil proberen.

En eten dat ga ik inderdaad niet doen Hendri, heb geen idee hoe lang het beest al dood is (hij ruikt nog niet, maar dat zegt met deze temperatuur ook niets. Ook ik haal het hele beest uit zijn jas, dan heb je alle veren op de juiste plaats en kun je later mooi kiezen. En de 'beestjes' daar zal ik ook rekening mee houden. Bedankt voor alle tips.

Reeen heb ik in het verleden veel geslacht (met boswachter de aanrijdingsslachtoffers ophalen).
Interne bloedingen (vaak door gebroken ribben onder ruggegraat, die in de organen geprikt hadden) waren meestal niet zo'n probleem. Een gescheurde maag wel (lijkt op spinazie a la creme, maar ruikt heeel anders). Bloedingen zijn makkelijk te herkennen in het vlees, die sneden & gooiden we helemaal weg. Heerlijk vlees, mooi rood en puur natuur
The only difference between men and boys is the price of their toys.

jelle

trouwens die veerluizen hebben een cyclus wanneer je die weet kun je ze met gemak bestrijden

ik heb mottenballen en 1 keer per jaar gooi ik alle bindspullen in een afgesloten bak met die ballen
Groet Jelle

Boosheid, is een gevoel dat er voor zorgt dat jouw vingers sneller tikken dan jou hersens

Gerrit72




Geloof het of niet...heb wederom een mooie haan in mijn kofferbak.
Gegadigden moet ik helaas teleurstellen, heb hem al toegezegd aan een forummer.
Mn vriendin was al niet zo blij gisteren, dat wordt dus lachen straks  :-\
Straks beide maar even uit de jas helpen, veren koken/wassen, fohnen en velletje drogen.
Slagerij van Kampen...
The only difference between men and boys is the price of their toys.

Beertje

Gerrit die methode van kettingen onder de auto  om wild te..........is al oud. ::lol:: ;D ;D
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

rozijnen weken in een borrel wil ook mooi Jan.
::bbq:: ::proost:: ::proost::

hannus

vind het wel grappig,
compleet skinnetje, +/- 10 eurootjes,
gecertificeerd, behandeld, gegarandeerd geen ongedierte,
naturel of gekleurd

weerwolf

@ hannus het is blijft een hobbie, waarom zouden we anders vliegen maken....je kan ze ook kopen
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hannus

ja, helemaal waar,alle begrip,
maar als  mijn vrouw ooit een dooie fazant in de kofferbak vind.........
valt er weinig meer te lachen ;D

weerwolf

acht toe....dan kunnen wij wel lachen  ;D
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

hannus

 ;D   dan zal ik je nog wel eens vertellen, wat  ze zegt als ze de bestellingen inpakt ;D

maurice

Quote from: hannus on March 13, 2013, 18:30:12
ja, helemaal waar,alle begrip,
maar als  mijn vrouw ooit een dooie fazant in de kofferbak vind.........
valt er weinig meer te lachen ;D

zo snel loop je nu ook weer niet weg, dus zou hem mooi laten voor wat ie was als ik jou was ;)
::bbq:: ::proost:: ::proost::

Beertje

@Maurice,ik heb in een ver verleden met mijn ouders op het landgoed " DE Gelder"in Wijhe gewoond.MIjn vader kon der ook wat van ,die stroopte de patrijzen van de Baron met weck flessen in de grond met daar in graankorrels.Als ze er dan bij wilden donderden ze er op de kop in.
If flyfishing were a sin, I'de be the devil's right hand man.

maurice

klopt Jan ook een leuke manier.
vroegen kwartels mee gevangen ringen en wegbrengen.
heel wat visspullen van kunnen kopen ;D

maar ook bij mij in de familie is de grootste stroper de best jachtopzichter geworden :-X

wil nu mijn vingers er niet meer aan branden
::bbq:: ::proost:: ::proost::