Kampen Burgwal leeg?

Started by Dre, February 16, 2017, 18:48:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dre

Weet iemand wat er aan de hand is in de burgwal (de stadsgracht) in Kampen ?
Sinds twee jaar zwemt daar geen (winter) voorn meer rond! Helemaal leeg lijkt het.
Nu heb ik daar wel eens enkele aalschovers zien jagen maar zou dat het resultaat zijn?
En waarom komen er geen nieuwe wintervoorns aan in de gracht?
Ik blijf me er over verwonderen.

weerwolf

dat is alleen dit jaar hoor.
Ze hebben klachten van buurtbewoners gehad en de sluisdeur dit jaar dicht gelaten zodat er minder gevist wordt.
Dit seizoen zijn we er niet geweest had geen zin.
Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Dre

Eind 2015 begin 2016 was het precies het zelfde verhaal. Daarnaast had de burgwal ook een eigen bestand aan vis en ook die is compleet verdwenen.
Zomers zwommen daar hele scholen met ruisvoorn en zelfs karpers.
Lijkt me niet dat de sluis daar invloed op heeft gehad.

Hoe weet je dat van die sluisdeur?

weerwolf

let maar eens op hoe systematisch die aalscholvers de boel leegtrekken. ze drijven de vis op naar het doodlopende eind (binnenhavenkant) en hebben dan een banket te verorberen.


hoe ik dat weet? van Wilco gehoord, die heeft inside info

Als iedereen was zoals ik moest zijn, was de wereld perfect.

Gerrit59

Ik woon in de buurt en durf te zeggen dat ik het water als m'n broekzak ken........:)
De aalscholvers jagen vanaf 's morgens vroeg de scholen vis vanaf de IJssel de stad in. De vis vlucht richting de oude stadswijk Brunnepe en op het eind hebben de aalscholvers nog een heerlijk overgebleven maaltijd. Dan houdt het snel op..... Ik weet van bewoners (niet-vissers) die aan weerszijden van de Vloeddijk en Burgwal wonen dat ze dit met stomme verbazing hebben gadegeslagen. Dit is al enkele jaren zo. Dat zegt dacht ik genoeg wat de aalscholver aanricht......

Gerrit


Dre

Zulk mooi viswater. Drie jaar geleden barstte het van de voorn, winde, blei, baars, aalvers (grote!) en heb er ook meerdere snoeken van een meter gezien.
En nu leeg... echt leeg. Niks meer. Ook vreemd dat de aalschovers, die er overigens al jaren zitten rond Kampen, zo ineens het water op de korrel hebben.
Als dit de enige reden is dan he.

Ik heb namelijk ook gedacht aan vervuiling door bouw werkzaamheden of andere vervuiling maar ik loop regelmatig langs de gracht en heb nooit het idee gehad dat er abnormaal veel dode vis heeft gelegen / gedreven.
Wel drijft er enorm veel afval, met name aan het eind richting Brunnepe.

Heb jij veel dode vis gezien de afgelopen jaren Gerrit?

Menno_siemensma

Quote from: Dre on February 16, 2017, 22:37:51
Zulk mooi viswater. Drie jaar geleden barstte het van de voorn, winde, blei, baars, aalvers (grote!) en heb er ook meerdere snoeken van een meter gezien.
En nu leeg... echt leeg. Niks meer. Ook vreemd dat de aalschovers, die er overigens al jaren zitten rond Kampen, zo ineens het water op de korrel hebben.
Als dit de enige reden is dan he.

Ik heb namelijk ook gedacht aan vervuiling door bouw werkzaamheden of andere vervuiling maar ik loop regelmatig langs de gracht en heb nooit het idee gehad dat er abnormaal veel dode vis heeft gelegen / gedreven.
Wel drijft er enorm veel afval, met name aan het eind richting Brunnepe.

Heb jij veel dode vis gezien de afgelopen jaren Gerrit?
Die beesten zijn een probleem door de aantallen, 1 of 2 in zulk water, geen probleem, maar als een groep van 10-20-50 van die beesten een afgesloten plek als dit vinden, is het gauw over. Ze zijn veel te goed in vis vangen en ook niet alleen de kleinere, tot 40 cm gaat bijna alles dr zo in, brasem  en karper daargelaten.  Zie het overal, ook stuk polderwater hier in groningen, met denk ik wel 2,5 3 km aan water, 1,2 jaar geleden, mooie ruisers en blankvoorn, baarsjes etc. Paar keer aalscholvers gezien, minimaal 4 of meer elke keer, het is niks meer, geen ring, geen baarsje niks. enige wat er nog zal zitten zal voornoemde brasem en karper zijn van te groot formaat... Het wordt echt tijd die beesten van de beschermde lijst af te halen en de populatie te beheersen. is het niet voor ons dan wel voor de beroeps vissers (ja zover is het nu al dat we die kaart denk ik wel moeten spelen)
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Gerrit59

Quote from: Dre on February 16, 2017, 22:37:51

Heb jij veel dode vis gezien de afgelopen jaren Gerrit?

Vervuiling is denk ik niet de oorzaak, alhoewel er wel regelmatig afval in dreef. Maar dat was al jaren zo met die bouwputten in de buurt.
Veel dode vis heb ik er niet gezien want dan moet je vroeg zijn.
Wel van aanwonenden gehoord dat het water 's morgens vroeg regelmatig rood kleurde. Groepjes aalscholvers pasten de beproefde techniek dagelijks toe: erin duiken, de vis opjagen en na een aantal meters weer boven komen. En dat steeds weer opnieuw. Aan het eind wacht je dan een rijk gedekte tafel. Dan is het snel gebeurd.......... In dat vrij ondiepe water durven ze ook rustig een grote snoek te grazen te nemen. Die voorbeelden zijn ook wel bekend.

Gerrit

Rossie69

zou het niet zijn bewoners vs Vliegvisers

Gerrit59

Quote from: Rossie69 on February 19, 2017, 00:03:12
zou het niet zijn bewoners vs Vliegvisers

Dat is ook een heikel punt, maar daardoor loopt de visstand niet terug  :)

Gerrit

Wilco

Quote from: Gerrit59 on February 19, 2017, 09:59:05
Dat is ook een heikel punt, maar daardoor loopt de visstand niet terug  :)

Gerrit

Eignlijk wel want doordat er vissers langs de kant lopen worden de aalscholvers meer verstoord. Nu hebben ze vrij spel. Ik wil wel een paar maanden aan de burgwal wonen. Wedden dat het aantal aalscholvers minder wordt :) :)

sjoerd

Quote from: Wilco on February 19, 2017, 11:18:19
Eignlijk wel want doordat er vissers langs de kant lopen worden de aalscholvers meer verstoord. Nu hebben ze vrij spel. Ik wil wel een paar maanden aan de burgwal wonen. Wedden dat het aantal aalscholvers minder wordt :) :)

Dan zul je veel uren moeten maken want ze komen al heel vroeg. Vorig jaar slechts 'een keer daar gevist. De aalscholvers vlogen af en aan!!!!!!! Ik heb toen geen enkele vis kunnen vangen en dat wil toch genoeg zeggen. Ik bedoel : een paar visjes zou je toch moeten kunnen vangen. Ik baalde behoorlijk en ben niet meer geweest. Jammer was soms een leuke winterstek.

Gerrit59

We hebben zo allemaal onze adequate oplossingen bij de hand, maar de praktijk is dat ze de visstand steeds verder om zeep helpen.
Als het kalf verdronken is........ :)